Bezpečná vzdálenost mezi auty: Proč někdy nestačí 2 sekundy?
Každý rok vyšetřuje Policie ČR přes 5 000 nehod zapříčiněných nedodržením bezpečné vzdálenosti. Přesto se v novele zákona o silničním provozu neobjevuje konkrétní definice, jaký odstup by si vozy mezi sebou měly držet. Ani známé pravidlo 2 sekund nefunguje vždy. Čím se tedy při stanovení odstupu řídit?
Nedodržení bezpečné vzdálenosti je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod
Nedodržení bezpečné vzdálenosti se dlouhodobě drží mezi 4.–6. příčkou nejčastějších příčin dopravních nehod v ČR. V roce 2022 policisté řešili 5 156 dopravních nehod kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti, to představuje více než 5 % všech nehod.
K tomuto číslu je ale potřeba přičíst ještě nehody, k nimž nebyla přivolána policie – bez zranění a se škodou do 100 tisíc korun. To bývají menší nehody při jízdě ve městě. Ve skutečnosti tak malé rozestupy vedou k ještě většímu počtu nehod, než udávají statistiky.
Proč dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly
Dodržování bezpečné vzdálenosti vám pomůže jezdit bezpečněji a plynuleji.
Zabrání nehodě kvůli nedobrždění. Když si před sebou necháte dostatek prostoru, máte čas zareagovat na nečekané brzdění nebo zastavení vozu před vámi.
Předchází řetězové nehodě. V hustém provozu na dálnici je nedodržení rozestupů obzvlášť nebezpečné. Při 130 km/h totiž ujedete za sekundu 36 metrů. Snadno tak vznikne hromadná nehoda.
Zmírňuje následky nehod, které mají jinou přímou příčinu (např. nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost).
Přispívá k plynulé jízdě, a tak zamezuje tvorbě kolon. Když se lepíte na auto před sebou, nemůžete měnit rychlost pozvolně a plynule. Kvůli stylu jízdy brzda-plyn se tvoří kolony.
Jaká vzdálenost je dostatečná? Využijte pravidlo dvou sekund
Zákon o silničním provozu je ve stanovení bezpečné vzdálenosti poměrně vágní:
Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.
Zákon hovoří o dodržování bezpečné vzdálenosti, kterou ale nijak nekonkretizuje. Jak ji tedy určit? Dopravní experti doporučují řídit se pravidlem dvou sekund. To je čas, který vám dovolí zabrzdit nebo jinak vhodně zareagovat na překážku před vámi.
Použití pravidla dvou sekund je navíc o dost jednodušší než odhad vzdálenosti mezi auty v metrech. Vyberte si nějaký statický objekt na silnici nebo vedle ní – strom, patník, ceduli apod. Od chvíle, kdy ho před vámi jedoucí vozidlo mine, by měly uběhnout alespoň dvě sekundy, než k němu se svým autem dorazíte vy.
Pravidlo dvou sekund nefunguje za každé situace
Pravidlo dvou sekund ale funguje jen na suché vozovce, když se plně věnujete řízení a máte vůz v perfektním technickém stavu. Vychází totiž z toho, že přibližně 1 sekundu vám trvá reakce a 1 sekundu samotné brzdění. Jaké faktory tyto časy prodlužují?
Co prodlužuje reakční dobu
nevěnování se řízení – ladění rádia, jídlo a pití, ohlížení se za dětmi, čtení billboardů
únava a stres
špatná nálada, agresivita
rozptýlení myšlenek – telefonování, hovor s řidičem
nekomfortní podmínky – horko, hluk motoru, hlasitá hudba
vliv alkoholu a drog
monotónní jízda
špatná viditelnost, oslnění protijedoucími vozidly
vyšší věk
málo zkušeností a strach z řízení
Z čeho se skládá reakční doba
Druh akce | Prodleva | Co se přesně děje |
---|---|---|
optická reakce | 0–0,7 s | postřehnutí podnětu (trvá déle, když je mimo zorné pole) |
psychická reakce | 0,2 – 0,6 s | vyhodnocení situace a rozhodnutí |
svalová reakce | 0,2 s | sundání nohy z plynu a dotknutí se pedálu brzdy |
prodleva brzd a náběh brzd | 0,1–0,55 s | technická prodleva, než dojde k brzdnému účinku |
Celková prodleva | 0,5–2,05 s |
Zdroj: Luboš Vrábel: Určení reakční doby řidiče silničního vozidla na změnu situace před vozidlem
Zdá se vám délka reakční doby přehnaná? Řidiči Formule 1 mají na startu průměrnou reakční dobu 0,2–0,3 sekundy. A to jsou trénovaní profíci, kteří se v daný okamžik plně soustředí na jasný cíl – rozjet se co nejrychleji do závodu.
Co prodlužuje brzdnou dráhu
mokrá vozovka
sníh a námraza
špatný stav brzd
sjeté pneumatiky a nesprávný tlak v pneumatikách
stav vozovky – např. bláto nebo písek na silnici
těžký náklad
Pravidlo dvou sekund neplatí ani pro těžší dopravní prostředky, jako jsou obytná auta, nákladní auta nebo autobusy, protože mají delší brzdnou dráhu. Déle brzdí také motocyklisté, zejména ti s tandemistou.
Proto si udržujte odstup od vozidla před vámi raději ještě delší než dvě sekundy, zvlášť při jízdě vysokou rychlostí.
Hromadná nehoda? Mějte dostatečné limity u povinného ručení
Dočká se ČR změny zákona o bezpečné vzdálenosti?
Právě nyní prochází legislativním procesem novela zákona o silničním provozu. Některé varianty počítaly s tím, že by došlo ke stanovení konkrétní bezpečné vzdálenosti mezi auty. Jedním z návrhů bylo, aby osobní auta při rychlosti nad 80 km/h před sebou měla prostor alespoň 30 metrů, nákladní auta 50 metrů. Za nedodržení dostatečných rozestupů by mohli policisté udělit pokutu a čtyři trestné body.
Ministr dopravy Kupka ale nakonec předložil ke schválení novelu zákona, kde se požadavek na bezpečnou vzdálenost mění pouze nepatrně. Místo toho, že řidič před sebou musí mít dostatek místa, „aby se mohl vyhnout srážce“, navrhuje nový zákon takovou vzdálenost, „aby mohl zastavit vozidlo“.
Podle ministra totiž stanovení přesného rozestupu v metrech nezohledňuje nutnost prodloužit bezpečnou vzdálenost při vyšších rychlostech. Navíc dává výhodu policistům, protože ti mohou přesnou vzdálenost změřit, zatímco řidiči takovou možnost nemají.
Někdo se mi lepí na zadek, co mám dělat?
Hlavně se nenechte vyprovokovat k agresivní reakci. Nezpomalujte víc, než je to nutné, ale nenechte se natlačit ani do rychlejší jízdy, než zvládnete. Pokud se cítíte ohroženi malým rozestupem, raději vozidlo pusťte před sebe, jakmile to bude možné.
Na dálnici neblokujte levý pruh pro předjíždění, ani když auto za vámi očividně nedodržuje maximální povolenou rychlost. Jestliže do vás auto za vámi nebezpečně najíždí nebo vás naopak předjede a vybržďuje, nahlaste agresora na policii. Poslechněte si další tipy od dopravního psychologa, jak se vypořádat s agresivními řidiči.
V zahraničí hrozí pokuty za nedodržení bezpečné vzdálenosti
Ačkoliv v České republice jsme se zatím ke změně zákona o bezpečné vzdálenosti neposunuli, v řadě evropských zemí jsou minimální rozestupy konkrétně specifikovány. Nedodržení bezpečné vzdálenosti je tak na rozdíl od ČR možné pokutovat.
Například v Německu a Rakousku platí pravidlo „halber Tacho“ neboli „polovina tachometru“. To znamená, že bezpečná vzdálenost mezi vozidly činí alespoň polovinu rychlosti. Při rychlosti 50 km/h musí řidič dodržet rozestup 25 metrů, při rychlosti 100 km/h alespoň 50 metrů. To odpovídá časovému rozestupu asi 1,8 sekundy. Za nedodržení odstupu v Německu hrozí pokuta až 400 eur, dva trestné body a tříměsíční zákaz řízení.