Platnost končících STK se prodlouží. Na pár měsíců a jen některým
Koronavirová krize změnila a ovlivnila mnohé. Bokem nezůstává ani nejrůznější administrativa a zařizování. Příkladem je třeba platnost státních technických kontrol (STK) aut, která se kvůli pandemii prodlouží o deset měsíců. Opatření platné pro celou Evropskou unii se týká technických kontrol propadlých od loňského září do konce letošního června. Nebude ale platit pro všechny.
Už jednou prodloužených STK se úleva netýká
Ministerstvo dopravy nedávno informovalo o tom, že prodloužení platnosti končících STK se nebude týkat už jednou takto prodloužených STK. Loni totiž dostali motoristé, kterým u auta skončila platnost kontroly od loňského února do loňského srpna, sedm měsíců navíc.
Pokud toto opatření už využili, aktuální prodloužení se jich netýká. Kromě toho se aktuální opatření netýká ani protokolů o evidenční kontrole či pro prodloužení platnosti osvědčení o technické způsobilosti a třicetidenní lhůty k provedení opakované technické prohlídky.
Období hájení začíná posledním červnem
Platnost propadlých technických prohlídek vozidel (STK) se u vybraných automobilů prodlužuje o 10 měsíců. To samé platí také pro vybrané propadnuté řidičské nebo profesní průkazy. Konkrétně se prodloužení týká dokladů propadlých v období od 1. září 2020 do 30. června 2021. Od 30. června tak běží desetiměsíční lhůta „hájení“.
Důvodem je snaha o eliminaci případných front u úřadů a provozovatelů STK. Většina z nich totiž v současné době funguje pouze během omezené úřední doby. Mnohé provozy jsou také zavřeny. Výměny dokladů i prohlídky však fungují nadále.
Odklad, který se vám může nepěkně prodražit
Pokutu za „propadlou technickou“ sice ještě pár měsíců nedostanete, pokud ale svým vozem způsobíte nehodu, pojišťovna, u níž máte vozidlo pojištěno, má plné právo plné právo odmítnout uhradit škodu z důvodu porušení smluvních podmínek. Způsobenou škodu tak musí uhradit majitel (provozovatel) vozidla.
V praxi se k tomuto prohřešku staví pojišťovny různě. Například pojišťovny ČSOB, Generali a AXA škodu uhradí, ale pouze tedy, pokud příčinou dopravní nehody nebyl špatný technický stav vozidla (např. vadné brzdy). Pojišťovna Kooperativa bude ale v totožné situaci postupovat přísněji.
„Pokud nehodu šetřila policie, Kooperativa čerpá informace i z její relace a jejího šetření. Je-li technický stav vozidla skutečně závadový, pojišťovna bude po pojištěném požadovat to, co z jeho povinného ručení vyplatila,“ říká Milan Káňa – tiskový mluvčí Kooperativa pojišťovny.
Ve finále je tak na každém, jestli chce výše zmíněné komplikace „risknout“ nebo nebude na odklad STK spoléhat. Vždy je totiž potřeba mít na paměti, že nehoda není náhoda a neštěstí nechodí po horách, ale po lidech.