Nosiče na kola jsou velmi praktickým a mezi cyklisty oblíbeným řešením přepravy kol. I jedno kolo totiž v zavazadlovém prostoru zabere spoustu místa. Převážení kol uvnitř běžných osobních automobilů je navíc v některých zemích velmi problematické a může být pokutováno. Na co se při výběru nosiče kol zaměřit a na co si dát pozor?
Druhy nosičů na kola
Nosič kol můžete umístit na střechu, páté dveře nebo tažné zařízení. Každé řešení má své výhody i nevýhody a žádný typ nosiče nelze označit za ten jasně nejlepší. Ať už si ale nakonec vyberete jakýkoliv nosič, před jeho výběrem byste si měli ujasnit několik základních věcí. Především pak kolik kol potřebujete vozit a jaké nosiče na vaše auto vůbec budou pasovat. Pokud na autě nemáte například tažné zařízení, jedna z dostupných variant rovnou odpadá.
Nosič na páté dveře
Ideální varianta pro řidiče, kteří na autě nemají tažné zařízení a nechtějí či nemohou využít ani střešní nosič. Cena nosičů na páté dveře je velmi příznivá a jejich montáž i nasazení kol zvládnete během pár minut. S nosičem na pátých dveřích nepocítíte žádnou změnu jízdních vlastností či spotřeby paliva. Nosič ale musíte vybírat na míru svému autu a na většinu sedanů ho neseženete. Je třeba počítat také s tím, že po nasazení kol přes zadní okno skoro nic neuvidíte, při manipulaci s koly hrozí poškození skla nebo laku a během přepravy kol se nedostanete do kufru. Také celková kapacita kol je nižší. Na nosič tohoto typu nasadíte maximálně tři bicykly.
Výhody
snadná a rychlá instalace
velmi příznivá cena
Nevýhody
zhoršený výhled přes zadní okno
s koly na nosiči se nedostanete do kufru
převezete maximálně tři kola
Cena
Nejlevnější nosiče kol na páté dveře pořídíte už za pár set korun. Nejkvalitnější modely přijdou na několik tisíc.
Střešní nosič kol
Nosiče kol na střechu jsou dlouhodobě nejoblíbenější variantou českých cyklistů. Jsou levné a s jejich pomocí na střechu naskládáte až čtyři kola, která se během jízdy neumažou špínou od silnice. Nosiče se nasazují na podélné příčníky a můžete si jich pořídit pouze tolik, kolik jich právě potřebujete - kupují se pro každé kolo zvlášť. Velkou výhodou střešních nosičů je, že nebrání přístupu do kufru a nezhoršují výhled z auta. Po sundání ze střechy tento typ nosiče navíc nezabere téměř žádné místo a snadno ho uskladníte takřka kdekoliv.
Střešní nosiče kol ale mají také několik citelných mínusů. Kola na střeše mění těžiště vozu, čímž se zhoršují jeho jízdní vlastnosti. Horší je také aerodynamika vozu, kvůli které roste spotřeba paliva. Počítejte také s určitou fyzickou náročností, která se se skládáním kol na střechu pojí. Obzvlášť u vyšších vozů to může být problém. V neposlední řadě je nutné nikdy nezapomenout, že kola na střeše máte. Pokus o vjezd do garáží nebo myčky by skončil karambolem.
Výhody
převezete až čtyři kola
skladnost
nízká cena
kola se během jízdy neumažou
Nevýhody
horší jízdní vlastnosti
zvýšená spotřebu
nezaparkujete v garážích
Cena
Základní střešní nosič pořídíte i za pár stovek. Ty nejrobustnější pak přijdou na řádově tisíce korun.
Nosič kol na tažné zařízení
Pokud máte na autě kouli, můžete na něj umístit asi ten nejlepší z nosičů vůbec. Pojme až čtyři kola a jeho instalace je extrémně snadná a rychlá. To stejné platí o následné manipulaci s koly. Nosič kol na tažném zařízení také nijak nemění jízdní vlastnosti a spotřebu automobilu. Dostanete se také do všech garáží. Navíc ho můžete kombinovat se střešním boxem a díky praktické vyklápěcí funkci se bez problému dostanete i do kufru. I nosič na kouli má ale několik nevýhod, mezi které patří riziko zašpinění kol, vyšší cena, zhoršený výhled zadním okénkem a nutnost pořídit si třetí poznávací značku. Pokud ji tedy při každém cyklovýletu nechcete přehazovat ze zadní části vozu. Třetí SPZ vám na úřadě vystaví za 600 Kč.
Výhody
rychlá instalace
nezmění jízdní vlastnosti a nezvýší spotřebu
snadná manipulace s koly
dostanete se do kufru
Nevýhody
vyšší cena
nutnost třetí SPZ
kola se mohou zašpinit
Cena
Levnější modely vyjdou na vyšší tisíce korun. Cena nejpokročilejších nosičů se pohybuje nad hranicí deseti tisíc.
Pozor na jiná pravidla v zahraničí
Nosiče kol zakoupené v Česku můžete používat po celé EU. V Itálii ovšem platí jedno specifické pravidlo. Nosič kol tam musíte označit výstražnou deskou s rozměry 50 x 50 cm. V některých diskuzích můžete narazit na informaci, že tuto desku potřebujete i v Rakousku, ale není to pravda. Výstražnou deskou se u našich jižních sousedů musí označovat pouze karavany.
Pokud byste kolo převáželi v zavazadlovém prostoru, zbystřit byste měli kdekoliv mimo Česko. Vždy si předem zjistěte požadavky konkrétní země na převoz kol uvnitř auta. Zatímco v Česku se kola převážená v zavazadlovém prostoru neřeší, v Rakousku, Německu a dalších zemích vám za “nevhodně upevněný náklad” v kufru hrozí nemalý postih. Nejpřísnější je v tomto směru Rakousku, kde může pokuta dosáhnout až závratných 5000 EUR.
Nosič kol a pojištění
Pokud nosičem kol způsobíte škodu na cizím majetku, budete krytí i obyčejným povinným ručením. Do této kategorie spadají například případy, kdy zapomenete, že na střeše vezete kola a vjedete do podzemních garáží nebo do myčky. Jestliže vám jde o ochranu kol jako takových, budete muset zapátrat v podmínkách vašeho povinného ručení nebo havarijního pojištění. Pojistné podmínky se v tomto směru u jednotlivých pojišťoven liší. Většinou je třeba sjednat připojištění zavazadel, které může krýt škody vzniklé na zavazadlech v kufru, obsahu střešního boxu i zamčených kolech na nosiči. Pokud své kolo chcete mít pojištěné za všech okolností, zvažte speciální pojištění jízdních kol.