To, že na cestách nejsme sami je obecně známá věc. Často diskutovaným vztahem je pak ten mezi motoristy a cyklisty. A právě na něj jsme se podívali blíže v pátém díle podcastu Nepodceňto. Krom zásadních informací jsme probrali i jednoduchá pravidla, která vzájemné fungování cyklistů a motoristů v rámci silničního provozu mohou hodně usnadnit.
Tak se jmenuje iniciativa dříve známá coby 1,5 metru. Co je jejím cílem? Vzájemný respekt všech účastníků silničního provozu – motoristů, cyklistů i chodců. Zakladateli projektu jsou profesionální cyklisté Roman Kreuziger, Petr Vakoč a Peter Sagan, kteří se pro tento krok rozhodli po několika tragických nehodách cyklistů z jejich blízkého okolí. To, že má iniciativa smysl dokazuje i fakt, že za dobu pandemie výrazně vzrostl počet cyklistů, a jen u nás jezdí na kole 3 miliony Čechů. Ukaž respekt ovšem nechce pouze „hájit“ cyklisty a upozorňovat na jejich potřeby, ale motivovat všechny účastníky dopravního provozu ke vzájemné toleranci a ohleduplnosti.
Takový malý příklad může být, že když vyjíždíte z města a přijíždíte na semafory. I když tam ten prostor je, tak proč budu ty tři čtyři auta předjíždět? Pak až skočí zelená, tak mě zase předjedou. Se spoustou kluku se o tom bavíme – proč to dělat, že je to přece zbytečný. Ale když jim to pak vysvětlíme, že ten řidič uvidí, že ho respektujeme, zastavíme za ním a nebude nás muset znovu předjíždět, uvidí, že ho respektujeme a oni budou zase respektovat nás.
Iniciativu už podpořila celá řada známých osobností a zapojit se do ní můžete i vy coby ambasadoři. Více informací o jejích aktivitách najdete na webu www.jedenapulmetru.cz.
A jak mohou motoristé respektovat zase cyklisty? Jednoduše – například dodržování bezpečného bočního odstupu při předjíždění tak, aby nebyl nikdo ohrožen. Tomu zase cyklisté pomůžou jízdou co nejvíce při pravém kraji silnice, hezky za sebou a bez zbytečně dlouhého „peletonu“, který je těžké předjet.
Stejně jako u jiných nehod se i v tomto případě šetří míra a příčina jejího zavinění. Pokud je viníkem cyklista – jde škoda za ním. Uplatnit ji v tomhle případě může například z pojištění odpovědnosti. Pokud byl ale cyklista pod vlivem alkoholu nebo omamných látek, může pojišťovna plnění samozřejmě odmítnout. Nezapomínejte, že stejně jako u řízení motorových vozidel, také u kola platí nulová tolerance alkoholu.
V případě, že škodu způsobil řidič auta, majetková škoda a případná újma na zdraví cyklisty se hradí z povinného ručení. Mimochodem – pokud došlo ke kolizi s cyklistou, doporučuje se vždy zavolat PČR. Cyklisté jsou přeci jen zranitelnější a zdravotní újma se může projevit až později.
Před příjezdem policie je dobré si vyměnit kontaktní údaje, sdělit totožnost, pokud jsou – zajistit svědky (kontakt na ně) a pořídit fotky pro pojišťovnu. V případě, že se vám nehoda na kole stane v zahraničí, ihned zavolejte svou asistenční službu, aby vám poradila, jak dál postupovat.
Základem je zcela jistě správné povinné vybavení:
Červené světlo a odrazka vzadu, odrazky na šlapadlech.
Odrazky ve výpletu kol
Čelní světlo
Bezpečnost výrazně pomáhá tako zvýšit oblečení výrazných barev s reflexními prvky a také odpovídající helma. Na správnou „cyklistickou“ viditelnost bychom pak měli pamatovat především za deště, soumraku, svítání, v tunelech, v lese a tak dále.
Nutno říct, že Češi nošení helmy a povinnou cyklistickou povinnou výbavu poměrně zanedbávají a bohužel to má i fatální následky. V roce 2020 například ¾ cyklistů, kteří na silnicích zemřeli, byli bez helmy. Při srážce s autem, kdy zemře cyklistů nejvíce, je přínos helmy omezený, ale při nehodách jako je náraz do stromu, pád, srážka s dalším cyklistou, má ovšem tento bezpečností prvek velký přínos.
Samozřejmosti by pak mělo být i správné pojištění, a to pojištění odpovědnosti (pro případy, kdy způsobíme nehodu) a úrazové pojištění, které se zase postará o naše zdraví. Pokud jezdíte na kole, které stálo pěkných pár tisíc, můžete si ho také pojistit – u některých pojišťoven totiž najdete speciální produkty zajišťující sportovní vybavení, které platí pro všechny členy jedné rodiny.
Čím dál tím víc jsou u nás také oblíbená elektrokola, která umožňují nenáročnější jízdu. Nezkušení řidiči, ale mohou podcenit jejich výkon a zrychlení a způsobit tak nehodu s nehezkými následky. Elektrokolo je oproti běžnému kolu totiž o dost těžší a masivnější. V případě nehody je tak potřeba počítat s fyzikálními zákony, které budou pracovat nejen s vyšší rychlostí elektrokola, ale také s jeho
Roman Kreuziger je český silniční profesionální cyklista. Jezdí závody jako Tour de France nebo Giro d'Italia, na kterých se umisťuje na předních pozicích. Momentálně závodí za tým Gazrom-RusVelo. Na silnici se cítí jako doma, přestože potkává i řadu bezohledných řidičů. Proto stojí i za projektem Jeden a půl metru, který má řidičům připomenout, jak je důležitá vzdálenost u předjíždění řidičů.
Veronika Vošická Buráňová začínala jako servisní technik v autosalonu Kia a díky svojí lásce k automobilům se vypracovala až na Krajskou koordinátorku BESIPU. V automobilech, ale především bezpečné jízdě vidí smysl. Založila spolek “Centrum dopravní prevence”, který rozvíjí aktivity v oblasti dopravní prevence, ale zároveň pomáhá obětem dopravních nehod. Také pořádá každoroční festival dopravní prevence a motorismu - Motorsvět.