Nabíjení elektromobilu

Povinné ručení pro elektromobil: Jak to funguje?

4. 5. 2020
|
Délka čtení: 5 min.

Elektromobily přináší velké změny nejen v oblasti tradičních pohonů vozidel, ale také v jejich pojištění. Cena pojištění vozidel se totiž dosud odvíjela kromě jiných kritérií zejména od objemu a výkonu motorové jednotky. Jenomže elektromobily žádný motor nemají, ale jezdí v podstatě na baterky.

Levnější povinné ručení pro elektromobily

S tím souvisí také fakt, že pojišťovny pro elektromobily nijak zvlášť neřeší ani povinné ručení. To však pro vlastníky elektromobilů představuje velkou výhodu. Pro elektromobily totiž zatím neexistuje žádná speciální pojistná kategorie a pojišťovny cenu povinného ručení pro elektromobily určují jednoduše tak, že je automaticky zařazují do nejnižší kubatury. A to znamená levnější povinné ručení.


„Zatímco například pro majitele elektromobilu BMW i3 o výkonu 125 kW vychází cena povinného ručení u jedné z pojišťoven na 1 400 korun, vlastník stejně výkonného BMW 320 se spalovacím motorem o zdvihovém objemu 1995 ccm si musí připravit 4 200 korun. Majitele elektromobilu tedy vyjde v tomto případě povinné ručení přibližně o dvě třetiny levněji,“ vysvětluje současnou cenovou politiku pojišťoven Ladislav Gruber, analytik portálu ePojisteni.cz.

Na cenu pojištění má vliv celá řada kritérií

Samozřejmě se také ví, že cenu povinného ručení už dávno neurčuje pouze objem a výkon motoru. Stále větší vliv mají i další kritéria, která se týkají nejen samotného vozidla, ale i jeho řidiče. Proto také některé pojišťovny mají s kalkulací pojištění pro elektromobily problémy.

Podobný vliv jako parametry pohonné jednotky má i značka a typ vozidla, pořizovací cena a zejména pak sám pojistník. Významnou roli hraje například věk pojistníka, se kterým jsou spojované řidičské zkušenosti, a adresa trvalého bydliště, kde platí rovnice, čím větší město, tím větší riziko vzniku nehody.

Posledním kritériem, který se na tvorbě ceny povinného ručení (nejen) pro elektromobily podílí, jsou tzv. bonusy a malusy. Bonus je přitom řidiči udělován za dlouhodobý bezeškodní průběh (tzn. jízda bez nehody) a může tvořit až 60% slevu na pojistném. Malus je opakem bonus a jedná se tedy o zdražení povinného ručení pro řidiče s horším škodním průběhem.

Elektromobily v ČR a co říkají statistiky

Obliba aut se elektrickým pohonem pomalu roste. Zatím se nejedná o žádná revoluční čísla. Například v září loňského roku na zhruba 350 vozidel s benzínovým či naftovým motorem připadl pouze jeden elektromobil. Větší zájem je zatím o vozidla s hybridním pohonem. Důvodem nižšího zájmu je nedostatečná infrastruktura.

Nejčastěji se do elektromobilu rozhodnou investovat lidé ve věkové hladině 35 až 55 let (78 % vlastníků elektromobilů) a od 65 let výše (14 %). Nejvíce elektromobilů pak jezdí v hlavním městě Praha a ve Středočeském kraji (51 % všech elektromobilů v ČR).

Mezi hlavní důvody, proč koupit elektromobil nebo auto s hybridním pohonem, patří:

  • levnější provoz

  • ekologičtější provoz

  • levnější parkování ve větších městech

  • zdarma dálniční známka

Průměrná výše škody u elektromobilů je o 40 % vyšší

Pojišťovny dále uvádí, že škody způsobené elektromobily narůstají, a tudíž se blíží doma, kdy se otázkou povinného ručení určeného vyložené pro elektromobily budou muset zabývat. Například v roce 2015 bylo řešeno pouze 29 pojistných událostí zaviněných elektromobily, v roce 2016 to bylo 39, 48 v roce 2017 a o rok později už 95 nehod.

Za zmínku stojí i výše průměrná škody, která v roce 2018 činila 58 474 Kč, což bylo o 40 % více než u ostatních aut. Zde průměrná škoda činila 42 127 Kč. „U elektromobilů je výrazně vyšší i riziko vzniku škody, kdy platí, že v průměru na každých 1000 pojištěných vozidel vznikne ročně u elektromobilů 54 škod. Pro srovnání u standardních vozidel v průměru vzniká na každých 1000 vozidel ročně cca 36 škod. Z hlediska rizika způsobení škody jsou tak elektromobily rizikovější cca o polovinu,“ uvedla Veronika Nová, tisková mluvčí ČKP.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?