Muž na motorce v helmě

Jak vybrat motorku pro začátečníka

Při výběru vezměte v úvahu kubaturu a výkon motorky, terén, kam se se s ní chystáte, i svůj rozpočet. Poradíme, jestli koupit novou, nebo ojetou motorku a s jakými náklady navíc byste měli počítat. Naše tipy vám přijdou vhod při výběru motorky, ať už máte čerstvé papíry, nebo se k jízdě na dvou kolech vracíte po mnoha letech.

Všeobecně se začátečníkům doporučuje vyjezdit se na slabším stroji a postupně přejít na vyšší kubaturu (=zdvihový objem motoru). A to nejen kvůli akceleraci a maximální rychlosti. Silnější stroje bývají těžší a větší. Tím pádem vyžadují více zkušeností pro nouzové brzdění či plynulý průjezd zatáčkou.

Na druhou stranu moderní stroje kolem 650 cm3 mají asistenty, které odpouští chyby řidiče, a tak si na nich začátečník užije bezpečnější jízdu než na starších 250 cm3. Pokud se rozhodnete pro vyšší kubaturu, vybírejte klidnější motorky, které nabízí plynulé dávkování síly a jen tak se vám nesplaší pod zadkem. Zeptejte se na doporučení v motoškole, na zkušenosti ostatních začátečníků v motorkářských fórech a rozhodně si před koupí motorku projeďte.

Nezapomeňte zohlednit také svoji tělesnou konstituci. Jezdec se 120 kg bude potřebovat už v základu silnější stroj, může začít rovnou na 250–500 cm3. Naopak pro jezdce s 60 kg nabídne pěkné zrychlení i výkonnější 125 cm3. Vždy se také hodí být schopen svoji motorku sám zvednout ze země, a je rozdíl, jestli zvedáte 150 nebo 400 kg. Těžší motorky je také obtížnější ukočírovat v pomalejších rychlostech a chce to dobrou práci s plynem a spojkou.

Náš tip

Při koupi první motorky zapomeňte na ego. Rychlý a silný stroj vás bude svádět k tomu, abyste z něj vymáčkli maximum. A to může skončit hodně špatně. Slabší motorka je tak trochu jistota, že se nemůžete pustit za své limity.

Druhy motorek

Budete s motorkou jezdit po městě, chystáte se na dlouhé vyjížďky se zavazadly nebo chcete otestovat své schopnosti v terénu? Od stylu jízdy se odvíjí typ motorky, který vám bude vyhovovat.

Naked – naháči

Naháči patří k nejoblíbenějším druhům motorek pro svoji snadnou ovladatelnost. Nemají kapotáže ani plexi štíty, a tak přináší autentický zážitek z jízdy. Na druhou stranu musíte počítat s pořádným průvanem ve vlasech. Nabízí příjemný, vzpřímenější posez, a tak se hodí na každodenní jízdu po městě i víkendový výlet po okreskách.

  • vhodné motorky pro začátečníky: Suzuki SFV 650 Gladius, KAWASAKI ER6, Honda CB 600F Hornet, Yamaha XJ600N, Yamaha FZ1

Cestovní enduro

Vůbec nejprodávanější typ motorky vám bude vyhovovat, jestli se chystáte na dlouhé cesty. Cestovní enduro má vyšší plexi a můžete ho vybavit cestovními kufry, skvěle se hodí na jízdu po dálnici. Když ale z cestovního endura sundáte náklad, nezklame vás ani v terénu. Díky větším kolům a kvalitnímu odpružení si užijete pohodlnou jízdu i přes výmoly.

  • vhodné motorky pro začátečníky: Kawasaki Versys 650, Honda Varadero 125, V-Strom 650, Honda XL700

Cestovní motorky

Dříve cestovní motorky vynikaly na dlouhých výletech a jízdě po dálnici, teď jejich pozici částečně přebrala cestovní endura. Přesto stojí za to projet si oba typy a vyzkoušet, co vám sedne lépe. Cestovní motorky nabízí maximální pohodlí pro dlouhé hodiny za řídítky. Mají kapotáže, nastavitelný plexi štít, pohodlnou sedačku a možnost připevnit cestovní kufry. 

  • vhodné motorky pro začátečníky: Honda NC750X, Honda Varadero 125, Suzuki V-Strom 250

Sportovní motorky

Sportovní motorky jsou primárně stavěné na vysoké rychlosti a jejich pravý potenciál se projeví na okruhu. Nehodí se do města kvůli horší ovladatelnosti v nízkých rychlostech. Sedadlo je položené hodně vysoko, a proto motorka vyžaduje specifickou techniku jízdy. Nejdříve si osedlejte stroj kolem 300 cm3, a teprve až si na specifika sportovních motorek zvyknete, přesedněte na vyšší kubaturu.

  • vhodné motorky pro začátečníky: Honda CBR500R, Benelli 302R, Honda CBR 125, Yamaha R3

Enduro

Chcete si užít zábavu v terénu, ale zároveň mít možnost krátkého výletu po asfaltu? Pak si pořiďte enduro. Nabízí skvělé odpružení a podobnou stavbu jako motokrosové speciály, ale jsou plně vybavené zrcátky a blinkry pro jízdu v běžném provozu. Enduro se nehodí na častou jízdu po silnici, protože pneumatiky na asfaltu trpí. Zajímavou alternativou může být supermoto, označovaná také jako motard. Jedná se v podstatě o enduro na silničních kolech.

  • vhodné motorky pro začátečníky: KTM 390 Adventure, Husqvarna TC 125, Beta 4T 125cc Motard, KTM 125

Cross

Pokud plánujete jezdit pouze motokros a hledáte spolehlivou motorku na skoky, nechte stranou silniční motorky a pořiďte si rovnou speciál se zesíleným rámem. Nenechte se zmást nízkým zdvihovým objemem – motor je velmi agresivní kvůli vysokému kroutícímu momentu.

  • vhodné motorky pro začátečníky: Suzuki RM85L, Yamaha YZ85

Cruiser, chopper

Jestli si chcete za řídítky užít pohodičku a kochání krajinou, bude pro vás správnou volbou cruiser nebo chopper. Připravte se na specifickou techniku jízdy ve vzpřímeném sedu, výrazně vzadu a s široce roztaženými pažemi. Při dlouhých cestách tak můžou záda dost trpět. Začátečníci by měli volit stroje s nižší kubaturou, protože výkonnější modely můžou vážit i 350 kg.

  • vhodné motorky pro začátečníky: Honda VT 750 Shadow, Yamaha Virago 125

motorky pro začátečníky

Na kolik vyjde první motorka?

Nejoblíbenější motorky pro začátečníky pořídíte v cenovém rozmezí 100–200 tisíc korun. Záleží hlavně na zdvihovém objemu a výkonu motorky, značce, ale i druhu motorky – například u cestovních motorek si připlatíte za pohodlí, u chopperů za styl. Levněji pořídíte motorku, které se vyrábí miliony kusů (např. Honda Hornet).

Před koupí motorky si ovšem promyslete také to, na kolik vás vyjde palivo, údržba a pojištění. Nejlevnější na údržbu bývají naháče, naopak endura a crossové motorky vyžadují častý servis. Zajímejte se o délku servisních intervalů – u modelů vyrobených před rokem 2000 bývá standardem výměna oleje každé 3 000 km, u novějších motorek se servisní intervaly neustále prodlužují. Nové motorky mívají předepsaný servis kolem 16 000 km, liší se však podle konkrétního modelu.

Povinné ručení na motorku

V cenách povinného ručení na motorku jsou velké rozdíly. Pohybují se od 1 000–10 000 Kč. Cena přitom neroste jen s vyšším výkonem, ale každá pojišťovna ji určuje podle vlastních parametrů. Proto se rozhodně vyplatí srovnat si nabídky pomocí online kalkulačky.

Příklady povinného ručení pro řidiče 26 let z Prahy z kalkulačky Srovnejto.cz

V ceně navícCena pro Honda CB125RCena pro Kawasaki Versys 650

Pillow Premium 150/150 mil.

rozšířená asistence, úrazové pojištění

od 1 248 Kč

od 1 932 Kč

Allianz Extra 150/150 mil.

rozšířená asistence, úrazové pojištění, odcizení, střet se zvěří, vandalismus, živly

od 1 908 Kč

od 4 126 Kč

DIRECT Základ 50/50 mil.

základní asistence

od 324 Kč

od 1 082 Kč

ČPP SUPERPOV 200/200 mil.

rozšířená asistence

od 2 552 Kč

od 4 547 Kč

Havarijní pojištění na motorku vychází dost draho, a proto si ho většina motorkářů nepořizuje. Nicméně u nového stroje o něm můžete uvažovat, nebo si ho sjednat alespoň sezónně, případně když vyrážíte na dovolenou do zahraničí.

První motorka – je lepší nová, nebo ojetá?

Nejspolehlivější motorky jsou ty nové, u nichž si můžete být jisti, že nebouraly. K nové motorce dostanete také plnou záruku na 2 roky a můžete si vybrat model, který se vám líbí – včetně barvy a příslušenství. Za novou motorku si sice připlatíte, ale zase získáte více možností financování například leasingem.

U ojetých motorek musíte vybírat z toho, co je zrovna k mání, přičemž trh není tak velký jako u aut. U starších motorek počítejte také s tím, že jim budou chybět elektronické systémy (např. ABS, ESP), které vám zajistí vyšší bezpečnost. Na druhou stranu vás u ojeté motorky nemusí tolik mrzet škrábance a drobné pády. Minimálně v době pořízení také ušetříte, ale o tuto výhodu můžete rázem přijít vyššími náklady na údržbu.

Oblíbené bazary motorek najdete například na webech:

Jak při nákupu vybrat nejspolehlivější motorku

Motorku kupujte u autorizovaných prodejců nebo v prověřených bazarech. Pokud chcete koupit motorku napřímo, dejte na dojem z prodávajícího. Vyžádejte si fotky a videa, po telefonu se ptejte na detaily. Pokud se prodávající z něčeho vykrucuje, nejspíš nejedná férově, a je lepší porozhlédnout se jinde. Jakmile si vyberete vhodné kandidáty, je potřeba motorku otestovat.

Při projížďce kontrolujte:

  • funkčnost světel a kontrolek,

  • nastartování motorky za studena a se zahřátým motorem,

  • zvuk motoru,

  • chování motorky při pomalé a rychlé jízdě,

  • stabilitu v zatáčkách i přímém směru,

  • účinnost brzd při různých situacích,

  • řazení nahoru a dolů,

  • vibrace kol a podvozku.

Samozřejmě proveďte i běžnou kontrolu technického stavu motorky, kterou byste měli dělat před každou jízdou. Jako začátečník pravděpodobně nemáte ještě správný cit pro všechny možné závady, a tak se určitě vyplatí požádat o pomoc zkušenějšího motorkáře nebo specializovaný servis.

Přesto byste si měli motorku projet i vy. To samozřejmě platí také pro nový stroj. Nejde jen o to, aby vše fungovalo správně, ale abyste se s motorkou rychle sžili. V sedadle se musíte cítit příjemně a dosáhnout pohodlně na zem. Každému vyhovuje jiný typ motorky, proto si vyzkoušejte různé stroje od různých značek, ať zjistíte, co vám sedne.


Stáhněte si zdarma vzor kupní smlouvy na motorku

Neztrácejte čas sepisováním kupní smlouvy a stáhněte si náš bezplatný vzor. Stačí jen doplnit údaje a dokument podepsat.

Na co nezapomenout po nákupu motorky

  • Pořiďte si kvalitní zámek na motorku. Nejvyšší ochranu poskytne zámek s alarmem na kotoučovou brzdu, například OXFORD Quartz Alarm za 1 479 Kč.

  • Vybavte se pro bezpečnou jízdu. Neměla by vám chybět helma, kožené nebo textilní oblečení na motorku, motorkářské boty a rukavice, případně chrániče.

  • Sjednejte si povinné ručení. Bez něj nesmíte vyjet na silnici. To nejvýhodnější najdete díky porovnání více pojišťoven.

Autor - Jana Březinová
Jana BřezinováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • výlet na motorce v horách
    06. dubna 2024|Jana Březinová
    Výlety na motorce do Rakouska a Německa – méně známé mototrasy přes Alpy

    Když se řeknou Alpy, nejspíš každý motorkář si vybaví legendární Grossglocknerstrasse. Tentokrát pro vás máme tipy na jiné alpské silnice. S krásným povrchem, plné zatáček a dechberoucími výhledy. Vydejte se s námi na dva výlety na motorce do Rakouska a Německa.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?