Nabíjecí stanice pro elektromobil

Kolik je v Česku nabíjecích stanic pro elektromobil?

13. 3. 2020
|
Délka čtení: 3 min.

Podpora elektromobilů se neobejde bez vybudování potřebné infrastruktury zahrnující dostatečně silnou síť nabíjecích stanic po celém území ČR. Nebudou-li mít lidé, kde své elektromobily nabíjet, nevzroste ani zájem o jejich koupi. Jaký je aktuální stav nabíjecích stanic v ČR?

Stejně jako vůz na tradiční pohon má omezený dojezd a potřebuje průběžně doplňovat benzín či naftu, tak i baterie elektromobilů se musí pravidelně dobíjet. Na rozdíl od široké sítě benzínových pump, která se buduje už několik desítek let, se však moderní dobíjecí stanice pro elektromobily budují teprve pár let.

V Česku jezdí přibližně 3 000 elektromobilů

Toto číslo není v porovnání s vozidly na tradiční pohon nijak závratné, a pokud se nezlepší infrastruktura, ani nebude růst. Vybudování kvalitní sítě dobíjecích stanic elektromobilů je pro rozvoj elektromobility naprosto zásadní. Se správnou podporou by údajně v roce 2030 mělo na území ČR jezdit až 0,5 milionů elektromobilů.

Síť dobíjení pro elektromobily zahrnuje stanice s pozvolným dobíjením (tzv. AC stanice) a rychlonabíjecí stanice (tzv. DC stanice). Doba nabíjení, která v průměru trvá 48 minut, má vliv na výběr lokality. V úvahu tak přichází nejen tradiční benzínové pumpy, ale také okolí nákupních a kulturních center, zdravotních středisek, kin, divadel, úřadů apod.

Aktuálně je na území ČR provozováno přibližně 400 nabíjecích stanic pro elektromobily. Dobíjecí stanice pro elektromobily budují a provozují dodavatelé elektrické energie v ČR. Konkrétně se jedná především o společnosti ČEZ, PRE a E.ON, které spravují nejhustší síť. Společnost ČEZ v roce 2019 provozovala necelou stovku dobíjecích stanic, PRE zhruba 70 stanic a E.ON zatím “jen” 44.

Výstavbu dobíjecích stanice pro elektromobily podporuje vláda

Výstavbu a rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elektromobily podporuje také Ministerstvo dopravy prostřednictvím Operačního programu doprava (OPD). Za finanční podpory české vlády by v příštích čtyřech letech mělo být postaveno přes 500 nových dobíjecích stanic.

Program plánuje využít například společnost E.ON, která by chtěla během následujících dvou let provozovat celkem 300 dobíjecích stanic elektromobilů na svém distribučním území (tj. jižní Čechy, jižní Morava a Vysočina).

„S pomocí dotace z operačního programu Doprava vybudujeme dalších 175 veřejných dobíjecích stanic. Celkem ale chceme mít do roku 2022 na 300 dobíjecích stanic. Vedle vlastních prostředků k tomu využíváme i evropské programy FAST-E, NEXT-E a EAST-E, kterých jsme součástí,“ sdělil Martin Klíma ze společnosti E.ON.

Nabíjení elektromobilu

Rychlonabíjecí stanice pro elektromobily budou všude

Velký důraz ministerstvo dopravy klada na výstavbu DC rychlonabíjecích stanic. Dotaci tak může využít pouze společnost, která bude schopná zaručit pokrytí kdekoliv na území ČR. Nacházet by se měly stanice zejména podél nejdůležitějších silničních tahů.

Ve Vystrkově u Humpolce se nachází zatím největší nabíjecí stanice pro elektromobily, která je v provozu 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Její součástí je také první ultrarychlá dobíjecí stanice, jejíž výkon činí 175 kW. Za pouhých 10 minut dobije baterii elektromobilu natolik, aby ujel dalších 200 kilometrů.

Výstavba takové stanice se pohybuje v řadu stovek tisíc korun. Cena jedné pozvolně nabíjecí stanice pro elektromobily činí 150 až 300 tisíc korun a v případě ultrarychlé nabíjecí stanice jde dokonce zhruba o tři miliony korun.

Porovnání pozvolných a rychlodobíjecích stanic elektromobilů:

AC stanicerychlonabíječka (DC)ultrarychlá nabíječka (DC)

Výkon

22 kW

50 kW

175 kW

Průměrná doba nabíjení cca na 80 % kapacity baterie

60 - 180 minut

35 - 50 minut

10 - 20 minut

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.