Vše, co chcete vědět o tuningu
Podsvícené prahové lišty, vytažené blatníky, ale i softwarové úpravy řídicí jednotky motoru. Všechny tyto podoby může mít auto tuning. Při tuningu svého čtyřkolového miláčka nezapomínejte na bezpečnost – s neschválenými díly na silnici nesmíte. Tuning zohledněte také při sjednávání pojištění.
Co je tuning
Auto tuning je úprava vozu, kterou majitel provádí s cílem zlepšit výkon, jízdní vlastnosti či vzhled vozidla. Tuning má řadu podob – od drobných vizuálních úprav až po komplexní zásahy do motoru a dalších klíčových částí automobilu. Rozlišují se tři základní kategorie tuningu.
Tuning motoru: Úpravy motoru, které cílí na vyšší výkon, zlepšení jízdních vlastností nebo nižší spotřebu. Mohou zahrnovat například výměnu turba, chladiče, vstřikovačů či úpravy výfukového systému. Do této kategorie spadá i chiptuning – softwarové úpravy řídicí jednotky motoru, které vedou k optimalizaci výkonu.
Tuning exteriéru: Úpravy exteriéru vozidla a jeho vzhledu. Mohou, ale nemusí mít přímý vliv na výkon a jízdní vlastnosti. Čistě designové zásahy se často označují jako styling. Tuning exteriéru typicky zahrnuje výměnu či úpravu blatníků, nárazníků, kapoty nebo víka kufru. K výrazným prvkům patří speciální osvětlení a různé úpravy kol.
Tuning interiéru: Tuningoví nadšenci věnují pozornost také interiéru. Setkat se můžete například s výměnou řadicí páky, volantu, sedaček, vylepšením zvukového systému, podsvícením prahových lišt nebo barvením plastových povrchů.
Pro nepovedené úpravy se vžil posměšný výraz tuzing. Obvykle se tak označuje tuning, který nemá pozitivní dopad na výkon vozu, jeho jízdní vlastnosti a navíc špatně vypadá.
Vozy vhodné k tuningu
Tuning auta se dá provést na jakémkoliv vozidle. Nicméně u některých modelů je tuningový potenciál větší – například díky konstrukci, výkonu či dostupnosti náhradních dílů. Oblíbené jsou zejména sportovně laděné vozy s vyšším výkonem. V ČR uvidíte tuningové prvky hlavně na vozech:
Volkswagen Golf,
Honda Civic,
Toyota Supra,
Ford Focus,
Subaru Impreza,
Mazda MX-5,
BMW E30.
Tuning se nevyhýbá ani modelům české Škodovky. Velké popularitě se v této oblasti těšila například Škoda 120, ale výrazné úpravy jsou často k vidění i na modelech Škoda Felicia nebo Škoda Octavia.
Tuning neovlivňuje cenu povinného ručení
Ani vytuněný model nemůže na silnici bez povinného ručení. Výše pojištění není tuningem ovlivněna – povinné ručení se vztahuje na škody, které způsobíte na majetku a zdraví třetích osob. Přesto ale nemusíte platit více, než je nutné. Garantujeme vám nejnižší cenu povinného ručení, a to i v případě, že jste narazili na výhodnější nabídku u konkurenčního srovnávače. Více o garanci.
Tuning díly
Výsledek auto tuningu se odvíjí od finančních možností. Náklady ovlivňuje řada faktorů – především typ vozu, rozsah úprav nebo cena práce. Tuning rozhodně není levná záležitost. Počítejte s tím, že jen za chiptuning zaplatíte nejméně 5 000 Kč. Při kompletním tuningu auta se náklady běžně šplhají do desítek až stovek tisíc Kč.
Jednou z klíčových položek je cena dílů. Platí zde stejné zákonitosti jako u ostatních aut. V nabídce najdete levnější tuningové díly, které ale bývají hůře zpracované a nespolehlivé. Za kvalitnější doplňky si připlatíte. Tuningové díly pořídíte ve specializovaných kamenných a internetových obchodech, ale také u prodejců běžných autodílů. Další možnosti ke koupi dílů nabízí online tržiště nebo tuningové veletrhy (například Prague Car Festival).
Ceny tuningových dílů pro vůz Škoda Octavia III
Nákladový práh | 1 134 Kč |
Koncovka výfuku | 1 800 Kč |
Čtyřdílný set lišt do interiéru | 2 268 Kč |
Boční lišty dveří | 2 552 Kč |
Sportovní vložka filtru | 2 850 Kč |
Sportovní maska | 4 449 Kč |
Potah sedáku | 7 245 Kč |
Přední podspoiler | 11 670 Kč |
Karbonové křídlo | 24 000 Kč |
Klíčová je homologace dílů, tedy aby komponenty splňovaly bezpečnostní a technické normy pro daný typ vozidla. S nehomologovanými díly automobil neprojde při kontrole na STK. S vozem pak nemůžete na silnici. Mohli byste s ním při jízdě ohrozit sebe nebo další účastníky silničního provozu.
Komplikace při jednání s pojišťovnou
V neposlední řadě se vám nehomologované díly mohou vymstít při pojistné události.
Setkáváme se s úpravami, které jsou přímo v rozporu se schválením technické způsobilosti, např. nadměrně vytažené blatníky, neschválené rozměry pneumatik apod. V takových případech by se za určitých okolností, byla-li by prokázaná příčinná souvislost u vzniklé pojistné události s nesprávným tuningovým provedením, mohlo pojistné plnění krátit, resp. požadovat regres za vyplacené plnění z povinného ručení.
Komplikace vám může přinést také podomácku provedený chiptuning. Softwarové úpravy musí vykonat firma s potřebným certifikátem od Ministerstva dopravy ČR. Jinak změnu nemůžete zapsat do technického průkazu.
Vliv tuningu na cenu POV a HAV
Tuning auta zohledněte při sjednávání pojištění. Jak jsme zmínili, na povinné ručení tuning nemá vliv. Jiná situace panuje u havarijního pojištění.
„V havarijním pojištění se tuningem zvyšuje pojistná částka, proto je žádoucí, aby klient na tuto skutečnost pojišťovnu při sjednávání upozornil a doložil náklady na jeho pořízení. Samozřejmě navýšením pojistné částky může dojít i k adekvátnímu navýšení pojistného. Záleží na konstrukci výpočtu pojistného u havarijního pojištění, který se může u pojišťoven lišit,“ vysvětluje Velíšek.
Při sjednávání pojištění si zjistěte, jestli se na auto tuning nevztahují pojistné limity. Někdy mohou být tuningové díly a doplňky vnímány jako dodatečná výbava. Při likvidaci škody by plnění bylo omezeno pojistným limitem v určité výši. Více byste od pojišťovny na tyto komponenty nedostali. Jinak se v případě tuningu s žádnými výjimkami nebo výlukami u pojištění běžně nesetkáte. Šetření pojistné události probíhá jako u ostatních vozidel.
Chcete vědět, která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější havarijní pojištění? Vyzkoušejte naši online kalkulačku. Stačí pár kliknutí a hned víte, kde vám zajistí nejlepší podmínky.