Nový zákon o povinném ručení definitivně schválen. Co se mění a jak to ovlivní ceny pojištění?
Povinné ručení se brzy bude řídit novým zákonem. Návrh už podepsal prezident. Zákon vstoupí v platnost pravděpodobně od března nebo dubna 2024. Nově se povinné ručení bude vztahovat i na elektrokoloběžku nebo segway. Řidiči u sebe nebudou muset vozit zelenou kartu. Na jaké další změny se připravit?
Povinné ručení nově i pro elektrovozítka nad 25 km/h
Jednou z hlavních změn je rozšíření okruhu vozidel, která musí mít sjednané povinné ručení. Nově se povinnost vztahuje na všechna vozidla, jejichž maximální konstrukční rychlost překračuje 25 km/h (případně 14 km/h, pokud jejich hmotnost překročí 25 kg).
Změna dopadne na některé elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry nebo golfová vozítka. Majitelé elektrokol si mohou oddechnout, protože ti se povinnému ručení vyhnou. Nový zákon se týká pouze vozidel, jejichž hlavním zdrojem pohybu je motor. A u elektrokola je to šlapání. Stejně tak nemusí mít povinné ručení zahradní traktůrky, které se pohybují pouze na soukromém pozemku.
Kolik bude stát povinné ručení na elektrokoloběžku?
Minimální limity povinného ručení se zvýší na 50 mil. Kč
Dosud byly minimální limity pojistného plnění stanoveny na 35 mil. Kč na škody na zdraví a 35 mil. Kč na škody na majetku. Nový zákon o povinném ručení počítá s navýšením obou částek na 50 mil. Kč. Bude to znamenat dražší povinné ručení? Nejspíš ne. Současný minimální limit už stejně není dostatečný, a tak ho většina pojišťoven ani nenabízí.
Navýšení se ovšem dotkne starých smluv. Navýšení limitu na 50/50 mil. Kč proběhne automaticky. V případě, že by kvůli změně limitů došlo k navýšení pojistného, bude vás kontaktovat vaše pojišťovna dopisem nebo e-mailem. Cena pojištění by neměla stoupnout o víc než pár stokorun.
Povinnost sjednat si povinné ručení přechází z vlastníka na provozovatele vozidla
Tato změna se týká zejména případů, kdy vlastníkem a provozovatelem vozidla jsou dvě různé osoby. Nejčastěji se dotkne situací, kdy vlastníkem je leasingová společnost a provozovatelem vozidla je klient, který reálně vozidlo řídí. Nebo když rodič přenechá vůz svému dospělému dítěti, ale chce zůstat vlastníkem vozidla. Nově se přepíše provozovatel v technickém průkazu, a ten také bude zodpovědný za sjednání pojištění vozidla.
Zelená karta online? Nově už nebudete potřebovat žádnou
Podle nového zákona o povinném ručení už u sebe nemusí mít řidič zelenou kartu, a to ani v elektronické podobě. Všechny smlouvy o povinném ručení se totiž v reálném čase musí přenést do evidence ČKP, do níž budou mít přístup státní orgány – např. policie nebo dopravní inspektorát. Při silniční kontrole tak policie ověří během pár sekund platnost vašeho povinného ručení.
Původně měla povinnost předkládat zelenou kartu skončit už v červenci 2024, ale kvůli zpoždění s přijetím zákona to bude později – osm měsíců po zveřejnění zákona ve sbírce, tedy pravděpodobně od srpna nebo září 2024.
Na cesty do zahraničí si zelenou kartu raději přibalte
Pozor, tato novinka se vztahuje pouze na území České republiky. V zahraničí je přítomnost zelené karty stále povinná.
Zákon novým způsobem vymezuje „provoz vozidla“
Nový zákon upravuje také pojem „provoz vozidla“. Nově se jím rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku. Nezáleží na tom, jestli právě stojí nebo jede. Když například umístíte nepojízdné vozidlo na veřejnou komunikaci, a tím vytvoříte překážku, budete odpovědní za způsobené škody, přestože vozidlo ani nemůže nastartovat motor.
Další novinky v zákoně se dotknou pojištění motorsportu nebo přenosu agendy provozu vozidel s výjimkou z pojištění odpovědnosti (např. vozidel IZS).