Kontrola auta

Ojetý vůz ze zahraničí. Co zkontrolovat a jak ho přihlásit v ČR?

Vybrali jste si v zahraničí vůz a chcete si ho přivézt do České republiky? Čeká vás kolečko po úřadech a zajet musíte i na technickou kontrolu nebo emise. Připravili jsem pro vás podrobný návod, jak ojetý automobil ze zahraničí přihlásit v ČR a na nic podstatného nezapomenout.

Dovézt si automobil do ČR ze zahraničí je stále populárnější. Zejména v západní Evropě je nabídka ojetin poměrně velká a získat například pěkné SUV za příjemnou cenu je jen otázkou času a trochu štěstí. Spolu s koupí vozu a jeho dovozem do tuzemska je ale spojeno papírování a je nutné zaplatit i některé poplatky. Není to ale nic, co by se nedalo zvládnout.

Ojetinu doprovází rizika

Nicméně, každý, kdo se pro auto do zahraničí vydá, by měl vědět, že nákup vozu v cizině je jedním z nejrizikovějších způsobů pořízení ojetiny. Upozorňuje na to Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA Auto. Přidává přitom i výčet důvodů. „Problémů může být celá řada – stočený tachometr, zatajené poškození při havárii nebo vytopení, zfalšovaná servisní historie, padělaný rok výroby nebo i podvod s nezaplacenou DPH.

Stále ještě se vyskytují i odcizené vozy, nebo takzvaná „dvojčata“, kdy je do kradeného vozu navařena část s VIN kódem shodného modelu. Při výběru vozu je všechny tyto věci potřeba detailně zkontrolovat.

Při výběru automobilu dávejte pozor také na to, zda nebyl v rychlém sledu registrován v několika zemích po sobě. Mohlo by to znamenat, že jde o pokus zamaskovat skutečný původ auta. To se může dít z různých důvodů, ať už kvůli snaze spáchat daňový podvod nebo pokusu zamaskovat jiný problém v historii vozidla,“ nabádá Petr Vaněček.

Smlouva na nové auto

Pokud si auto v zahraničí vyberete, zkontrolujete jeho technický stav a rozhodnete se pro koupi, prvním krokem je podpis kupní smlouvy, v níž byste se měli dobře orientovat a všemu porozumět. Společně s tím vám prodejce předá také malý a velký technický průkaz. Vy byste si pak měli pečlivě zkontrolovat všechny údaje a ověřit si, že v zahraničí bylo vozidlo řádně odhlášeno.

Ve chvíli, kdy absolvujete cestu domů přímo s novým vozidlem, je třeba opatřit si převozní značky a také dočasné pojištění. Pro oboje si musíte zajít na příslušnou instituci v zahraničí. Dopředu zapátrejte po tom, co vše budete potřebovat, a také si zjistěte otevírací dobu místních úřadů. Další možností je převezení automobilu na vleku, v takové chvíli nepotřebujete ani převozní značky, ani dočasné pojištění automobilu.

STK a emise

Po návratu do České republiky by vaše první cesta s vozem měla vést na stanici technické kontroly (STK), a to kvůli evidenční prohlídce vozu. Auto z ciziny ze všeho nejdříve projde dovozovou technickou kontrolou. Existují ovšem výjimky. Na tuto kontrolu nemusíte, pokud je vůz ze zemí EU, případně ze Švýcarska, Norska, Islandu nebo Lichtenštejnska a má platnou STK z těchto států.

Ačkoli se v takovém případně vyhnete dovozové technické kontrole, musíte absolvovat evidenční kontrolu, která stojí zhruba 1 000 korun. S vozem musíte také na měření emisí.

Na STK si připravte malý i velký technický průkaz vozidla.

Po absolvování kontroly získáte:

  • protokol o technické prohlídce,

  • protokol o emisích,

  • technický protokol a

  • přílohu k technickému protokolu.

Následně můžete pokračovat v přihlášení vozidla.

Pozor na ekologickou daň

Kromě STK prověřte, jak je na tom vaše vozidlo s emisemi, respektive, zda se na vás vztahuje povinnost zaplatit ekologickou daň, která je odstupňovaná podle tříd EURO 0 až 5, a to následovně:

  • EURO 0 – 10 000 Kč

  • EURO 1 – 5 000 Kč

  • EURO 2 – 3 000 Kč

  • EURO 3, 4, 5 – bez poplatku

Auta, která spadají do „horších“ kategorií (0 až 2) jsou zpravidla vyrobená před rokem 2000. Pokud budete vybírat novější vozy, nemusíte si dělat s ekologickou daní starosti.

STK

Homologace

Když si přivezete vůz ze zámoří, například ze Spojených států amerických, je nutné prověřit, zda má homologaci pro evropské silnice. Je to poměrně náročný administrativní a technický proces, který vyjde na dalších zhruba 5 tisíc korun. V ČR pak existují instituce, které se na homologaci specializují, příkladem je TÜV SÜD Czech.

Povinné ručení

Ke každému vozu je pak nutné sjednat pojištění, takzvané povinné ručení. Tato povinnost je daná ze zákona. Přidat si můžete i havarijní pojištění, zejména pokud je vůz dražší. Bez povinného ručení nesmíte s vozem na silnici, proto je vhodné si ho sjednat ještě před cestou na STK (pokud vám stále neplatí dočasné pojištění sjednané pro dovoz vozu ze zahraničí). Pokud jste si auto na STK nechali dovézt na vleku, můžete se sjednáním povinného ručení počkat. Ne však déle, než se vydáte požádat o zápis vozidla do registru silničních vozidel.

Zápis auta do registru

Pokud máte v ruce STK a sjednali jste si i povinné ručení vozu a máte tedy takzvanou zelenou kartu, můžete se vydat na příslušný dopravní inspektorát a požádat o zápis vozu do registru silničních vozidel. S sebou si musíte vzít celou řadu dokumentů. „Potřebovat budete doklad o absolvování evidenční kontroly nebo technické kontroly technické kontroly na STK, běžné osobní doklady, doklad o pojištění vozidla (zelenou kartu), zahraniční technický průkaz vozu a pokud podnikáte, tak živnostenský list či výpis z obchodního rejstříku,“ vypočítává Petr Vaněček.

S sebou byste měli mít i peníze, protože za přihlášení osobního automobilu zaplatíte 800 korun. A samozřejmě, pokud si přivezete starší automobil, musíte uhradit i zmíněnou ekologickou daň, která se pohybuje mezi 3 až 10 tisíci korunami.

O zápis do registru pak může požádat jak vlastník, tak provozovatel auta, pokud nejde o shodné osoby. Jestliže se na úřad nemůžete jako vlastník nebo provozovatel vozidla dostavit osobně, můžete se nechat zastupovat na základně plné moci s úředně ověřeným podpisem či elektronickým podpisem.

Dokumenty, které si vezměte s sebou:

  • žádost o zápis vozidla do registru silničních vozidel,

  • originál zahraničního technického průkazu a osvědčení o registraci silničního vozidla (malý technický průkaz),

  • protokol o evidenční kontrole nebo protokol o technické kontrole před registrací,

  • zelenou kartu,

  • občanský průkaz,

  • živnostenský list (žádáte-li jako podnikající fyzická osoba),

  • výpis z obchodního rejstříku (žádáte-li jako právnická osoba),

  • případně plnou moc (pokud zastupujete vlastníka či provozovatele vozu).

Je možné, že vás na úřadě požádají také o zaplacení daně z přidané hodnoty (DPH), pokud má za zahraničí přivezený vůz najeto méně než 6 tisíc kilometrů nebo jste ho pořídili do 6 měsíců od jeho první registrace, a proto jste měli v zemi nákupu možné auto pořídit za cenu bez DPH. Jestliže jste ale DPH v cizině uhradili, máte nárok na vrácení peněz.

Druh vozidlaVýše správního poplatku

osobní automobil, nákladní automobil, autobus, traktor, pracovní stroj samojízdný


800 Kč


přípojné vozidlo s nejvyšší povolenou hmotností nad 750 kg


700 Kč


přípojné vozidlo s nejvyšší povolenou hmotností 750 kg a nižší


500 Kč


motocykl s obsahem nad 50 cm3


500 Kč


motocykl s obsahem 50 cm3 a nižším


300 Kč


Auto je registrované

Úřad musí vaši žádost o zápis dovezeného vozidla do registru vyřídit do 30 dnů od podání. Většinou to ale úředníci stihnou rychleji. Jakmile bude vašemu požadavku vyhověno, získáte malý i velký technický průkaz a registrační značky. S vozem pak můžete směle jezdit.

Pokud nejde o vyloženě o zánovní vůz, zajeďte s ním raději do servisu, kde auto prohlédnou odborníci. „Když vám servis doporučí výměnu některých dílů, respektujte to, pokud nechcete, aby na vozidle někde na cestách vznikla závada, která se následně může prodražit ještě daleko více,“ uzavírá Petr Vaněček.

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?