Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit
Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.
Jaké je tedy řešení? Méně agresivity a více tolerance na obou stranách. Řidiči aut by k motorkářům měli přistupovat ohleduplněji – přece jen jsou mnohem zranitelnější a drobná nehoda pro ně může být fatální. To ukazují i statistiky. V roce 2023 byla každá 28. nehoda na motorce smrtelná, zatímco v autě každá 250. nehoda.
Motorkáři by se zase měli snažit být pro řidiče aut předvídatelní a nepřeceňovat své schopnosti. Rychlá jízda patří na okruh a ne do běžného provozu. V 60 % nehod motorek je viníkem sám motorkář a rychlá jízda stojí za téměř polovinou těchto nehod.
A teď už se pojďme podívat na situace, kdy k nedorozuměním mezi autem a motorkou dochází nejčastěji.
Motorka nemá dostatek prostoru
I když se zdá, že motorka je o dost menší než auto, potřebuje celý jízdní pruh. Musí se vyhýbat výmolům, kanálům i nečistotám na silnici. V zatáčce potřebuje motorkář dost místa, aby si mohl najet a stroj naklopit. Proto by řidiči aut měli motorku předjíždět pouze ve chvíli, kdy ji mohou objet v protisměru v dostatečném odstupu. V žádném případě nesmí předjíždět tak, že motorku vytlačí až ke krajnici. I pouhá tlaková vlna od auta totiž dokáže motorkáře smést do příkopu.
Motorkáři by se při jízdě měli držet dál od krajnice. Tak se překážkám vyhnou větším obloukem a pro auta za sebou budou předvídatelnější. Kromě toho je jízda u krajnice nebezpečná i kvůli štěrku a písku, který bývá vyhrnutý u okraje vozovky.
Co když to přeženete v zatáčce? Zaviněná nehoda se platí z povinného ručení na motocykl
Když vás vysoká rychlost v zatáčce vynese do protisměru, budete mít štěstí, když se vám protijedoucí auto vyhne. Může ale havarovat, a v takovém případě se škoda na zdraví i vozidle platí z vašeho povinného ručení na motorku. Než zahájíte novou sezónu, ujistěte se, že máte pojištění motorky správně nastavené – dostatečné pojistné limity, kvalitní asistenční služby a užitečná připojištění.
Bezpečný odstup musí dodržovat auta i motorky
Dodržování bezpečné vzdálenosti patří k základním pravidlům pro předcházení nehodám a mezi auty a motorkami to platí dvojnásob. Motorkáři by se neměli lepit na auta před sebou, protože nikdy nezabrzdí tak rychle jako vozidla na čtyřech kolech. Navíc prudké brzdění na motorce vyžaduje cvik, aby se jezdec vůbec udržel v sedle. To platí hlavně při dešti, na kluzkém povrchu a v zatáčkách, kdy se snadno zablokuje přední kolo.
Na druhou stranu ani motorkáři není příjemné, když se mu řidiči aut lepí na zadek. Obzvlášť když není vyznavačem rychlé jízdy. Na začátku sezóny jsou silnice plné motorkářů, kteří se opět sžívají se svým strojem a jedou pomaleji, zejména v prudkých zatáčkách. Navíc některé slabší skútry ze sebe rychlejší tempo nevymáčknou, ani kdyby chtěly.
Nespoléhejte s dodržováním rozestupu na adaptivní tempomat. Kvůli menšímu rozměru motorky se může stát, že ji senzory neuvidí a auto se přiblíží nebezpečně blízko.
Motorkáři zapomínají vypnout blinkr
Na většině motorek se blinkry po odbočení nevypínají automaticky, a tak se často stává, že motorkář zapomene blinkr vypnout. Pokud se motorka blíží do křižovatky, z velké dálky bliká a nezpomaluje, měli by být řidiči aut obezřetní. Může se stát, že motorkář vůbec nemá v úmyslu zabočit.
Motorkáři by si zase měli uvědomit, že nevypnutím blinkru sami sebe dostávají do nebezpečné situace. Stačí na vypínání blinkru několik jízd vědomě myslet a brzy se z toho stane automatický návyk. Ostatně při skládání zkoušky v autoškole by takové opomenutí také neprošlo.
Řidiči aut nedávají pozor při odbočování
V 60 % nehod, kdy je obětí motorkář, je příčinou, že nedostal přednost – ať při odbočování vlevo, na stopce či na dopravní značce „Dej přednost v jízdě“. Motorka je menší a řidiči ji snadno přehlédnou. Ve zpětném zrcátku se může dostat do mrtvého úhlu. Řidiči aut by se tak v každé situaci, kdy dávají přednost v jízdě, měli ujistit, že skutečně nic nejede – ani malá motorka.
Na motorce lze nebezpečným situacím alespoň částečně předcházet dodržováním předpisů. Na hlavních tazích bývá u rušných křižovatek snížena rychlost z 90 km/h na 70 km/h a platí zde zákaz předjíždění.
Gesto motorkářů nohou je poděkování, ne nadávka
Řidiči aut si často myslí, že když motorkář vystrčí nohu ze stupačky, posílá je do patřičných míst. Ale je to přesně naopak – znamená to poděkování. Někdy motorkář i mávne, ale udělat gesto nohou je snazší, když musí držet ruku na spojce.
Při jízdě ve městě na motorkáře číhá spoustu nebezpečí
Kanály, tramvajové koleje, dlažební kostky, vodorovné dopravní značení – všechny tyto nástrahy vyžadují, aby motorkář zpomalil a najel na ně velmi opatrně, jinak může podklouznout. A to hlavně za mokra. Pokud tedy motorka jede přes tramvajové koleje krokem nebo pomalu odbočuje přes přechod pro chodce, má to svůj důvod.
Dostat motorkáře ve městě do potíží ale dokážou i samotní řidiči aut. Třeba otevřením dveří do silnice, aniž by se podívali, jestli se zezadu někdo neblíží. Nebo použitím ostřikovačů, když čekají na červené. Přitom stačí myslet na to, že po městě se pohybují i zranitelnější účastníci provozu – motorkáři, cyklisté a chodci.
Podklouznutí ve městě? Škoda i za 100 000 Kč
I když vám motorka podklouzne jen při nízké rychlosti ve městě, může z toho být hodně drahá škoda. Jednou možností, jak poškození předcházet, jsou padací protektory. U drahých strojů ale zvažte i havarijní pojištění motocyklu. Kromě havárie nabídne ochranu proti krádeži, přírodním živlům a vandalům.