Jak vybrat ojeté auto do 100 000 Kč?
Ojetinu se vždy vyplatí vybírat s určitou obezřetností. U vozů do 100 000 Kč to platí dvojnásob, protože do této kategorie spadají především starší auta. Určitě se ale pod touto cenovou hranicí dají sehnat i zajímavá a spolehlivá vozidla, která vám budou dobře sloužit a kromě úvodního servisu nebudou vyžadovat více než běžnou údržbu.
Kde koupit ojeté auto?
Starší auta máte možnost koupit na různých místech a překážkou vám nemusí být ani státní hranice. Nejlepším místem jsou autorizovaní prodejci, kteří dbají na nákup a prodej solidních vozů s prověřenou historií. V ceně do 100 000 Kč ale mají dost omezený výběr. Dalšími možnostmi jsou velké autobazary a soukromí prodejci, u kterých je nutné důkladnější prověřování. Dovoz ze zahraničí pak realizujte pouze přes specializované a opravdu solidní dovozce. Bez pořádných zkušeností se totiž můžete velmi nehezky spálit a koupit třeba i kradené auto.
Vůz před nákupem důkladně prověřte
Než si s prodejcem auta plácnete, investujte pár stovek či tisíc do důkladného prověření vozu. Statistika je totiž neúprosná. Až čtvrtina českých aut byla někdy poškozena a zhruba třetina má stočený tachometr. Spousta prodejců ojetin o tom ale pomlčí. S fyzickou kontrolou vám pomůže zkušený automechanik nebo autorizovaný servis, který díky diagnostice dokáže odhalit i většinu skrytých vad. U obyčejných značek vás taková kontrola přijde na zhruba patnáct stovek. Při nákupu ojetiny jde možná o tu nejlepší investici vůbec. Nekoupíte díky ní vrak, který později spolkne spoustu peněz.
Za zkontrolování určitě stojí také VIN kód. Základní ověření zvládnete i sami. Kód by měl být stejný na všech částech auta, kde se nachází a ve všech dokladech. Umístění VIN kódů se u různých modelů liší, ale zpravidla jej najdete pod čelním sklem, na výrobním štítku automobilu a na některé z nosných částí karoserie. Pomocí VIN kódu můžete ověřit také historii vozu a ujistit se, že se nenachází v databázi kradených vozidel. K prověření historie můžete využít například služeb VinCheck, Cebia nebo carVertical. Základní ověření je u některých společností zdarma, za podrobnější informace zaplatíte řádově několik set korun.
Mnoho dokáže odhalit i zkušební jízda
Pokud prodejce nemá co skrývat, zkušební jízdu vám vždy umožní. Kdyby proti ní něco měl, hned víte, že od něj auto radši nemáte kupovat. Zaměřte se na zvláštní zvuky, účinnost brzd, funkčnost tlumičů a kvalitu řízení. Jestliže s řízením nemáte moc zkušeností, požádejte o pomoc zdatnějšího řidiče nebo mechanika, kterého byste s sebou stejně měli mít kvůli prověření vozu.
Nepodceňte kupní smlouvu
Kupní smlouva na auto by měla obsahovat více než jen cenu a pár údajů o vás, prodejci a vozidle. Je vhodné v ní uvést i barvu, přesný stav tachometru či případné známé závady. Měla by být uvedena i informace, jestli auto v minulosti bouralo. Čím více údajů, tím lépe. Pokud byste kvůli zakoupenému autu museli v nejhorším případě do soudního sporu, dobře napsaná smlouva vám může značně pomoci.
Pozor na naleštěnou bídu
Při vybírání auta do 100 000 Kč se určitě vyhněte prémiovým značkám a modelům. Jejich nízké ceny, které jsou často zlomkem původní hodnoty, vždy plně odpovídají jejich špatnému stavu. Následná údržba těchto vozů by vás ve většině případů vyšla na násobky pořizovací ceny. Některé díly se navíc mohou těžko shánět, což servis ještě více komplikuje a prodražuje.
První servis ojetiny může být zásadní
Na prvním servisu po nákupu ojetiny se určitě nevyplatí šetřit. Jeho zanedbání by pro vaše auto totiž mohlo být fatální. I když má auto dobře vedenou servisní knížku, doporučuje se hned po nákupu vyměnit minimálně olej v motoru, olejový filtr, kabinový filtr a filtr sání. Za zvážení stojí také proplach motoru dekarbonizační sadou. U benzinového motoru vyměňte ještě svíčky. Nejeden mechanik by vám u všech nově pořízených ojetin doporučil také výměnu rozvodů. U běžných aut vás vyjdou na cca 5 až 10 tisíc korun a nebudete riskovat fatální poškození motoru. Za zvážení pak stojí výměna oleje v servořízení, diferenciálech nebo převodovce. Některá auta budou potřebovat i výměnu brzd či nové pneumatiky. Hodit se může také protikorozní nástřik karoserie. Auto vám díky němu může sloužit výrazně delší dobu a vůz bez koroze se vám v budoucnu bude i mnohem lépe prodávat.
I u obyčejných vozů je tedy třeba počítat s celkovými náklady ve výši několika desítek tisíc Kč, které se vám ale časem nepochybně vrátí. Navíc máte jistotu, že řídíte auto v dobrém technickém stavu, které vás jen tak nenechá ve štychu a je bezpečné.
Nezapomeňte na povinné ručení
Povinné ručení si radši sjednejte hned před první cestou novým vozem. S pomocí povinné ručení kalkulačka to zvládnete i přes telefon a vyhnete se zbytečnému papírování. Po nákupu auta sice ještě může platit pojištění, které měl sjednané jeho původní majitel, ten ho ale může ke dni prodeje s okamžitou platností zrušit. Pokud byste bez platného pojištění způsobili nehodu nebo narazili na silniční kontrolu, riskujete velké nepříjemnosti. Z hlediska formalit byste tedy povinné ručení měli vyřešit ještě dříve než samotný přepis automobilu.
Nejlepší nabídky autopojištění na jednom místě
Srovnáme vám nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Vámi vybrané pojištění vám naši specialisté pomůžou sjednat do několika minut.
Nejlepší ojetiny do 100 000 Kč
I za málo peněz můžete sehnat velmi dobré a spolehlivé auto. Mezi nejlepší ojetá auta do 100 000 korun patří česká, francouzská či japonská auta. Na původu tedy nutně nezáleží, na slabší kusy můžete narazit i u těch nejspolehlivějších výrobců. Vždy si tak vybírejte spíše konkrétní modely, které jsou prověřeny dlouhými roky provozu. Jaké vozy v současné době stojí za pozornost?
Toyota Yaris
Toyota obecně platí za velmi spolehlivou značku a malý hatchback Yaris není výjimkou. Pod hranicí 100 000 Kč narazíte především na jeho druhou generaci, která stojí za to především s motorem 1.0 VVT-i nebo 1.3 VVT-i. Pokud o něj předchozí majitel standardně pečoval, může vám ještě dlouhé roky sloužit a do servisu s autem nejspíš budete jezdit jen kvůli pravidelné údržbě. Interiér vás svou kvalitou a použitými materiály asi neohromí, ergonomicky je na tom ale skvěle a podstatné je, že se nekazí použitá elektronika.
Ford Focus
Ford Focus je českým řidičům dobře známý pro své skvělé jízdní vlastnosti. Za méně než 100 000 Kč seženete zachovalé kusy spadající do jeho druhé generace. Za pozornost stojí především benzinová motorizace 1.6 16V 74 kW, ve které po koupi stačí vyměnit rozvody a následně pravidelně měnit olej. A pokud Ford Focus přece jen bude potřebovat nějaký servisní úkon, mile vás překvapí jeho cena. Náklady na údržbu i servis jsou totiž srovnatelné například se základními modely od Škodovky a vaši peněženku tak určitě nevysají.
Renault Clio
Francouzská auta u nás nemají nejlepší pověst. Přitom se mezi nimi najde spousta povedených kusů. Jedním z nich je i Renault Clio třetí generace, který za méně než 100 000 Kč v pohodě seženete i v ukázkovém stavu a s nízkým nájezdem. Pokud vám Renault Clio III padne do oka, sáhněte po verzi se základním motorem 1.2 55 kW a manuální převodovkou. Snadno se udržuje, servis není drahý a zručnější jedinci zvládnou spoustu úkonů i sami.
Volkswagen Golf V
VW Golf je jedním z nejznámějších a nejprodávanějších automobilů na světě. Při hledání kusů do 100 000 Kč dnes v bazarech narazíte většinou na jeho pátou a šestou generaci, u které ale počítejte s vysokým nájezdem. Vhodnější volbou je tak určitě starší generace, která bude díky lepšímu stavu spolehlivější. Oproti předchozím Golfům u ní došlo k výraznému vylepšení motorizací a jízdních vlastností. Navíc ji netrápí žádné notorické neduhy. Pokud toužíte po naftovém motoru, volte robustní jednotku 1.9 TDI. Nejspolehlivější dostupnou motorizaci je ale benzinová motorizace 1.4 16V s výkonem 55 nebo 59 kW.
Škoda Citigo
Nejmenší vůz od české Škodovky přináší nečekaně vysokou odolnost. Netrpí na korozi a všechny dostupné motorizace se povedly. Pozor si však dejte na kusy, které sloužily v kurýrních službách. Pod hranicí 100 000 Kč se dnes nachází jak varianty se základním benzínovým motorem 44 kW a slabší výbavou, tak i varianty s pohonem na CNG. Už benzinová varianta si vezme jen pár litrů na 100 ujetých kilometrů, provoz na plyn pak bude ještě levnější. Škoda Citigo, jak ostatně její název napovídá, se hodí především na jízdu po městě. Na maximální povolenou dálniční rychlost se sice bez problému dostane, ale je třeba počítat s hlukem v kabině a menším pohodlím. Čtyři dospělí se do auta sice vejdou, ale na dlouhé cesty to není.
Škoda Fabia
Pokud potřebujete o něco větší auto než je Citigo, ale chcete zůstat u jednoduchého a spolehlivého modelu od tuzemské automobilky, Škoda Fabia druhé generace by mohla být tou správnou volbou pro vás. Obzvlášť motor 1.4 16V s výkonem 63 kW platí za velmi vydařený a pokud je v něm včas měněn olej a rozvody, bude pravděpodobně jezdit, dokud nezrezne karoserie. Na Fabii snadno seženete náhradní díly, servis najdete i v zapadlých koutech země a jezdit budete za pár litrů. Pro českého řidiče tak jde o jedno z nejlepších aut, které si do 100 000 Kč může pořídit.
Škoda Octavia
Opomenout samozřejmě nemůžeme ani tu nejžádanější ojetinu u nás. Škoda Octavia se skvěle prodává i jako nová, ale v bazarech je zájem ještě enormnější. Pod stanovenou hranicí 100 000 Kč sice seženete hlavně starší Octavie první generace, které toho mohou mít poměrně dost za sebou, ale pokud si s výběrem dáte záležet, můžete najít i velmi slušný kus. V inzerci pátrejte hlavně po spolehlivých benzinových motorizacích 1.4 16V a 1.6i. Motor 1.4 MPI je sice také držák, ale jeho výkon je pro velkou Octavii příliš nízký. Legendární naftový motor 1.9 TDI s rotačním čerpadlem, který dokáže jezdit i za 4 litry nafty na 100 kilometrů, už dnes může být docela riskantní koupí. Berte ho pouze v případě, že budete mít možnost ověřit kompletní historii vozu.