Ojetý vůz ze zahraničí. Co zkontrolovat a jak ho přihlásit v ČR?
Vybrali jste si v zahraničí vůz a chcete si ho přivézt do České republiky? Čeká vás kolečko po úřadech a zajet musíte i na technickou kontrolu nebo emise. Připravili jsem pro vás podrobný návod, jak ojetý automobil ze zahraničí přihlásit v ČR a na nic podstatného nezapomenout.
Dovézt si automobil do ČR ze zahraničí je stále populárnější. Zejména v západní Evropě je nabídka ojetin poměrně velká a získat například pěkné SUV za příjemnou cenu je jen otázkou času a trochu štěstí. Spolu s koupí vozu a jeho dovozem do tuzemska je ale spojeno papírování a je nutné zaplatit i některé poplatky. Není to ale nic, co by se nedalo zvládnout.
Ojetinu doprovází rizika
Nicméně, každý, kdo se pro auto do zahraničí vydá, by měl vědět, že nákup vozu v cizině je jedním z nejrizikovějších způsobů pořízení ojetiny. Upozorňuje na to Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA Auto. Přidává přitom i výčet důvodů. „Problémů může být celá řada – stočený tachometr, zatajené poškození při havárii nebo vytopení, zfalšovaná servisní historie, padělaný rok výroby nebo i podvod s nezaplacenou DPH.“
Stále ještě se vyskytují i odcizené vozy, nebo takzvaná „dvojčata“, kdy je do kradeného vozu navařena část s VIN kódem shodného modelu. Při výběru vozu je všechny tyto věci potřeba detailně zkontrolovat.
„Při výběru automobilu dávejte pozor také na to, zda nebyl v rychlém sledu registrován v několika zemích po sobě. Mohlo by to znamenat, že jde o pokus zamaskovat skutečný původ auta. To se může dít z různých důvodů, ať už kvůli snaze spáchat daňový podvod nebo pokusu zamaskovat jiný problém v historii vozidla,“ nabádá Petr Vaněček.
Smlouva na nové auto
Pokud si auto v zahraničí vyberete, zkontrolujete jeho technický stav a rozhodnete se pro koupi, prvním krokem je podpis kupní smlouvy, v níž byste se měli dobře orientovat a všemu porozumět. Společně s tím vám prodejce předá také malý a velký technický průkaz. Vy byste si pak měli pečlivě zkontrolovat všechny údaje a ověřit si, že v zahraničí bylo vozidlo řádně odhlášeno.
Ve chvíli, kdy absolvujete cestu domů přímo s novým vozidlem, je třeba opatřit si převozní značky a také dočasné pojištění. Pro oboje si musíte zajít na příslušnou instituci v zahraničí. Dopředu zapátrejte po tom, co vše budete potřebovat, a také si zjistěte otevírací dobu místních úřadů. Další možností je převezení automobilu na vleku, v takové chvíli nepotřebujete ani převozní značky, ani dočasné pojištění automobilu.
STK a emise
Po návratu do České republiky by vaše první cesta s vozem měla vést na stanici technické kontroly (STK), a to kvůli evidenční prohlídce vozu. Auto z ciziny ze všeho nejdříve projde dovozovou technickou kontrolou. Existují ovšem výjimky. Na tuto kontrolu nemusíte, pokud je vůz ze zemí EU, případně ze Švýcarska, Norska, Islandu nebo Lichtenštejnska a má platnou STK z těchto států.
Ačkoli se v takovém případně vyhnete dovozové technické kontrole, musíte absolvovat evidenční kontrolu, která stojí zhruba 1 000 korun. S vozem musíte také na měření emisí.
Na STK si připravte malý i velký technický průkaz vozidla.
Po absolvování kontroly získáte:
protokol o technické prohlídce,
protokol o emisích,
technický protokol a
přílohu k technickému protokolu.
Následně můžete pokračovat v přihlášení vozidla.
Pozor na ekologickou daň
Kromě STK prověřte, jak je na tom vaše vozidlo s emisemi, respektive, zda se na vás vztahuje povinnost zaplatit ekologickou daň, která je odstupňovaná podle tříd EURO 0 až 5, a to následovně:
EURO 0 – 10 000 Kč
EURO 1 – 5 000 Kč
EURO 2 – 3 000 Kč
EURO 3, 4, 5 – bez poplatku
Auta, která spadají do „horších“ kategorií (0 až 2) jsou zpravidla vyrobená před rokem 2000. Pokud budete vybírat novější vozy, nemusíte si dělat s ekologickou daní starosti.
Homologace
Když si přivezete vůz ze zámoří, například ze Spojených států amerických, je nutné prověřit, zda má homologaci pro evropské silnice. Je to poměrně náročný administrativní a technický proces, který vyjde na dalších zhruba 5 tisíc korun. V ČR pak existují instituce, které se na homologaci specializují, příkladem je TÜV SÜD Czech.
Povinné ručení
Ke každému vozu je pak nutné sjednat pojištění, takzvané povinné ručení. Tato povinnost je daná ze zákona. Přidat si můžete i havarijní pojištění, zejména pokud je vůz dražší. Bez povinného ručení nesmíte s vozem na silnici, proto je vhodné si ho sjednat ještě před cestou na STK (pokud vám stále neplatí dočasné pojištění sjednané pro dovoz vozu ze zahraničí). Pokud jste si auto na STK nechali dovézt na vleku, můžete se sjednáním povinného ručení počkat. Ne však déle, než se vydáte požádat o zápis vozidla do registru silničních vozidel.
Zápis auta do registru
Pokud máte v ruce STK a sjednali jste si i povinné ručení vozu a máte tedy takzvanou zelenou kartu, můžete se vydat na příslušný dopravní inspektorát a požádat o zápis vozu do registru silničních vozidel. S sebou si musíte vzít celou řadu dokumentů. „Potřebovat budete doklad o absolvování evidenční kontroly nebo technické kontroly technické kontroly na STK, běžné osobní doklady, doklad o pojištění vozidla (zelenou kartu), zahraniční technický průkaz vozu a pokud podnikáte, tak živnostenský list či výpis z obchodního rejstříku,“ vypočítává Petr Vaněček.
S sebou byste měli mít i peníze, protože za přihlášení osobního automobilu zaplatíte 800 korun. A samozřejmě, pokud si přivezete starší automobil, musíte uhradit i zmíněnou ekologickou daň, která se pohybuje mezi 3 až 10 tisíci korunami.
O zápis do registru pak může požádat jak vlastník, tak provozovatel auta, pokud nejde o shodné osoby. Jestliže se na úřad nemůžete jako vlastník nebo provozovatel vozidla dostavit osobně, můžete se nechat zastupovat na základně plné moci s úředně ověřeným podpisem či elektronickým podpisem.
Dokumenty, které si vezměte s sebou:
originál zahraničního technického průkazu a osvědčení o registraci silničního vozidla (malý technický průkaz),
protokol o evidenční kontrole nebo protokol o technické kontrole před registrací,
zelenou kartu,
občanský průkaz,
živnostenský list (žádáte-li jako podnikající fyzická osoba),
výpis z obchodního rejstříku (žádáte-li jako právnická osoba),
případně plnou moc (pokud zastupujete vlastníka či provozovatele vozu).
Je možné, že vás na úřadě požádají také o zaplacení daně z přidané hodnoty (DPH), pokud má za zahraničí přivezený vůz najeto méně než 6 tisíc kilometrů nebo jste ho pořídili do 6 měsíců od jeho první registrace, a proto jste měli v zemi nákupu možné auto pořídit za cenu bez DPH. Jestliže jste ale DPH v cizině uhradili, máte nárok na vrácení peněz.
Druh vozidla | Výše správního poplatku |
---|---|
osobní automobil, nákladní automobil, autobus, traktor, pracovní stroj samojízdný | 800 Kč |
přípojné vozidlo s nejvyšší povolenou hmotností nad 750 kg | 700 Kč |
přípojné vozidlo s nejvyšší povolenou hmotností 750 kg a nižší | 500 Kč |
motocykl s obsahem nad 50 cm3 | 500 Kč |
motocykl s obsahem 50 cm3 a nižším | 300 Kč |
Auto je registrované
Úřad musí vaši žádost o zápis dovezeného vozidla do registru vyřídit do 30 dnů od podání. Většinou to ale úředníci stihnou rychleji. Jakmile bude vašemu požadavku vyhověno, získáte malý i velký technický průkaz a registrační značky. S vozem pak můžete směle jezdit.
Pokud nejde o vyloženě o zánovní vůz, zajeďte s ním raději do servisu, kde auto prohlédnou odborníci. „Když vám servis doporučí výměnu některých dílů, respektujte to, pokud nechcete, aby na vozidle někde na cestách vznikla závada, která se následně může prodražit ještě daleko více,“ uzavírá Petr Vaněček.