Jak připravit auto na zimu?
Jak auto připravit na zimu, pokud s ním budete jezdit a na co nezapomenout, jestliže ho plánujete uložit k zimnímu spánku? Tak jako tak se váš vůz neobejde bez řádné údržby. Když ji nezanedbáte, auto se vám odvděčí výrazně delší životností a vyšší spolehlivostí.
Přezutí a další nutnosti
Od listopadu do dubna platí ze zákona povinnost vyměnit pneumatiky za zimní, pokud je na silnici sníh, led či námraza nebo lze tyto povětrnostní podmínky předpokládat. Zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu minimálně 4 milimetry - ale čím více, tím lépe. Na sjetých pneumatikách s dezénem na hranici normy se jezdit nedoporučuje, protože mají velmi omezené schopnosti odvádět vodu a nečistoty, kvůli kterým můžete ztratit kontakt s vozovkou a dostat se do problémů.
Před prvními mrazíky je třeba obměnit kapaliny, které do auta běžně doplňujete. Do nádrže natankujte kvalitní zimní palivo a všechny kapaliny vyměňte za nemrznoucí varianty. Za zvážení stojí také nepovinná, ale extrémně užitečná výbava. Škrabku na okno vozí asi každý, ale na smetáček, hadřík, teplou deku, vodu a trvanlivou svačinu řidiči často zapomínají. Všechny tyto věci přitom mohou hrát důležitou roli už před jízdou či ve chvíli, kdy uvíznete v koloně nebo se stanete účastníkem dopravní nehody a čekáte na pomoc. Ani sněhové řetězy nejsou povinné, ale na silně zasněžené silnici vás mohou zachránit. V horských oblastech navíc můžete narazit na místa, kde je jejich použití vyžadováno dokonce zákonem a za jízdu bez řetězů vám bude hrozit pokuta.
Zázrak za pár tisíc
Moderní auta jsou sice ošetřena protikorozním nástřikem už z výroby, ale není tajemstvím, že tato ochrana není ani zdaleka dokonalá. Přes původní ochranu je naštěstí možné nastříkat další vrstvu, které před korozí chrání o poznání lépe. Profesionální protikorozní nástřiky na auta nanáší specializované firmy a jejich cena není nijak závratná. U velkých vozů vás vyjde na maximálně 15 000 korun. Pokud řídíte vůz menších rozměrů, bude cena výrazně nižší. Protikorozní postřik navíc vydrží až tři sezóny.
Nezávislé topení zvýší komfort a ochrání auto
Nezávislé topení není ani dnes výbavou, kterou byste našli ve většině aut. Stojí totiž desítky tisíc korun a lidem se za něj často nechce připlácet. Vstupní investice se vám přitom může velmi rychle vrátit, protože předem zahřátý motor v zimě tolik netrpí a výrazně se prodlužuje životnost všech jeho částí. Nezávislé topení se stará také o pohodlí celé posádky a každé zimní ráno vám ušetří spoustu času. Přijdete k autu a můžete rovnou jet. Nečekáte na zahřátí motoru, neškrábete skla a všem pasažérům je hned teplo. Nezávislé topení je možné ovládat dálkovým ovládáním nebo chytrou aplikací v mobilu, takže jeho používání zvládne každý.
Jak auto zazimovat, pokud s ním neplánujete jezdit?
V Česku přes zimu nejezdí každý pátý řidič. Důvody mohou být různé. Někdo v zimě nikam jezdit nepotřebuje, někoho odrazují zhoršené podmínky a větší riziko nehody. Někomu může vadit také nutné přezouvání na zimní pneumatiky nebo zvýšené opotřebení celého auta, které během zimy více trpí. Pokud ale vůz jen tak odstavíte v garáži, můžete mu tím ublížit více než ježděním v zimní břečce plné posypové soli. Zazimování auta je totiž ještě složitější než zazimování motorky. Co všechno je tedy třeba před odstavením auta udělat, abyste mu neublížili?
Péče před zaparkováním
Než auto uložíte k zimnímu spánku, důkladně ho umyjte. Péči potřebuje lak, podvozek i všechny útroby. Nikde by neměly zůstat zbytky špíny, které by vůz během dlouhého stání mohly poškodit. Po umytí auto vysušte, lak navoskujte a kovové části ošetřete konzervačním prostředkem.
Vlhkost jako hlavní nepřítel
Kovu, gumovým částem a elektronice škodí hlavně vlhkost. Autu tak bude nejlépe v dobře větrané v garáži při teplotách mezi 10 a 25 stupni. Nepřikrývejte ho plachtou, pod kterou by se mohla držet vlhkost a nechte pootevřená okénka. Pokud máte v garáži vlhko, pravidelně v ní pouštějte odvlhčovač vzduchu nebo do vozu umístěte sůl či stelivo pro kočky, které také dokáže pochytat přebytečnou vlhkost. Pokud auto nemůžete zazimovat v garáži, přikryjte ho plachtou, která ho ochrání před deštěm a sněhem. Plachta by na autě neměla být úplně napevno, aby karoserie mohla větrat.
Další nutné kroky:
Kola nahustěte na tlak, který doporučuje výrobce pro plně zatížený vůz. Auto několikrát za zimu popostrčte, aby se pneumatiky během dlouhého stání nezdeformovaly.
Pokud byste s autem nejezdili déle než 3 měsíce, postavte ho raději “na špalky”.
Palivovou nádrž před odstavením vozu doplňte až po okraj. Zabráníte tím jejímu rezivění.
Před dlouhodobým stáním je třeba vyměnit také motorový olej. A jestli auto odstavíte na déle než půl roku, vyměňte ho pro jistotu i před první projížďkou.
Kapaliny v ostřikovačích a chladiči nahraďte nemrznoucími variantami, které díky aditivům chrání nejen před mrazem, ale i před korozí.
Baterie v autě vydrží nabitá poměrně dlouho. Při dlouhodobém stání je ale lepší ji z auta vyndat a průběžně ji dobíjet.