Naučte se brzdit na náledí a vyhnout se smyku
Náledí na silnicích není v našich zeměpisných šířkách nic neobvyklého. V podobných podmínkách musí řidiči přizpůsobit svůj styl jízdy a také brzdění. Přečtěte si, jak správně brzdit auto na ledu, a jaký je rozdíl mezi náledím a ledovkou.
Brzdná dráha je na náledí výrazně delší
Náledí na silnicích může řidiče přivést do velmi nepříjemných situací, ve kterých během zlomku vteřiny musí adekvátně zareagovat. Mnohdy na tom závisí život celé posádky vozu. Brzdná dráha automobilu na náledí je oproti mokrému povrchu téměř trojnásobná. V praxi to znamená, že na dálnici budete na namrzlém povrchu z rychlosti 130 km/h brzdit až 500 metrů.
Pozor na černý led
Led narozdíl od sněhu není vždy dobře viditelný. Mnoho řidičů jej tak často zpozoruje až v problémech. Sledujte proto teploměr ve voze – pohybuje-li se teplota kolem bodu mrazu, jeďte opatrně. Napovědět vám může rovněž styl jízdy ostatních řidičů.
Velkou nástrahu představuje tzv. černý led. Tento termín označuje velmi špatně viditelné náledí, které z pohledu řidiče připomíná spíše jen mokrou vozovku. Zejména za tmy není příliš způsobů, jak černý led od mokré silnice rozeznat. Pomoci může sledování, zda od pneumatik jiných jedoucích aut „stříká“ voda, což je jev, který jízdu po ledu nedoprovází.
Jak správně brzdit v autě při náledí na silnicích
Základní pravidlo zní, že na náledí byste měli brzdit pomalu a s předstihem. Prudkým sešlápnutím brzdového pedálu si koledujete o smyk. Totéž platí pro trhnutí volantem. Klíčové je dodržovat dostatečný rozestup, který by měl být přizpůsoben delší brzdné dráze.
Má vaše auto ABS? Protiblokovací systém zabraňuje tomu, aby během brzdění došlo k zablokování kol. ABS tím přispívá ke zvýšení ovladatelnosti vozidla. Je velmi pravděpodobné, že váš vůz protiblokovacím systémem disponuje – ABS je od roku 2006 na seznamu povinné výbavy u nově homologovaných vozů v Evropské unii. U vozů s ABS nedojde při prudkém brzdění k zablokování kol a vůz zůstane ovladatelný. V autech bez ABS musí řidič brzdit přerušovaně.
ABS není všemocné aneb jak brzdit auto efektivněji
Mějte na paměti, že ABS nijak nezkracuje brzdnou dráhu. Jeho úloha je pouze předejít tomu, aby se vůz řítil jedním směrem se zablokovanými koly. Nejkratší brzdnou dráhu bude mít brzdění „na hraně“ ABS. Ve chvíli, kdy vám dá ABS v pedálu lehkým ťuknutím najevo, že zasáhne, brzdu trochu povolíte a naplno využijete deceleračních schopností automobilu.
Zkušení jezdci, co jsou navíc v krizových momentech schopni zachovat chladnou hlavu, mohou tímto způsobem zabrzdit nejúčinněji. Prudké sešlápnutí brzdy a aktivace ABS je výsledkem přirozené reakce mnoha řidičů a nedá se označit jako vyloženě špatné řešení. Nicméně pokud to okolnosti umožňují, pak je lepší brzdit s předstihem a pozvolna. Jde-li primárně o co nejkratší brzdnou dráhu, pak právě zmiňovaným stylem „na hraně“ ABS.
Co dělat, když se dostanete do smyku?
Přes všechny snahy skončilo vaše auto ve smyku? Náledí na silnicích takové momenty bohužel přináší. Důležité je být na tuto možnost připraven. Moderní asistenční systémy vám mohou být nápomocny, ale neporadí si pokaždé – jejich účinnost se odvozuje od přilnavosti kol k povrchu vozovky.
U smyku platí, že byste měli točit volantem ve stejném směru, jakým klouže zadní část vozu. Nesundávejte ruce z volantu, držte jej pevně a nešlapejte na brzdu – mohlo by dojít k zablokování kol. Pomůže také vyšlápnutí spojky, tím od kol odpojíte pohonnou soustavu. Nejlepší je, když se do smyku dostanete nejdříve pod odborným dohledem a v místech, kde nemůžete do ničeho narazit – absolvování školy smyku vám dá jistotu a praktické znalosti.
Prevence je základ
Jak brzdit auto při náledí na silnicích a řešit eventuální krizové situace již víte, ale ideální samozřejmě je, se do podobných problémů vůbec nedostat. Pokud venku panuje velmi nepříznivé počasí, zeptejte se sami sebe, zda je vaše cesta opravdu nezbytná. Je-li tomu tak, řiďte vozidlo maximálně opatrně a dodržujte dostatečný rozestup. Plná koncentrace na řízení by měla být přirozená, ale zde to platí dvojnásob. Poslouchejte dopravní zpravodajství v rádiu, ať máte ponětí o problematických úsecích.
Hlavně si uvědomte, že ani sebelepší technika a reakce vás nemusí spasit. Když zběsilou rychlostí vlétnete do namrzlé zatáčky, na žádnou reakci se nezmůžete. „Jakmile to řidič přežene moc, už to nezachrání,“ říká Otakar Krus, instruktor školy bezpečné jízdy pro TN.cz.
Rozdíl mezi náledím a ledovkou je, ale pro řidiče nic nemění
Z dopravního zpravodajství ten pocit mít nejspíš nebudete, ale rozdíl mezi náledím a ledovkou skutečně existuje. Rozlišují jej především meteorologové a to podle způsobu vzniku. Náledí vzniká postupným mrznutím kapek deště na povrchu země. Může se objevit též v důsledku zmrznutí částečně či úplně roztátého sněhu, pokud teploty klesnou pod nulu.
Ledovka je průvodní jev mrznoucího mrholení nebo deště. Vytvoří se v situacích, kdy je ve výšce teplý vzduch, ze kterého prší a déšť dopadá na prochlazený zemský povrch, kde panuje teplota pod bodem mrazu. Kapky deště po dopadu okamžitě mrznou a tvoří ledovku. Z pohledu řidiče však rozdíl mezi náledím a ledovkou není příliš podstatný. V obou případech je nutné dodržovat zmiňované zásady, jak brzdit auto a přizpůsobit řízení.