Dopravní nehoda v popředí výstražný trojúhelník

Bezpečná vzdálenost mezi auty: Proč někdy nestačí 2 sekundy?

29. 8. 2023
|
Délka čtení: 7 min.

Každý rok vyšetřuje Policie ČR přes 5 000 nehod zapříčiněných nedodržením bezpečné vzdálenosti. Přesto se v novele zákona o silničním provozu neobjevuje konkrétní definice, jaký odstup by si vozy mezi sebou měly držet. Ani známé pravidlo 2 sekund nefunguje vždy. Čím se tedy při stanovení odstupu řídit?

Nedodržení bezpečné vzdálenosti je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod

Nedodržení bezpečné vzdálenosti se dlouhodobě drží mezi 4.–6. příčkou nejčastějších příčin dopravních nehod v ČR. V roce 2022 policisté řešili 5 156 dopravních nehod kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti, to představuje více než 5 % všech nehod.

K tomuto číslu je ale potřeba přičíst ještě nehody, k nimž nebyla přivolána policie – bez zranění a se škodou do 100 tisíc korun. To bývají menší nehody při jízdě ve městě. Ve skutečnosti tak malé rozestupy vedou k ještě většímu počtu nehod, než udávají statistiky.

I oprava menších ťukanců na autě se prodraží

Když zaviníte nehodu kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti, budete muset opravu na svém autě zaplatit ze svého. I oprava malého ťukance vyjde na desítky tisíc korun. Sjednejte si havarijní pojištění a nechte úhradu opravy na pojišťovně.

Proč dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly

Dodržování bezpečné vzdálenosti vám pomůže jezdit bezpečněji a plynuleji.

  1. Zabrání nehodě kvůli nedobrždění. Když si před sebou necháte dostatek prostoru, máte čas zareagovat na nečekané brzdění nebo zastavení vozu před vámi.

  2. Předchází řetězové nehodě. V hustém provozu na dálnici je nedodržení rozestupů obzvlášť nebezpečné. Při 130 km/h totiž ujedete za sekundu 36 metrů. Snadno tak vznikne hromadná nehoda.

  3. Zmírňuje následky nehod, které mají jinou přímou příčinu (např. nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost).

  4. Přispívá k plynulé jízdě, a tak zamezuje tvorbě kolon. Když se lepíte na auto před sebou, nemůžete měnit rychlost pozvolně a plynule. Kvůli stylu jízdy brzda-plyn se tvoří kolony.

Jaká vzdálenost je dostatečná? Využijte pravidlo dvou sekund

Zákon o silničním provozu je ve stanovení bezpečné vzdálenosti poměrně vágní:

Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.

Zákon hovoří o dodržování bezpečné vzdálenosti, kterou ale nijak nekonkretizuje. Jak ji tedy určit? Dopravní experti doporučují řídit se pravidlem dvou sekund. To je čas, který vám dovolí zabrzdit nebo jinak vhodně zareagovat na překážku před vámi.

Použití pravidla dvou sekund je navíc o dost jednodušší než odhad vzdálenosti mezi auty v metrech. Vyberte si nějaký statický objekt na silnici nebo vedle ní – strom, patník, ceduli apod. Od chvíle, kdy ho před vámi jedoucí vozidlo mine, by měly uběhnout alespoň dvě sekundy, než k němu se svým autem dorazíte vy.

Pravidlo dvou sekund nefunguje za každé situace

Pravidlo dvou sekund ale funguje jen na suché vozovce, když se plně věnujete řízení a máte vůz v perfektním technickém stavu. Vychází totiž z toho, že přibližně 1 sekundu vám trvá reakce a 1 sekundu samotné brzdění. Jaké faktory tyto časy prodlužují?

Co prodlužuje reakční dobu

  • nevěnování se řízení – ladění rádia, jídlo a pití, ohlížení se za dětmi, čtení billboardů

  • únava a stres

  • špatná nálada, agresivita

  • rozptýlení myšlenek – telefonování, hovor s řidičem

  • nekomfortní podmínky – horko, hluk motoru, hlasitá hudba

  • vliv alkoholu a drog

  • monotónní jízda

  • špatná viditelnost, oslnění protijedoucími vozidly

  • vyšší věk

  • málo zkušeností a strach z řízení

Z čeho se skládá reakční doba

Druh akceProdlevaCo se přesně děje

optická reakce

0–0,7 s

postřehnutí podnětu (trvá déle, když je mimo zorné pole)

psychická reakce

0,2 – 0,6 s

vyhodnocení situace a rozhodnutí

svalová reakce

0,2 s

sundání nohy z plynu a dotknutí se pedálu brzdy

prodleva brzd a náběh brzd

0,1–0,55 s

technická prodleva, než dojde k brzdnému účinku

Celková prodleva

0,5–2,05 s

Zdroj: Luboš Vrábel: Určení reakční doby řidiče silničního vozidla na změnu situace před vozidlem 

Zdá se vám délka reakční doby přehnaná? Řidiči Formule 1 mají na startu průměrnou reakční dobu 0,2–0,3 sekundy. A to jsou trénovaní profíci, kteří se v daný okamžik plně soustředí na jasný cíl – rozjet se co nejrychleji do závodu.

Co prodlužuje brzdnou dráhu

  • mokrá vozovka

  • sníh a námraza

  • špatný stav brzd

  • sjeté pneumatiky a nesprávný tlak v pneumatikách

  • stav vozovky – např. bláto nebo písek na silnici

  • těžký náklad


Pravidlo dvou sekund neplatí ani pro těžší dopravní prostředky, jako jsou obytná auta, nákladní auta nebo autobusy, protože mají delší brzdnou dráhu. Déle brzdí také motocyklisté, zejména ti s tandemistou.

Proto si udržujte odstup od vozidla před vámi raději ještě delší než dvě sekundy, zvlášť při jízdě vysokou rychlostí.

infografika statistiky z českých silnic

Hromadná nehoda? Mějte dostatečné limity u povinného ručení

Nedodržení rozestupů a náhlé prudké brzdění může vést k řetězové reakci a hromadné nehodě, kde se nabourá i desítky aut. Náklady na škody se tak můžou vyšplhat až na desítky milionů korun. Proto byste měli mít dostatečné limity u povinného ručení.

Dočká se ČR změny zákona o bezpečné vzdálenosti?

Právě nyní prochází legislativním procesem novela zákona o silničním provozu. Některé varianty počítaly s tím, že by došlo ke stanovení konkrétní bezpečné vzdálenosti mezi auty. Jedním z návrhů bylo, aby osobní auta při rychlosti nad 80 km/h před sebou měla prostor alespoň 30 metrů, nákladní auta 50 metrů. Za nedodržení dostatečných rozestupů by mohli policisté udělit pokutu a čtyři trestné body.

Ministr dopravy Kupka ale nakonec předložil ke schválení novelu zákona, kde se požadavek na bezpečnou vzdálenost mění pouze nepatrně. Místo toho, že řidič před sebou musí mít dostatek místa, „aby se mohl vyhnout srážce“, navrhuje nový zákon takovou vzdálenost, „aby mohl zastavit vozidlo“.

Podle ministra totiž stanovení přesného rozestupu v metrech nezohledňuje nutnost prodloužit bezpečnou vzdálenost při vyšších rychlostech. Navíc dává výhodu policistům, protože ti mohou přesnou vzdálenost změřit, zatímco řidiči takovou možnost nemají.

Podcast Nepodceňto

Někdo se mi lepí na zadek, co mám dělat?

Hlavně se nenechte vyprovokovat k agresivní reakci. Nezpomalujte víc, než je to nutné, ale nenechte se natlačit ani do rychlejší jízdy, než zvládnete. Pokud se cítíte ohroženi malým rozestupem, raději vozidlo pusťte před sebe, jakmile to bude možné.

Na dálnici neblokujte levý pruh pro předjíždění, ani když auto za vámi očividně nedodržuje maximální povolenou rychlost. Jestliže do vás auto za vámi nebezpečně najíždí nebo vás naopak předjede a vybržďuje, nahlaste agresora na policii. Poslechněte si další tipy od dopravního psychologa, jak se vypořádat s agresivními řidiči.

V zahraničí hrozí pokuty za nedodržení bezpečné vzdálenosti

Ačkoliv v České republice jsme se zatím ke změně zákona o bezpečné vzdálenosti neposunuli, v řadě evropských zemí jsou minimální rozestupy konkrétně specifikovány. Nedodržení bezpečné vzdálenosti je tak na rozdíl od ČR možné pokutovat.

Například v Německu a Rakousku platí pravidlo „halber Tacho“ neboli „polovina tachometru“. To znamená, že bezpečná vzdálenost mezi vozidly činí alespoň polovinu rychlosti. Při rychlosti 50 km/h musí řidič dodržet rozestup 25 metrů, při rychlosti 100 km/h alespoň 50 metrů. To odpovídá časovému rozestupu asi 1,8 sekundy. Za nedodržení odstupu v Německu hrozí pokuta až 400 eur, dva trestné body a tříměsíční zákaz řízení.

Autor - Jana Březinová
Jana BřezinováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.