Hasiči u nabouraného auta

Kde se často a vážně bourá? Přehled nejnebezpečnějších silnic v ČR

V Česku se za loňský rok událo přes 94 tisíc nehod. Úsekům, kde se bourá nejčastěji, se ne vždy můžete vyhnout. Vůbec ale není od věci být na vybraných místech extra obezřetní a přizpůsobit většímu riziku i svou rychlost.

Kde radši ubrat plyn

Podle ÚAMK a statistiky Policie ČR jsou na tom nejhůře silnice I. třídy a okresky. Jezdí se na nich rychle, většinou nemají oddělené protijedoucí pruhy, chybí jim svodidla a často jsou i poměrně úzké. O odděleném pruhu pro cyklisty si většinou mohou nechat zdát a chybí také odstavné pruhy, takže na nich v případě nehod či poruch vznikají velmi dlouhé kolony. Které silnice patří mezi ty nejrizikovější vůbec?

Žebříček nejrizikovějších silnic vede silnice I. třídy číslo 11, která je se svými 316 kilometry nejdelší silnicí I. třídy u nás. Nejrizikovější částí je úsek mezi Žamberkem a Jablonném nad Orlicí. Nehody se tu stávají pravidelně a často mají bohužel i vážné následky. Mezi další silnice s nelichotivými statistikami patří I/16 u Mladé Boleslavi, I/60 v Olomouckém kraji, I/17 u Čáslavi a I/50 u Uherského Hradiště.

Dálnice obecně platí za bezpečné. Ani přes hustý provoz se na nich nestává velké množství nehod. Za zmínku ale stojí dálnice D7, která je okolo Chomutova nepříjemně klikatá a jde o nejnebezpečnější dálniční úsek u nás. Nejstarší a nejdelší česká dálnice D1 je na tom z hlediska bezpečnosti dobře. Rizikovější je D1 pouze v létě, kdy na ní kvůli prázdninám zhoustne provoz a řidiči musí, často i na několika místech, projíždět zúženými pruhy.

V počtu nehod vedou velké městské křižovatky

Co se počtu nehod týče, statistiku s přehledem vede pražská křižovatka ulic Ječná, Legerova a Sokolská. Na tomto extrémně vytíženém dopravním uzlu se střetává několik pruhů pro automobily s tramvajovými kolejemi a přechody pro chodce. O zmatky tak není nouze a v posledních dvou letech se na tomto místě stalo 237 dopravních nehod, což odpovídá cca jedné nehodě za tři dny. Většinou to ale odnesou pouze plechy.

Z hlediska vážných nehod je na tom po přepočtu na počet obyvatel nejhůř Brno. Na jeho území loni v důsledku dopravních nehod zemřelo 12 lidí a 60 se jich těžce zranilo. V žebříčku nejnebezpečnějších krajských měst je Brno následováno Plzní, Zlínem a Českými Budějovicemi. Nejlépe si minulý rok vedl Hradec Králové, který má dopravní infrastrukturu skvěle zvládnutou.

Nejhorší kolony očekávejte v létě

I běžně klidné a bezpečné tahy se mohou během hektičtějších období proměnit v silnice hrůzy. Mezi nejhorší období vůbec patří první prázdninový víkend. Začátkem léta začínají na silnicích opravy a s nimi spojené uzavírky komplikují hustou dopravu. Největší kolony hrozí na dálnicích D1 a D4. Pokud se hlavnímu náporu chcete vyhnout, vyražte na dovolenou v méně obvyklý čas. Doporučují se především ranní a noční hodiny. Naopak méně šťastným termínem je pátek odpoledne, což platí po celý rok.

O prázdninách se v Česku stane nejvíce nehod vůbec a vysoké jsou i počty jejich obětí. V následujících měsících tak buďte o to více opatrní. Přes rok doprava pravidelně houstne také okolo víkendu a během státních svátků, kdy navíc vyjíždějí i sváteční řidiči, kteří v silném provozu mohou snáze chybovat.

Kolona aut

Místa, kde můžete přijít o kolo

Jakákoliv silnice se může stát rizikovou, pokud je v zanedbaném stavu. Nezáleží pak na provozu, lokalitě ani povětrnostních podmínkách a může nastat karambol. České cesty právem nemají tu nejlepší pověst, často jsou terčem vtipů a snad každý řidič si na jejich kvalitu někdy postěžoval. Většinou právem. I proto vznikl projekt Výmoly.czVýmoly.cz, na kterém si můžete prohlédnout žebříček těch nejhorších silnic vůbec. Projekt není jen o hlášení nekvalitních silnic. Spolupracuje také s kraji, které se o nutných opravách snáze a rychleji dozví a mohou zapracovat na nápravě.

Databázi výmolů můžete využít při plánování své trasy a předem si ověřit, jestli vás na cestě nečeká nemilé překvapení. Těm nejhorším úsekům se potom můžete buď vyhnout, nebo na nich zpomalit a zachránit si tím pneumatiku, kolo nebo celý podvozek.

Má smysl riziková místa objíždět?

Při prohlížení seznamu nejrizikovějších míst člověka napadne, že by se těmto úsekům asi měl úplně vyhnout. Objížďka ale není optimálním řešením. I okresky, po kterých byste většinou museli jet, mají svá rizika. A pokud se jízdou po nich chcete vyhnout kolonám, nejspíš si také nepomůžete, protože podobný nápad dostane spousta dalších řidičů. Ať už to bude díky znalosti okolí nebo chytré navigaci, kterou má dnes v telefonu skoro každý.

Zaměřte se spíš na trpělivost, opatrnost a dobré naplánování své cesty. Rizikové silnice můžete mít na paměti a být při jízdě po nich ještě opatrnější než normálně. Ať už se vydáte kamkoliv, přejeme vám šťastnou cestu bez komplikací, protože každá nehoda, obzvlášť při cestě na dovolenou, je nepříjemnou zkušeností.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?