Jak u ojetého vozu poznat, že je stočený tachometr
Až třetina ojetin v Česku má stočený tachometr. Třetina nabízených vozů je po bouračce. A třetina má jiný původ, než jaký se uvádí v inzerátu. Nelichotivá tuzemská statistika. Obezřetnost je proto při nákupu auta z bazaru vždy na místě. Poznat stočený tachometr je ale často nelehký úkol a koupě auta se tím komplikuje. Zjistěte, na co se zaměřit, abyste nenaletěli podvodníkům, a jaké nástroje vám při kontrole ojetiny mohou pomoci.
Jak poznat stočený tachometr přes web
V internetových databázích nemusíte ve všech případech narazit na kompletní informace, ale několik set korun investovaných do ověření vozu se vám většinou vyplatí. Snadno totiž prověříte nejen servisní historii, ale také se ujistíte, jestli auto není kradené, bourané nebo v majetku leasingové společnosti. Součástí ověření jsou někdy i údaje z technických kontrol.
V ideálním případě tedy v databázi během několika kliků dohledáte vývoj najetých kilometrů a pokud hodnota u inzerátu nesedí, hned víte, že je něco špatně a ušetříte si cestu do bazaru. Nejznámějšími a nejsolidnějšími společnostmi, které se prověřováním vozidel zabývají, jsou Cebia a carVertical. Méně obsáhlé prověření, které je ale zdarma, nabízí například VinCheck. Koupě auta by nikdy neměla proběhnout bez alespoň základního prověření VIN kódu (= unikátní rodné číslo každého silničního vozidla, pomocí něj lze vůz zkontrolovat a dohledat jeho historii).
Nejlepší nabídky autopojištění na jednom místě
Srovnáme vám nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Vámi vybrané pojištění vám naši specialisté pomůžou sjednat do několika minut.
Na co se zaměřit při prohlídce?
Pokud si někdo před prodejem nedá hodně záležet a nevymění velkou část interiéru
a dalších dílů, nájezd kilometrů můžete odhadnout i podle stavu auta. Pokud s mírou opotřebení jednotlivých částí nemáte žádnou zkušenost, je dobré si k prohlídce přizvat profíka. Na co si dát pozor při koupi auta ve chvíli, kdy už jste si proklepli VIN kód a čeká vás prohlídka?
Servisní knížka
Stav servisní knížky může být zásadní. Najdete v ní totiž všechny záznamy o opravách i průběžný stav najetých kilometrů. U klasických papírových knížek mohl být problém s falšováním, spousta automobilek už ale servisky vede elektronicky a neautorizovaný zásah je tedy vyloučen.
Sedačky
Stav čalounění vám toho může spoustu prozradit. Nové potahy jsou ve všech částech napnuté, ale časem začnou povolovat. Všimněte si také, jak moc je sedačka prosezená a do jaké míry je ošoupaná její levá část, o kterou se řidič otírá zády při nastupování a vystupování. Míra opotřebení sedadel nemusí být až tak zásadní, protože v tomto směru záleží i na velikosti a váze řidiče. Stav sedačky ovlivní i to, jak často předchozí majitel nastupoval a vystupoval. Základní vhled vám ale čalounění dát může.
Volant, pedály a řadící páka
Podobně jako u sedaček se zaměřte na míru ošoupání. Nájezd se na těchto třech zásadních ovládacích prvcích zkrátka projeví. Čím opotřebovanější ovládací prvky jsou, tím menší vzorek na nich bude - ať už jde o zářezy na pedálech, kůži na volantu nebo hlavici řadící páky. Opět ale svá zjištění berte s rezervou - člověk, který nosí prsteny, volant i řadící páku zničí mnohem více než člověk bez nich. Volant lze navíc docela snadno a levně přešít a pedály spolu s řadící pákou vyměnit.
Poslechněte si také epizodu podcastu Nepodceňto na téma Jak na koupi ojetiny.
Plasty
Dalšími prvky, které si rozhodně nezachovají původní vzhled na dlouhé roky, jsou plastové části interiéru. Všímejte si opotřebení madel ve dveřích, loketních opěrek, páček pod volantem a všech tlačítek. U silně ojetých aut se z madel a opěrek začne odlupovat pogumování či čalounění, páčky pod volantem trpí na ošoupání a z tlačítek pomalu začnou mizet symboly, které se na nich původně nacházely.
U plastových částí platí, že se hůře vyměňují. Proto je jejich stav směrodatnější, než sedačky a ovládací prvky. Plasty v autě by bez větších následků měly sloužit minimálně sto tisíc kilometrů. Pokud si proto všimnete výrazného opotřebení u údajně méně ojetého auta, je něco špatně.
Prověšené dveře
Panty u dveří s každým použitím slábnou. A pokud už za sebou mají několik tisíc otevření a zavření, na jejich kvalitě se to projeví. Když dveře otevřete a zkusíte je nadzvednout, s opotřebenými panty se vám to o kousek podaří. Podobné prověšení by mělo být znatelné až po několika set tisících kilometrech. Pokud jev pozorujete u auta, které je inzerováno s mnohem menší porcí kilometrů, zbystřete.
Jak funguje tachometr?
Slovíčko tachometr by správně mělo označovat rychloměr, ale začalo se používat pro označení počítadla kilometrů, které v autě měří počet najetých kilometrů. Ve starších autech najdete analogový tachometr, v moderních autech už je digitální. Ačkoliv by se stočení digitálního tachometru mohlo jevit jako obtížnější - opak je pravdou. Nemusí se nic rozmontovávat, stačí notebook nebo jiné zařízení a za chvíli je hotovo.