Ve kterých zemích neplatí povinné ručení sjednané v ČR? - 2. díl
V minulém článku jsme se zaměřili na povinné ručení a jeho platnost v rámci světa. I když ale povinné ručení máte, čeká vás v případě nehody poměrně dost vyřizování. Víte například, po kom můžete vymáhat škodu?
Zvažte i havarijní pojištění
I když třeba standardně nemáte havarijní pojištění sjednané, zvažte před odjezdem do zahraničí možnost sjednání tzv. krátkodobého havarijního pojištění. To si lidé sjednávají například právě na dovolenou v zahraničí. Některé pojišťovny mají jako nejkratší možnou dobu pojištění měsíc, jiné mohou poskytovat i kratší.
Ještě před odjezdem se pak informujte u vaší pojišťovny, jaké služby vaše povinné ručení či havarijní pojištění obsahuje. Standardně to u havarijního pojištění budou rizika havárie, odcizení, živlů a vandalismu, ale konkrétní nabídky se mohou lišit.
Kdo vám zaplatí případnou škodu?
Pokud v zahraničí dojde k nehodě a vaše auto je nějak poškozeno, je potřeba ke všemu přivolat policii a sepsat protokol. Jakožto poškozený řidič se s nárokem na pojistné plnění můžete obrátit na jednu z těchto institucí či osob:
na zahraničního pojistitele vozidla, které vás nabouralo,
na národní Kancelář státu, ve kterém došlo k dopravní nehodě,
na škodního zástupce zahraničního pojistitele v České republice,
na Českou kancelář pojistitelů (ve specifických případech).
Přímo na zahraničního pojistitele vozidla, které vás nabouralo, se můžete obrátit vždy. Pokud například neznáte tohoto pojistitele, můžete se zkusit obrátit také na Kancelář státu, ve kterém došlo k dopravní nehodě. Což nemusí být stát, jehož jste občanem vy nebo viník.
Na škodního zástupce zahraničního pojistitele v České republice se můžete obrátit jen v případě, že se vám škoda stala po 1. květnu 2004, a to cizozemským vozidlem, které je registrované ve státech EHP (Evropský hospodářský prostor), tedy v rámci Evropské unie nebo na Islandu, v Lichtenštejnsku, Norsku či ve Švýcarsku.
Konkrétní Národní kancelář vybraných států si můžete vyhledat na webových stránkách Coucnil of Bureaux.
Ke zjištění informací o škodním zástupci zahraničního pojistitele v České republice můžete využít Informační středisko České kanceláře pojistitelů.
Přímo na Českou kancelář pojistitelů se pak můžete obrátit jen ve specifických případech. Jedním z nich je, když jste po nehodě nedokázali zjistit, jaký zahraniční pojistitel pojistil vozidlo, které vás nabouralo, případně pokud jste nedokázali zjistit škodního zástupce pojistitele v ČR. Ale až v případě, že se vám tyto informace nepodařilo zjistit do 2 měsíců od vzniku dopravní nehody.
V takových situacích pak ČKP posoudí celou záležitost jakožto kompenzační nástroj České republiky. Předložit ji však budete muset kompletní dokumentaci k dopravní nehodě a k uplatnění nároků. Druhým případem je situace, kdy do 3 měsíců od řádného uplatnění a prokázání nároku na odškodnění nedošlo k uspokojení tohoto nároku ani k jeho odůvodněného zamítnutí zahraničním pojistitelem či škodním zástupcem v České republice.
Peníze nemůžete dostat dvakrát
Ať už se nakonec domůžete odškodnění u jakékoli varianty, vždy platí, že jej nemůžete dostat vícekrát. Pojistné plnění vám smí být vyplaceno pouze jednou. I proto se obecně doporučuje využít pouze jednu variantu. Pokud už jste použili více variant a obrátili jste se na více institucí, nic se neděje.
Musíte ale všechny instituce informovat o tom, že běží souběžně více variant, kterými se snažíte pojistné plnění získat.
Jestliže se pokusíte získat více pojistných plnění od různých institucí, dopouštíte se minimálně v České republice trestného činu pojistného podvodu. Ten definuje § 210 trestního zákoníku a můžete za něj být odsouzeni až na 10 let odnětí svobody.