Novinky pro řidiče v roce 2025: Kompletní průvodce změnami
Rok 2025 je pro řidiče opět plný novinek, které ovlivní nejen jejich peněženky, ale i každodenní provoz na silnicích. Dálniční známka zdražuje, rozšiřují se funkce Portálu dopravy a pravděpodobně vzroste cena povinného ručení.
Zvýšení cen dálničních známek
Od 1. ledna 2025 došlo ke zdražení roční dálniční známky na 2 440 Kč. Oproti loňsku si tak připlatíte 140 Kč. Letos je to vůbec poprvé, kdy se cena dálniční známky automaticky navyšuje podle nové zákonné valorizace. Zdražení se odvíjí od meziroční míry inflace a meziroční procentuální změny délky dálnic v provozu.
Beze změn zůstává sleva pro majitele ekologických vozidel. Vozidla na CNG nebo biometan platí poloviční cenu, hybridní vozidla hradí jen 25 % z běžné ceny. Elektromobily a vozidla na vodík zůstávají osvobozena od dálničních poplatků.
Platnost | Standardní cena | Eko cena | Hybrid cena |
---|---|---|---|
1 den | 210 Kč | 100 Kč | 50 Kč |
10 dní | 290 Kč | 140 Kč | 70 Kč |
30 dní | 460 Kč | 230 Kč | 110 Kč |
365 dní | 2 440 Kč | 1 220 Kč | 610 Kč |
Známky zakoupíte online na webu eDálnice.cz, na čerpacích stanicích EuroOil nebo RoBiN OIL, případně v samoobslužných kioscích u hranic.
Dálniční známky v zahraničí
Zjistěte nové ceny dálničních známek v zemích mimo ČR:
Rozšíření dálniční sítě o stovku kilometrů
Navýšení ceny dálniční známky se odvíjí i od počtu kilometrů nově otevřených dálnic a v roce 2025 se můžete těšit na rekord. Nově bylo zprovozněno více než 100 kilometrů dálnic – D3, D4, D6, D7, D48, D49 a D55. Celkem tak mají řidiči v ČR k dispozici 1 482 kilometrů dálnic.
I v letošním roce by mělo pokračovat rekordní tempo výstavby. Ředitelství silnic a dálnic má totiž k dispozici nejvyšší rozpočet v historii, a to 80,6 miliard Kč. Plánuje se pokračování staveb na dálnicích D1, D3, D6, D7, D11, D35, D48 a D49. Zcela zásadní je zahájení stavby D0 511 Běchovice-D1 jako části Pražského okruhu.
Pokračující digitalizace a nové funkce Portálu dopravy
V roce 2025 vás čekají nové funkce v Portálu dopravy. U každého auta vidíte informace o sjednaném i minulém povinném ručení, počtu předchozích vlastníků a provozovatelů. Najdete zde také informaci o zakoupené dálniční známce.
Miloš Velíšek, supervizor pojištění vozidel v ČPP ovšem upozorňuje, že se digitalizace neobešla bez problémů:
„Doporučujeme si zkontrolovat stav vlastnictví a převodů na registru vozidel. Zjistili jsme namátkově, že i když došlo k převodu vozidla, na portále stále mohou evidovat původního vlastníka. Pokud je tento vlastník i provozovatelem, hrozí potíže prokazovat, že provozovatelem či vlastníkem již nejste.“
Může se hodit také odkaz na seznam prohlídek STK. Můžete si rozkliknout detaily prohlídky, které odhalí, zda byly zjištěny nějaké závady. U každé STK je zaznamenán také stav tachometru. To vám přijde vhod třeba při prodeji vozidla.
Nově je Portál dopravy přístupný také pro právnické osoby. Statutární zástupci společnosti tak mohou řešit online například přepis vozidla, stejně jako fyzické osoby.
Jak na online přepis vozidla
Prodávající podá online žádost o změnu vlastníka na Portálu dopravy.
Kupující přes vygenerovaný QR kód dokončí zápis změny vlastníka.
Na zvoleném úřadu kupující předloží originály dokumentů (malý a velký technický průkaz, jestliže ještě nebyl odevzdán, kupní smlouvu nebo jiný doklad o nabytí, zelenou kartu, občanský průkaz), zaplatí správní poplatek a vyzvedne si nové dokumenty k vozidlu.
Při online podání je správní poplatek snížen o 20 %, zápis změny vlastníka motorového vozidla tak vyjde na 640 Kč.
Na dálnici rychlostí 150 km/h
Se začátkem platnosti nového silničního zákona se objevila možnost, aby na vybraných úsecích dálnic vzrostla maximální povolená rychlost až na 150 km/h. Za celý rok 2024 k tomu ale nedošlo. Letos by se milovníci rychlé jízdy měli konečně dočkat. Testovací úsek vznikne na dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi.
Ministr dopravy Martin Kupka řekl v rozhovoru pro Lidovky.cz, že 150 km/h by se mohlo jezdit také v následujících úsecích:
dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří,
dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi,
dálnice D5 (po rekonstrukci) mezi Plzní a Rozvadovem.
Vše ale záleží na tom, jak se vyšší rychlost osvědčí na testovacím úseku.
Jaké další změny přinesl nový silniční zákon od 2024
Jednodušší bodový systém a přísnější pokuty za závažné přestupky
Řidičský průkaz už od 17 let – řízení pod dohledem mentora
Řidičský průkaz na zkoušku – povinnost absolvovat preventivní program, pokud řidič s ŘP méně než 2 roky spáchá závažný přestupek
Konec bezplatného parkování elektromobilů v Praze se odkládá
Od ledna 2025 mělo být ukončeno bezplatné parkování elektromobilů a plug-in hybridů v zónách placeného stání v Praze. Plán počítal s tím, že parkování zdarma mohou elektromobily využít pouze na místech u nabíjecích stanic v době, kdy nabíjí. Ostatní parkování si ale měli majitelé elektromobilů zaplatit stejně jako běžní řidiči.
Ke zrušení výhody ale zatím nedošlo. Žádný posun nenastal ani v návrhu na zpoplatnění vjezdu do centra Prahy, který měl platit od podzimu 2024.
Nicméně jedna novinka se v centru Prahy udála – od července 2024 platí zákaz vjezdu do části Starého města v nočních hodinách, a to z důvodu nočního klidu mezi 22. a 6. hodinou. Jedná se o ulice Dlouhá, Králodvorská, Soukenická, Kozí, Pařížská, Břehová, Revoluční a Dvořákovo nábřeží.
Levnější povinné ručení pro ekologická vozidla?
V médiích proběhly zprávy o tom, že pro vozidla s nulovými emisemi se chystá levnější povinné ručení. Námi oslovené pojišťovny to ale nepotvrdily.
„Zatím nám chybí dostatek statistických dat. Nicméně se ukazuje, že pojistná plnění způsobená vozidly s nulovými emisemi (především elektrovozidly) nebo na nich samotných vykazují výrazně horší hodnoty než vozidla se spalovacími motory. Proto je zatím nezvýhodňujeme a monitorujeme situaci,“ říká Miloš Velíšek z ČPP.
Nicméně v nabídce pojišťoven už se objevují specializované produkty. Například Kooperativa nabízí nové pojištění pro elektromobily od října 2024.
„Naše pojištění je unikátní zejména u škod na baterii, vztahuje se totiž i na její zničení nejen při nárazu, ale také při škodách způsobených přehřátím nebo zkratem. Dále ho klienti ocení, pokud způsobí škody při nabíjení – ať už na nabíjecí stanici nebo nabíjecích kabelech,“ vysvětluje Václav Geletič, vedoucí Odboru vývoje produktů v pojišťovně Kooperativa.
Co čeká řidiče u povinného ručení v roce 2025
Loňský rok se nesl ve znamení digitalizace pojištění vozidel. „Nový digitalizovaný proces teď zpravidla zabere necelou minutu – od sjednání pojištění přes online zaplacení až po registraci vozidla v databázi ČKP. Klienti díky tomu navíc nemusejí na území ČR prokazovat povinné ručení tzv. zelenou kartou,“ uvádí Marie Petrovová, mluvčí Allianz pojišťovny.
Přehled změn v povinném ručení 2024
Minimální limit povinného ručení vzrostl na 50/50 mil. Kč.
Povinné ručení se musí zaplatit hned při sjednání, aby bylo platné.
Řidiči nemusí v ČR vozit zelenou kartu, a to v papírové ani digitální podobě.
Povinné ručení si musí sjednat i majitelé některých elektrokoloběžek a dalších elektrovozítek.
V letošním roce se tak zásadní změny nechystají. Na menší novinky narazíte jen u jednotlivých pojišťoven. Například Generali Česká pojišťovna umožňuje pomocí aplikace vyplnit Záznam o nehodě. Účastníci tak k nehodě snadno nahrají fotky a podle GPS polohy zaznamenají i přesné místo bouračky. Digitální dokument pak potvrdí e-mailem a SMS.
A jak to bude s cenou pojištění? Ta bude pravděpodobně mírně stoupat kvůli rostoucím cenám oprav i rostoucím nákladům při újmě na zdraví.
„Domníváme se, že z důvodů velké konkurence bude navyšování ceny i nadále spíše pozvolné v řádu jednotek procent, byť například opakovaně. A nadále bude platit, že kdo škodí více, může očekávat výraznější nárůsty pojistného."
ČR se chystá na autonomní vozidla
I letos budou mít zákonodárci napilno. Ještě v průběhu roku by se mělo spustit doručování řidičských průkazů do výdejen nebo výdejních boxů a elektronická úhrada správních poplatků.
Na začátek roku 2026 se pak připravuje legislativa pro autonomní vozidla. Jedná se o pravidlech pro tzv. podmíněnou automatizaci „level 3“. Na vybraných úsecích tak budou řidiči moci předat řízení autopilotovi, ale zároveň musí být připraveni kdykoliv jízdu převzít.
Na českých silnicích bez dokladů
Od 1. ledna 2024 nemusíte mít při cestách po ČR u sebe řidičský průkaz, technický průkaz ani průkaz profesní způsobilosti řidiče, všechny doklady však musí být platné. Při silniční kontrole stačí, když policistům prokážete svoji totožnost. Ani k tomu už ale nepotřebujete žádné doklady, občanský průkaz můžete předložit v mobilní aplikaci eDoklady.