Jak získat dotace na elektromobil v ČR
V současné době se dotace na elektromobily nabízí pouze pro státní firmy, obce, školy či neziskové organizace. Plánovaná podpora pro firmy byla zrušena, jelikož program nesplňoval podmínky Evropské komise. Běžní občané a podnikatelé se tak dotace na elektromobil nedočkají ani v roce 2022.
Elektromobily ještě dlouho budou spíše výjimkou než masovým trendem. Na tuzemském automobilovém trhu se jich v první polovině roku 2022 prodalo jen 1936, a tak zaujímají pouze 2% podíl nových registrovaných vozidel. V rámci EU už je na tom hůře jenom Chorvatsko a Slovensko.
O něco větší oblibu u českých řidičů si získávají ojeté elektromobily. „Přestože v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel nepatří Česká republika mezi zeměmi Evropské unie k premiantům, sekundární trh získává na dnamice. Zatímco za celý loňský rok bylo registrováno 733 ojetých elektromobilů, jen v prvních šesti měsících to již bylo 661, přičemž k nejoblíbenějším elektrickým ojetinám patří letos BMW, Tesla a Volkswagen,“ uvádí Mgr. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu v tiskové zprávě.
Elektromobil je vůz poháněný elektrickou energií. K jeho výhodám se řadí nulové místní emise, vysoká účinnost elektromotoru, téměř bezporuchový provoz a nízká náročnost na údržbu. Šetrnost k životnímu prostředí se projevuje zejména při provázání na obnovitelné zdroje energie. Toho využívá například Norsko, kde se většina elektřiny vyrábí z obnovitelných zdrojů a 65 % prodejů vozů v roce 2021 zaujímaly elektromobily. V současnosti je téměř každé 5. auto na norských silnicích elektromobil.
Oproti tomu Česká republika výrazně zaostává. Celkem je v tuzemsku registrováno 12 183 osobních bateriových elektrických vozidel, což představuje 0,2 % podíl z celkového počtu osobních vozidel.
Dotace na elektromobil pro firmy a podnikatele se odkládá na neurčito
V roce 2025 mají podle Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) elektromobily představovat 4,1% nových registrovaných vozidel. Tento podíl vychází z Národního akčního plánu čisté mobility. Ten ovšem počítal s prostředky z Evropské unie – právě v letošním roce se plánovalo spuštění podpory pro podnikatele a firmy.
Celkově se na nákup elektromobilů měla rozdělit rekordní miliarda korun. Avšak dotační výzva, kterou připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu, neodpovídala požadavkům Evropské komise. Ta proto dotační výzvu a související operační program na podporu elektromobility vrátila s výhradami.
Dotační výzva je součástí Operačního programu technologie a aplikace pro konkurenceschopnost pro období 2021 až 2027. Její návrh ovšem nesplnil záměr Evropské komise, která klade důraz na městskou dopravu. Podpora nákupu služebních elektromobilů se do městské mobility neschová, a tak se očekávaná dotace pro podnikatele na nákup firemních elektromobilů odložila na neurčito.
Dotace na elektromobil pouze pro veřejný sektor
Na dotaci na elektromobily tak dosáhnou jen státní instituce, příspěvkové a neziskové organizace. Tyto subjekty mohou využít dotaci na nákup vozidel s alternativním pohonem – elektromobily či vozidla s vodíkovým pohonem, kterou vypsalo Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR. Celkem se bude rozdělovat 600 milionů korun. Příjem žádostí probíhá do 15. 12. 2023. Podrobnosti výzvy na podporu elektromobility najdete na webu Národní program Životní prostředí.
O dotaci na elektromobil mohou mimo jiné žádat obce, kraje, státní či národní podniky, státní příspěvkové organizace, školy a školky, neziskové organizace a registrované církve. Maximální výše dotace na elektromobil činí 50 % z pořizovacích nákladů, nanejvýš 300 tisíc korun. Na elektro minibus je pak možné získat až milion korun. Ze stejného programu lze čerpat i dotaci na dobíjecí stanici ve výši až 30 tisíc korun.
Pro občany se nabízí dotace na dobíjecí stanice
Dotace na nabíječky elektromobilů pak zůstávají jedinou alternativou pro běžné občany. V rámci programu Nová zelená úsporám si mohou domácnosti žádat o podporu až na dva dobíjecí body, přičemž výše dotace na jeden bod činí maximálně 30 tisíc korun.
Obdobná podpora elektromobility se nabízí pro bytové domy. Jejich vlastníci či SVJ mohou žádat o dotaci 45 tisíc korun na jednu dobíjecí stanici. Nejvýše lze podpořit takový počet nabíječek, kolik je bytových jednotek v domě.
Jak získat dotaci na elektromobil
Máte dvě možnosti, jak získat dotaci na elektromobil nebo dobíjecí stanici v roce 2022.
Hledejte vhodné výzvy a sami žádejte o podporu.
Využijte prostředníka. Tento servis svým odběratelům zajišťují například někteří dodavatelé elektrické energie a zemního plynu.
Další dotační výzvy se zatím nezveřejnily
Evropská unie schválila plán, jak rychleji překonat ekonomickou krizi po pandemii covid-19. Prostředky unijním státům se vyplácí z Nástrojů pro oživení a odolnost EU. Česká republika chce peníze využít mimo jiné i na podporu elektromobilů – plán na čerpání až 179 miliard korun je součástí Národního plánu obnovy. Aktuální dotační výzvy ohledně elektromobility se však týkají jen veřejného sektoru, jak jsme uvedli výše.
Ministryně životního prostředí Anna Hubáčková výhledově slibuje dotaci na elektromobil pro fyzické osoby. „Co se týká občanů, velmi o tom uvažujeme. Musíme pečlivě zvážit, jak bychom podporu nastavili. Rozvíjí se tu hybridní auta, vodíková technologie. Určitě to nebude v letošním roce. V současné době ani není tolik finančních prostředků, abychom mohli uspokojit zájem všech občanů. Ale nastane doba, kdy toto budeme chtít podpořit,“ říká v rozhovoru pro e15.cz.
Očekává se také vypsání dotační výzvy z takzvaného Modernizačního fondu. Zde půjde o programy Modernizace dopravy v podnikatelském sektoru a Modernizace veřejné dopravy. Start očekávejme „od roku 2023, příp. 2024,” odhaduje Ondřej Charvát z MŽP.
Dotace na elektromobil v ČR a EU
Jak jsou na tom s dotacemi na elektromobily ostatní státy EU? Podle průzkumu ACEA v roce 2022 nabízí pobídky k nákupu elektromobilů 21 členských států EU. Šest zemí neposkytuje žádné nákupní pobídky, většina z nich pouze uděluje slevy na dani nebo výjimky pro elektrická vozidla. Patří k nim Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Lotyšsko, Malta a Slovensko. Estonsko pak neposkytuje žádnou formu podporu.
Nicméně ACEA nebere v úvahu jen dotace na elektromobil pro fyzické osoby, ale také podporu pro veřejný sektor, odpuštění dálničních poplatků a další drobné způsoby podpory. Proto je nutné brát toto srovnání s rezervou.
Z dat ACEA vyplývá, že jednu z nejštědřejších pobídek nabízí Německo – soukromé osoby mohou žádat o příspěvek ve výši až 9 000 eur na nákup elektromobilu v hodnotě do 40 000 eur.
V roce 2021 v celé EU tvořily elektromobily 9,1 % nově registrovaných vozidel, hybridy měly podíl 19,6 % a plug-iny 8,9 %.