Kolik stojí benzín a nafta? Srovnáváme ceny pohonných hmot v tuzemsku a zahraničí
Ceny pohonných hmot v posledních třech měsících výrazně klesly. Benzín i nafta stojí v průměru okolo 36 Kč/litr. Zlevňuje se především kvůli propadu cen ropy na světových trzích. Nejvyšší ceny jsou tradičně v Praze, naopak nejvýhodněji natankujete v Královéhradeckém kraji. V rámci Evropské unie je nejlevnější benzín v Bulharsku a Rumunsku. Podívejte se na grafy porovnávající současné ceny pohonných hmot v ČR a EU.
Kolik stojí benzín a nafta v Česku
V České republice fungují zhruba 4 000 veřejných čerpacích stanic. K nejrozšířenějším značkám patří polský Orlen (Benzina), maďarský MOL, český EuroOil (Čepro), britsko-nizozemský Shell či rakouská OMV. Potkáte ale i další benzínky.
Nejvíce za pohonné hmoty zaplatíte v místech s vyšší poptávkou, naopak na dopravních periferiích natankujete levněji. Ceny jsou tradičně nejvyšší v Praze nebo v okolí dálnic. Průměrné krajské ceny srovnáváme v následujícím grafu, hodnoty jsou v českých korunách (Kč) za litr (l). Benzín aktuálně stojí 36,14 Kč/l. Cena nafty je nepatrně vyšší, v průměru 36,33 Kč/l.
Kde tankovat benzín a naftu levněji?
Řada čerpacích stanic nabízí výhodné věrnostní programy. Například Orlen dává slevu 0,50 Kč z litru natankovaného paliva držitelům své Tankarty. U Shell si cenu paliva snížíte sbíráním bodů ve věrnostním programu Shell ClubSmart. OMV poskytuje slevy a odměny na základě aplikace OMV MyStation.
Některé banky nabízí cashback při platbě kartou na benzínové pumpě. Třeba Air Bank vám vrátí 1 % z částky zpět při tankování u Shell.
Ceny pohonných hmot v Evropě
Nejlevnější benzín v Evropě tankují Bulhaři a Rumuni – aktuálně shodně platí 1,33 €/l. Za nejlevnější naftou musíte na Maltu, kde litr stojí 1,21 €/l. Česká republika s cenami 1,46 €/l benzínu a 1,49 €/l nafty stále patří v rámci EU spíše k levnějším zemím. Vyšší částky platí kromě obyvatel západní Evropy i Slováci, Chorvaté, Lotyši nebo Řekové. Jak můžete vidět na grafu, ceny pohonných hmot v Evropě se výrazně liší. Průměr EU činí 1,67 €/l u benzínu a 1,64 €/l u nafty.
Aktuální vývoj cen pohonných hmot
Vývoj cen pohonných hmot je v posledních dvou letech skutečně turbulentní. Po invazi Ruska na Ukrajinu vystřelily ceny prudce nahoru. V jednu chvíli vystoupaly až k 50 Kč/l. Tento stav naštěstí netrval dlouho a ještě na konci roku 2022 se benzín a nafta prodávaly pod 40 Kč/l. Loni na jaře byl pohled na informační tabule čerpacích stanic poměrně příjemný – například v květnu a červnu se dal litr pohonných hmot natankovat za méně než 34 Kč.
V průběhu srpna se ale ceny začaly výrazně zvyšovat. Na vině byla situace na světovém trhu – poptávka rostla a ropné velmoci snižovaly produkci. Zatímco na začátku července se barel ropy obchodoval za zhruba 75 dolarů, v září se ceny pohybovaly vysoko přes 90 dolarů za barel. Z pohledu českého zákazníka se do růstu cen promítl také oslabující kurz koruny vůči americkému dolaru, za který se ropa obchoduje. Na čerpacích stanicích proto s příchodem podzimu svítily ceny okolo 40 Kč/l.
K dalšímu zdražování ale navzdory prognózám nedošlo. Cena za barel ropy v posledním čtvrtletí roku 2023 klesala. V současnosti se pohybuje okolo 78 dolarů. Ve výhledu na rok 2024 jsou experti opatrní. Situace je kvůli geopolitickému stavu značně nestabilní. Naposledy se do ceny ropy začaly promítat útoky Hútíů v Rudém moři, které prodražují lodní dopravu. Nejistotu prohlubují také obavy z globální recese.
Snižte si cenu povinného ručení
Cenu ropy na světových trzích bohužel neovlivníte. Proto je důležité držet pod kontrolou další výdaje spojené s provozem auta, například povinné ručení. Jste si jistí, že by vám konkurence nenabídla nižší cenu? Podívejte se do naší online kalkulačky.
Co tvoří cenu benzínu a nafty
Do konečné ceny pohonných hmot se v České republice výrazně promítá také spotřební daň, která spolu s DPH tvoří až polovinu nákladů. Po prudkém nárůstu cen v roce 2022 sice vláda přistoupila ke snížení spotřební daně u benzínu i nafty o 1,50 Kč, ale v současnosti již tato opatření nejsou v platnosti.
V ceně se odráží rovněž marže distributorů a prodejců pohonných hmot. Nejlevnější benzín a nafta tedy znamenají nižší marži prodejce, což může zapříčinit rozdíly v kvalitě paliva. Existují ale objektivní jakostní měřítka, která musí dodržovat každá čerpací stanice.
Benzínky podléhají kontrole
Kvalita pohonných hmot záleží na jejich chemickém složení. Rozhodující jsou uhlovodíky, mezi něž patří oktan a cetan. Čím vyšší vychází takzvané oktanové nebo cetanové číslo, tím lepší je dané palivo.
Automobilové benzíny hodnotíme podle jejich oktanového čísla, které obvykle najdete v samotném produktovém názvu. Čeští řidiči tankují nejčastěji Natural 95. Existuje také horší Natural 91 a kvalitnější Natural 98.
Motorové nafty mají cetanové číslo 51 až 65. Většina produktových názvů však neobsahuje přesnou hodnotu. Čerpací stanice nabízejí zkrátka Diesel.
Oficiální jakostní kritéria jsou popsána ve směrnici Evropské unie 98/70/ES a v české vyhlášce č. 516/2020 Sb. Tam naleznete minimální oktanová a cetanová čísla, povolené chemické složení nebo hustotu pohonných hmot. Reálnou kvalitu nabízeného benzínu a nafty kontrolují státní orgány, v tuzemsku Česká obchodní inspekce.
Zimní nafta: Co to je a od kdy se prodává?
Specifikem chladných měsíců je tzv. zimní nafta. Zatímco benzín v našich zeměpisných šířkách v podstatě nemůže zamrznout, nafta obsahuje parafinické uhlovodíky, které v mrazu vytváří krystalky. Ty mohou ucpat palivový filtr a vy proto nenastartujete. Do nafty se tedy přidávají složky zabraňující tvorbě krystalů – a to již v rafinériích. Nafta je vždy distribuovaná s ohledem na dané období. V ČR typ nafty stanovuje norma ČSN EN 590, která rozlišuje tři kategorie.
Třída B: Nafta s filtrovatelností do 0 °C. Prodává se od 15. dubna do 30. září. Někdy se označuje jako letní nafta.
Třída D: Tzv. přechodová nafta s filtrovatelností do −10 °C. Na benzínkách je v prodeji od 1. října do 15. listopadu a od 1. března do 14. dubna.
Třída F: Zimní nafta s filtrovatelností do −20 °C. Čerpací stanice ji musí nabízet od 16. listopadu do 28. února.
Setkáte se také s arktickou naftou. Ta se pyšní filtrovatelností do −32 °C. Označuje se jako třída 2. Její zavedení ale není vázané legislativou.
Nechcete řešit problémy se zamrzlou naftou? Nejjednodušším řešením je dotankovat co nejvíce paliva po 16. listopadu. Po prvním natankování zimní nafty pochopitelně dochází ke smíchání různých tříd a tudíž i naředění složek zaručujících filtrovatelnost. Nemůžete proto rovnou očekávat stejné parametry jako u čisté zimní nafty. V podobných případech pomůže přidání zimních aditiv.
Jak ušetřit na pohonných hmotách
Přemýšlíte, jak na pohonných hmotách ušetřit? Nemusíte hned měnit auto za veřejnou dopravu. Náklady spojené s pohonnými hmotami snížíte i dodržováním několika základních pravidel.
Využívejte zákaznické programy: Vaše tankování ve většině případů nejspíš stejně probíhá v rámci jedné či dvou benzínek. Zjistěte si, která z nich nabízí zákazníkům výhodnější věrnostní program, a tankujte vždy u této sítě čerpacích stanic.
Dbejte na technický stav vozidla: O 10 % nižší tlak v pneumatikách zvýší spotřebu zhruba o 1 %. Navíc snižuje životnost pneumatik. Do spotřeby se negativně promítnou také zrezlé brzdové destičky nebo přidřené ložisko kola.
Upravte styl jízdy: Baví vás agresivnější jízda? Styl brzda-plyn vede k větší spotřebě pohonných hmot. Zkuste raději plynulou jízdu. Pokud auto disponuje ECO režimem, nezapomínejte ho využívat.
Zacházejte rozumně s klimatizací: Puštěná klimatizace si v průměru ukrojí zhruba 0,5 litru paliva na 100 km. Otevřená okénka se vám ale mohou prodražit ještě více, zejména ve vyšších rychlostech. Výrazně totiž zvyšují aerodynamický odpor. Větrání i klimatizaci proto zkuste omezit jen na nejnutnější situace.
Tankujte kvalitní palivo: Palivo s vyšším oktanovým číslem zvýší výkon a sníží spotřebu. Úsporu mohou přinést i vhodná aditiva, která brání tvorbě usazenin a čistí palivový systém. Kvalitní paliva jsou schopná snížit spotřebu o cca 3–5 %.