Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět
Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.
Vyplatí se dovoz auta z Německa?
Pandemie koronaviru, následná čipová krize a válka na Ukrajině notně pozměnily trh s prodejem automobilů. Zdražení nových aut se promítlo také do cen ojetých vozů. Po turbulentním roce 2022 se trh s ojetinami uklidnil, nicméně střední cena ojetého auta se podle analýzy skupiny Aures Holdings na konci loňského roku stále pohybovala okolo 200 tisíc Kč. Oproti roku 2015 stoupla hodnota mediánu o 80 tisíc Kč.
Důvody zdražení jsou globální, podobný trend je tedy patrný i v sousedních zemích. Například v Německu ceny ojetých vozů v loňském roce stagnovaly, ale v předešlých dvou letech se zvýšily o 20 %. Reálně se tak pouze ustálily na vyšší úrovni. Přesto je Německo pro Čechy dlouhodobě oblíbeným zdrojem ojetých aut. Němci disponují vyšší kupní silou a svůj vozový park obnovují častěji. Zbavují se tak vozidel, která jsou z českého pohledu často velmi atraktivní.
Nákup auta v Německu se podle odborníků vyplatí u luxusních vozidel, zánovních aut (staří cca do dvou let) a u modelů či značek, které na českém trhu chybí. Naopak u starších a levnějších aut koupě v Německu příliš smysl nedává – náklady spojené s dovozem většinou smažou i případný cenový rozdíl oproti nákupu v ČR.
Hlavní výhody a nevýhody nákupu auta v Německu
Širší nabídka aut
Vyšší dostupnost speciálních modelů
Lepší stav vozidel a vyšší úroveň výbavy
Náklady spojené s dovozem
Více administrativy
Jazyková bariéra a ztížené možnosti reklamace
Ušetřete na autopojištění až 50 %
Vozidlo na českých silnicích nesmíte provozovat bez povinného ručení. Zákazníci při sjednání pojištění se Srovnejto.cz ušetří v průměru 2 350 Kč ročně. Buďte mezi nimi i vy.
Kde koupit auto v Německu
Můžete samozřejmě postaru vyrazit na osobní obhlídku německých autobazarů, ale podobný postup dává smysl snad jen u obyvatel pohraničí nebo pokud do Německa jedete i za jiným účelem. Mnohem snazší je vybírat vůz z domova – drtivá většina prodejců dnes nabízí auta online. Mezi hlavní německé portály s ojetými vozy patří:
Hodit se vám bude i online kalkulačka pro přepočet ceny podle aktuálního kurzu české koruny a eura. Výhodný nákup auta v Německu podpoří silná koruna (levné euro).
Zejména u dražších aut vám směnný kurz může s konečnou částkou pořádně zahýbat. Aktuálně za jedno euro zaplatíte zhruba 25,20 Kč. V březnu loňského roku se kurz běžně pohyboval okolo 23,60 Kč/EUR. Na autě za 20 tisíc EUR (cca půl milionu Kč) byste tak loni ušetřili 32 tisíc Kč.
Jak na nákup auta v Německu
Už při samotném hledání vozu byste měli ojetinu a prodejce prověřit. V inzercích najdete jak značkové dealery, tak menší zavedené autobazary. Stačí si zkopírovat jméno do vyhledávače a hned vám vyjedou reference nebo recenze.
Kontrola pomocí VIN kódu
Jedním z prvních kroků by mělo být také prověření VIN kódu vozidla. Na základě 17místného identifikačního kódu zjistíte mimo jiné:
technické údaje o vozidle,
záznamy najetých km,
záznamy o poškození,
servisní historii,
kompletní výbavu vozidla.
V některých inzerátech je VIN kód rovnou uveden. Pokud ne, můžete o něj prodejci napsat. Na internetu najdete několik společností, které vám s prověřením vozidla podle VIN kódu pomohou. Mezi nejznámější patří Cebia a carVertical. S kontrolou 3 vozidel byste se měli vejít do 1 000 Kč.
Servisní knížka a popis vozu
O dobrém stavu vozidla vám napoví servisní knížka. Vyčtete z ní kompletní servisní historii včetně najetých kilometrů. V Německu je přikládána k většině ojetých vozů.
Pořádně si pročtěte popis vozu a detailně si prohlédněte fotografie nebo videa. Pozor si dejte na super výhodné nabídky za „bezkonkurenční cenu“. Bývá v nich háček. Auto může mít například stočený tachometr nebo vám prodejce zamlčuje, že je vůz bouraný.
Stáří auta
Auto dovážíte v rámci EU, takže stářím vozidla nejste nijak omezeni. Počítejte ale s tím, že u starších vozidel zaplatíte při registraci v ČR ekologickou daň. Automobily splňující emisní normu EURO 3 a vyšší jsou od ekologické daně osvobozené. V praxi se jedná o většinu automobilů vyrobených po roce 2000.
Ekologická daň se platí jednorázově na obecním úřadu s rozšířenou působností. V závislosti na splňované emisní normě se poplatek pohybuje od 3 do 10 tisíc Kč.
Emisní norma | Ekologická daň |
---|---|
Euro 0 | 10 000 Kč |
Euro 1 | 5 000 Kč |
Euro 2 | 3 000 Kč |
Kontaktování prodejce a rezervace vozu
Jakmile si vůz vyhlédnete, kontaktujte prodejce a domluvte se s ním na postupu. Výhodné nabídky mizí rychle. Pokud narazíte na vysněný vůz v dobré kvalitě, neměli byste se dlouho rozmýšlet a ihned volat nebo psát e-mail.
Zeptejte se především na:
počet majitelů a historii vozidla,
technický stav (případné vady, stav klíčových dílů),
dokumenty, které prodejce k vozidlu přikládá.
Raději si také ověřte, zda cena zahrnuje DPH. Prodejce by vám měl odpovědět na všechny důležité otázky – i z jeho jednání a ochoty možná poznáte, jestli je poctivý. Pokud je vše podle vašich představ, požádejte o rezervaci vozu. Většinou vám nerezervují vůz déle než do druhého dne, proto buďte připraveni vyrazit na cestu.
Podpis kupní smlouvy
Vůz byste si u prodejce měli v klidu prohlédnout, zkontrolovat jeho technický stav (hodí se mít po ruce někoho, kdo autům rozumí), prověřit základní identifikátory (například VIN kód) a s autem se v každém případě projet. Při kontrole se zaměřte hlavně na:
lak (odlišné odstíny či různá tloušťka značí možné poškození),
stav podvozku (koroze),
motor (VIN kód, únik provozních kapalin, zvuk),
pneumatiky,
interiér (zápach cigaret, chlupy po zvířatech, plíseň či bahno).
Pokud je vše v pořádku, přichází na řadu podpis kupní smlouvy. Ta by měla obsahovat:
identifikaci obou smluvních stran,
technickou specifikaci vozidla,
cenu a způsob platby,
detailní popis technického stavu vozidla,
datum uzavření smlouvy a podpisy smluvních stran.
Popis technického stavu je klíčový pro případnou reklamaci. Měly by zde být uvedené veškeré vady vozidla (poškození interiéru, nefunkční prvky výbavy, závady pohonného ústrojí apod.). V budoucnu budete tyto závady jen stěží reklamovat, protože jste na ně byli upozorněni. Kupní smlouvu si vždy pořádně pročtěte. Měli byste jí plně rozumět. Není proto na škodu mít po ruce online překladač nebo osobu, která ovládá cizí jazyky.
Jak dovézt auto z Německa
Auto můžete z Německa přivézt na přívěsu, který si lze pronajmout. Počítejte s nájemným okolo 1 000 Kč/den. Navíc musíte složit vratnou kauci (obvykle 5–10 tisíc Kč).
Případně můžete na nákup auta v Německu vyrazit vlakem, autobusem nebo autem spolu s dalším řidičem. V těchto případech zvládnete s koupeným vozem rovnou odjet. Nepůjde to však tak rychle. Na německém registru vozidel (Kfz-Zulassungsstelle) si musíte vyřídit převozní značky. Na výběr máte ze dvou variant.
Převozní značky se žlutým pruhem (Kurzzeitkennzeichen): Platí pět dnů. Při obstarání převozních značek si musíte zařídit také povinné ručení. Celkové náklady se v závislosti na podmínkách pojištění pohybují od 60 do 110 eur. V ceně je zahrnutý i správní poplatek úřadu (13,10 eur) a poplatek za vytvoření značek (20–30 eur).
Převozní značky s červeným pruhem (Ausfuhrkennzeichen)
: Opět si k nim musíte sjednat povinné ručení. Platnost značky se odvíjí od délky pojištění, nesmí však přesáhnout 12 měsíců. Správní poplatek není tentokrát stanoven celostátně, ale na úrovni spolkových zemí. Typicky se pohybuje okolo 30–45 eur. K částce je nutné připočítat poplatek za vytvoření značek (20–30 eur) a cenu pojištění (cca 90 eur u měsíční varianty). Celkové náklady se při měsíční platnosti vyšplhají zhruba na 150 eur.
Pokud si k povinnému ručení v Německu nesjednáte i havarijní pojištění, zaplatíte případné škody na dováženém autě sami – jste-li viníkem nehody. Povinné ručení se vztahuje jen na škody způsobené třetím osobám.
Výrobu převozních SPZ si v Německu musíte zajistit sami, dopravní úřady značky nevydávají. Úředníci vám pouze vystaví dokument s přiděleným číslem převozní značky. SPZ vám vyrobí například v pojišťovně, kde si sjednáváte pojištění. Službu nabízí i další soukromé firmy, které se obvykle nachází v blízkosti úřadů. S vyrobenými značkami musíte zpět na úřad. Po zaplacení správního poplatku je úředníci doplní o nálepku technické kontroly a federální registrační nálepku. Bez těchto známek jsou značky neplatné.
Vyřízení převozních značek není to jediné, co musíte zajistit. Pokud kupujete auto od soukromého majitele, je nutné vůz společně odhlásit na registru vozidel. Proto byste si dopředu měli zjistit úřední hodiny. Návštěva Německa se vám kvůli cestě na úřad může protáhnout o další den.
Jak přihlásit auto z Německa
Další běhání po úřadech vás čeká v ČR. Auto je nutné zapsat do českého registru vozidel. Pokud je starší než čtyři roky a nemá platnou technickou kontrolu z Německa, musíte s ním na technickou a měření emisí v Česku. V závislosti na stanici a lokalitě si připravte 2–3 tisíce Kč. Na STK budete potřebovat osvědčení o registraci silničního vozidla vydané v Německu a technický průkaz.
Co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí
Přihlášení automobilu vyřídíte na registru vozidel jakéhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Budete potřebovat:
průkaz totožnosti,
dokumenty z STK (protokol o technické prohlídce vozidla, protokol o emisích),
originál dokladu o nabytí vozidla (kupní smlouva či faktura),
doklad o technické způsobilosti vozidla, kterým je:
osvědčení o registraci silničního vozidla vydané v Německu a technický průkaz,
prohlášení o shodě (COC list),
osvědčení o jednotlivém schválení vozidla s platností ve všech členských státech EU,
zelenou kartu (povinné ručení si v ČR musíte sjednat před registrací),
potvrzení o zaplacení DPH (jen u nových aut uvedených do provozu před méně než 6 měsíci nebo s nájezdem pod 6 000 km),
vyplněnou žádost o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel.
Žádost o registraci vyřídíte online přes Portál dopravy. Přílohy žádosti (potřebné dokumenty) ale musíte předložit ve fyzické formě. Při návštěvě úřadu zaplatíte také registrační poplatek ve výši 800 Kč. Počítejte s tím, že registraci vozidla dovezeného z Německa nevyřídíte na počkání – zákonná lhůta je 30 dnů. V praxi bývá vše hotové do několika dnů.
Od 1. ledna 2024 se při nové registraci vozidla již nevydává velký technický průkaz. Obdržíte jen osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz). Informace, které jste byli zvyklí hledat ve velkém techničáku, najdete online na Portálu dopravy, Portálu občana, webu dataovozidlech.cz nebo v aplikaci eTechničák.
Přivezli jste si z Německa zánovní vůz? Pak byste si měli sjednat také havarijní pojištění. Na rozdíl od povinného ručení vás ochrání před škodami na vašem vozidle, vandalismem nebo přírodními živly.