funkčnost airbagu

Jak fungují airbagy

Airbagy v kombinaci s bezpečnostními pásy snižují riziko úmrtí o 61 % při čelním nárazu. Nafouknou se během 50 milisekund. Za rychlou reakcí se skrývají chytré senzory pohybu a elektronicky aktivovaná chemická reakce.

‌Airbagy v autě

Airbag je vzduchový vak, který podstatně snižuje pravděpodobnost úmrtí a vážných zranění při dopravní nehodě.

Airbag se skládá ze tří částí.

  • Řídící jednotka a senzory nárazu: Senzory ve vozidle detekují moment a sílu nárazu při nehodě. Řídící modul vyhodnotí data ze všech senzorů a rozhodne, které airbagy nafouknout.

  • Vyvíječ plynu: Elektrický signál z řídící jednotky spustí chemickou reakci. Dojde k malému výbuchu, při němž vznikne dusík, který airbag nafoukne.

  • Vzduchový vak: Obvykle se jedná o nylonový vak sbalený v různých částech vozidla – např. ve volantu či pod palubní deskou.

Nafouknutí airbagu trvá asi 50 milisekund. Pro porovnání – mrknutí oka trvá 200 milisekund. Airbag se velmi rychle také vyfoukne. Jakmile dojde ke kontaktu s tělem, dochází k poklesu tlaku ve vaku, aby airbag tělo pružně zachytil.

Typy airbagů v autě

  • Přední (čelní) airbagy chrání při čelním nárazu. U řidiče vystřelí z volantu, u spolujezdce z horní části palubní desky.

  • Boční airbagy se aktivují při bočním nárazu. Bývají instalovány ve sloupcích u předních a zadních sedaček, případně přímo v sedadlech. Chrání především hrudník a pánev.

  • Hlavové airbagy bývají umístěny pod polstrováním stropu. Při bočním nárazu se rozvinou jako „záclona“ a chrání hlavu a trup. Na rozdíl od jiných airbagů zůstává hlavový airbag nafouknutý několik sekund pro případ, že se auto kutálí přes střechu. Mimo jiné brání tomu, aby se cestující dostal mimo vozidlo, když dojde k rozbití bočních okének.

  • Kolenní airbagy mírní dopady nárazu dolních končetin do palubní desky. Instalují se především na pozici řidiče, a to pod volantem nebo do středové konzole. V některých vozech je najdete i u sedadla spolujezdce.

  • Centrální (středové) airbagy brání vzájemnému střetu řidiče a spolujezdce při nehodě. Bývají zabudovány do sedadla řidiče a vytvoří clonu mezi cestujícími na předních sedadlech.

V dnešní době patří k základní výbavě vozidel přední, boční a hlavové airbagy, a to i u levnějších automobilek. Některé značky a modely nabízí zvýšenou ochranu (např. kolenní airbagy) jako nadstandardní výbavu.

Neustále se vyvíjí a testují nové airbagy. Kromě vývoje dalších typů „polštářů“ (airbag pro chodce nebo v bezpečnostních pásech) se automobilky soustředí také na testování v extrémních podmínkách. Tím simulují stárnutí airbagů v různém klimatu.

Věděli jste že

Inovace automobilek se týkají také ochrany sluchu. Při vystřelení airbagu totiž dojde k hlasitému výbuchu, který může způsobit dočasnou nebo trvalou ztrátu sluchu. Například Mercedes vyvinul technologii Pre-Safe Sound. Audiosystém vozu před potenciální nehodou přehraje ve voze hlasitý šum. To v uchu spouští reflex, který ho připraví na velmi hlasité zvuky, a tím chrání sluch cestujících při vystřelení airbagu.

Airbagy v číslech

  • Airbag si nechal patentovat vynálezce John W. Hetrick v roce 1953.

  • Senzor pro detekci nárazu vynalezl Allen Breed v roce 1967.

  • Od 70. let se airbagy používaly v luxusních amerických vozech jako náhrada bezpečnostních pásů.

  • Od 80. let se airbagy začaly instalovat do vozů Mercedes, a to jako doplněk bezpečnostních pásů.

  • Podle agentury NHTSA přední airbagy zachrání život kolem 2 800 osob ročně v USA.

  • NHTSA uvádí, že kombinace pásů a airbagů snižuje riziko úmrtí při čelním nárazu o 61 %.


Havarijní pojištění se vyplatí všem

I ti nejzdatnější řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Sjednejte si havarijní pojištění dříve, než bude pozdě. Naši specialisté vám pomohou s výběrem i sjednáním.

Může vás airbag zranit?

Airbagy jsou navrženy tak, aby chránily posádku vozu před vážnými úrazy a smrtí. Obvykle vystřelí při rychlostech vyšších než 20 km/h, v nižších rychlostech by cestující zbytečně pohmoždily. Aby airbagy správně fungovaly, musíte být připoutaní.

Policie ČR uvádí: „Airbag je doplňkový bezpečnostní systém, který je v okamžiku aktivace vystřelen rychlostí kolem 300 km/h. Pokud nejste připoutaní, nečeká vás nafouknutý airbag, nýbrž „letící střela“, která má na tělo devastující účinek. S vysokou pravděpodobností vás zraní, v horším případě i zabije.“

Moderní airbagy bývají adaptabilní. Nafukování tak přizpůsobí intenzitě nárazu a někdy i tomu, zda je cestující připoután nebo ne. Podle odhadů agentury NHTSA došlo v USA mezi lety 1990–2008 k 290 úmrtím v souvislosti s vystřelením airbagu při nehodě v nízké rychlosti. Z toho však 90 % úmrtí vzniklo ve vozech vyrobených před rokem 1998 a v 80 % případů se jednalo o nepřipoutané řidiče.

Zásady pro bezpečné používání airbagu

  • Vždy se připoutejte bezpečnostními pásy.

  • Deaktivujte airbag u spolujezdce, pokud na předním sedadle převážíte dítě v protisměrné autosedačce.

  • Nastavte si správně sedadlo a volant. Vzdálenost mezi řidičem a středem volantu by měla být minimálně 25 cm, aby se airbag mohl správně nafouknout.

  • Používejte potahy, které jsou kompatibilní s airbagy v sedadlech.

  • Správně držte volant – v poloze tři čtvrtě na tři. Tak nepřekrýváte airbag ve volantu a předcházíte zranění rukou a hlavy při jeho vystřelení.

  • Jako spolujezdec si nedávejte nohy na palubní desku. Vystřelený airbag může přerazit stehenní kosti, vykloubit kyčle a kolena vymrštit do hlavy.

Kontrolka airbagu

Svítící kontrolka airbagu nejčastěji značí přerušení obvodu. K tomu může dojít například při luxování, když omylem rozpojíte zástrčku pod předními sedadly. Takovou chybu můžete odhalit a opravit sami, stačí se podívat pod sedačku a kontakty znovu spojit.

Kontrolka airbagu však může svítit i kvůli poškození nárazových senzorů. V takových případech se neobejdete bez diagnostiky v servisu. Jestliže kupujete ojetinu a svítí kontrolka airbagu, může to značit, že je auto bourané nebo že airbagy v autě vůbec nejsou.

kontrolka-airbagu
Upozornění

Pravidelný servis airbagů není nutný

Pokud to výrobce nepředepisuje, není třeba airbagy nechat kontrolovat v servisu. Obvykle jejich životnost přesahuje životnost celého vozu. Do servisu tak musíte zamířit jen v případě, že svítí kontrolka airbagu. Samozřejmě po nehodě a aktivaci airbagů se musí airbagy okamžitě vyměnit. Stejně tak je potřeba ověřit správnou funkčnost senzorů.

Airbag na motorku

Na rozdíl od automobilů se u motorek setkáte s airbagy jen výjimečně. Jako první motorka na světě dostala airbag Honda Gold Wing v roce 2006. Od té doby se airbag na motorku nerozšířil do dalších modelů.

Airbag na motorku se vystřelí při čelním nárazu a nafoukne se mezi řídítky. Při nárazu je jezdec vymrštěn směrem vpřed, airbag ho zachytí a pohltí jeho kinetickou energii. Airbag se aktivuje pouze při čelním nárazu, při pádu na bok nedokáže motorkáře chránit. Ze statistik Hondy ovšem vychází, že vážná zranění a smrt motorkářů bývají v 68 % případů způsobeny při čelním nárazu.

Airbagová vesta na motorku 

Na jakékoliv motorce zvýší jezdec svoji bezpečnost pomocí airbagové vesty. Existují dva základní typy.

  • Airbagová vesta s „trhačkou“: Vesta se obléká přes oblečení a pomocí popruhu se připne k rámu motorky. Jakmile jezdec spadne, vytrhne se pojistka a vesta se nafoukne.

  • Elektronický airbag: Bývá zabudovaný přímo v motorkářských bundách a kombinézách, případně ve vestě, která se obléká pod bundu. Není spojený s motorkou popruhem, aktivuje se automaticky, když senzory detekují pád.

Nejvyspělejší airbagové vesty na motorku se nafouknou během 45 milisekund a zpevní trup motorkáře ještě předtím, než dopadne na vozovku nebo narazí do překážky. Chrání hlavně žebra, klíční kosti, břicho a záda.


Autor - Jana Březinová
Jana BřezinováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.