dopravni-nehoda

Statistika dopravních nehod v ČR za rok 2019: Bourali jsme častěji, ale ubylo „smrťáků“

Říká se, že nehoda není náhoda a neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. Své o tom ví i ti, kteří dennodenně řeší dopravní nehody a zachraňují životy na cestách. Bouráme totiž mnohem častěji. Naštěstí ale ubývá množství nehod s tragickým koncem. Co dalšího říká policejní statistika dopravních nehod pro rok 2019?

Dopravní nehoda každých pět minut

Bohužel počet nehod zaznamenal v roce 2019 vzrůstající tendenci. Pokud bychom nehodovost srovnali například s rokem 1961, pak zjistíme, že nehodovost vzrostla o neuvěřitelných 200 %! V tomtéž roce policie každý den šetřila průměrně 294,72 nehod. Jinými slovy to znamená, že jsme bourali každé 4,89 minuty.

Zranění a tragické události na silnicích

Pokud bychom se blíže podívali na počet lehce zraněných osob, pak zjistíme, že jich bylo v roce 2019 mnohem méně, než v uplynulých pěti letech. A jen pro zajímavost – nejvíce lehce zraněných osob při dopravních nehodách (v období od roku 1961) bylo zaznamenáno v roce 1996. Co se týče těžce zraněných osob, i tady jsou čísla poměrně optimistická. Počet těžce zraněných osob při dopravních nehodách v roce 2019 je totiž nejnižší v historii!

Oproti roku 2018 došlo k poklesu o 14,4 % a v průměru bylo denně těžce zraněno 5,78 osob. Nakonec připojíme také statistiku počet osob usmrcených následkem dopravní nehody. V průměru připadá na každý den 1,50 usmrcené osoby. Na pozemních komunikacích tedy vyhasl lidský život v průměru každých 16 hodin. I přes tyto informace jde o třetí nejnižší počet usmrcených v historii.

107 572 dopravních nehod

V roce 2019 policisté řešili celkem 107 572 dopravních nehod. Zraněno při dopravních nehodách bylo v uplynulém roce 23 935 osob (o 1 280 méně než o rok dříve), vážně zraněných pak bylo 2 110 (o 355 osob méně než v roce 2018). Důvode tohoto poklesu je nepochybně vyšší bezpečnostní úroveň nových aut, kterých u nás sice pomalu, ale jistě, na silnicích přibývá.

Nárůst jsme ale mohli zaznamenat v rámci celkové škody. Ta se v minulém roce vyšplhala na 6,8 miliardy korun, což je o 290 milionů více než v roce předchozím. Nejčastější příčinou nehody bylo nevěnování se řízení, následuje nesprávné otáčení nebo couvání či nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem. Mezi příčiny, které zavinily smrt na silnici, pak patřilo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, přejetí do protisměru nebo již zmíněné nevěnování se řízení.

Vyhasly životy řidičů i cyklistů bez helmy

Přehled nehodovosti za rok 2019 neskončíme příliš optimisticky. Ačkoli představuje počet usmrcených (547) třetí nejnižší výsledek v historii, stále jde o velmi vysoké číslo, které signalizuje nespočet lidských tragédií. Zaviněno bylo navíc často nepozorností nebo nezodpovědností.

Na silnicích zemřelo celkem 223 řidičů osobních vozidel, 84 jejich spolujezdců, 73 motocyklistů, 36 cyklistů (sedm z deseti na sobě nemělo cyklistickou helmu), 24 řidičů nákladních vozidel (a 5 jejich spolujezdců), čtyři osoby zahynuly v jiném motorovém vozidle, tři v autobuse a po jednom na malém motocyklu a na mopedu. Dalších 93 usmrcených připadá na chodce.

Počet nehod, lehce, či těžce zraněných osob a tragických událostí by mohly pomoci snížit pořádané bezpečnostní a preventivní akce pro řidiče i veřejnost. Dopravní policie a Policejní prezidium navíc chystá několik naučných videí určených k osvětě a šíření na sociálních sítích.

Autorka - Vendula Flassig Vrablová
Vendula Flassig VrablováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?