Je vlastní auto přežitek? Komu se stále vyplatí?
Přemýšlíte, jestli se vám vyplatí pořízení auta? Nebo ho už máte, ale nejste si jistí, zda vám přináší užitek úměrný nákladům, které se pojí s jeho provozem? Pojďme se podívat na možné alternativy k vlastnímu vozu.
S jakými náklady je třeba počítat?
Pořizovací cena vozu, sem tam nějaká údržba, povinné ručení, palivo. To jsou základní náklady, které se s vlastním autem neodmyslitelně pojí. Ve skutečnosti jich je ale mnohem více. I poměrně obyčejné auto vás tak ročně přijde minimálně na několik desítek tisíc korun.
Příkladem může být jedno z nejoblíbenějších aut u nás - Škoda Octavia. Pokud ji budete pravidelně používat a denně najedete cca 50 kilometrů, roční náklady na její provoz se vyšplhají na 40 - 50 tisíc korun. Jestliže vás potká vážnější porucha a auto už nemáte v záruce, přes tuto částku se výrazně přehoupnete. A pokud si nesjednáte kvalitní pojištění, může vás nemile překvapit také krádež, vandalismus nebo živelná událost.
Přehled nákladů, které se s vlastním autem neodmyslitelně pojí:
povinné ručení,
havarijní pojištění,
technické a emisní kontroly,
výměna oleje a olejových filtrů,
údržba klimatizace a případná výměna kabinového filtru,
výměna kapaliny do ostřikovačů,
pneumatiky a přezouvání,
výměna vzduchového filtru,
pořízení dálniční známky,
mytí a úklid,
parkování (vlastní garáž, parkovací zóny, ...).
U starších aut se dříve či později můžete těšit také na výměnu brzdových destiček (případně celých brzd), rozvodů, tlumičů a dalších částí podvozku. Rozsáhlejší opravy mohou vaše běžné roční náklady přifouknout i na více než dvojnásobek.
Komu se auto s jistotou nevyplatí?
V některých případech může být výpočet na hraně. Pokud ale bydlíte ve městě, na spoustu míst dojdete pěšky, na dosah ruky máte městskou hromadnou dopravu a do práce autem nejezdíte, protože byste ho ani neměli kde zaparkovat, vlastní auto pro vás bude pouze černou dírou na peníze. Jeho pořízení totiž začíná dávat smysl až při ročním nájezdu přes 10 tisíc kilometrů. Ve městech navíc dobře fungují taxislužby, carsharingové platformy i autopůjčovny.
Jestliže někdo auto využívá k podnikání nebo denně dojíždí do práce na hůře dostupná místa, pořízení vlastního auta dává nepochybně smysl. Také obyvatelé malých vsí, kteří jsou odkázáni na několik dopravních spojení denně, si život bez vlastního auta pravděpodobně neumí představit, ačkoliv ho využijí jen zřídka a čistě ekonomicky se jim tudíž nemusí vyplatit.
Alternativy k vlastnímu autu
Obyvatelé větších měst dnes mají na výběr nepřeberné množství služeb, kterými vlastní auto mohou nahradit. Sdílení aut není jen finanční výhodné, ale také ekologické. Z dat získaných v zahraničí, kde mají s carsharingem delší zkušenosti, vyplývá, že jedno sdílené auto dokáže nahradit i 10 soukromých aut. Auta pak ve městě zabírají méně místa a jsou mnohem efektivněji využívána. Hlavními argumenty pro carsharing jsou tedy finanční úspory a menší ekologické zátěž. Ekologii hraje do karet také fakt, že se aut v první řadě nemusí tolik vyrábět a odpadá tak hlavní ekologická zátěž spojená s automobily - jejich výroba.
Carsharingu se ve městech daří, protože obyvatelé měst auto zkrátka tolik nepotřebují. Síť hromadné dopravy je dostatečně široká, obchody jsou na každém rohu a potraviny či jídlo z restaurací dokáží kurýři doručit až ke dveřím. I tak se ale auto občas hodí a služeb, přes které si ho můžete půjčit, je dnes na trhu dostatek. Nejvíce z nich působí v Praze a při půjčování si často vystačíte jen s mobilní aplikací.
Anytime
Carsharingová služba Anytime působí v Praze a v malé části středních Čech. Auta si můžete půjčovat a následně vracet také v Říčanech, Horoměřicích nebo na Kladně. Vozový park byl zpočátku naprosto minimalistický a skládal se čistě z malých hybridních automobilů Toyota Yaris. Nabídka se časem rozrostla o větší modely Corolla, Corolla kombi a SUV C-HR, které se hodí i pro převoz větší party nebo sportovního vybavení. Všechna auta mají automatickou převodovku, hybridní pohon a bohatou výbavu. Parkování máte po celé Praze zdarma. Zápůjčka je možná na několik minut, hodin, ale i dní.
GreenGo
Platforma GreenGo má ve flotile pouze elektrické VW Up. Ty na jedno nabití ujedou maximálně 150 km a hodí se tak spíše na kratší cesty. Díky elektrickému pohonu odpadá starost s řazením a navíc se po městě proháníte s nulovými emisemi. I GreenGo přináší parkování po celé Praze zdarma. Zápůjčky a vracení je ale nutné provádět v k tomu určených zónách, kterých je po Praze dostatek. Pronájem se platí po minutách, ale auto si můžete půjčit až na tři dny. Cena za celý den pak odpovídá ceně za 66 minut pronájmu. Za najeté kilometry se neplatí nic navíc.
HoppyGo
Velmi zajímavou alternativou k vlastnímu vozu je také platforma HoppyGo. Ta zprostředkovává půjčování aut přímo od jejich soukromých majitelů. HoppyGo tak neslouží pouze jako půjčovna, ale majitelům aut umožňuje také pronajímání jejich zrovna nevyužívaného vozu. Ten pak nemusí stát ladem, když se s ním zrovna nejezdí a dokáže si na sebe vydělat. Auta se přes HoppyGo půjčují minimálně na den a můžete si je půjčit třeba i na celý měsíc, pokud to majitel umožní.
Výběr vozů je obrovský. V nabídce najdete sportovní, městská, rodinná i užitková auta. Na své si přijdou také automobiloví fajnšmekři, kteří si přes HoppyGo mohou vypůjčit i takové lahůdky jako Porsche 911, Audi R8, BMW i8, Nissan GT-R, Aston Martin DB9 nebo elektrické Tesly.
Běžné autopůjčovny
Využít můžete také klasické autopůjčovny. Vybírat můžete z menších lokálních firem i mezinárodních hráčů jako Sixt nebo Hertz. V jejich nabídce zpravidla najdete automobily všemožných kategorií a velikostí. Snadno si tak půjčíte vůz do města, na delší dovolenou i na stěhování. Běžné autopůjčovny ovšem nejsou tak uživatelsky přívětivé a flexibilní. Navíc se nevyhnete skládání poměrně vysokých záloh a auto si musíte vyzvednout a vrátit na některé z poboček. Běžné autopůjčovny tak stále mají co nabídnout, ale oproti jiným službám dnes působí dost těžkopádně. Obzvlášť pro krátkodobé pronájmy.
Operativní leasing
Opomenout nemůžeme ani operativní leasing, který je v podstatě dlouhodobým pronájmem auta. Smlouva se většinou uzavírá na několik let a za fixní měsíční platbu získáte nové auto, všechna pojištění i servis. Stejně jako vlastní auto se ale vyplatí pouze řidičům, kteří auto využívají často, protože měsíční platby nejsou zrovna nízké. Operativní leasing se vyplatí především lidem, kteří by si jinak pravidelně kupovali nová auta. Ty totiž během prvních let provozu ztratí desítky procent své původní hodnoty, což je ve výsledku vyšší částka než všechny platby za operativní leasing.
Další služby
Trh se sdílenými auty se neustále rozšiřuje. Na poli carsharingu dnes působí kromě výše zmiňovaných služeb také CAR4WAY, AJO, Autonapůl, re.volt, českobudějovický GoDrive nebo plzeňská Karkulka. Carsharing se tak postupně rozrůstá i do menších měst. A sdílení se netýká jen aut. Půjčit si dnes můžete i elektrický skútr, koloběžku nebo jízdní kolo.
Půjčování auta není pro každého
Pokud žijete mimo větší město, odkud musíte denně dojíždět za prací, nebo je pro vás auto miláčkem a náklady na jeho údržbu neřešíte, carsharing nebude to pravé pro nás. Pro ty ostatní jde ale o zbytečnou investici, kterou může hravě nahradit jedna aplikace v telefonu. Carsharing se po Česku postupně rozmáhá, už dávno není doménou jen Prahy a Brna a na své si přijdou i milovníci aut, kteří si přes HoppyGo mohou pronajmout i velice vzácná a zábavná auta.
Nepochybně se ale stále najde spousta lidí, kteří si nákup vlastního auta dokáží obhájit, i když pro ně není tou nejlepší investicí. Ať už žijete na vesnici, nebo v hlavním městě, má vlastní auto určité výhody, které vám autopůjčovny ani carsharing nenabídnou. U svého auta si můžete nakonfigurovat výbavu, vybrat si motorizaci, lak i barvu interiéru. Je to váš vlastní prostor, který sdílíte pouze s rodinou a přáteli. V autě si také můžete nechávat sportovní vybavení a další věci, které máte rádi u sebe, i když je většinou nepotřebujete. To je něco, co vám sdílené auto nenahradí, ačkoliv může být ekonomicky výhodnější a nepochybně je ekologičtější.
Vlastní auto také stále zůstává na dosah ruky a nemusíte pro něj nikam chodit. I když třeba většinu času stojí, máte ho vždy k dispozici. To je obrovská výhoda, která se v hůře dostupných lokalitách stává téměř nutností. Carsharing tedy není pro všechny, ale zároveň jde o krok správným směrem, který nemalému počtu lidí ušetří spoustu peněz.