Jak fungují airbagy
Airbagy v kombinaci s bezpečnostními pásy snižují riziko úmrtí o 61 % při čelním nárazu. Nafouknou se během 50 milisekund. Za rychlou reakcí se skrývají chytré senzory pohybu a elektronicky aktivovaná chemická reakce.
Airbagy v autě
Airbag je vzduchový vak, který podstatně snižuje pravděpodobnost úmrtí a vážných zranění při dopravní nehodě.
Airbag se skládá ze tří částí.
Řídící jednotka a senzory nárazu: Senzory ve vozidle detekují moment a sílu nárazu při nehodě. Řídící modul vyhodnotí data ze všech senzorů a rozhodne, které airbagy nafouknout.
Vyvíječ plynu: Elektrický signál z řídící jednotky spustí chemickou reakci. Dojde k malému výbuchu, při němž vznikne dusík, který airbag nafoukne.
Vzduchový vak: Obvykle se jedná o nylonový vak sbalený v různých částech vozidla – např. ve volantu či pod palubní deskou.
Nafouknutí airbagu trvá asi 50 milisekund. Pro porovnání – mrknutí oka trvá 200 milisekund. Airbag se velmi rychle také vyfoukne. Jakmile dojde ke kontaktu s tělem, dochází k poklesu tlaku ve vaku, aby airbag tělo pružně zachytil.
Typy airbagů v autě
Přední (čelní) airbagy chrání při čelním nárazu. U řidiče vystřelí z volantu, u spolujezdce z horní části palubní desky.
Boční airbagy se aktivují při bočním nárazu. Bývají instalovány ve sloupcích u předních a zadních sedaček, případně přímo v sedadlech. Chrání především hrudník a pánev.
Hlavové airbagy bývají umístěny pod polstrováním stropu. Při bočním nárazu se rozvinou jako „záclona“ a chrání hlavu a trup. Na rozdíl od jiných airbagů zůstává hlavový airbag nafouknutý několik sekund pro případ, že se auto kutálí přes střechu. Mimo jiné brání tomu, aby se cestující dostal mimo vozidlo, když dojde k rozbití bočních okének.
Kolenní airbagy mírní dopady nárazu dolních končetin do palubní desky. Instalují se především na pozici řidiče, a to pod volantem nebo do středové konzole. V některých vozech je najdete i u sedadla spolujezdce.
Centrální (středové) airbagy brání vzájemnému střetu řidiče a spolujezdce při nehodě. Bývají zabudovány do sedadla řidiče a vytvoří clonu mezi cestujícími na předních sedadlech.
V dnešní době patří k základní výbavě vozidel přední, boční a hlavové airbagy, a to i u levnějších automobilek. Některé značky a modely nabízí zvýšenou ochranu (např. kolenní airbagy) jako nadstandardní výbavu.
Neustále se vyvíjí a testují nové airbagy. Kromě vývoje dalších typů „polštářů“ (airbag pro chodce nebo v bezpečnostních pásech) se automobilky soustředí také na testování v extrémních podmínkách. Tím simulují stárnutí airbagů v různém klimatu.
Inovace automobilek se týkají také ochrany sluchu. Při vystřelení airbagu totiž dojde k hlasitému výbuchu, který může způsobit dočasnou nebo trvalou ztrátu sluchu. Například Mercedes vyvinul technologii Pre-Safe Sound. Audiosystém vozu před potenciální nehodou přehraje ve voze hlasitý šum. To v uchu spouští reflex, který ho připraví na velmi hlasité zvuky, a tím chrání sluch cestujících při vystřelení airbagu.
Airbagy v číslech
Airbag si nechal patentovat vynálezce John W. Hetrick v roce 1953.
Senzor pro detekci nárazu vynalezl Allen Breed v roce 1967.
Od 70. let se airbagy používaly v luxusních amerických vozech jako náhrada bezpečnostních pásů.
Od 80. let se airbagy začaly instalovat do vozů Mercedes, a to jako doplněk bezpečnostních pásů.
Podle agentury NHTSA přední airbagy zachrání život kolem 2 800 osob ročně v USA.
NHTSA uvádí, že kombinace pásů a airbagů snižuje riziko úmrtí při čelním nárazu o 61 %.
Může vás airbag zranit?
Airbagy jsou navrženy tak, aby chránily posádku vozu před vážnými úrazy a smrtí. Obvykle vystřelí při rychlostech vyšších než 20 km/h, v nižších rychlostech by cestující zbytečně pohmoždily. Aby airbagy správně fungovaly, musíte být připoutaní.
Policie ČR uvádí: „Airbag je doplňkový bezpečnostní systém, který je v okamžiku aktivace vystřelen rychlostí kolem 300 km/h. Pokud nejste připoutaní, nečeká vás nafouknutý airbag, nýbrž „letící střela“, která má na tělo devastující účinek. S vysokou pravděpodobností vás zraní, v horším případě i zabije.“
Moderní airbagy bývají adaptabilní. Nafukování tak přizpůsobí intenzitě nárazu a někdy i tomu, zda je cestující připoután nebo ne. Podle odhadů agentury NHTSA došlo v USA mezi lety 1990–2008 k 290 úmrtím v souvislosti s vystřelením airbagu při nehodě v nízké rychlosti. Z toho však 90 % úmrtí vzniklo ve vozech vyrobených před rokem 1998 a v 80 % případů se jednalo o nepřipoutané řidiče.
Zásady pro bezpečné používání airbagu
Vždy se připoutejte bezpečnostními pásy.
Deaktivujte airbag u spolujezdce, pokud na předním sedadle převážíte dítě v protisměrné autosedačce.
Nastavte si správně sedadlo a volant. Vzdálenost mezi řidičem a středem volantu by měla být minimálně 25 cm, aby se airbag mohl správně nafouknout.
Používejte potahy, které jsou kompatibilní s airbagy v sedadlech.
Správně držte volant – v poloze tři čtvrtě na tři. Tak nepřekrýváte airbag ve volantu a předcházíte zranění rukou a hlavy při jeho vystřelení.
Jako spolujezdec si nedávejte nohy na palubní desku. Vystřelený airbag může přerazit stehenní kosti, vykloubit kyčle a kolena vymrštit do hlavy.
Kontrolka airbagu
Svítící kontrolka airbagu nejčastěji značí přerušení obvodu. K tomu může dojít například při luxování, když omylem rozpojíte zástrčku pod předními sedadly. Takovou chybu můžete odhalit a opravit sami, stačí se podívat pod sedačku a kontakty znovu spojit.
Kontrolka airbagu však může svítit i kvůli poškození nárazových senzorů. V takových případech se neobejdete bez diagnostiky v servisu. Jestliže kupujete ojetinu a svítí kontrolka airbagu, může to značit, že je auto bourané nebo že airbagy v autě vůbec nejsou.
Pravidelný servis airbagů není nutný
Pokud to výrobce nepředepisuje, není třeba airbagy nechat kontrolovat v servisu. Obvykle jejich životnost přesahuje životnost celého vozu. Do servisu tak musíte zamířit jen v případě, že svítí kontrolka airbagu. Samozřejmě po nehodě a aktivaci airbagů se musí airbagy okamžitě vyměnit. Stejně tak je potřeba ověřit správnou funkčnost senzorů.
Airbag na motorku
Na rozdíl od automobilů se u motorek setkáte s airbagy jen výjimečně. Jako první motorka na světě dostala airbag Honda Gold Wing v roce 2006. Od té doby se airbag na motorku nerozšířil do dalších modelů.
Airbag na motorku se vystřelí při čelním nárazu a nafoukne se mezi řídítky. Při nárazu je jezdec vymrštěn směrem vpřed, airbag ho zachytí a pohltí jeho kinetickou energii. Airbag se aktivuje pouze při čelním nárazu, při pádu na bok nedokáže motorkáře chránit. Ze statistik Hondy ovšem vychází, že vážná zranění a smrt motorkářů bývají v 68 % případů způsobeny při čelním nárazu.
Airbagová vesta na motorku
Na jakékoliv motorce zvýší jezdec svoji bezpečnost pomocí airbagové vesty. Existují dva základní typy.
Airbagová vesta s „trhačkou“: Vesta se obléká přes oblečení a pomocí popruhu se připne k rámu motorky. Jakmile jezdec spadne, vytrhne se pojistka a vesta se nafoukne.
Elektronický airbag: Bývá zabudovaný přímo v motorkářských bundách a kombinézách, případně ve vestě, která se obléká pod bundu. Není spojený s motorkou popruhem, aktivuje se automaticky, když senzory detekují pád.
Nejvyspělejší airbagové vesty na motorku se nafouknou během 45 milisekund a zpevní trup motorkáře ještě předtím, než dopadne na vozovku nebo narazí do překážky. Chrání hlavně žebra, klíční kosti, břicho a záda.