Jak připravit motorku před sezónou?
Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.
Správné zazimování je základ
Příprava stroje na další sezónu by měla začít už před zimou. Když motorce věnujete trochu péče, než ji uložíte ke spánku, zabere vám její odzimování jen pár minut. Správné zazimování obnáší zejména důkladné mytí a osušení, načerpání plné nádrže, nahuštění pneumatik a připojení baterie k nabíječce. Pak přípravu motorky na sezónu zvládnete v 10 krocích.
1. Zkontrolujte únik kapalin a celkový stav motorky
Když k motorce po zimě přijdete, prohlédněte si povrch pod ní a ujistěte se, že z ní neunikají žádné provozní kapaliny. Neměli byste najít skvrny od oleje ani brzdové či chladicí kapaliny. Zkontrolujte také celkový stav stroje. V garáži k žádné újmě nedojde, ale jestli jste parkovali venku, mohli se na motorce vyřádit vandalové nebo zvířata, i když byla skrytá pod plachtou.
2. Vraťte zpět akumulátor
Ve vytápěné garáži stačí baterii přes zimu napojit na udržovací nabíječku. Skladujete motorku v mrazu? Pak byste měli akumulátor vyjmout a uložit v teplotě do 20 °C. I tak je nutné ho pravidelně dobíjet, hluboké vybití by totiž nemusel přežít. Jakmile bude čas na první jarní start, očistěte kontakty a připojte ho zpět. Průběžně nabíjený akumulátor by měl bez problémů naskočit.
3. Dofoukněte pneumatiky
Dlouhé stání se na pneumatikách může projevit ztrátou tlaku, který byste měli doplnit na výrobcem předepsanou hodnotu. Pokud jste to neudělali už před zimou, podívejte se, jestli pneumatiky nejsou poškozené nebo vyboulené. Ověřte také hloubku dezénu min. 1,6 mm. Pořizujete nové pneumatiky? Pak si zkontrolujte tzv. DOT kód, který udává datum výroby pneumatik. Neměli byste kupovat pneu starší než 4 roky.
4. Olej vyměňte podle intervalu
Po zimě zkontrolujte hladinu motorového oleje a případně ho dolijte na správnou hladinu. Pokud se neblíží interval jeho výměny, není nutné na jaře měnit olej. Ale co když s posledními kilometry za řídítky nastal konec životnosti oleje, je lepší vyměnit ho ještě na podzim, nebo až na jaře? Na tom se neshodnou ani odborníci. Jisté ale je, že když olej vyměníte už na podzim, nemusíte na jaře čekat fronty v servisu a rovnou můžete vyrazit na první vyjížďku.
Když si měníte olej svépomocí
Olej vždy vypouštějte po zahřátí, jedině tak vyteče kompletně. Správný typ oleje najdete v manuálu k motorce. A pokud ne, vydejte se na stránky velkých výrobců motorových olejů. Například na webu značky Motul zadáte model motorky a získáte přehled vhodných olejů. Zároveň s olejem vyměňte olejový filtr.
5. Zkontrolujte brzdy
Ve vlhkém prostředí se na brzdových kotoučích může vytvořit slabá vrstva rzi. Ta se zpravidla obrousí hned při prvním brzdění. Zkontrolujte množství brzdové kapaliny, a pokud jste to neudělali už na podzim, i stav brzdových destiček. Obvykle je na nich drážka, která udává minimální tloušťku. Případně se doporučuje, aby brzdové destičky měly alespoň 3 mm. Zvlněné brzdové kotouče se nesnažte rovnat, ale rovnou je vyměňte společně s destičkami.
Neohlížejte se na začátek moto sezóny, sjednejte si pojištění na celý rok
Letošní teplá zima nahrála tomu, že někteří motorkáři vyrazili na silnice už v únoru. Je to i váš případ a máte sezónní havarijní pojištění? Pak byste měli vědět, že například u Kooperativy platí jen v období od 1. dubna do 31. října. Mimo tento termín se vztahuje pouze na rizika odcizení, vandalismu a poškození živly. Zjistěte, na kolik by vás vyšlo celoroční havarijko, ať se příště nemusíte ohlížet na kalendář.
6. Namažte řetěz
Jestliže jste řetěz nenamazali už před zazimováním motorky, nezapomeňte ho nejdříve pořádně vyčistit. K čištění si pořiďte speciální přípravek – nepoužívejte líh nebo benzín, ty jsou agresivní ke gumovým řetězovým kroužkům. I na mazání řetězu použijte speciální přípravek, nikdy WD40. Ověřte také průvěs řetězu. Řetěz by neměl být úplně napnutý nebo naopak příliš prověšený – správnou hodnotu najdete v manuálu.
Pořiďte si pračku na řetěz
Pro důkladné vyčištění řetězu slouží pračka nebo myčka na řetěz. Nacvakne se na řetěz, nalije se do ní čisticí roztok, a tak vyčistí řetěz i zevnitř. Po umytí nezapomeňte čisticí prostředek osušit, jinak na řetězu nebude mazání držet.
7. Vypusťte karburátor
Před odstavením motorky byste celou nádrž měli naplnit vysokooktanovým benzínem bez obsahu bioethanolu. Ten se totiž během dlouhého stání může oddělovat od dalších částí benzínu. Řešení je ale celkem jednoduché – stačí s motorkou před prvním startem zakývat, aby se všechny složky benzínu v nádrži opět smíchaly.
Větší pozornost vyžadují karburátory. Před jarním startem byste měli vypustit jejich plovákové komory. Poté je třeba otočit palivový kohout do pozice PRI a pár minut počkat, než se karburátory zaplní novým benzínem z nádrže. U motorek s elektronickým vstřikováním paliva tento krok není třeba.
Proč před zimní odstávkou tankovat plnou nádrž?
Čím méně místa v nádrži zůstane, tím méně v ní bude vzduchu, a tím pádem ubyde vzdušné vlhkosti. Tak předcházíte oxidaci kovové nádrže. Natankovat plnou se ale vyplatí i u plastové nádrže – voda ze vzdušné vlhkosti by totiž v prázdné nádrži kondenzovala na stěnách a stékala do paliva.
8. Dolijte chladicí kapalinu
Bez pořádné kontroly hladiny chladicí kapaliny nestartujte, mohli byste tím poškodit motor. Pokud vaše motorka nemá kontrolní okénko, odšroubujte víčko chladiče a podívejte se dovnitř. Všechna vnitřní žebra chladiče by měla být zaplavena. V opačném případě dolijte stejnou chladicí kapalinu, nebo trochu destilované vody.
9. Zkontrolujte kabely, hadičky a lanka
Zběžně prohlédněte, jestli jsou v pořádku všechny kabely a nepošmákli si na nich hlodavci. Pokud jste pod motorkou nenašli žádné loužičky, hadičky nejspíš budou v pořádku. Větší pozornost věnujte lanku plynu a spojky. Neměly by klást velký odpor a bez problémů se musí vracet, jinak byste je měli vyměnit. Lanka se nemažou – když použijete mazivo, bude se na něj lepit prach a problém to jen zhorší.
10. Nastartujte a nechte motorku zahřát
Teď už zbývá jen otočit klíčem a zmáčknout startér. Motorku nechte pár minut běžet, než na ni usednete. Před vyjetím ještě ověřte, že vám svítí všechna světla, včetně zadního brzdového. První kilometry se nepouštějte do plného plynu. Jeďte plynule, ať si vše po zimě sedne.
Přípravu motorky na sezónu usnadní servis
Motorku můžete svěřit také profesionálnímu servisu, který provede kompletní kontrolu a přípravu motorky na sezónu. Navíc se postará o náročnější úkony, jako je výměna brzdové kapaliny včetně natlakování soustavy. Získáte tím jistotu, že vás na cestách žádná část motocyklu nezradí. Některé servisy zajišťují i přepravu stroje do své dílny.
Do nové sezóny v čistém oblečení
Jestli jste si na novou sezónu ještě nepřipravili oblečení na motorku, je teď nejvyšší čas věnovat mu pozornost. Před praním nebo čištěním z oblečení vyjměte chrániče.
Některé textilní moto oblečení můžete prát v automatické pračce bez ždímání. Poté ho nechte volně uschnout, nedávejte ho do sušičky ani nepokládejte na topení. Oblečení můžete vyprat také v ruce ve vlažné vodě. Použijte speciální prací prostředky a impregnace určené pro moto oblečení.
Kožené oblečení omyjte měkkou houbičkou a vlažnou vodou a nechte uschnout. Nesušte ho na přímém slunci ani u tepelného zdroje. Při sušení kožené oblečení nezavěšujte, protože by se mohlo vytahat. Po uschnutí ho pořádně promažte balzámem na kůži.
Nezapomeňte ani na údržbu helmy. Výstelku vyperte v ruce a vyčistěte plexi. Pokud je hledí poškrábané, raději ho vyměňte. Zkontrolujte si i životnost helmy – při pravidelném používání se doporučuje vyměnit přilbu každých 5 let.
Ušetřete si čas a využijte služeb specializované prádelny moto oblečení. Čištění moto oblečení i s vyzvednutím u vás doma nabízí například cleany.cz.
Nikdy nevyjíždějte bez platné STK a pojištění motorky
Příprava motorky na sezónu nezahrnuje jen technikálie, ale i porci administrativy. Zkontrolujte platnost řidičského průkazu, technické kontroly a pojištění motorky. Bez povinného ručení nesmíte vyjet na silnici, havarijní pojištění si můžete sjednat dobrovolně. Z povinné výbavy by vám neměla chybět motolékárnička a reflexní vesta.
Končí vám povinné ručení? Najděte to nejvýhodnější na trhu
Najezdíte za rok sotva pár set kilometrů a nechce se vám platit drahé povinné ručení? Nebo si k pojištění motorky chcete sjednat kvalitní asistenční služby, aby vás porucha nezaskočila ani v zahraničí? Každá pojišťovna nabízí trochu jiné služby, a proto se vyplatí porovnat si nabídky od několika společností. Která bude nejlépe vyhovovat vašim potřebám, zjistíte v našem online srovnávači.
Pokud motorku ukládáte k zimnímu spánku každý rok, zapřemýšlejte o sezónním pojištění na motorku. To nabízí ČPP, Generali Česká pojišťovna, Pillow a Uniqa. Sami si zvolíte měsíce, kdy chcete pojištění platit. Jedná se ovšem o nestandardní nabídku. Kontaktujte nás a my vám sezónní pojištění na motorku rádi zprostředkujeme.
Na jaře začněte zlehka
Počasí se začalo lepšit a vy už se po dlouhé zimě nemůžete dočkat, až sednete na motorku a vyrazíte na pořádnou projížďku? S chutí do toho! Jen myslete na to, že silnice mohou být studené, gumy se jen tak nezahřejí a podmínky ještě nejsou ideální. Na bezpečí nepřidávají ani zbytky posypových materiálů, které na silnicích zůstaly po zimě.
Řidiči ostatních vozidel si navíc odvykli přítomnosti motorkářů na cestách a mohou vás snáze přehlédnout. Ne nadarmo BESIP označuje jaro jako nejrizikovější období pro všechny motorkáře. Tak na to myslete a na začátku sezóny buďte extra opatrní.