Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024
I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?
Vývoj cen povinného ručení
Cena povinného ručení v posledních letech roste. Průměrná cena povinného ručení se mezi lety 2015 a 2023 zvýšila o 870 Kč. Řidiči za pojistné v loňském roce průměrně zaplatili 3 950 Kč. Aktuální data z roku 2024 přitom ukazují další navýšení cen – průměrné pojistné v současnosti činí 4 202 Kč. Údaje byly vypočítané na základě smluv sjednaných přes náš srovnávací portál.
Trend potvrzuje i bližší pohled na rok 2023. Průměrná cena povinného ručení totiž vzrostla ve všech kvartálech. Zatímco v prvním kvartálu loňského roku řidiči platili v průměru 3 768 Kč, v posledním čtvrtletí si připlatili o téměř 400 Kč. Pro srovnání – mezi druhým a čtvrtým kvartálem roku 2022 průměrná cena povinného ručení naopak mírně klesala (zhruba o 80 Kč).
Povinné ručení u oktávky? Více než 7 tisíc Kč
Další důkaz zdražování poskytuje Broker Consulting POVIndex, který zaznamenává ceny povinného ručení u vozu Škoda Octavia (1,6 TDI, 85 kW). Průměrná cena povinného ručení u nejčastěji zastoupené modelové značky vozidel v ČR činila na konci loňského roku 7 137 Kč. Cena však stále nedosahuje maximálních hodnot z roku 2019.
Zdroj: Broker Consulting POVIndex
K významnému nárůstu cen došlo v samotném závěru roku 2023. Ještě v září byla průměrná cena povinného ručení o více než 300 Kč nižší. Tento trend potvrzuje hlavní analytik společnosti Broker Consulting Martin Novák.
„V posledním měsíci loňského roku jsme mohli sledovat růst indexu. Konkrétně mluvíme o meziměsíčním navýšení průměrné ceny povinného ručení o 114 korun, což odpovídá nárůstu 1,62 procenta.“
Cena povinného ručení 2024 – Škoda Octavia
První dva měsíce roku 2024 přinesly mírný pokles cen. Hodnota Broker Consulting POVIndexu se však stále držela přes 7 000 Kč. Dlouhodobý pokles cen analytici neočekávají, pravděpodobný je podle nich spíše meziroční nárůst v řádu jednotek procent. Přispět by k němu měl i nový zákon o povinném ručení, který zvyšuje minimální limity pojistného plnění z 35 na 50 milionů Kč.
Proč povinné ručení zdražuje?
Ceny povinného ručení tlačí nahoru především vysoká škodní inflace, tedy zvyšování nákladů spojených s opravou nebo znovupořízením vozidla. Jde hlavně o vyšší cenu práce a náhradních dílů v autoservisech. K dalším důvodům zdražování patří postupná modernizace vozového parku, se kterou se pojí vyšší technologická a finanční náročnost prováděných oprav.
„Na škodní inflaci měla samozřejmě významný vliv také velmi vysoká inflace v celé ekonomice, obtížná dostupnost náhradních dílů, delší čekací lhůty a s tím spojené vyšší náklady na půjčení náhradního vozidla,“
Škodní inflace vede k vyššímu plnění na straně pojišťoven. Ty na tento stav pochopitelně musí reagovat zdražením, zvýšením spoluúčasti, případně úpravou rozsahu pojištění. Podle zatím nekompletních údajů měly pojišťovny v roce 2023 vyplatit plnění v hodnotě 16,7 mld. Kč. V roce 2022 bylo celkové plnění o 1,8 mld. Kč nižší. Oproti poslednímu předcovidovému roku 2019 činí nárůst dokonce 2,2 mld Kč.
Výrazný meziroční růst o 11,9 % je v případě povinného ručení evidovaný u škod na majetku. „Jedná se o další eskalaci ve srovnání se stejným období roku 2022, kde se jednalo o 11% inflační nárůst. Předcházející škodní inflace u majetkových škod se pohybovala na úrovni 8 % a v předchozích letech dokonce „pouze“ kolem 6 %,“ doplňuje Jedlička z ČKP.
Povinné ručení: Zdražení nesouvisí jen se škodami na majetku
Do zdražení povinného ručení se promítají nejen náklady na materiální škody, ale také odškodnění zdravotní újmy. Inflace totiž tlačí na růst mezd, což se promítá do odškodnění ztráty na výdělku, nákladů na péči v rámci asistencí v domácnosti i celkových nákladů na zdravotní péči. Růst zdravotních škod dlouhodobě ovlivňuje nový občanský zákoník, který přinesl pravidelnou valorizaci částek za odškodnění bolestného a ztížení společenského uplatnění.
Jak na povinném ručení ušetřit?
Nejlevnější povinné ručení není automaticky nejlepší. Při výběru vhodného produktu se vyplatí sledovat nejen cenu, ale zejména rozsah pojistné ochrany, asistenční služby, jednotlivá rizika, ale i výluky, na základě kterých mohou jednotlivé pojišťovny pojistné plnění krátit nebo ho dokonce úplně odmítnout.
Mezi nejčastější výluky z povinného ručení patří škody způsobené úmyslně, ty, které způsobil řidič pod vlivem nebo bez řidičského oprávnění, či škody vzniklé při manipulaci s nákladem stojícího vozidla. Pojišťovací experti zároveň doporučují sjednat alespoň limit 70/70 milionů Kč. Tedy 70 milionů na majetkové škody a stejnou částku pro újmy na zdraví.
Pokud chcete ušetřit na povinném ručení, přečtěte si následující článek s konkrétními tipy.
Pro lepší orientaci v jednotlivých nabídkách tuzemských pojišťoven je dobré mezi sebou produkty vzájemně porovnat pomocí online kalkulačky. Výsledná cena povinného ručení závisí na řadě faktorů. Mnohé z nich v praxi neovlivníte – například bydliště, věk řidiče nebo technické parametry vozidla. Naopak ve svých rukách máte frekvenci placení či případné bonusy za bezeškodní jízdu.
Zdražuje i havarijní pojištění
Dražší náhradní díly, energie, materiál i lidská práce zvýšily nejen cenu povinného ručení, ale také havarijního pojištění. Jeho průměrná cena se v roce 2023 pohybovala okolo 9 500 Kč ročně. Tlak na cenu havarijního pojištění vyvíjí také extrémní hodnota ojetých vozů – zůstatková cena vozu setrvává vysoká, a tím pádem havarijní pojištění nezlevňuje ani v průběhu let. Průměrná cena havarijního pojištění je nejvyšší pro řidiče, kteří nemají vyježděné žádné bonusy a věkem spadají do rizikové skupiny (do 30 nebo nad 60 let).
Havarijní pojištění může pokrýt rizika spojená s:
havárií,
přírodními živly,
vandalismem,
odcizením,
střetem se zvěří.
Střety se zvěří jsou stále častější
Právě střet se zvěří se na dopravních nehodách podílí čím dál častěji. Srážka se zvířetem stojí zhruba za každou desátou dopravní nehodou v ČR. Na dálnicích činí podíl těchto nehod dokonce 13,8 %. Vyplývá to z analýzy Portálu nehod, která se zaměřuje na dopravní nehody v ČR od roku 2010 do poloviny roku 2023.
„Nejrizikovější jsou na českých silnicích právě podzimní měsíce (září–listopad) a jarní (duben–červen), což souvisí s rozmnožovacím cyklem spárkaté zvěře a její zvýšenou aktivitou. Na podzim kulminují nehody se zvěří v listopadu, kdy se na počtu všech nehod podílí 12,3 %, na jaře pak v květnu, kde mají 13,2% podíl. Celoročně dominuje nehodám vysoká, na podzim se ovšem významně zvyšuje riziko, že se potkáte s divokým prasetem.“
Nejvyšší podíl nehod způsobených střety se zvěří na dálnicích vykazuje Zlínský kraj, následovaný Libereckým a Moravskoslezským krajem. „Zlínský kraj sice patří dlouhodobě na špičku úspěšnějších, bezpečnějších krajů České republiky, co se týče statistiky celkové nehodovosti, nicméně velký podíl nehod zde není zaviněných řidiči – často jde právě o střety se zvěří, 19,4% podíl na celkovém počtu nehod v tomto kraji. V případě dálnic je to pak více než třetina nehod,“ doplňuje Chalas.
Střet se zvěří nebývá součástí základních balíčků havarijního pojištění, proto je potřeba si k němu sjednat připojištění zvlášť. Orientační cena na trhu se pohybuje od 500 do 2 000 Kč za rok. Vždy samozřejmě záleží na pojistných limitech, které jsou u základních pojistek zhruba 100 000 Kč, což může být vzhledem k vysokým cenám oprav nedostatečné.
Připojištění střetu se zvěří by měli mít sjednané zejména motoristé, kteří se často pohybují po lesních nebo polních cestách, kde je riziko sražení zvířete zvýšené.
Pozor na staré limity a výluky
Mnozí klienti pojišťoven ve snaze ušetřit neaktualizují stávající smlouvy a nechávají si v nich staré limity. V případě dopravní nehody pak dostanou v poměru k současným cenám jen zlomek náhrady. Proto je důležité smlouvy jednou ročně aktualizovat.
Limitem pojistného plnění je v tomto případě pojistná částka, která by měla odrážet současnou hodnotu pojišťovaného vozidla. Pozornost věnujte i výlukám, na základě kterých mohou pojišťovny pojistné plnění krátit nebo ho odmítnout.
Mezi nejčastější výluky u havarijního pojištění patří:
Úmysl a trestná činnost
Řízení vozu bez řidičského oprávnění nebo pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek
Mimořádné události (např. válka, nepokoje, teroristický útok, stávka, jaderný útok apod.)
Závady na vozidle (vozidlo je technicky nezpůsobilé k jízdě)
Neoprávněné využití vozidla (užití vozidla k jinému účelu, než ke kterému je určeno)