Nehody v zimě: Jak jim předcházet a jak si auto správně pojistit
V posledních letech bývají zimy mírnější, přesto každoročně na namrzlých silnicích zemře kolem 20 osob a asi 1000 se zraní. Řidiči nejsou zvyklí jezdit v zimních podmínkách, a tak je náledí a sníh na vozovce často zaskočí. Na co si dát na silnicích pozor, jaká zimní výbava vám nesmí chybět a jak si auto na zimu správně pojistit?
Když na kluzké vozovce nedobrzdíte, výmluva na námrazu neobstojí – jste povinni přizpůsobit rychlost stavu vozovky a dodržovat bezpečnou vzdálenost. A brzdná dráha na náledí se prodlužuje asi trojnásobně. Zatímco při jízdě na suché vozovce zabrzdíte při 50 km/h za 28 metrů, na náledí za 78 metrů. Při 90 km/h se brzdná dráha prodlouží z 70 metrů na 233 metrů.
Jaká rizika číhají na zimních silnicích
Sníh: Menší vrstva sněhu se snadno ujezdí a promění na zledovatělý povrch. V hlubokém sněhu zase můžete uvíznout. Ani když silničáři vrstvu sněhu posolí, nejste v bezpečí. I rozbředlý sníh dokáže dostat auto do smyku. Tady platí jediná rada – jakmile vidíte sníh, sundejte nohu z plynu.
Sněhové jazyky: Na silnicích mimo zástavbu se kvůli větru často tvoří sněhové jazyky nebo dokonce závěje. Dokážou překvapit i ve chvíli, kdy je sníh na zbytku vozovky už dávno odklizený. Před sněhovým jazykem zpomalte a při průjezdu netočte volantem a nebrzděte, ať se auto nedostane do smyku.
Náledí: Nejčastěji vzniká, když během dne mrholí nebo sněží, případně taje sníh, a v noci klesnou teploty pod bod mrazu. Tak voda na vozovce postupně zmrzne a vytvoří kluzký povrch. Pozor na to, že i při teplotách nad nulou se náledí tvoří na mostech a ve stinných úsecích.
Ledovka: Vzniká z mrznoucího deště zejména při velkých změnách teplot – silnice je promrzlá, ale dopadá na ni déšť. Obzvlášť nebezpečná je ledovka, která se kvůli inverzi tvoří jen v některých údolích, zatímco v ostatních úsecích už je teplo. Proto buďte při náhlém oteplení vždy obezřetní.
Na rizikové úseky silnic, kde často vzniká náledí, upozorňují řidiče modré směrové sloupky. Obvykle je uvidíte u mostů, propustek a hrází. Umisťují se mezi sloupky bílé barvy.
Déšť: I na mokré silnici se brzdná dráha prodlužuje, v 90 km/h o 18 metrů. Navíc při hustém dešti hrozí ve vysokých rychlostech aquaplaning, kdy dochází ke ztrátě kontaktu pneumatik s vozovkou a hrozí vážná nehoda. Za deště raději zpomalte.
Mlha: Mlha snižuje viditelnost a zkresluje vnímání rychlosti. Vzniká pocit, že jedete pomaleji, než tomu je ve skutečnosti. Podle zákona smí jet řidič takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit na vzdálenost, na kterou má rozhled. Při viditelnosti na 50 metrů byste měli jet kolem 50 km/h. Nezapomeňte zapnout mlhovky.
Tma: Dřívější stmívání a pozdní rozbřesk představuje riziko hlavně pro chodce. Podle údajů Portálu nehod dochází každoročně k nárůstu počtu nehod s chodci mezi říjnem a prosincem. Nejrizikovější je podvečer a čas mezi 7. a 8. hodinou ranní, kdy děti chodí do školy.
Zvěř: Tma zvyšuje také riziko střetu se zvěří. Kromě jarních měsíců se nejvíce nehod se zvěří stane právě od října do ledna. Kvůli tmě je zvíře většinou vidět až na poslední chvíli. Měli byste být opatrní zejména na silnicích v lese a na rozhraní lesa a pole.
Jak poznat černý led
Tzv. černý led na první pohled nerozeznáte od mokré silnice. Zárukou není ani teplota nad bodem mrazu, protože silnice může být promrzlá, i když je teplota nad nulou. Jak tedy poznat, jestli jedete po mokré nebo zledovatělé vozovce? Dívejte se na auta před sebou – když od kol odstřikují kapičky vody, je silnice mokrá.
Povinná zimní výbava
V ČR jsou povinné zimní pneumatiky během období od 1. listopadu do 31. března. Tato povinnost platí v případě, kdy se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo se dá vzhledem k počasí předpokládat, že tato situace během jízdy nastane. Za letní pneumatiky v zimě si koledujete o pokutu až 2 000 Kč. A když na namrzlé silnici způsobíte nehodu, může vám pojišťovna krátit pojistné plnění.
Navíc zimní pneumatiky mají lepší přilnavost při nízkých teplotách a díky hlubšímu dezénu odvádí více vody, proto se postarají o bezpečnější jízdu i za deště. „Vlastnosti zimních pneu jsou při teplotě 7 °C a nižší daleko lepší než vlastnosti letních pneumatik. To platí i naopak,“ vysvětluje pneuservis Pavel Svatoš.
Zimní pneumatiky mají značku M+S, ale pod stejným označením najdete i celoroční a terénní pneumatiky. Výhradně zimní pneu poznáte podle symbolu horského štítu a vločky. Zákon udává také minimální hloubku dezénu zimních pneumatik, a to 4 mm.
Na horách můžete narazit na dopravní značku „Zimní výbava“ (C 15a), která přikazuje řidiči pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik. Tato povinnost platí po celý rok, pokud neudává dodatková tabulka jinak.
Zimní pneumatiky vs. celoroční pneumatiky
Obtěžuje vás pravidelné přezouvání pneumatik? Pokud jezdíte většinou po městě a máte nízký roční nájezd, pravděpodobně si vystačíte s celoročními pneumatikami. Nesou označení 3PMSF nebo M+S.
Abyste se vyhnuli pokutě nebo krácení pojistného plnění, musíte ovšem i na celoročních pneumatikách dodržet hloubku vzorku.
Minimální hloubka dezénu celoročních pneu je totožná jako u speciálních pneu pro dané období – v létě 1,6 mm, v zimě 4 mm
Celoroční pneumatiky vám sice vyřeší zákonné povinnosti, ale rozhodně nenahradí zimní pneumatiky. Ani v létě nenabízí tak dobrý výkon jako letní pneumatiky. Pro zimu i léto se tak jedná o kompromisní řešení.
3 věci, co vám nesmí chybět v zimní výbavě auta
škrabka na led
smetáček na sníh
nemrznoucí směs do ostřikovačů
Před jízdou musíte vozidlo důkladně očistit od sněhu a námrazy. V žádném případě nestačí vyškrábat průzor v předním skle – musíte mít výhled na všechny strany. K očištění auta využijete škrabku na led a smetáček na sníh. Musíte také odstranit led ze střechy.
Pokud nechcete škrabáním skel ztrácet čas, kupte si rozmrazovací sprej. Ten jen nastříkáte na zamrzlá okna a námraza se během pár minut rozpustí. Nesmí vám chybět ani nemrznoucí směs do ostřikovačů – zvlášť při jízdě po dálnici je potřeba okna neustále omývat, abyste si udrželi jasný výhled. Máte-li starší auto, může se hodit i sprej na rozmrazování zámků.
Co přibalit do auta na dlouhé cesty a výlety do hor
sněhové řetězy
lopata a písek, tažné lano
teplé deky pro všechny cestující
termoska s teplým nápojem, svačina
startovací kabely
Pokud se vydáváte na dovolenou na hory nebo cestujete napříč republikou, škrabka na sklo vám nemusí stačit. Na prudších horských silnicích, kde leží sníh, se mohou hodit řetězy – v některých úsecích jsou dokonce povinné. Stejně tak hrozí, že v hlubokém sněhu zapadnete. Obvykle se zvládnete vyprostit sami, když kola odhrabete a podsypete trochou písku.
Zejména na dálnici hrozí, že uvíznete v autě několik hodin. Proto vždy jezděte s plnou nádrží a do auta si dejte deky, pití a občerstvení pro všechny cestující. A jestli auto odstavíte v mrazivém počasí na několik dní, mějte v záloze startovací kabely.
Na pomoc volejte asistenční služby
Sjednejte si povinné ručení s asistenčními službami a s uvíznutím v závěji si nemusíte dělat starosti. Asistenční služby pomůžou i s defektem, vybitou baterií, opravou nebo odtahem. Tedy alespoň ty kvalitní. V našem přehledném srovnání zjistíte, která pojišťovna vám nabídne ty nejlepší asistenční služby za nejnižší cenu povinného ručení.
Sněhové řetězy přijdou vhod na ledu i v závěji
Sněhové řetězy vám pomůžou na silné vrstvě sněhu nebo ledu. Postarají se o lepší záběr pneumatik a zkracují brzdnou dráhu. V úsecích označených značkou „Sněhové řetězy“ je jejich nasazení povinné.
Dopravní značka „Sněhové řetězy“ (C 5a) přikazuje řidiči pokračovat v jízdě až po nasazení sněhových řetězů na nejméně dvě hnací kola. To znamená většinou na přední nápravu.
Hodně řidičů má ze sněhových řetězů noční můry, a to hlavně kvůli jejich náročnému nasazení. Proto se vyplatí vyzkoušet si nasazení řetězů nanečisto. Když si vše natrénujete v pohodlí garáže, půjde vám to určitě líp i s promrzlými prsty.
Rychloupínací řetězy: Nejsnáze je nasadíte ještě před vjezdem na problematický úsek – ale pozor, nikdy na čistém asfaltu, jinak hrozí poškození silnice i vozidla. Jejich instalace vyžaduje trpělivost, ale spolehlivě vás dostanou přes led i hluboký sníh.
Textilní sněhové řetězy: Potěší snadnou a rychlou instalací, na kola se jednoduše obléknou. Pomůžou vám ale spíš na náledí než v hlubokém sněhu. Počítejte také s rychlejším opotřebením.
Existují ještě další typy sněhových řetězů, které ale slouží pouze jako nouzové řešení a nenahrazují klasické sněhové řetězy.
Vyprošťovací řetězy: Jedná se o jednorázové plastové pásy, které slouží pro vyproštění vozu ze sněhu. Po vyjetí ze závěje je přestřihnete a vyhodíte.
Sněhové řetězy ve spreji: Nastříkáte je na pneumatiky v neprůjezdném úseku. Vytvoří protiskluzovou vrstvu, která se po pár set metrech sjede.
Pojišťovna může krátit plnění kvůli špatným pneumatikám
Přezutí na zimní pneumatiky (nebo použití odpovídajících celoročních pneumatik) vyžaduje nejen zákon, ale také vaše pojišťovna, aby vám v případě nehody poskytla plnění z povinného ručení nebo havarijního pojištění. Ovšem není to tak, že by vám pojišťovna kvůli letním nebo sjetým pneumatikám automaticky odmítla vyplatit peníze.
„Každý případ v Directu posuzujeme individuálně – bude hrát roli, jaký vliv měly nevyměněné pneumatiky na způsobenou škodu,“ vysvětluje Nela Maťašeje. To potvrzuje i mluvčí Allianz:
„Budeme šetřit, jak k nehodě došlo. Pokud zjistíme, že příčinou nehody byly špatné pneumatiky, můžeme po viníkovi požadovat tzv. regres – náhradu za poskytnuté pojistné plnění.“
Nepřezutí na zimní pneumatiky nebo neuposlechnutí dopravní značky k nasazení sněhových řetězů totiž může pojišťovna vyhodnotit jako technickou nezpůsobilost vozidla, což patří k základním výlukám z pojištění.
Jak to funguje v praxi? Dejme tomu, že řidič na náledí nedobrzdil kvůli letním pneumatikám a naboural do auta před sebou. Pojišťovna vyplatí škodu poškozenému řidiči z povinného ručení viníka, protože poškozený nemůže pykat za chybu druhého řidiče. Pojišťovna ale následně bude po viníkovi částku nebo její část vymáhat.
Další výluky pojišťoven v zimních podmínkách
Povinnost přezout na zimní pneu se netýká jen zaviněných nehod. Pojišťovny si na správné obutí potrpí i v dalších případech. Například vyproštění vozidla v rámci asistenčních služeb u Uniqa se nevztahuje na situace, které vznikly následkem sjetých pneumatik nebo nesprávné výměny letních pneumatik za zimní.
Pojišťovna Slavia si zase klade podmínky na hloubku dezénu. Pokud řidič žádá plnění z pojištění vandalismu u pneumatik, nárok získá jen v případě, že vzorek u zimní pneu má min. 4 mm a u letní min. 2 mm. Pojištění se pak nevztahuje na žádné škody, pokud pneumatiky nesplňovaly zákonné požadavky.
Jaké pojištění vozu si sjednat na zimní silnice
Riziko dopravní nehody na namrzlé vozovce roste až 15krát. Bez havarijního pojištění zaplatíte škody na vlastním autě ze svého. Pro větší klid se tak vyplatí sjednat havarijní pojištění, obzvlášť u nových a dražších vozidel.
Pouvažujte také o dalších připojištěních, která vám pomůžou vyřešit nepříjemné zimní patálie. Obvykle jsou součástí havarijního pojištění, ale často si je můžete sjednat i k povinnému ručení.
Nadstandardní asistenční služby
Kvalitní asistenční služby vás v zimě vytáhnou ze spousty malérů – když nemůžete nastartovat kvůli slabé baterce, potřebujete vyprostit ze závěje nebo odtáhnout zpět do ČR z cesty do Alp.
Pojištění skel
V zimě roste riziko poškození skel kvůli posypovému materiálu i dírám ve vozovce, které se při teplotách pod mrazem rychle drolí. Pokud už máte sklo jednou opravené, může snáze prasknout vlivem teplotních výkyvů.
Pojištění živlů
Když zaparkujete auto pod stromem a spadne vám na něj sníh a led, bez připojištění živelních událostí vám škody nikdo neuhradí. Neztratí se ani v létě, kdy kryje škody způsobené krupobitím, vichřicí nebo záplavou.
Pojištění zavazadel
Vyrážíte do hor na lyže nebo snowboard? Krádež zimního sportovního vybavení může znamenat škodu ve výši desítek tisíc. Když si sjednáte pojištění zavazadel, obvykle zahrnuje i odcizení věcí z uzamčeného střešního nosiče.
Sjednejte si havarijní pojištění jen na zimní sezónu
Máte obavy, že v zimních podmínkách zaviníte nehodu, ale v létě jste si za volantem jistí? Havarijní pojištění si můžete sjednat jen sezónně nebo na dobu určitou – třeba jeden měsíc. Kontaktujte nás a zjistěte, jaké jsou možnosti.
Tipy pro bezpečnou jízdu v zimě
Dodržujte bezpečnou vzdálenost. Na namrzlé vozovce se brzdná dráha násobně prodlužuje.
Sundejte nohu z plynu. Na zasněžené silnici není bezpečné jet 90 km/h, i když to značka povoluje. Nejčastější příčinou nehod v zimě je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.
Brzděte, zatáčejte a přidávejte plyn s citem, abyste předešli smyku. Zatáčky projíždějte plynule, nedělejte prudké pohyby volantem.
Využívejte brzdění motorem a při jízdě z kopce podřaďte. To bývá na kluzké silnici bezpečnější než použití brzd.
Nepanikařte při malém podklouznutí kol nebo vjetí na sněhový jazyk. Obvykle stačí sundat nohu z plynu, s vyrovnáním auta si poradí jízdní asistenti.
Při nedotáčivém smyku auta sundejte nohu z plynu. Mírně narovnejte řízení a poté zkuste znovu zatočit.
Při přetáčivém smyku auta sešlápněte spojku a točte volantem kontra – směrem, kam ubíhá zadek auta. Volant musíte rychle srovnat, jinak hrozí, že se dostanete do smyku na opačnou stranu.
Když vám kola podkluzují při rozjíždění nebo jízdě do kopce, zkuste zařadit vyšší rychlostní stupeň.
Nespoléhejte na automatické denní svícení – to svítí jen vpředu. Zapněte potkávací světla i během dne, kdy může být snížená viditelnost kvůli mlze, dešti nebo sněžení.
Sledujte předpověď počasí a dopravní zpravodajství, abyste nebyli překvapeni změnou podmínek. Pokud hlásí ledovku nebo silné sněžení, nevyjíždějte, jestliže nutně nemusíte.