pohonne-hmoty

Kolik stojí benzín a nafta? Srovnáváme ceny pohonných hmot v tuzemsku a zahraničí

24. 1. 2024
|
Délka čtení: 7 min.

Ceny pohonných hmot v posledních třech měsících výrazně klesly. Benzín i nafta stojí v průměru okolo 36 Kč/litr. Zlevňuje se především kvůli propadu cen ropy na světových trzích. Nejvyšší ceny jsou tradičně v Praze, naopak nejvýhodněji natankujete v Královéhradeckém kraji. V rámci Evropské unie je nejlevnější benzín v Bulharsku a Rumunsku. Podívejte se na grafy porovnávající současné ceny pohonných hmot v ČR a EU.

Kolik stojí benzín a nafta v Česku

V České republice fungují zhruba 4 000 veřejných čerpacích stanic. K nejrozšířenějším značkám patří polský Orlen (Benzina), maďarský MOL, český EuroOil (Čepro), britsko-nizozemský Shell či rakouská OMV. Potkáte ale i další benzínky.

Nejvíce za pohonné hmoty zaplatíte v místech s vyšší poptávkou, naopak na dopravních periferiích natankujete levněji. Ceny jsou tradičně nejvyšší v Praze nebo v okolí dálnic. Průměrné krajské ceny srovnáváme v následujícím grafu, hodnoty jsou v českých korunách (Kč) za litr (l). Benzín aktuálně stojí 36,14 Kč/l. Cena nafty je nepatrně vyšší, v průměru 36,33 Kč/l.


Kde tankovat benzín a naftu levněji?

Řada čerpacích stanic nabízí výhodné věrnostní programy. Například Orlen dává slevu 0,50 Kč z litru natankovaného paliva držitelům své Tankarty. U Shell si cenu paliva snížíte sbíráním bodů ve věrnostním programu Shell ClubSmart. OMV poskytuje slevy a odměny na základě aplikace OMV MyStation.

Některé banky nabízí cashback při platbě kartou na benzínové pumpě. Třeba Air Bank vám vrátí 1 % z částky zpět při tankování u Shell.

Ceny pohonných hmot v Evropě

Nejlevnější benzín v Evropě tankují Bulhaři a Rumuni – aktuálně shodně platí 1,33 €/l. Za nejlevnější naftou musíte na Maltu, kde litr stojí 1,21 €/l. Česká republika s cenami 1,46 €/l benzínu a 1,49 €/l nafty stále patří v rámci EU spíše k levnějším zemím. Vyšší částky platí kromě obyvatel západní Evropy i Slováci, Chorvaté, Lotyši nebo Řekové. Jak můžete vidět na grafu, ceny pohonných hmot v Evropě se výrazně liší. Průměr EU činí 1,67 €/l u benzínu a 1,64 €/l u nafty.

Průměrné ceny benzínu-nafty v EU

Aktuální vývoj cen pohonných hmot

Vývoj cen pohonných hmot je v posledních dvou letech skutečně turbulentní. Po invazi Ruska na Ukrajinu vystřelily ceny prudce nahoru. V jednu chvíli vystoupaly až k 50 Kč/l. Tento stav naštěstí netrval dlouho a ještě na konci roku 2022 se benzín a nafta prodávaly pod 40 Kč/l. Loni na jaře byl pohled na informační tabule čerpacích stanic poměrně příjemný – například v květnu a červnu se dal litr pohonných hmot natankovat za méně než 34 Kč.

V průběhu srpna se ale ceny začaly výrazně zvyšovat. Na vině byla situace na světovém trhu – poptávka rostla a ropné velmoci snižovaly produkci. Zatímco na začátku července se barel ropy obchodoval za zhruba 75 dolarů, v září se ceny pohybovaly vysoko přes 90 dolarů za barel. Z pohledu českého zákazníka se do růstu cen promítl také oslabující kurz koruny vůči americkému dolaru, za který se ropa obchoduje. Na čerpacích stanicích proto s příchodem podzimu svítily ceny okolo 40 Kč/l.

K dalšímu zdražování ale navzdory prognózám nedošlo. Cena za barel ropy v posledním čtvrtletí roku 2023 klesala. V současnosti se pohybuje okolo 78 dolarů. Ve výhledu na rok 2024 jsou experti opatrní. Situace je kvůli geopolitickému stavu značně nestabilní. Naposledy se do ceny ropy začaly promítat útoky Hútíů v Rudém moři, které prodražují lodní dopravu. Nejistotu prohlubují také obavy z globální recese.

Snižte si cenu povinného ručení

Cenu ropy na světových trzích bohužel neovlivníte. Proto je důležité držet pod kontrolou další výdaje spojené s provozem auta, například povinné ručení. Jste si jistí, že by vám konkurence nenabídla nižší cenu? Podívejte se do naší online kalkulačky.

Co tvoří cenu benzínu a nafty

Do konečné ceny pohonných hmot se v České republice výrazně promítá také spotřební daň, která spolu s DPH tvoří až polovinu nákladů. Po prudkém nárůstu cen v roce 2022 sice vláda přistoupila ke snížení spotřební daně u benzínu i nafty o 1,50 Kč, ale v současnosti již tato opatření nejsou v platnosti.

V ceně se odráží rovněž marže distributorů a prodejců pohonných hmot. Nejlevnější benzín a nafta tedy znamenají nižší marži prodejce, což může zapříčinit rozdíly v kvalitě paliva. Existují ale objektivní jakostní měřítka, která musí dodržovat každá čerpací stanice.

Benzínky podléhají kontrole

Kvalita pohonných hmot záleží na jejich chemickém složení. Rozhodující jsou uhlovodíky, mezi něž patří oktan a cetan. Čím vyšší vychází takzvané oktanové nebo cetanové číslo, tím lepší je dané palivo.

Automobilové benzíny hodnotíme podle jejich oktanového čísla, které obvykle najdete v samotném produktovém názvu. Čeští řidiči tankují nejčastěji Natural 95. Existuje také horší Natural 91 a kvalitnější Natural 98.

Motorové nafty mají cetanové číslo 51 až 65. Většina produktových názvů však neobsahuje přesnou hodnotu. Čerpací stanice nabízejí zkrátka Diesel.

Oficiální jakostní kritéria jsou popsána ve směrnici Evropské unie 98/70/ES a v české vyhlášce č. 516/2020 Sb. Tam naleznete minimální oktanová a cetanová čísla, povolené chemické složení nebo hustotu pohonných hmot. Reálnou kvalitu nabízeného benzínu a nafty kontrolují státní orgány, v tuzemsku Česká obchodní inspekce.

Zimní nafta: Co to je a od kdy se prodává?

Specifikem chladných měsíců je tzv. zimní nafta. Zatímco benzín v našich zeměpisných šířkách v podstatě nemůže zamrznout, nafta obsahuje parafinické uhlovodíky, které v mrazu vytváří krystalky. Ty mohou ucpat palivový filtr a vy proto nenastartujete. Do nafty se tedy přidávají složky zabraňující tvorbě krystalů – a to již v rafinériích. Nafta je vždy distribuovaná s ohledem na dané období. V ČR typ nafty stanovuje norma ČSN EN 590, která rozlišuje tři kategorie.

  • Třída B: Nafta s filtrovatelností do 0 °C. Prodává se od 15. dubna do 30. září. Někdy se označuje jako letní nafta.

  • Třída D: Tzv. přechodová nafta s filtrovatelností do −10 °C. Na benzínkách je v prodeji od 1. října do 15. listopadu a od 1. března do 14. dubna.

  • Třída F: Zimní nafta s filtrovatelností do −20 °C. Čerpací stanice ji musí nabízet od 16. listopadu do 28. února.

Setkáte se také s arktickou naftou. Ta se pyšní filtrovatelností do −32 °C. Označuje se jako třída 2. Její zavedení ale není vázané legislativou.

Náš tip

Nechcete řešit problémy se zamrzlou naftou? Nejjednodušším řešením je dotankovat co nejvíce paliva po 16. listopadu. Po prvním natankování zimní nafty pochopitelně dochází ke smíchání různých tříd a tudíž i naředění složek zaručujících filtrovatelnost. Nemůžete proto rovnou očekávat stejné parametry jako u čisté zimní nafty. V podobných případech pomůže přidání zimních aditiv.

Jak ušetřit na pohonných hmotách

Přemýšlíte, jak na pohonných hmotách ušetřit? Nemusíte hned měnit auto za veřejnou dopravu. Náklady spojené s pohonnými hmotami snížíte i dodržováním několika základních pravidel.

  • Využívejte zákaznické programy: Vaše tankování ve většině případů nejspíš stejně probíhá v rámci jedné či dvou benzínek. Zjistěte si, která z nich nabízí zákazníkům výhodnější věrnostní program, a tankujte vždy u této sítě čerpacích stanic.

  • Nainstalujte si chytré aplikace: Zákaznické programy vám nevyhovují nebo potřebujete často tankovat mimo dosah oblíbené sítě? Spolehněte se na aplikace, ve kterých si rychle dohledáte ceny pohonných hmot na benzínkách v okolí. Populární je zejména Pumpdroid nebo iPumpuj.

  • Dbejte na technický stav vozidla: O 10 % nižší tlak v pneumatikách zvýší spotřebu zhruba o 1 %. Navíc snižuje životnost pneumatik. Do spotřeby se negativně promítnou také zrezlé brzdové destičky nebo přidřené ložisko kola.

  • Upravte styl jízdy: Baví vás agresivnější jízda? Styl brzda-plyn vede k větší spotřebě pohonných hmot. Zkuste raději plynulou jízdu. Pokud auto disponuje ECO režimem, nezapomínejte ho využívat.

  • Zacházejte rozumně s klimatizací: Puštěná klimatizace si v průměru ukrojí zhruba 0,5 litru paliva na 100 km. Otevřená okénka se vám ale mohou prodražit ještě více, zejména ve vyšších rychlostech. Výrazně totiž zvyšují aerodynamický odpor. Větrání i klimatizaci proto zkuste omezit jen na nejnutnější situace.

  • Tankujte kvalitní palivo: Palivo s vyšším oktanovým číslem zvýší výkon a sníží spotřebu. Úsporu mohou přinést i vhodná aditiva, která brání tvorbě usazenin a čistí palivový systém. Kvalitní paliva jsou schopná snížit spotřebu o cca 3–5 %.


Havarijní pojištění se vyplatí všem

Odřel vám někdo zaparkované auto? Pokud neznáte viníka, půjde oprava z vaší kapsy. Totéž platí pro škody způsobené přírodními živly. Proti podobným rizikům vás ochrání havarijní pojištění. S námi si ho sjednáte z pohodlí domova a za nejnižší ceny.

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?