Žena fotí dopravní nehodu

Jak ušetřit na autopojištění jako občasný řidič

Najezdíte ročně sotva pár tisíc kilometrů a chtěli byste ušetřit na povinném ručení? Právě pro vás je určeno pojištění typu „Jezdím málo, platím málo“. Na českém trhu ho nabízí pojišťovna Allianz a Pillow. Zjistěte, jak přesně funguje pojištění podle skutečného počtu ujetých kilometrů a která pojišťovna vám ho nabídne výhodněji.

Málo jezdím, málo platím – tak to bohužel u většiny pojištění aut nefunguje. Obvykle pojišťovny nerozlišují, zda ročně najedete 5 000 km nebo 50 000 km. Cenu povinného ručení určuje typ vozidla, věk a bydliště řidiče či jeho bonusy. Nový typ pojištění, jehož cena se primárně odvíjí od počtu najetých kilometrů, tak českým řidičům nabízí jen Allianz pojišťovna a Pillow pojišťovna, a to jak pro povinné ručení, tak pro havarijní pojištění.

Kromě nich vám slevu podle počtu kilometrů nabídne ještě UNIQA, ale podmínkou je instalace telematické jednotky do auta, která přesně sleduje počet najetých kilometrů. Proto se mu dále v článku nebudeme věnovat.

Kolik stojí pojištění „Jezdím málo, platím málo“?

Spočítejte si ceny pojištění v naší kalkulačce. S výběrem vhodné nabídky vám rádi pomůžeme.

Jak funguje pojištění „Jezdím málo, platím málo“

Čím méně kilometrů ročně najedete, tím levnější bude vaše pojištění auta. Pojišťovna totiž vychází z předpokladu, že auto, které nejezdí, nebourá. A tak zvýhodňuje všechny řidiče, kteří za rok najedou jen pár tisíc kilometrů.

Jak to funguje v praxi? Při uzavření povinného ručení odhadnete, kolik kilometrů ročně najedete. Podle toho vám pojišťovna vypočítá výši pojistného. Na začátku pojistného období a před výročím smlouvy dodáte pojišťovně fotografii tachometru, podle níž dopočítá skutečný roční nájezd kilometrů. Podle něj s vámi vypořádá aktuální období a stanoví výši pojistného pro další rok – funguje to tedy podobně jako vyúčtování elektřiny a předpis záloh na další období.

K výročí smlouvy tak mohou nastat následující situace:

  • Roční nájezd kilometrů odpovídá smlouvě: Pojišťovna nevrací peníze, ani nestrhává nic navíc. Pro příští období platí stejný roční nájezd kilometrů.

  • Najeli jste méně kilometrů: Pojišťovna zohlední přeplatek v ceně pro další období a zároveň vám pro něj nastaví méně kilometrů.

  • Najeli jste více kilometrů: Pojišťovně uhradíte nedoplatek a pro příští období vám stanoví vyšší roční nájezd.

Víte...

Při vyúčtování na konci období se na další rok nastaví hodnota podle nájezdu kilometrů z předchozího roku. Pokud byste si však chtěli zvolit jiný nájezd – například odjíždíte na delší dobu do zahraničí a auto nebudete využívat, můžete pojišťovnu kontaktovat, aby očekávaný nájezd změnila.

Pro koho je pojištění „Jezdím málo, platím málo“ vhodné

Výhoda povinného ručení „Jezdím málo, platím málo“ je zřejmá – nabízí nižší pojistné řidičům, kteří neusedají za volant tak často. Ideálně vám bude vyhovovat, když:

  • patříte k příležitostným řidičům,

  • dojíždíte denně jen pár kilometrů do práce, ale na delší cesty auto nevyužíváte,

  • potřebujete pojistit druhé auto v rodině,

  • máte veterána nebo jiné vozidlo využívané pouze sezónně.


Povinné ručení „Jezdím málo, platím málo“ většinou vyhovuje mladým řidičům, kteří zatím nenasbírali bonusy za bezeškodní průběh, a tím pádem mají drahé povinné ručení. Pokud jezdí málo, je tento typ pojištění skvělý způsob, jak ušetřit peníze a začít si střádat bonusy. Stejně tak se hodí pro seniory.

Další výhodou je, že stanovení pojistného podle skutečného počtu najetých kilometrů se jeví jako férovější přístup pro posouzení rizika, a navíc ho sami můžete ovlivnit. Což se o vašem pohlaví, věku či bydlišti říct nedá.

Nevýhody pojištění „Jezdím málo, platím málo“

Tento typ pojištění samozřejmě nebude vyhovovat řidičům, kteří ročně najedou vysoký počet kilometrů – například pojišťovna Allianz nabízí slevu jen do nájezdu 12 500 km.

Neoblíbí si ho ani řidiči, jimž se omezení počtem kilometrů může zdát limitující a dávají přednost libovolnému nájezdu za pevně stanovenou částku. Někoho může odrazovat právě nejistota, kolik kilometrů bude na konci pojistného období svítit na tachometru a bojí se případného doplatku.

Při uzavření pojištění „Jezdím málo, platím málo“ musíte počítat také s tím, že je potřeba předložit důkaz o počtu najetých kilometrů. Jak u Pillow, tak u Allianz se dodává fotografie tachometru, do auta vám nebudou montovat žádné sledovací zařízení. Nicméně obě pojišťovny si vyhrazují právo provést náhodnou prohlídku vozu v průběhu roku.

Ušetřit za autopojištění jako občasný řidič - Žena řadí rychlost v autě

Allianz vs. Pillow – v čem se povinné ručení liší

V České republice zohledňují skutečný nájezd kilometrů dvě pojišťovny – Allianz a Pillow. Jak se podmínky liší?

Allianz

Allianz pojišťovna nabízí pojištění tohoto typu pouze pro osobní vozy. Rozlišuje několik intervalů podle ročně ujetých kilometrů, od nichž se odvíjí sleva na pojistném. Stačí, když ujedete o jeden kilometr více a už spadáte do dražšího intervalu.

Ročně ujeté kilometrySleva povinné ručeníSleva havarijní pojištění

do 5 000 km

35 %

26 %

do 7 500 km

25 %

22 %

do 10 000 km

20 %

18 %

do 12 500 km

10 %

10 %

do 15 000 km

0 %

5 %

do 20 000 km

přirážka

0 %

nad 20 000 km

přirážka

přirážka

Zdroj: Allianz

Klient musí dodat fotku tachometru při uzavření smlouvy a poté již po 9 měsících. Allianz rozpočítá počet kilometrů na den a podle toho stanoví roční nájezd kilometrů. Pokud je tedy váš nájezd kilometrů nerovnoměrný, může se stát, že se tímto přepočtem dostanete do dražší kategorie pojištění. Nicméně tento problém vzniká pouze v prvním roce pojištění, ve druhém roce se fotka tachometru dodává také 3 měsíce před výročím smlouvy, a tím pádem uplyne 12 měsíců od poslední fotky.

Na dodání fotografie máte 7 dní od doručení výzvy. Jestliže Allianz vůbec nedodáte fotografii tachometru, zařadí vás do nejvyššího intervalu nájezdu. To znamená, že vám vznikne nedoplatek za minulé období a zároveň se vám navýší pojistné na další období. Fotku tachometru lze nahrát online přes odkaz, pomocí mobilní aplikace nebo ji zaslat e-mailem.

Sjednejte si pojištění pro občasného řidiče online

Jezdíte autem jen občas a klasické povinné ručení se vám nevyplatí? Zkuste pojištění „Jezdím málo, platím málo“.

Pillow

Pojišťovna Pillow nabízí výhodnější pojištění pro roční nájezd do 12 000 km pro osobní auta, motorky, autobusy i nákladní vozy. Stejně jako Allianz používá intervaly s počtem najetých kilometrů, ale jsou odstupňované již po tisíci kilometrech. V prvním roce odhadnete svůj roční nájezd kilometrů, v dalších letech se vychází ze skutečného nájezdu podle fotky tachometru.

Jestliže váš odhad sedí, nic nedoplácíte, ani vám pojišťovna peníze nevrátí. Pokud najedete více nebo méně kilometrů pod daný interval, Pillow přepočítá celkový přeplatek či nedoplatek cenou za 1 kilometr, kterou máte stanovenou ve smlouvě. Pokud se tedy netrefíte pouze o několik kilometrů, doplatíte jen pár korun, což je výhoda oproti Allianz. Stejně tak je ve smlouvě ujednáno minimum (pod tento nájezd vám pojišťovna peníze nevrací) a maximum (nad tuto hranici už další kilometry nedoplácíte).

Příklad výpočtu

Při sjednání povinného ručení jste odhadli roční nájezd na 17 000 km. Cena pojištění je platná pro interval 16 500 km až 17 500 km. V pojistné smlouvě byla sjednána cena za kilometr 0,25 Kč, minimum 5 000 km a maximum 25 000 km. Jak by se povinné ručení vypořádalo v závislosti na skutečném nájezdu kilometrů?

Skutečný nájezdVýpočetPřeplatek (+), nedoplatek (-)

16 500 až 17 500 km

-

0 Kč

15 000 km

(16 500 - 15 000) * 0,25

+375 Kč

0 km

(16 500 - minimum 5 000) * 0,25

+2 875 Kč

50 000 km

(maximum 25 000 - 17 500) * 0,25

-1 875 Kč

Zdroj: Pillow pojistné podmínky

Peníze za nevyčerpané kilometry se načtou do Pillow peněženky. Odtud si je můžete převést na svůj bankovní účet, použít je na úhradu pojistného na další období nebo je darovat na dobročinné účely u organizace Člověk v tísni.

Fotografii tachometru je potřeba Pillow pojišťovně dodat nejpozději do 2 týdnů od začátku pojištění a poté vždy 2 týdny před výročím smlouvy. Stejně jako u Allianz platí, že v případě nedodání fotky se zařadíte do nejvyšší kategorie nájezdu. Fotku nahrajete pomocí mobilní aplikace nebo přes odkaz na webovou stránku.

Jako občasný řidič lze ušetřit za pojištění auta - Autonehoda, výstražný trojúhelník před nabouranými auty

Modelové příklady, kolik stojí povinné ručení

Podmínky se u pojišťoven mírně liší, princip ovšem zůstává stejný – čím méně jezdíte, tím více ušetříte. Podívejte se na modelové příklady z našeho srovnání. Výpočet platí pro vozidlo Škoda Rapid 1000 cm3, 71 kW.

Obě pojišťovny umožňují uzavřít autopojištění online. Využijte ke srovnání kalkulačku Srovnejto.cz a během pár minut zjistíte, zda se vám vyplatí povinné ručení „Jezdím málo, platím málo“ nebo spíše klasické pojištění vozidla bez omezení nájezdu kilometrů. Vybrané povinné ručení si můžete hned sjednat online.

Autor - Jana Březinová
Jana BřezinováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?