Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení
Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?
Povinné ručení se musí zaplatit hned při sjednání
Podle novely zákona o povinném ručení vznikne pojištění až okamžikem zaplacení. Dosud to bylo tak, že pojištění platilo od data sjednaného ve smlouvě, pokud klient uhradil pojistné ve stanovené lhůtě (obvykle 7–30 dní od začátku pojištění).
Po 1. říjnu 2024 tak největší změna nastane u smluv sjednaných s okamžitou platností. Aby bylo povinné ručení okamžitě platné, budete ho muset také hned uhradit (obvykle do 1 hodiny od vystavení návrhu smlouvy). Většina pojišťoven bude v takových případech vyžadovat online platbu kartou, aby byly peníze obratem připsány na účet pojišťovny.
U smluv sjednaných v předstihu se změna tolik neprojeví – pojišťovna stanoví splatnost pojistného nejpozději ke dni začátku pojištění. Pojistné tak můžete uhradit kdykoliv před tímto datem. Rozhodující je okamžik připsání platby na účet pojišťovny – dokud nebude mít pojišťovna peníze na účtu, není vozidlo pojištěno. Pokud se rozhodnete pro platbu bankovním převodem, musíte si nechat dostatek času na převod peněz.
Všechny pojišťovny nabídnou také tzv. plovoucí počátek, kdy pojištění bude možné zaplatit ve lhůtě 7 dní od sjednání. Výhodou je, že návrh smlouvy hned nezanikne a na zaplacení zbývá více času. Opět ale platí, že povinné ručení bude platné až po zaplacení.
Co se stane, když povinné ručení hned nezaplatím?
Pokud si sjednáváte smlouvu s okamžitou platností a pojistné neuhradíte do stanoveného času (obvykle do 1 hodiny), povinné ručení nebude platné, ale navíc zanikne návrh na uzavření smlouvy. Smlouvu si tak musíte sjednat znovu od začátku a může se změnit i výše pojistného.
Zajistěte si povinné ručení za nejlepší cenu
Najděte si povinné ručení za nejlepší cenu díky našemu online srovnání. Pojištění si můžete hned sjednat a online zaplatit, abyste splnili nové zákonné podmínky. Navíc máte na telefonu k dispozici naše specialisty, kteří rádi zodpoví všechny vaše dotazy.
Na české silnice bez zelené karty
S výše uvedenou změnou souvisí i další novinka – od 1. října 2024 už na cestách po ČR nemusíte vozit zelenou kartu, a to v papírové ani digitální podobě. Vznikne totiž online databáze České kanceláře pojistitelů, kde bude možné v reálném čase ověřit, že máte platné povinné ručení.
Jak to bude fungovat v praxi? Jakmile se peníze za sjednané povinné ručení připíšou na účet pojišťovny, předá do databáze informaci, že máte platné pojištění. Tuto informaci si tak okamžitě může ověřit Policie ČR při silniční kontrole, aniž byste museli předkládat zelenou kartu.
Upozornění
Dejte si ale pozor na to, že bez dokladů můžete jezdit jen po ČR. Při cestách do zahraničí musíte při silniční kontrole předložit řidičský průkaz, technický průkaz i zelenou kartu v papírové podobě.
I další doklady můžete nechat doma, občanka stačí v mobilu
Od 1. ledna 2024 nemusíte mít při cestách po ČR u sebe ani řidičský průkaz, technický průkaz a průkaz profesní způsobilosti řidiče, všechny doklady však musí být platné. Při silniční kontrole stačí, když policistům prokážete svoji totožnost. Ani k tomu už ale nepotřebujete žádné doklady, občanský průkaz můžete předložit v mobilní aplikaci eDoklady.
Mobilní aplikace eDoklady slouží jako elektronická občanka a funguje od 20. ledna 2024. Pro registraci do aplikace potřebujete identitu občana. Do ní se přihlásíte například pomocí datové schránky nebo bankovní identity.
Konec velkého technického průkazu
Dokladů se dotkne i další změna, a to zrušení velkého technického průkazu. Při nové registraci vozidla bude vydáváno pouze osvědčení o registraci vozidla, známé jako malý technický průkaz. Zbytek informací bude i nadále dostupný v elektronické podobě – odebrání velkého technického průkazu se tak nemusíte obávat nebo si ho kopírovat.
Dobrou zprávou je, že s koncem technického průkazu si nemusíte dělat žádné starosti. Není nutné chodit na úřad nebo velký techničák odevzdávat, doklad vám bude odebrán pouze v případě změny např. při prodeji vozidla. Jinak zůstávají oba doklady platné a při návštěvě STK byste i nadále měli předkládat velký i malý technický průkaz.
A kde zjistíte podrobné údaje o vozidle, když nebudete mít velký technický průkaz v ruce?
K druhým dvěma jmenovaným metodám ani nepotřebujete elektronickou identitu. Navíc máte stále možnost požádat o výdej dat z registru silničních vozidel na úřadě.
Nový bodový systém a přísnější pokuty
Od 1. ledna 2024 se bodový systém zjednodušil – nově mohou řidiči dostat 2, 4 nebo 6 bodů podle závažnosti přestupku (dříve bylo možné udělit 2, 3, 4, 5 nebo 7 bodů). Při nasbírání 12 bodů přijde řidič o řidičský průkaz, u nejzávažnějších přestupků tak platí pravidlo dvakrát a dost.
Příklady přestupků
6 bodů: jízda na červenou, porušení zákazu předjíždění, jízda pod vlivem alkoholu nad 0,3 %, překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci (50 km/h mimo obec)
4 body: překročení rychlosti o více než 20 km/h v obci (30 km/h mimo obec), nepoužití bezpečnostních pásů, dítě bez autosedačky, nedání přednosti v jízdě
2 body: parkování na místě pro invalidy, nezastavení vozidla před přechodem pro chodce, překročení rychlosti o více než 10 km/h v obci nebo mimo ni
K největšímu zpřísnění došlo u používání telefonu za volantem (zvýšení z 2 na 4 body). Naopak bodový postih se zrušil u méně závažných přestupků, jako je překročení rychlosti o méně než 5 km/h v obci (10 km/h mimo obec).
Ke změně došlo také u výše peněžních pokut. Nově může policie uložit řidiči na místě blokovou pokutu až 5 500 Kč. Ty nejzávažnější prohřešky se budou ve správním řízení trestat pokutou až 75 000 Kč a zákazem řízení na 3 roky, zatímco dříve to bylo 50 000 Kč a zákaz řízení na 2 roky. To se týká zejména odmítnutí testu na alkohol a jiné návykové látky.
Výrazně vzrostly pokuty také za jízdu na červenou, vjezd na železniční přejezd přes zákaz, porušení zákazu předjíždění, otáčení se na dálnici nebo překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci (50 km/h mimo obec). Za tyto přestupky hrozí řidiči pokuta až 25 000 Kč ve správním řízení.
U bagatelních přestupků došlo ke zmírnění trestů. Maximální výše blokové pokuty se snižuje z 2 000 Kč na 1 500 Kč například u špatného parkování nebo porušení zákazu zastavení/stání.
Všechny změny v bodovém systému a sankcích si můžete prohlédnout po kliknutí na tlačítko níže:
Řidičský průkaz od 17 let (L17)
Po vzoru Německa a dalších zemí budou moci za volant usednout řidiči už od 17 let pod dohledem mentora. Žák může zahájit autoškolu v 15,5 letech, v 17 letech složit závěrečné zkoušky a poté řídit osobní auto pod dozorem mentora. Hlavní výhodou je, že může své řidičské schopnosti zdokonalovat v reálném provozu s pomocí zkušeného řidiče.
Jaké jsou požadavky na mentora
Sedí na místě spolujezdce, aktivně dohlíží na řidiče a dává mu pokyny.
Musí mít řidičské oprávnění skupiny B minimálně 10 let.
Nesmí mít zákaz řízení ani záznam v bodovém systému.
Při jízdě nesmí být pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek.
Režim L17 se zapíše do Evidenční karty mladého řidiče i mentora, řidič může mít až čtyři mentory. Samostatně může řidič usednout za volant auta po 18. narozeninách, tedy stejně jako doposud.
Díky L17 se značně rozšiřují možnosti pro mladé řidiče. Dosud si mohli udělat v 15 letech řidičský průkaz skupiny AM na motorová vozidla s rychlostí do 45 km/h, který se vztahuje nejen na motocykly a tříkolky do 50cm3 nebo 4 kW, ale také mini auta o hmotnosti nejvýše 350 kg (např. Aixam). V 16 letech je pak možné získat řidičské oprávnění na lehký motocykl do 125cm3 a výkonu 11 kW nebo tříkolku o výkonu do 15 kW.
Řidičák na zkoušku
Další změna týkající se nových řidičů představuje tzv. řidičák na zkoušku. Pokud má řidič oprávnění méně než dva roky (bez ohledu na věk) a dopustí se závažného přestupku, musí absolvovat preventivní program, jinak o řidičský průkaz přijde. Program obsahuje praktické školení začínajících řidičů a dopravně psychologický pohovor.
Jak to funguje v praxi? Pokud řidič spáchá závažný dopravní přestupek a je mu odebrán řidičský průkaz, samozřejmě nesmí po dobu zákazu sednout za volant. Zároveň však v tomto období musí absolvovat preventivní program, jinak se k řízení nesmí vrátit ani po uplynutí zákazu řízení.
Nové nařízení se však dotkne i řidičů, kteří sice o řidičák nepřijdou, ale dopustí se přestupku za 6 bodů. V takovém případě musí do 3 měsíců projít preventivním programem, jinak následně o řidičské oprávnění přijdou.
Novinka se týká nejen řidičů, kteří získají řidičák po 1. lednu 2024, ale všech, kdo od tohoto data spáchají závažný přestupek a zároveň drží řidičské oprávnění méně než dva roky. Opatření tak dopadne na všechny řidiče s prvním řidičským průkazem získaným od ledna 2022.
Jednodušší přihlášení auta do registru
V průběhu roku 2024 se rozšířily funkce Portálu dopravy, což umožňuje snadnější registraci vozidla. To ocení všichni, kdo kupují ojetý vůz. Prodávající může podat žádost o změnu vlastníka/provozovatele vozidla online a na úřad už se musí dostavit pouze kupující. To se vztahuje na přepis vozidla mezi dvěma fyzickými osobami.
I nové vozidlo půjde registrovat online – nově totiž můžete podat elektronickou žádost o zápis vozidla do Registru silničních vozidel. Další novinkou je, že k registraci nového ani ojetého vozu už nepotřebujete protokol o evidenční kontrole v papírové podobě, úředníci si ho sami dohledají v systému.
V rámci změn na Portálu dopravy je možné elektronicky žádat také o třetí značku např. na nosič kol. Tím odpadne další návštěva úřadu.
Při přihlášení vozidla nezapomeňte na povinné ručení
Jakmile dojde k přepisu vozidla na nového majitele, měli byste okamžitě zrušit povinné ručení. Zároveň byste měli uzavřít povinné ručení na nový vůz, pokud si ho pořizujete. Sjednání povinného ručení je totiž jednou z podmínek pro registraci vozu. Ani kvůli nové pojistce už ale nemusíte opustit domov, povinné ručení si pohodlně srovnáte a sjednáte online s naší kalkulačkou.
Nové dopravní značení
V souladu s novou vyhláškou č. 386/2023 Sb. můžete od 1. ledna 2024 podél českých silnic narazit na nové značky.
.
Bezpečný odstup – 2 šipky značí doporučovaný rozestup 2 sekundy mezi vozidly.
Sdílené zóny – zastavěná oblast určená pro všechny účastníky provozu, chodci a cyklisté ji mohou užívat v celé šířce, max. rychlost vozidel je 20 km/h, tramvaj má přednost v jízdě.
Parkoviště P + D – parkoviště pro ty, kteří zde zaparkují a pokračují jako spolujezdci v jiném autě.
Servisní místo pro sanitaci hygienických zařízení obytných vozidel – místo pro vyprázdnění odpadních nádrží z karavanů a dalších obytných vozů.
Piktogram e-auta a e-koloběžky – značí nabíječky nebo parkování daných vozidel.
Nedostatečný průjezdný profil vozovky – upozorňuje na nedostatek místa pro průjezd vyšších vozidel například kvůli stromům.
Reflexní vesta i v obci
Doposud museli řidiči navléknout výstražnou vestu, pokud nouzově zastavili mimo obec. Od nového roku platí povinnost obléknout vestu i při nouzovém zastavení v obci. To by mělo zvýšit bezpečnost, pokud z auta vystupujete kvůli nehodě nebo poruše.
V jakých situacích je nutné obléknout výstražnou vestu?
Při nouzovém zastavení na vozovce (v obci, mimo obec, na dálnici), pokud opouštíte vozidlo.
Při zabezpečení místa nehody – např. umístění výstražného trojúhelníku.
Při poskytování první pomoci při dopravní nehodě, ať už jste jejím účastníkem či nikoliv.
Podle zákona musí mít reflexní vestu pouze řidič, ale pro zajištění maximální bezpečnosti ve výše uvedených situacích by měli obléknout reflexní vestu všichni pasažéři.
Rychlost na dálnici až 150 km/h na vybraných úsecích
Nový zákon o silničním provozu č. 271/2023 Sb. počítá s tím, že na vybraných úsecích dálnic smějí řidiči jet rychlostí až 150 km/h. Zvýšení maximální rychlosti na dálnici se dotkne pouze konkrétních úseků, zejména těch nově postavených nebo čerstvě modernizovaných. Další podmínkou je, aby v daném úseku bylo možné řídit dopravu pomocí telematických systémů. Ty upravují rychlostní limit v závislosti na počasí nebo dopravní situaci.
Ministr dopravy Martin Kupka řekl v rozhovoru pro Lidovky.cz, že 150 km/h by se mohlo jezdit například v následujících úsecích:
dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi,
dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří,
dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi,
dálnice D5 (po rekonstrukci) mezi Plzní a Rozvadovem.
Se začátkem roku 2024 ale k navýšení rychlosti na dálnici zatím nikde nedošlo. Podle informací z ministerstva dopravy budou první úseky se zvýšenou rychlostí pravděpodobně v provozu ke konci letošního roku.
Zdražení dálniční známky od března 2024
Od března 2024 zdražila roční dálniční známka na 2 300 Kč. A to není jediná změna v poplatcích za dálnice. V souladu se směrnicí EU se zavedla také jednodenní dálniční známka za 200 Kč a zároveň zlevnila 10denní a 30denní známka.
Změna se dotkla také řidičů hybridních vozidel – už nejsou osvobozeni od dálničního poplatku, ale zaplatí 25 % ze standardní ceny. Naopak pro majitele elektromobilů se nic nemění, i nadále mohou využívat dálnice zdarma.
Platnost | Standardní cena | Eko cena | Hybrid cena |
---|---|---|---|
1 den | 200 Kč | fallback mark | 50 Kč |
10 dní | 270 Kč | 130 Kč | 60 Kč |
30 dní | 430 Kč | 210 Kč | 100 Kč |
365 dní | 2 300 Kč | 1 150 Kč | 570 Kč |
Dálniční známku zakoupíte online na webu edalnice.cz, případně vám s její koupí pomůže obsluha na čerpacích stanicích EuroOil nebo na poště. Dálniční známku pořídíte také v samoobslužném kiosku u hraničních přechodů.
Přečtěte si informace o cenách dálničních známek v zemích mimo ČR:
Minimální limity povinného ručení se zvyšují na 50 mil. Kč
Nový zákon o povinném ručení zavedl i další změny, jako je zvýšení minimálních limitů pojistného plnění v případě újmy na zdraví nebo majetkové škody. Nově si řidiči musí sjednat povinné ručení minimálně na 50/50 mil. Kč, doposud stačilo pouze 35/35 mil. Kč.
Najděte si výhodnější povinné ručení
Povinné ručení pro elektrokoloběžky a další elektrovozítka
Další změnou v zákoně je zavedení povinného ručení pro vozidla, jejichž maximální konstrukční rychlost překračuje 25 km/h (případně 14 km/h, pokud je jejich hmotnost vyšší než 25 kg).
Povinné ručení si tak musí sjednat majitelé některých elektrokoloběžek, segwayů, sněžných skútrů nebo golfových vozíků. Výjimku mají elektrokola, u nichž se za hlavní zdroj pohonu považuje šlapání. Povinné ručení si nemusí sjednávat ani majitelé zahradních traktůrků, tedy za předpokladu, že se s nimi budou pohybovat pouze na vlastní zahradě. Jakmile s traktůrkem vyjedou na veřejnou komunikaci – například pro dříví do lesa – už si musí pojištění platit.
Povinné ručení na elektrokoloběžku nebo jiné vozítko si sjednáte u většiny pojišťoven. Najdete ho ve stejné kategorii jako pojištění elektromotocyklů nebo motocyklů. Stojí podobně jako povinné ručení na malou motorku do 50 cm3, tedy několik stovek ročně.
Poplatek za vjezd do centra Prahy? Nejdříve od října 2024
Na řidiče v Praze čekají v roce 2024 nejspíš další změny, a to zpoplatnění vjezdu na část Malé Strany a Smetanovo nábřeží. O něm jedná dopravní výbor pražského zastupitelstva. Uvažuje se o tom, že za vjezd do ulic Smetanovo nábřeží, Křižovnická a Karmelitská by řidiči zaplatili 200 Kč, místní rezidenti by byli od poplatku osvobozeni. Poplatek by měl odradit řidiče od průjezdu nábřežím, kde se jezdí z velké části po kolejích, a tím urychlit tramvajovou dopravu.
Podrobnosti vyhlášky se zatím projednávají. Jak říká náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib v rozhovoru pro idnes.cz, pokud by šlo vše podle harmonogramu a koalice se na návrhu shodla, budou se poplatky hradit od 1. října 2024. Poplatek by se platil v mobilní aplikaci a jeho uhrazení by u vjezdu do daných ulic kontroloval kamerový systém podle SPZ.
Konec bezplatného parkování elektromobilů v Praze
V prosinci 2024 skončí také výhoda pro majitele elektromobilů v Praze. Ti dosud parkovali zdarma ve všech zónách placeného stání. Od roku 2025 by měli mít bezplatné parkování pouze na místech u nabíjecích stanic, a to v době, kdy nabíjí. Jinak budou platit jako ostatní řidiči. Magistrát tuto změnu odůvodňuje nárůstem množství elektromobilů, které zabírají místa rezidentům. Finální podoba změn ale zatím nebyla schválena.