Povinné ručení pro elektromobil: Jak to funguje?
Elektromobily přináší velké změny nejen v oblasti tradičních pohonů vozidel, ale také v jejich pojištění. Cena pojištění vozidel se totiž dosud odvíjela kromě jiných kritérií zejména od objemu a výkonu motorové jednotky. Jenomže elektromobily žádný motor nemají, ale jezdí v podstatě na baterky.
Levnější povinné ručení pro elektromobily
S tím souvisí také fakt, že pojišťovny pro elektromobily nijak zvlášť neřeší ani povinné ručení. To však pro vlastníky elektromobilů představuje velkou výhodu. Pro elektromobily totiž zatím neexistuje žádná speciální pojistná kategorie a pojišťovny cenu povinného ručení pro elektromobily určují jednoduše tak, že je automaticky zařazují do nejnižší kubatury. A to znamená levnější povinné ručení.
„Zatímco například pro majitele elektromobilu BMW i3 o výkonu 125 kW vychází cena povinného ručení u jedné z pojišťoven na 1 400 korun, vlastník stejně výkonného BMW 320 se spalovacím motorem o zdvihovém objemu 1995 ccm si musí připravit 4 200 korun. Majitele elektromobilu tedy vyjde v tomto případě povinné ručení přibližně o dvě třetiny levněji,“ vysvětluje současnou cenovou politiku pojišťoven Ladislav Gruber, analytik portálu ePojisteni.cz.
Na cenu pojištění má vliv celá řada kritérií
Samozřejmě se také ví, že cenu povinného ručení už dávno neurčuje pouze objem a výkon motoru. Stále větší vliv mají i další kritéria, která se týkají nejen samotného vozidla, ale i jeho řidiče. Proto také některé pojišťovny mají s kalkulací pojištění pro elektromobily problémy.
Podobný vliv jako parametry pohonné jednotky má i značka a typ vozidla, pořizovací cena a zejména pak sám pojistník. Významnou roli hraje například věk pojistníka, se kterým jsou spojované řidičské zkušenosti, a adresa trvalého bydliště, kde platí rovnice, čím větší město, tím větší riziko vzniku nehody.
Posledním kritériem, který se na tvorbě ceny povinného ručení (nejen) pro elektromobily podílí, jsou tzv. bonusy a malusy. Bonus je přitom řidiči udělován za dlouhodobý bezeškodní průběh (tzn. jízda bez nehody) a může tvořit až 60% slevu na pojistném. Malus je opakem bonus a jedná se tedy o zdražení povinného ručení pro řidiče s horším škodním průběhem.
Elektromobily v ČR a co říkají statistiky
Obliba aut se elektrickým pohonem pomalu roste. Zatím se nejedná o žádná revoluční čísla. Například v září loňského roku na zhruba 350 vozidel s benzínovým či naftovým motorem připadl pouze jeden elektromobil. Větší zájem je zatím o vozidla s hybridním pohonem. Důvodem nižšího zájmu je nedostatečná infrastruktura.
Nejčastěji se do elektromobilu rozhodnou investovat lidé ve věkové hladině 35 až 55 let (78 % vlastníků elektromobilů) a od 65 let výše (14 %). Nejvíce elektromobilů pak jezdí v hlavním městě Praha a ve Středočeském kraji (51 % všech elektromobilů v ČR).
Mezi hlavní důvody, proč koupit elektromobil nebo auto s hybridním pohonem, patří:
levnější provoz
ekologičtější provoz
levnější parkování ve větších městech
zdarma dálniční známka
Průměrná výše škody u elektromobilů je o 40 % vyšší
Pojišťovny dále uvádí, že škody způsobené elektromobily narůstají, a tudíž se blíží doma, kdy se otázkou povinného ručení určeného vyložené pro elektromobily budou muset zabývat. Například v roce 2015 bylo řešeno pouze 29 pojistných událostí zaviněných elektromobily, v roce 2016 to bylo 39, 48 v roce 2017 a o rok později už 95 nehod.
Za zmínku stojí i výše průměrná škody, která v roce 2018 činila 58 474 Kč, což bylo o 40 % více než u ostatních aut. Zde průměrná škoda činila 42 127 Kč. „U elektromobilů je výrazně vyšší i riziko vzniku škody, kdy platí, že v průměru na každých 1000 pojištěných vozidel vznikne ročně u elektromobilů 54 škod. Pro srovnání u standardních vozidel v průměru vzniká na každých 1000 vozidel ročně cca 36 škod. Z hlediska rizika způsobení škody jsou tak elektromobily rizikovější cca o polovinu,“ uvedla Veronika Nová, tisková mluvčí ČKP.