Povinné ručení - nehoda

Nemáte zaplacené povinné ručení? Co vás čeká?

20. 6. 2020
|
Délka čtení: 4 min.

Povinné ručení upravuje zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla, jehož poslední novela byla uvedena v platnost 1. ledna 2018. V rámci této novely byly znovuobnoveny sankce za provozování vozidla bez platného zákonného pojištění.

Sankce za neplatné povinné ručení v podobě tzv. garančního příspěvku tu už byly. V roce 2015 však byly zrušeny kvůli častým stížnostem na způsob jeho vymáhání. V roce 2018 byly znovu obnoveny s tím, že všechny kritizované nedostatky a problémy by měly být vyřešeny. To se vztahuje zejména na nedostatečnou komunikaci mezi Českou kanceláří pojistitelů (ČKP) a registrem vozidel týkající se výměny důležitých informací.

Obcházet zákon se nemusí vyplatit

Odpovědnostní pojištění známé jako povinné ručení musí mít sjednané každé motorové vozidlo, které bylo přihlášeno do registru vozidel a byly mu přiděleny registrační značky (RZ, také státní poznávací značky neboli SPZ). Povinnost mít sjednané zákonné pojištění neplatí pouze v případech, kdy bylo vozidlo vyřazeno, zaniklo, odcizeno nebo vyvezeno ven.

Není-li však vozidlo řádně vyřazeno, to znamená odhlášení včetně odevzdání registračních značek, musí být pojištěno. Je tedy jedno, že vozidlo po celou dobu stálo zaparkované před domem, na zahradě nebo v garáži. Majiteli nepojištěného auta hrozí sankce v podobě garančního příspěvku.

Víte že...

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi průměrně ušetří 2 350 Kč za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy.

Co znamená příspěvek do Garančního fondu

Garanční fond spravuje Česká kancelář pojistitelů a peníze v něm uložené slouží k úhradě specifických škod, které nemůže uhradit žádná pojišťovna. Nejčastěji se jedná o škody zaviněné majitelem nepojištěného vozidla nebo neznámým pachatelem, který z místa jím zaviněné nehody ujel.

Do Garančního fondu plynou peníze především od pojišťoven poskytujících povinné ručení. Jedná se o tzv. členské příspěvky pojišťoven, jejichž výše se odvíjí od celkového objemu vybraného pojistného za povinné ručení. Dalším zdrojem financí jsou pak příspěvky vybrané právě od majitelů vozidel provozovaných bez platného zákonného pojištění.

Jak vysoký je příspěvek do Garančního fondu

Příspěvek se platí za každý den za celou dobu, po níž nebyl vůz řádně pojištěn. Povinnost uhradit sankční příspěvek náleží jeho majiteli či provozovateli, přičemž se zpravidla jedná o tutéž osobu. Výše příspěvku do garančního fondu není stejná pro všechna motorová vozidla a rozhodující vliv na jeho výši má typ vozidla.

Ve výsledku vyjede úhradu příspěvku do garančního fondu dráže než platba povinného ručení. Účelem je přimět řidiče, aby si “raději” zaplatili zákonné pojištění, než aby riskovali zbytečnou pokutu.

Typ automobiluDenní sazba

Motocykl se zdvihovým objemem válců motoru do 50 cm3


4 Kč


Motocykl se zdvihovým objemem válců motoru 50 až 350 cm3


8 Kč


Motocykl s objemem válců motoru 350 až 500 cm3


21 Kč


Motocykl s objemem válců motoru nad 500 cm3


25 Kč


Automobil se zdvihovým objemem válců motoru do 1000 cm3


30 Kč


Automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1001 až 1350 cm3


35 Kč


Automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1351 až 1850 cm3


47 Kč


Automobil se zdvihovým objemem válců motoru 1851 až 2500 cm3


65 Kč


Automobil se zdvihovým objemem válců motoru nad 2500 cm3


93 Kč


Obytný automobil


61 Kč


Pojištění vozu

Pozor na další sankce spojené s nepojištěným vozidlem

Spousta řidičů si neuvědomuje, že kromě samotného sankčního příspěvku je mohou čekat další výdaje. V první řadě se jedná o mimosoudní náklady spojené s vymáháním příspěvku do Garančního fondu. Tuto částku stanovuje příslušná vyhláška. V případě zaviněné nehody pak po řidiči může ČKP ještě vymáhat způsobenou škodu.

Česká kancelář samozřejmě musí dodržet podmínky a vymáhat může pouze příspěvky u řidičů, kterým zaslala výzvu nejpozději do jednoho roku od vzniku nároku. Výzva přitom musí obsahovat následující údaje:

  • Popis důvodů vzniku nároku na příspěvek,

  • Celkový výše a způsob vyčíslení výše příspěvku a souvisejících nákladů ČKP,

  • Délky lhůty ke splnění povinnosti zaplatit příspěvek nejméně 30 dní ode dne doručení výzvy,

  • Poučení adresáta o jeho právech a povinnostech včetně možnosti doložit ČKP okolnosti vylučující vznik nároku na příspěvek a poučení o možnosti ČKP uplatnit nárok na zaplacení příspěvku a nákladů ČKP u soudu.

    Nejlepší nabídky autopojištění na jednom místě

    Srovnáme vám nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Vámi vybrané pojištění vám naši specialisté pomůžou sjednat do několika minut.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?