Jaké změny nás čekají v povinném ručení a na silnicích v roce 2020
Rok 2020 si pro české motoristy připravil celou řadu více či méně příjemných novinek. Některé z nich začnou platit ještě letos, jiné byly teprve představeny. Co řidiče čeká a nemine, nastíníme v následujícím článku.
Povinné ručení bude opět dražší
Začneme tou horší zprávou a to zdražením zákonného pojištění odpovědnosti určeného pro motorová vozidla. Pro pojišťovny byly a stále jsou relativně nízké ceny POV z dlouhodobého pohledu neudržitelné a to zejména po změně pravidel vyplácení odškodného v roce 2016. Od té doby cena povinného ručení každým rokem stoupá.
Pro letošní rok 2020 pojišťovny nahlásili navýšení cen povinného ručení v průměru o 3 %. To však neznamená, že všichni řidiči zaplatí za povinné ručení o 3 % více. Někteří řidič zaplatí více, jiní si naopak nárůstu cen nevšimnou. To proto, že o konečné ceně POV rozhoduje segmentace řidičů rozdělující pojistníky na méně rizikové a více rizikové skupiny. Všeobecně platí, že nejvíce si za povinné ručení připlatí mladí a nezkušení řidiči z velkých měst.
Na silnicích přibude nová dopravní značka
Na bezpečnou vzdálenost mezi jedoucími vozidly je kladen ohromný důraz. Přesto ji spousta řidičů nedodržuje, čímž zvyšuje riziko vzniku dopravního nehody. Ministerstvo dopravy se proto ve spolupráci s policií na tento nešvar rozhodli letos zaměřit.
V roce 2020 se proto na silnicích objeví nová dopravní značka “Bezpečný odstup” upozorňující na bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Značka bude v rámci testovacího provozu umístěna zatím na dvou nejvytíženějších dálnicích na vybraných 4 kilometrech. Konkrétně se jedná o D1 mezi Prahou a Brnem na 69, 72 a 157 kilometru a D5 u Zdic na 25 km.
Bude-li testování úspěšné, tato značka se v příštím roce objeví v běžném provozu. Kromě nové značky je v letošním roce rovněž plánován důraznější monitoring všech přestupků prostřednictvím kamer, dronů a vrtulníků a na silnicích by mělo být vidět více policejních aut.
Změna bodového systému přinese přísnější tresty
V průběhu roku 2020 by měl začít také platit nový bodový systém, který řidiče příliš nepotěší. Hlavní změna totiž spočívá ve zpřísnění postihů za dopravní přestupky. Řidičům, kteří se dopustí přestupku budou hrozit vyšší pokuty i více bodů. Pokuty by se měly snížit pouze u vybraných drobných přestupků (např. špatné parkování, nerozsvícená světla).
Nový bodový systém by měl být také mnohem jednodušší a ráznější. U středně závažných a závažnějších přestupků nebudou už policisté rozhodovat o výši pokuty. Respektive řidiče čeká pevně stanovená sazba na částce 2 500 Kč. Úsměv a omluva už tedy žádnému řidiči k nižší pokutě nepomůže. Za jízdu na červenou to bude dokonce 5 000 Kč v blokovém řízení.
Ke zvýšení sankcí došlo také ve správním řízením, na které se řidiči často spoléhali. Například za porušení maximální povolené rychlostí může řidič dostat pokutu až 25 000 Kč oproti dosavadním 10 000 Kč. Nejhůře dopadnou řidiči řídící pod vlivem alkoholu či drog.
Blíží se konec papírových dálničních známek
Rok 2020 bude posledním rokem, kdy si čeští řidič půjdou pro nalepovací papírovou známku. Od příštího roku 2021 bude spuštěn provoz elektronického dálničního systému. Papírové dálniční známky by měly platit ještě v lednu 2021 a pak budou definitivně staženy.
Zato kamiony si za užívání dálnici připlatí kvůli rozšíření zpoplatněných úseků pro kamiony o dalších 868 kilometrů. Pro kamiony rovněž nově platí zákaz předjíždění mezi 6.00 a 22.00 na dálnicích D1, D5, D8 a D11. Nejlépe na tom budou auta s nízkými emisemi (některé hybridy a elektromobily), pro které jsou dálnice zcela zdarma.