Elektrokola patří mezi fenomén současnosti s obřím potenciálem a řadou výhod. Jak takové elektrokolo vlastně funguje? Kde ho koupit, jak ho správně nabíjet a maximálně zabezpečit, aby vám sloužilo spoustu let?
Jak funguje elektrokolo
Elektrokolo od toho běžného možná na první pohled vůbec nerozeznáte. Při bližším prozkoumání ale zjistíte, že mu přece jen něco přebývá. Ano, tušíte správně – řeč je o srdci elektrokola – jeho motoru a velkokapacitní baterii asistující při jízdě.
Elektrokolo si, stejně jako klasické kolo, zachovává pohon šlapáním, vždy má tedy klasické pedály a elektropohon je pouze přídavný (tzv. režim asistovaného šlapání). Výkon motoru pak bývá zpravidla (neplatí vždy) přímo úměrný frekvenci šlapání.
Setkat se můžeme nejčastěji se 2 principy pohonu elektrokol:
Se snímačem otáček: Intenzita asistence elektromotoru je přímo úměrná frekvenci šlapání.
S tlakovým snímačem: Intenzita asistence elektromotoru je závislá na točivém momentu, resp. síle šlapání (jakou silou se člověk „opře do pedálů”)
Samotný dojezd elektrokola závisí na kapacitě baterie. Obecně jde o 40-120 kilometrů. U novějších (a zpravidla také dražších) elektrokol výrobci používají Li-lon (Lithium lon) a Li-Pol (Lithium-ion polymer) baterie, které mají nižší hmotnost a vyšší počet nabíjecích cyklů. Životnost baterie elektrokola činí více než 1 000 nabíjecích cyklů (=nabití a vybití akumulátoru). Pokud byste tak na elektrokole jezdili každý den, bude činit průměrná životnost zhruba tři roky.
Výhody elektrokola:
Čistá a ekologická jízda
Cenová dostupnost (pořizovací cena cca od 20 000 Kč)
Nízké provozní náklady (cca 4 haléře na 1 kilometr)
Delší dojezdová vzdálenost
Rychlejší než běžné kolo
Nevýhody elektrokola:
Delší doba nabíjení (běžně okolo tří hodin)
Dražší, než klasické kolo
Elektrokolo je těžké (váží od 18-32 kilogramů)
Kvůli bateriím nesmí do letadla
Dřívější opotřebení brzd, plášťů, řetězů, převodů, kazety apod.
Jak jezdit na elektrokole?
Na elektrokolo nepotřebujete řidičský průkaz, přesto není radno jeho rychlost a vlastnosti podceňovat a jízdu byste měli přizpůsobit aktuální situaci i schopnostem cyklisty. Pokud jste na elektrokole dosud neseděli, začněte zvolna.
Je sice lákavé začít jezdit hned s nejrychlejším nastavením elektrokola, na druhou stranu je to zbytečně riskantní. Elektrokolo si proto v klidu „osahejte”, otestujte jeho vlastnosti, naučte se bezpečně brzdit a až poté se vrhněte na případnou sportovní jízdu.
Protože je elektrokolo těžší, než kolo klasické, brzdit na něm musíte mnohem dříve. Všechna elektrokola jsou zpravidla vybavena kotoučovými brzdami, proto si brždění otestujte a brzděte lehce a postupně, přičemž vyvíjejte tlak na obě brzdové páky.
Pamatujte, že dámské i pánské elektrokolo je od toho klasického mezi laiky prakticky k nerozeznání, takže musíte být při řízení mimořádně opatrní a věnovat větší pozornost svému okolí. Nezapomeňte také dodržovat bezpečné rozestupy, všechna pravidla silničního provozu a pravidla platná pro cesty a stezky ve vaší oblasti.
Desatero bezpečné jízdy na elektrokole:
Objektivně zhodnoťte, zda jsou vaše schopnosti a dovednosti pro jízdu na elektrokole dostačující.
Nezapomeňte na helmu a další bezpečnostní prvky (dle BESIPu by 37 % usmrcených cyklistů přežilo nehodu, kdyby mělo na hlavě přilbu).
Přizpůsobte rychlost a styl jízdy aktuální situaci, počasí a povětrnostním podmínkám.
Věnujte se pouze řízení (nikoliv telefonu apod.)
Vyvarujte se užití alkoholu nebo jiných omamných látek.
Mějte přehled o ostatních účastnících silničního provozu.
Jezděte ve výrazném oblečení a používejte nejrůznější odrazky a další reflexní prvky (reflexní materiál prodlouží vaši viditelnost až na 200 metrů).
Brzděte dřív, zlehka a rovnoměrně.
Jezděte mimořádně opatrně.
Před cestou si důkladně promyslete a naplánujte trasu.
Jak nabíjet elektrokolo?
Moderní baterie elektrokol se již zpravidla nepotýkají s tzv. paměťovým efektem, který zakazoval nabíjení baterie dříve, než byla zcela vybitá. Dnešní moderní Li-Ion a Li-Pol baterie můžete nabíjet kdykoliv si vzpomenete. Během prvních několika cyklů je nicméně dobré nechat baterii úplně vybít a znovu ji zcela nabít, poté však již neváhejte své elektrokolo nabít i po krátké projížďce.
Základní informace o tom, jak baterii elektrokola nabíjet, by vám měl sdělit prodejce, případně se tyto informace dočtete v návodu nebo manuálu, který je součástí pořízeného elektrokola. Obecně však platí, že akumulátor byste měli nabíjet při pokojové teplotě a vždy používat pouze originální nabíječku dodávanou výrobcem elektrokola.
Baterii nechte po vyjížďce vychladnout, případně vyschnout, pokud jste během jízdy zmokli. Následně ji zapojte do nabíječky a nechte plně dobít. Akumulátor nemusíte z kola sundávat, vždy ale dbejte na to, ať ho nabíjíte na bezpečném a nehořlavém místě. Zahřívání během nabíjení je běžný stav. Pokud na elektrokole delší dobu nejezdíte, je vhodné baterii z elektrokola vyjmout a skladovat ji v suchu a při teplotám blížících se pokojové teplotě.
Jak vybrat elektrokolo?
Stejně jako u klasického kola bez motorového pohonu je potřeba odpovědět si na otázku, kde se na elektrokole nejčastěji hodláte pohybovat. Ve městě, po zpevněných cestách, nebo v terénu? Podle toho zjistíte, jestli se pro vás nejvíc hodí elektrokolo městské, trekingové, horské, nebo silniční.
Při výběru zhodnoťte tyto parametry:
Kategorie elektrokola: Na výběr máte elektrokola městská, trekingová, horská i celoodpružená a silniční.
Umístění motoru: Motor může být umístěn v předním náboji, zadním náboji nebo ve středu šlapání. Umístění v předním náboji je typické zejména pro městská a některá krosová elektrokola, která vynikají cenovou dostupností.
Výkon motoru: Legislativa povoluje maximální přípustný výkon 250 W a maximální rychlost 25 km/hod. Městské modely kol mají většinou motory s napětím 24 V, pokud ale potřebujete s elektrokolem nárazově vyjíždět do terénu, zvolte elektromotor s napětím 36 V. Horská elektrokola jsou osazována motory s napětím 48 V.
Kvalita baterie: Čím vyšší mají baterie kapacitu a napětí, tím déle vydrží kolo na baterii jet. Pro městská a trekingová elektrokola je většinou dostačující kapacita mezi 300 až 400 Wh. U horských kol je dobré vybírat baterii s kapacitou 500 Wh a více.
Kvalita rámu a komponent: Nejčastěji se setkáte s elektrokoly, jejichž rámy jsou hliníkové. Lepší modely elektrokol jsou potom vyrobené z karbonu, který vykazuje nižší hmotnost a vyšší tuhost.
Nejznámější značky a modely elektrokol
Mezi nejznámější české výrobce patří Crussis, Qayron, Apache, Lovelec, Agogs, Lectron, Author, 4ever, Superior nebo Leader fox elektrokolo. Ze světových výrobců můžeme jmenovat třeba Rock Machine elektrokolo, či Cannondale elektrokolo.
Kde koupit elektrokolo?
Jakmile si odpovíte na všechny důležité otázky a budete mít o svém novém elektrokole jasnou představu, pravděpodobně budete řešit, kde ho vůbec pořídit. Vsadit na kamenné prodejny nebo renomované e-shopy? V tomto případě nelze jednoznačně doporučit jednu nebo druhou variantu. Obě totiž nabízí řadu výhod i nedostatků.
Nákup elektrokola v e-shopu: Zpravidla rychlejší a pohodlnější výběr z tisíců modelů najednou, které však nemusí konkrétní e-shop držet skladem. Jednotlivé modely i jejich ceny můžete vzájemně porovnat a vybrat takové elektrokolo, které bude odpovídat vašim představám i cenovým možnostem. U řady e-shopů je k dispozici i technická podpora, která vám pomůže s výběrem. V některých případech je ovšem nutné počítat s delší dobou dodání a nemožností si zvolené elektrokolo fyzicky vyzkoušet. Mezi známé české e-shopy patří například: akumo.cz, ekolo.cz, elektrokola.cz.
Nákup elektrokola v kamenné prodejně: V prodejně si můžete kolo fyzicky osahat a vyzkoušet, případně si vybraný model ihned odvézt. K dispozici vám v naprosté většině případů bude vyškolený pracovník, který zodpoví všechny otázky, případně vám s výběrem vhodného modelu aktivně pomůže. Problémem nákupu v kamenných prodejnách bývá většinou menší výběr i vyšší ceny jednotlivých modelů.
Příležitost dělá zloděje! Poradíme, jak se pojistit proti krádeži kola
Jak elektrokolo zabezpečit a pojistit
Pořizovací cena elektrokola není zanedbatelná, proto se často stává objektem zájmu zlodějů. V první řadě je proto nezbytně nutné mechanické zabezpečení, které obstará kvalitní zámek na elektrokolo. Možností se zde nabízí celá řada – od klasických lankových zámků přes skládací zámky z ocelových plátů až po zámky s alarmem.
Další možností, jak elektrokolo ochránit před odcizením, je vybavení GPS lokátorem. Ten je v případě krádeže schopen sledovat pohyb vašeho elektrokola. Moderní GPS lokátory navíc umí rozpoznat i sebemenší pohyb (například ve stojanu elektrokola), na základě kterého vám pošlou notifikaci na váš mobilní telefon. Nevýhodou těchto systémů je poměrně vysoká pořizovací cena.
Pokud ke krádeži elektrokola i přes výše uvedené zabezpečovací prvky přece jen dojde, přichází na řadu pojištění. V tomto případě hovoříme o pojištění domácnosti, s kterým vám pojišťovna v případě krádeže dokáže ztrátu nahradit, a vy máte jistotu, že o svoji investici nepřijdete a můžete si jednoduše pořídit elektrokolo nové. V tomto případě nezapomeňte elektrokolo pojistit na novou cenu.
Při výběru vhodné pojistky se vyplatí mezi sebou jednotlivé nabídky porovnat prostřednictvím online srovnávačů a kalkulaček a při výběru nesázet pouze na cenu pojistného, ale zejména rozsah pojistného plnění, limity krytí a výluky, na základě kterých mohou pojišťovny pojistné plnění krátit nebo ho dokonce úplně odmítnout.
Elektrokoloběžka jako alternativa elektrokola
Odrazuje vás od pořízení elektrokola jeho pořizovací cena nebo si na něj zkrátka netroufnete? Jistou alternativou, která v posledních měsících nabývá na popularitě, mohou být elektrokoloběžky, z nichž ty nejlevnější (a zpravidla také nejpomalejší) pořídíte už od 3 500 Kč! Nejlevnější modely ujedou od 10-20 km, kvalitní městské elektrokoloběžky mají ale dojezd mnohem delší.