Na co si dát pozor při koupi ojetého vozu
Ať už kupujete ojeté auto z bazaru nebo od soukromé osoby, číhá na vás celá řada nástrah. Tu se zamlčí závada, tam se zatají bouračka, ale setkáte se i s regulérními podvody, jako je přetočený tachometr. Kromě technického stavu byste si měli posvítit i na doklady k vozu a uzavřít kvalitní smlouvu, aby koupě ojetého auta proběhla bez problémů.
Nenechte se zlákat nízkou cenou ojetiny
Pro mnoho kupujících je cena hlavním parametrem pro výběr ojetiny. Pamatujte ale na to, že když vůz nebude v takovém stavu, v jakém jste předpokládali, mohou z toho vyplynout dodatečné výdaje za případné opravy. Koupě se tak může pořádně prodražit. Proto se při výběru ojetého auta řiďte raději příslovím: „Dvakrát měř, jednou řež.“
Cena ojetého vozidla se odvíjí od technického stavu, počtu najetých kilometrů, stáří, ale také toho, jestli mělo v minulosti havárii. Na internetu najdete cenové tabulky, srovnání a kalkulačky, které vám podle různých kritérií pomohou určit orientační cenu konkrétního vozu. Zdá se vám nabídka na základě srovnání podezřele levná? V tom případě buďte na pozoru.
Mezi oblíbené triky prodejců patří také tzv. právě prodané auto. V inzerátu si vyhlédnete pěkné auto za skvělou cenu, ale až do autobazaru přijedete, bude vám prodejce tvrdit, že se zrovna prodalo. To může i nemusí být pravda. Třeba tam ve skutečnosti nikdy nebylo nebo se prodalo už před několika týdny. Ale když už v bazaru jste, může vám prodejce „vnutit“ jiné auto.
Kde je nejlepší hledat ojeté auto?
Značkové programy pro prodej ojetých vozidel: Jsou provozovány přímo pod značkou výrobce a prodej probíhá u autorizovaných dealerů značky. Zpravidla nabízí novější auta ve velmi dobrém stavu, často i s různými formami záruky. K nevýhodám patří menší možnost výběru.
Auta z operativního leasingu: Výhodou je dobře dohledatelná historie, nevýhodou pak omezená nabídka vozidel.
České inzertní portály: Inzeruje na nich naprostá většina dealerů a autobazarů, vyhledávání je rychlé a přehledné.
Zahraniční inzertní portály: Nabízí obrovský výběr vozidel. Negativní stránkou je, že se vozidla nachází v zahraničí, což činí nákup finančně i časově náročnější (cestovní výdaje, převoz do ČR, více papírování).
Soukromá inzerce na internetu: Jednáte přímo s majitelem vozu, což má své výhody i nevýhody.
Koupit ojetinu v autobazaru nebo raději od soukromníka?
Pokud kupujete auto u soukromníka, sice obvykle ušetříte, ale vymáhání případné reklamace bude mnohem obtížnější. O prodávajícím nedohledáte žádné recenze ani bližší informace. Dávejte si pozor zejména na soukromé osoby, pod jejichž profilem najdete na inzertním portálu více aut k prodeji. Většinou se jedná o překupníky, kteří si obchodováním s ojetinami chtějí přivydělat pár desítek tisíc, ale nevěnují vůbec žádnou pozornost jejich technickému stavu. Na podobný typ prodejců vás mohou upozornit také fungl nové poznávací značky na autě.
V autobazaru budete mít nákup ojetiny zaštítěný firmou, což teoreticky znamená lepší vymahatelnost vašich práv. Dejte si však dobrý pozor na výběr autobazaru. Stále se najdou takové, které svým zákazníkům úmyslně zatajují vady, bouračky nebo stáčejí tachometry, aby na prodaném autě vydělaly co nejvíc.
Jak se podvodům bránit?
Projděte si reference ostatních zákazníků a dejte na radu kamarádů nebo známých, kteří už mají s koupí ojetiny zkušenosti. „Vždycky bych měl hodnotit reputaci toho daného obchodníka, ať už je to ten onlinový, nebo je to kamenná prodejna,“ doporučuje obchodní ředitel společnosti Carvago Zbyněk Müller v podcastu Nepodceňto.
Jedním z kritérií pro výběr prodejce může být i to, zda je autobazar součástí autorizovaných prodejců ojetých vozidel dané značky – tyto vozy totiž musí splňovat přísná pravidla, která stanovuje sama automobilka.
Důkladně si prověřte stav ojetého vozu
Vždy si historii vozu ověřte pomocí SPZ, nebo ještě lépe VIN kódu. To je v podstatě rodné číslo auta, které najdete na několika místech – např. v motorovém prostoru, v zavazadlovém prostoru či pod čelním sklem. Zkontrolujte si, jestli VIN kód uvedený v autě odpovídá číslu uvedenému v servisní knížce a v dokladech od vozidla. Na mnoha internetových databázích si pak můžete za pár stovek ověřit pomocí VIN kódu nejen stav tachometru, ale také počet předchozích majitelů a servisních prohlídek, případně zda auto není v policejní databázi vedené jako kradené.
K výběru ojetého vozu je ideální přizvat odborníka – například vašeho automechanika. Především profesionální prodejci dokážou auto připravit do takové podoby, že na první pohled nepoznáte, že s ním něco není v pořádku. Proto se hodí mít s sebou někoho, kdo se v autech opravdu vyzná.
Stav vozu byste měli ověřit i během zkušební jízdy. Bez ní nikdy ojetinu nekupujte, vždy na ní trvejte. Měla by trvat nejméně 10 kilometrů, je lepší vyzkoušet auto na různých typech povrchů a v různých rychlostech. Při jízdě se soustřeďte a poslouchejte, zda z auta nevycházejí neobvyklé zvuky. Vyzkoušejte, jestli fungují brzdy a sledujte svůj celkový pocit z řízení. Pokud se vám cokoliv nezdá, dejte na svoji intuici a auto raději nekupujte.
Nejčastější podvody, na něž narazíte při koupi ojetiny
Stočené tachometry
Prodejce kvůli stočenému tachometru získá z prodeje auta více peněz, a to často i v řádech desítek tisíců. Stáčením tachometrů se navíc můžou rozhodit intervaly servisních prohlídek, což může mít za následek neplánovaný nebo zanedbaný servis vozidla. Odhalit při kontrole auta manipulaci s tachometrem je pro laika téměř nemožné.
Jak se autu se stočeným tachometrem vyvarovat? Zaměřte se na auta s českým původem – většinou k nim snáze dohledáte historii nájezdu kilometrů. Ideální jsou vozy, u nichž je provoz co nejlépe zdokumentován (servisní knížka, protokoly STK, servisní zakázky). Stočený tachometr můžete odhalit také pomocí kontroly VIN kódu.
Sledujte rovněž opotřebení interiéru vozidla – ošoupaný volant a pedály, nebo naopak vyměněné díly za nové, mohou naznačit, že ujeté kilometry neodpovídají skutečnému stavu. Dobrým ukazatelem je i průměrný roční nájezd auta – u firemních vozidel obvykle činí minimálně 20 tisíc kilometrů ročně.
Zatajené havárie
Dejte auto na zvedák a podrobně si ho prohlédněte. Případně si vezměte k ruce někoho známého, kdo autům dobře rozumí, nebo požádejte o pomoc automechanika.
Nezdají se vám sváry? Má lak v některém místě nepatrně jiný odstín? Nebojte se zeptat na jakýkoliv problém, který u auta najdete. Pokud vycítíte, že vám prodejce nechce o autě říct všechny informace, tak ho raději nekupujte.
Prodej auta v exekuci
Osoba, na níž je nařízena exekuce, nesmí se svým vozem nijak nakládat, dokud exekuce neproběhne. Přesto se někteří lidé snaží v takové situaci auto prodat. Exekutor následně může vůz novému majiteli zabavit, a to i přes platnou kupní smlouvu a uhrazenou cenu. Zda není na majitele auta vedena exekuce, si prověřte online, třeba na webu exekuce.cebia.cz.
Falešná servisní knížka
Máte při nákupu k dispozici servisní knížku? Podívejte se, jak na sebe jednotlivé záznamy navazují a zkontrolujte razítka servisů. Jestliže u některých záznamů razítka chybí, jsou v podstatě bezcenné a mohou být falešné. Ještě lepší informace získáte přímo v uvedeném servisu – kontaktujte ho a ověřte si, zda byl u něj vůz v minulosti opravdu servisován.
Omlazené auto z dovozu
V technickém průkazu se již neuvádí rok výroby a ceny vozidel se tak v praxi často nestanovují podle skutečného roku výroby, ale podle data první registrace. Při dovozech ze zahraničí se tato data falšují a auta jako zázrakem omládnou.
Skutečný rok výroby se od data první registrace může lišit o jeden nebo dva roky, ale výjimkou nejsou ani pětileté rozdíly, což má výrazný vliv na cenu vozidla.
Příběh o prodávajícím ze zahraničí
Jde o častý podvod, s nímž se mohlo setkat už mnoho z nás – kromě extrémně levných aut totiž cizinci v podvodných inzerátech nabízí třeba levný nájem bytu. Inzerát obsahuje příběh smyšlený tak, aby vyvolal v kupujícím důvěru. Prodávající se vydává za milionáře nebo dědice, který žije v zahraničí, případně se musí rychle přestěhovat do jiné země, a potřebuje se auta okamžitě zbavit, proto je cena tak nízká. Na konci komunikace pak prodávající vyžaduje po kupujícím zálohu – pokud ji uhradí, prodávající komunikaci utne a k prodeji auta ani vrácení peněz už nikdy nedojde.
Nepodceňujte kupní smlouvu
Při nákupu ojetého vozu by měla být samozřejmostí kvalitní kupní smlouva. Ačkoliv ji občanský zákoník připouští v ústní i písemné formě, vždy volte formu písemnou, a to i tehdy, když si pořizujete auto od známého.
Tím, že jste uzavřeli smlouvu a máte vůz zaparkovaný v garáži nebo před domem, to nekončí. Do 10 dnů od koupě musí být auto přepsáno na nového majitele – jinak vám hrozí pokuta až 50 tisíc korun. K přepisu můžete zplnomocnit jinou osobu, ale nikdy na tuto povinnost nezapomínejte – přepis vozidla po letech je často velmi komplikovaný až nemožný.
Přepis provedete na jakémkoliv úřadu s rozšířenou působností, ještě předtím musí auto projít evidenční kontrolou a nový majitel má povinnost sjednat si povinné ručení. Přečtěte si podrobný článek, jak na kupní smlouvu a přepis vozu.
3 zásady při koupi ojetého auta
Vybírejte si spolehlivého prodejce ojetých vozů, který auta před prodejem servisuje. Pokud tomu tak není, měl by vás na to obchodník upozornit a nabídnout nižší cenu.
Prodejce by měl být schopen jasně odpovědět na otázky, jako jsou: „Jak se řeší reklamace případných poruch?“, „Jak jste ověřili skutečný stav kilometrů?“
Seznamte se s technickým stavem nabízeného vozu co nejpodrobněji. Ověřte si ho nejen v protokolu a servisní knížce, ale také při zkušební jízdě. Jestliže si v této oblasti příliš nevěříte, domluvte se s odborníkem, například automechanikem.