Na co si dát pozor při dovozu aut ze zahraničí
Koupě auta ze zahraničí se může po finanční stránce zdát jako výhodná koupě. A může jí skutečně být, pokud se vyvarujete několika chyb, které mohou zapříčinit, že místo auta v dobrém stavu koupíte naleštěný vrak.
Osobní návštěva je nejjistější
Kupovat auto z dovozu je vždy rizikové, a to nejen z důvodu manipulace s tachometrem, který bývá velmi často stočený. Jistější variantou je si vůz vybrat a následně se na něj jet podívat osobně. To ale vyžaduje váš čas, jazykovou vybavenost a další peníze navíc, které k celkovým nákladům na auto musíte přičíst.
Lákavá cena jako vějička
Cena je lákadlem pro řadu potenciálních kupců. Vždyť kdo by nechtěl auto z dovozu za poloviční cenu, než kterou by zaplatil v České republice. Častým trikem zahraničních prodejců ale bývá inzerování neúplné ceny. Až pokud se na auto jedete podívat osobně, prozradí vám prodejce, že k ceně musíte připočítat řadu poplatků. Skutečně zaplacená částka se tak může blížit té, za kterou totožný vůz ve stejném stavu koupíte i v tuzemském autobazaru.
Pokud budete auto vybírat na internetu s tím, že se na něj následně pojedete podívat, prověřte si co nejlépe prodejce, od kterého se auto chystáte kupovat. Seriózními prodejci jsou například autorizovaní dealeři, ale i řadu let zavedené rodinné autobazary.
Nabídka neexistujících vozů
Pokud vybíráte auto na internetových stránkách, můžete se také setkat s fiktivními nabídkami. Jedním z častých triků prodejců je nabízet neexistující vůz ve velmi dobrém stavu za příznivou cenu. A teprve až když projevíte vážný zájem a přijedete se osobně podívat, zjistíte, že vůz se v bazaru vůbec nenachází.
Auto si dopředu zarezervujte, aby opravdu nedošlo k tomu, že než na místo dorazíte, bude prodané. Pro všechny případy se pak doporučuje mít v okolí vyhlédnutá další auta, aby vaše cesta nevedla jen za jedním potenciálně vhodným autem a měli jste další možnosti, když vám jedna z nich nevyjde.
Prodejci pak mají většinou připravenou naučenou historku o tom, že vámi vyhlédnuté auto je už prodané, ale mohou vám nabídnout řadu jiných modelů. Někteří zájemci pak ve snaze, aby cesta nebyla úplně zbytečná, vyberou auto, které ale původně nechtěli.
Jazyková vybavenost je nutností
Pokud pojedete pro auto například do Německa, komunikace je pro vás výrazně výhodnější, pokud umíte německy, a to na velmi dobré úrovni. Při komunikaci v angličtině může dojít k nepochopení různých drobností, jako je omezení záruky a další. Smlouva navíc stejně pravděpodobně bude psaná německy, pokud je prodejcem německý autobazar.
Jestliže tedy danému cizímu jazyku nerozumíte, je lepší si na danou akci najmout tlumočníka. Cenu za tlumočníka je pak ale potřeba připočítat k celkovým nákladům, abyste věděli, jestli se vám celá akce finančně vyplatí.
Investujte i do mechanika
Kromě tlumočníka zvažte i pomoc mechanika. Pokud nemáte to štěstí, že by autům rozuměl někdo z vašeho okolí, zvažte, že si mechanika zaplatíte, aby vám vůz osobně prohlédl. Zaměřit by se měl na technický stav auta, stav tachometru, ale i vzhled motoru. Paradoxně zcela čistý a nablýskaný motor značí, že se majitel vozu pravděpodobně snaží něco skrýt, a proto motor důkladně omyl.
Ideální je, pokud mechanik bude rozumět přímo typu auta, které se chystáte koupit. Každé auto má totiž své typické závady.
Jako alternativa pak může sloužit návštěva autorizovaného servisu, který vám vůz rovněž může prohlédnout.
Prověření auta může být složité
Stáčení kilometrů patří mezi nejrozšířenější podvody, kterých se prodejci aut dopouštějí. Automobil s menším počtem najetých kilometrů má zcela logicky vyšší cenu, a pokud vypadá jinak velmi zachovale, „kazí“ mu vysoký počet kilometrů cenu.
Ve chvíli, kdy se vám nějaké auto zamlouvá, vyžádejte si VIN kód. S tím pak můžete auto prověřit. Možností máte několik:
Cebia Autotracer (Provozovatelem je společnost Cebia),
VinCheck (Provozovatelem jsou společnosti CarDetect, IRIS IDENT a Asociace prodejců použitých automobilů a autobazarů ČR (APPAA),
AutoDNA (Provozovatelem je společnost ASDIRECT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚC (Polsko)),
Prověření auta přes VinCheck je bezplatné. Na druhou stranu ale neobsahuje příliš informací a o případném stočeném tachometru se nic nedozvíte. AutoDNA je zpoplatněno, ale získáte informace jen o technickém stavu vozidla.
Autotracer Cebia je zpoplatněný a za prověření jednoho auta zaplatíte od 400 Kč výše. Na druhou stranu je to v současné době jediná společnost, která má vytvořené stovky obchodních vztahů s řadou dodavatelů aut a informace obsažené v její databázi mají vysokou vypovídající hodnotu.
Pokud má auto stočený tachometr, zjistíte to právě v Autotraceru. Při prověřování auta, které bylo registrováno v zahraničí, ale získávání informací složitější a může se vám stát, že o něm nezískáte skoro žádné informace. V takovém případě je koupě auta sázkou do loterie.
DPH možná budete muset odvést dvakrát
Placení DPH je při nákupu ojetiny z vybraných zemí problematické. V České republice ukládá zákon povinnost platit DPH kupujícímu. Prodávající je od této povinnosti osvobozen. Například v Německu má ale zákonnou povinnost odvést DPH naopak prodávající. Jediná šance, jak si nenavýšit cenu auta o dvakrát odvedenou daň je, že prodávající vám bude důvěřovat, že vy auto přihlásíte. A nebude tak trvat na tom, že odvede daň sám.
Pokud vám ale nedůvěřuje, cena auta bude vyšší právě o DPH, které musí prodávající ve své rodné zemi zaplatit. A pak platíte daň i vy, a to v České republice.
Cenu navýší i převozní značky
Další položkou, která vám výslednou cenu navýší, jsou tzv. převozní značky. Například v již zmíněném Německu je musíte vyřídit na tzv. registru vozidel – Zulasungstelle. Tam zaplatíte poplatek ve výši 120 – 240 eur (3107 Kč – 6214 Kč), přičemž tyto převozní značky platí 5 až 14 kalendářních dní. Do té doby musíte převoz stihnout, jinak vám vyjednané a zaplacené převozní značky propadnou a musíte procesem projít znovu. V jiných zemích cena tak vysoká není, ale v Německu k převozním značkám automaticky připočítávají povinné pojištění auta.
Pokud nechcete platit za převozní značky, můžete auto odvézt na přívěsném vozíku, který je pro převoz aut určen. Ten si půjčíte i za 1000 Kč za den, což může být v určitých případech finančně méně nákladné.
Počítejte také s tím, že registry na úřadech nemusí být otevřeny tak, jak budete vy potřebovat. Naopak si proto dopředu zjistěte, jak mají úřady otevřeno. V opačném případě se vám může stát, že auto sice koupíte, ale už jej nestihnete zaregistrovat a nebudete s ním moci odjet ze země. V takovém případě budete muset buď přijet jindy, nebo v dané zemi nocovat a dokončit prodej další pracovní den.
A jak vlastně budete platit?
Dopředu zvažte také způsob platby za zvolené auto. Podle zákona totiž nemůžete v hotovosti zaplatit více než 10 000 eur (cca 258 900 Kč). Některé zahraniční autobazary navíc hotovost neakceptují vůbec.
V žádném případě se nedoporučuje posílat peníze dopředu. Zkuste se spíše informovat na možnost platby kartou a řádného nastavení limitů, případně na možnost rychlého převodu z banky do banky.
Někteří prodejci naopak vyžadují platbu jen v hotovosti. V takovém případě musíte dopředu vyměnit české koruny na eura. Výběr konkrétní směnárny ale dobře zvažte, protože i při rozdílu 50 haléřů na kurzu koruny vůči euru si při ceně auta 250 000 Kč připlatíte o 5000 Kč.
Směnárnu si vyberte dopředu a vyvarujte se směny v pohraničí. Tam jsou kurzy nejméně výhodné a navíc tu působí organizované gangy, které se specializují přesně na ty zákazníky, kteří mění větší obnos peněz.
Na slevě se domluvte předem
Pokud chcete smlouvat o ceně a domluvit se na slevě z inzerované částky, nečekejte až na osobní setkání a prohlídku vozu. Prodejce v tuto chvíli ví, že jste si s sebou tak jako jak přivezli celou částku, tudíž případné smlouvání o nižší ceně nemá příliš smysl.
Naopak se ještě před vypravením na cestu zeptejte, jestli by bylo možné o ceně diskutovat. Pomoci vám může i to, když nebude na auto poskytována záruka alespoň 12 měsíců. V takovém případě slevu vyžadujte.
U aut z USA a Asie může být problém s homologací
Při nákupu aut v České republice, ale ani z Evropské unie, se vás tento problém týkat nebude. Auta z USA a Asie ale nemusí mít platnou evropskou homologaci. Bez té ale auto na evropských pozemních komunikacích provozovat nesmíte.
Homologace je osvědčení o splnění bezpečnostních a technických standardech. Jde o úřední ověření.
U aut se výraz homologace používá v souvislosti s pneumatikami.
Homologaci pro evropský trh si pochopitelně můžete zařídit i sami, ale bude vás to stát další peníze navíc.
Co vás čeká po převozu auta do ČR?
Jakmile auto nějakým způsobem dopravíte do ČR, vaše starosti a povinnosti bohužel nekončí. Ještě jej musíte přihlásit na českém registru vozidel. Následně projít měřením emisí a u vozů starších 4 let také doložit dovozovou technickou kontrolu. Registrace pak podle zákona může trvat maximálně 30 dnů.
Kdy má smysl vozit auto ze zahraničí?
Jsou ale pochopitelně i situace, kdy se navzdory všemu výše uvedenému vyplatí uvažovat o tom, že si auto ze zahraničí přivezete. Například tehdy, když jde o drahý vůz nebo o vůz mladší 2 let. A nebo v případě, že daný model vozu či daná značka se na našem, případně evropském trhu, nevyskytuje.