Vlastníte elektrokolo? Povinné ručení zatím potřebovat nebudete
Před pár měsíci v médiích kolovala šokující zpráva, že majitelé elektrokol a dalších populárních “elektrovozítek” budou muset mít sjednané povinné ručení. Tvůrci nové směrnice EU týkající se silničního provozu nakonec rozhodli jinak. Elektrokola, elektrokoloběžky a segwaye povinné ručení mít nemusí. Zatím.
Povinnost povinného ručení se nejvíce řešila v polovině loňského roku. V původním návrh směrnice se například psalo, že: „Oblast působnosti směrnice již zahrnuje i nové typy motorových vozidel, jako jsou elektrokola, segwaye či elektrické koloběžky. Používání těchto nových typů elektrických vozidel v dopravě může způsobovat dopravní nehody, jejichž poškozené je třeba chránit a urychleně odškodňovat“.
Povinné ručení i pro dětská elektroautíčka
Podle této definice by se povinné ručení vztahovalo na elektrokola a segwaye. Objevily se i poplašné zprávy, že pojištěná by musela být také dětská autíčka či jiná podomácku vyrobená vozítka s motorem. „Povinné ručení by se mělo vztahovat nejen na segwaye a elektrokola, ale i na elektroautíčka pro děti nebo různá podomácku vyrobená vozítka,“ uvedl Jan Matoušek, výkonný ředitel ČAP. „Žádné povinné ručení pro dětská autíčka či jiné hračky. Jde pouze o motorová či elektrická vozidla určená k přepravě,“ tvrzení Matouška obratem vyvrátila Evropská komise.
Už tehdy Evropská komise uvedla, že se jedná pouze o směrnici. Záleží na jednotlivých členských zemích, jak by se opatřeními řídila. Kdyby návrh opravdu prošel, Česká republika by mohla z národní legislativy povinné ručení pro elektrokola a segwaye jednoduše vyjmout. Nakonec to není nutné, protože evropští poslanci toto opatření odmítli jako zbytečné.
„Vztahovat povinné ručení automaticky na každé vozítko, které má motor či motorek, je nesmysl. Vyhráli jsme teď bitvu, nevyhráli jsme válku. Pevně věřím, že tak jak jsem přesvědčila tady kolegy, tak se mi to samé podaří s členskými státy," řekla česká europoslankyně Dita Charanzová.
Nová směrnice usiluje o bezpečnější provoz
Směrnice EU se primárně zaměřuje na zvýšení bezpečnosti na evropských silnicích a zlepšení postavení poškozených osob v důsledku dopravních nehod. Pozitivní změny přináší také pro řidiče, kteří se přestěhují do jiné členské země. Majitelé elektrokol, segwayů, zahradních traktorů i dětských vozítek tedy mohou být v naprostem klidu.
Cílem nové směrnice je obětem nehod zajistit odpovídající odškodné. Proto by měly být podmínky stejné ve všech členských zemí Evropské unie. V tomto směru je Česká republika napřed díky Garančnímu fondu, který byl založen již v roce 2000. Z tohoto fondu je vypláceno odškodné obětem nehod zaviněných nepojištěnými vozidly.
„Také zajištění rovnosti všech občanů Evropské unie v případě nehod na silnici vnímáme jako krok dobrým směrem. V České republice je poškozený při dopravní nehodě odškodněn vždy, takže tento problém u nás neexistuje. Nicméně v některých členských státech EU tato pojistná ochrana zatím neexistuje,“ upozornila Lucie Žulavská z ČAP.