Kolik je v Česku nabíjecích stanic pro elektromobil?
Podpora elektromobilů se neobejde bez vybudování potřebné infrastruktury zahrnující dostatečně silnou síť nabíjecích stanic po celém území ČR. Nebudou-li mít lidé, kde své elektromobily nabíjet, nevzroste ani zájem o jejich koupi. Jaký je aktuální stav nabíjecích stanic v ČR?
Stejně jako vůz na tradiční pohon má omezený dojezd a potřebuje průběžně doplňovat benzín či naftu, tak i baterie elektromobilů se musí pravidelně dobíjet. Na rozdíl od široké sítě benzínových pump, která se buduje už několik desítek let, se však moderní dobíjecí stanice pro elektromobily budují teprve pár let.
V Česku jezdí přibližně 3 000 elektromobilů
Toto číslo není v porovnání s vozidly na tradiční pohon nijak závratné, a pokud se nezlepší infrastruktura, ani nebude růst. Vybudování kvalitní sítě dobíjecích stanic elektromobilů je pro rozvoj elektromobility naprosto zásadní. Se správnou podporou by údajně v roce 2030 mělo na území ČR jezdit až 0,5 milionů elektromobilů.
Síť dobíjení pro elektromobily zahrnuje stanice s pozvolným dobíjením (tzv. AC stanice) a rychlonabíjecí stanice (tzv. DC stanice). Doba nabíjení, která v průměru trvá 48 minut, má vliv na výběr lokality. V úvahu tak přichází nejen tradiční benzínové pumpy, ale také okolí nákupních a kulturních center, zdravotních středisek, kin, divadel, úřadů apod.
Aktuálně je na území ČR provozováno přibližně 400 nabíjecích stanic pro elektromobily. Dobíjecí stanice pro elektromobily budují a provozují dodavatelé elektrické energie v ČR. Konkrétně se jedná především o společnosti ČEZ, PRE a E.ON, které spravují nejhustší síť. Společnost ČEZ v roce 2019 provozovala necelou stovku dobíjecích stanic, PRE zhruba 70 stanic a E.ON zatím “jen” 44.
Výstavbu dobíjecích stanice pro elektromobily podporuje vláda
Výstavbu a rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elektromobily podporuje také Ministerstvo dopravy prostřednictvím Operačního programu doprava (OPD). Za finanční podpory české vlády by v příštích čtyřech letech mělo být postaveno přes 500 nových dobíjecích stanic.
Program plánuje využít například společnost E.ON, která by chtěla během následujících dvou let provozovat celkem 300 dobíjecích stanic elektromobilů na svém distribučním území (tj. jižní Čechy, jižní Morava a Vysočina).
„S pomocí dotace z operačního programu Doprava vybudujeme dalších 175 veřejných dobíjecích stanic. Celkem ale chceme mít do roku 2022 na 300 dobíjecích stanic. Vedle vlastních prostředků k tomu využíváme i evropské programy FAST-E, NEXT-E a EAST-E, kterých jsme součástí,“ sdělil Martin Klíma ze společnosti E.ON.
Rychlonabíjecí stanice pro elektromobily budou všude
Velký důraz ministerstvo dopravy klada na výstavbu DC rychlonabíjecích stanic. Dotaci tak může využít pouze společnost, která bude schopná zaručit pokrytí kdekoliv na území ČR. Nacházet by se měly stanice zejména podél nejdůležitějších silničních tahů.
Ve Vystrkově u Humpolce se nachází zatím největší nabíjecí stanice pro elektromobily, která je v provozu 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Její součástí je také první ultrarychlá dobíjecí stanice, jejíž výkon činí 175 kW. Za pouhých 10 minut dobije baterii elektromobilu natolik, aby ujel dalších 200 kilometrů.
Výstavba takové stanice se pohybuje v řadu stovek tisíc korun. Cena jedné pozvolně nabíjecí stanice pro elektromobily činí 150 až 300 tisíc korun a v případě ultrarychlé nabíjecí stanice jde dokonce zhruba o tři miliony korun.
Porovnání pozvolných a rychlodobíjecích stanic elektromobilů:
AC stanice | rychlonabíječka (DC) | ultrarychlá nabíječka (DC) | |
---|---|---|---|
Výkon | 22 kW | 50 kW | 175 kW |
Průměrná doba nabíjení cca na 80 % kapacity baterie | 60 - 180 minut | 35 - 50 minut | 10 - 20 minut |