Mají Češi zájem o elektromobily?
Elektromobilitu zařadily v posledních letech do svého plánu i automobilky, které jinak vyrábějí konvenční vozy. Třeba Škodovka, jež letos představila nový model elektrovozu. Češi si cestu k elektrickým autům pořád hledají, ačkoli jejich počet na silnicích rok od roku roste.
Ještě před deseti lety budil elektromobil rozruch a dobíjecích stanic, na nichž mohli řidiči doplnit energii do svého vozu, bylo poskrovnu. Počet elektroaut i dobíjecích stanic ovšem v České republice v současnosti pozvolna každým rokem roste. Stále však nejde o masovou záležitost. Dle aktuálního průzkumu Centra pro dopravní výzkum momentálně zvažuje pořízení elektromobilu jen desetina motoristů. Elektrická auta podle daného průzkumu zajímají zhruba 27 procent řidičů, přes čtyři procenta z nich s nimi má přímé zkušenosti.
Podle dat Svazu dovozců elektromobilů je v České republice 8,2 milionů vozů, z toho 4 tisíce elektromobilů. Podíl elektromobilů tak činí necelých pět setin procenta. Loni v tuzemsku řidiči registrovali 756 vozů na elektřinu, což představuje meziroční nárůst o 7,5 procenta.
Výtky elektromobilům: cena, dojezd, dobíjení
Statistiky ukazují, že zájem běžné populace o elektromobily není velký. Zajímavé je, že podle zmíněného průzkumu roste náklonnost k elektromobilům s postupujícím věkem. To může souviset i s tím, že starší lidé (stále však v produktivním věku) mohou mít na nový automobil našetřeno více peněz.
Na druhou stranu, dřívější průzkum obliby elektromobilů, který si loni nechaly zpracovat inženýrská firma DEL a auditorská a poradenská společnost BDO, ukázal, že se ke koupi elektromobilu kloní spíše mladší lidé. Zájem o nákup elektromobilu ve věkové skupině od 27 do 35 let byl oproti nejstarším dotázaným dvojnásobný. Pokud se podíváme na rozdělení podle pohlaví, více se o elektromobily zajímají ženy. O pětinu více žen než mužů v průzkumu uvedlo, že mají zájem o pořízení auta s elektrickým pohonem.
Jednou z věcí, která lidi od nákupu elektromobilu odrazuje, je vyšší kupní cena. Ta je u elektromobilů zhruba dvakrát taková než u klasických vozů. Dlouhodobě se elektromobily potýkají také s dalšími nevýhodami – motoristům vadí stále krátký dojezd na jedno dobití. Průměrný dojezd nového elektrického auta činí v roce 2020 asi 310 kilometrů na jedno nabití. Nutno ale dodat, že tento průměr zahrnuje i malá elektrovozítka typu VW e-Up, jež mají nižší dojezd, stejně jako klasické vozy typu Tesla X, které naopak dojedou mnohem dále.
Výtkou, která na stranu elektromobilů často zaznívá, je nedostatečně rozvinutá infrastruktura dobíjecích stanic. Těch v České republice aktuálně najdeme kolem čtyř stovek. Vlastní je různí provozovatelé, jako jsou velké energetické firmy i menší společnosti a investoři. Potíž však je, že vznikají hlavně ve větších městech nebo na hlavních tazích. Budoucnost, kdy u každé benzínky stojí i dobíjecí stanice elektromobilu, se zatím zdá být vzdálená, ačkoli plány na rozvoj dobíjecí infrastruktury existují.
Cenu a dojezd vozidel jako odrazující faktor zmiňovali respondenti v obou citovaných průzkumech. „Po ceně přicházejí na řadu ryze praktické důvody. Kdyby bylo možné elektromobil dobít rychle a kdekoliv, například u čerpacích stanic, na parkovištích nebo v ulicích měst, pořídilo by si jej více než 47 procent dotázaných,“ říká Jiří Kabelka, předseda představenstva společnosti DEL.
Automobilky s elektromobily počítají
Rozhýbat trh s elektromobilitou a podpořit zájem běžných uživatelů o vozy s elektřinou by mohly samotné automobilky. Do svého programu elektromobily zahrnula většina výrobců konvenčních vozů. Lze proto předpokládat, že s dalším vývojem se elektrovozy stanou dostupnější, ostatně jak to bývá postupem času s každou novou technologií.
Automobilky investují do elektromobility z několika důvodů. Zpřísňující se normy je nutí krotit emise oxidu uhličitého a dalších spalin u nových vozů. Proto se například neustále snižuje hmotnost automobilů – nejčastěji tím, že se vyrábějí lehčí dílce a komponenty. Další věcí jsou trendy. Loňský detroitský autosalon ostatně toto směřování potvrdil. Jak informovala agentura Reuters, která automobilky oslovila, většina výrobců věří v budoucnost elektrických pohonů. Celkově by velcí hráči do elektromobility chtěli investovat kolem 6,7 bilionu korun.
Tato částka by měla být investována v horizontu pěti až deseti let. „Pokud se automobilky chtějí udržet dvacet, třicet, čtyřicet, padesát let, jakkoli dlouho, budou potřebovat plán. A elektromobily jsou tím plánem,“ nechal se loni slyšet Brian Marango, šéf marketingu a prodejní strategie elektromobilů u Nissanu.
Nejprodávanějším elektromobilem je škodovka
Za posledních osm měsíců letošního roku se podle údajů Svazu dovozců automobilů prodej elektromobilů meziročně zdvojnásobil a narostl na 1 477 vozů. Nejprodávanější značkou elektrovozů je v České republice Škoda, konkrétně model Citigo iV. Ve světě pak vede Tesla, které v prodejích v tuzemsku patří druhé místo.
Žebříček nejprodávanějších značek elektromobilů od ledna do konce srpna 2020
Škoda – 634 vozů
Tesla – 280 vozů
Hyundai – 237 vozů
Škoda Citigo iV patří zároveň k nejlevnějším elektromobilům na českém trhu. Pořídit ji lze za 480 tisíc korun. Dojezd dosahuje 252 kilometrů na jedno nabití. Ostatní modely elektromobilů již vyjdou dráže. Například Nissan, který loni prodal v České republice 139 elektromobilů, si za model Leaf s dojezdem 300 kilometrů účtuje 900 tisíc korun. Za stejnou cenu se prodává i model Ioniq Electric od automobilky Hyundai. Automobilka BMW nabízí svůj elektro model i3 za více než milion korun. I u tohoto elektromobilu činí dojezd 300 kilometrů.
Příští rok se však mohou statistiky prodávaných vozů trochu změnit. Už brzy by totiž na český trh měl přijet další model elektrovozu od Škodovky. Nová elektrická Škoda Enyaq bude stát v základní výbavě něco přes milion korun. SUV s dojezdem až 500 kilometrů si zájemci mohou u automobilky objednávat už od začátku letošního září.
„S vozem Enyaq iV vstupuje Škoda Auto do nové éry. Díky dlouhému dojezdu, krátkým nabíjecím časům, snadnému ovládání a dostupným cenám nabízí vůz Simply Clever elektromobilitu,“ uvedl předseda představenstva Thomas Schäfer s tím, že vůz lze dobíjet i doma přes noc pomocí takzvaného wallboxu (nabíjecí stanice) na střídavý proud s výkonem až 11 kW.
V závislosti na kapacitě baterie trvá dobíjení šest až osm hodin. Možné je také dobíjení na rychlonabíjecích stanicích na stejnosměrný proud s výkonem až 125 kW, kde dobíjení baterie z pěti na 80 procent kapacity trvá v ideálním případě 38 minut. Nabíjecí karta MyŠkoda Powerpass pak umožní dobíjení na většině dobíjecích stanic v zemích Evropské unie.
Dobíjecí stanice jsou stále vytíženější
Škoda vidí potenciál nejen ve vozech na elektřinu, ale také v rozvoji sítě rychlonabíjecích stanic. Proto se zapojí do výstavby dobíječek Ionity po celé Evropě. Investice do stavby dobíjecích stanic plánují i další velcí hráči, ať už jde o automobilky, či energetické firmy. Rozvoj dobíjecí infrastruktury by totiž měl být dalším klíčovým krokem na cestě k elektromobilitě.
Lídrem na trhu s dobíjecími stanicemi je nyní energetická společnost ČEZ, která provozuje 227 veřejných dobíjecích stanic, z toho 170 rychlodobíjecích, které elektromobil dobijí do půl hodiny. Podle společnosti ČEZ v poslední době zájem o dobíjení vozů roste. Za letošní první pololetí firma zaznamenala stejný odběr jako za celý rok 2018. „Růst táhlo jak 30procentní navýšení počtu stanic v naší síti a trend častějšího nabíjení na veřejných stanicích, tak i zrychlený vývoj registrací nových elektrických aut,“ konstatuje šéf útvaru čistých technologií ČEZ Tomáš Chmelík.
Elektromobilita přitom táhne především v hlavním městě. Právě na území Prahy se nachází všech pět nejvytíženějších dobíječek společnosti ČEZ. Mezi regiony pak vede Olomouc. Naopak nejmenší zájem je o odlehlé dobíjecí stanice v pohraničí, například v Bohumíně či v Prachaticích, které často zůstávají po celý den bez využití.
Elektromobily budou přibývat
S vybudováním dalších dobíjecích stanic se v následujících letech počítá, stejně jako s rozvojem elektromobility jako takové. Například ministerstvo dopravy chce do roku 2023 podpořit z Operačního programu Doprava vybudování dalších stovek rychlodobíjecích stanic po celé České republice. Rozšíření vozů s elektrickým motorem je také jednou z priorit českého Národního akčního plánu čisté mobility. Do roku 2030 chce Česká republika jejich počet rozšířit na stovky tisíc, v případě pozitivního vývoje až na půl milionu.
Hnacím motorem elektromobility by se mohli stát podnikatelé a firmy. Tlak na pořizování elektrických vozů může potenciálně růst hlavně ve veřejných firmách a pravděpodobně i u soukromých společností, zejména pokud elektromobily přinesou podnikatelům benefity, jako je třeba parkovací místo zdarma, osvobození od placení silniční daně nebo osvobození od placení dálničních poplatků.
Jak elektromobilitu vnímáte vy? Láká vás jezdit s vozem na elektřinu?