Na českých dálnicích začal koncem roku 2019 fungovat nový mýtný systém. O jeho vznik a nasazení se postarala firma CzechToll. Systém nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii od firmy Kapsch. V současné době se mýtné týká 2 409 km zpoplatněných silnic a dálnic. Jak nové mýtné funguje a kolik se na něm podařilo prozatím vybrat? Připravili jsme odpovědi na nejčastější otázky.
Koho se mýtný systém týká?
Mýtný systém na českých dálnicích a vybraných silnicích se týká nákladních vozidel a autobusů. Abychom byli konkrétnější, doplníme, že jde o vozidla s nejméně čtyřmi koly, jejichž nejvyšší povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny a autobusy s nejméně čtyřmi koly, které mají v dokladech o registraci uvedenou největší povolenou hmotnost 3 501 kg nebo více a přepravují více než 10 osob + řidiče.
Věděli jste, že existují určité výjimky, které nemusí mýtné platit? Jde především o vozidla Vězeňské služby, vozidla poskytovatele zdravotnické záchranné služby, přepravy pacientů neodkladné péče a zdravotnické dopravní služby nebo další vozidla složky integrovaného záchranného systému + vozidla přepravující těžce zdravotně postižené občany nebo nezaopatřené děti.
Povinnosti řidičů
Ačkoli začal nový mýtný systém platit prvního prosince roku 2019, už od 22. září se mohli dopravci do nového systému registrovat. Nejjednodušším způsobem bylo provést registraci přes oficiální stránky systému, případně na některém z distribučních míst, kde lze převzít samotnou palubní jednotku. Tu mohou řidiči pořídit na 15 regionálních pobočkách Hospodářské komory ČR.
Věděli jste, že: Pokud jste stihli registraci do systému před 30. listopadem 2019, palubní jednotka vám byla zaslána zdarma poštou?
Samotnou jednotku je potřeba nainstalovat na vnitřní stranu předního skla, v dolní oblasti mezi sloupkem řízení a středem vozidla. Je ale potřeba dbát na to, že jednotka nesmí být zakryta stěrači v parkovací poloze nebo jinými předměty (např. nálepkami), a zároveň nesmí omezovat zorné pole řidiče během jízdy. Zakázáno je umisťovat jednotku do oblasti odkládacích přihrádek nebo pohyblivých částí, např. krytů airbagů.
Kolik mýtné stojí a kde ho zaplatit?
Samotné mýtné se vypočítává násobkem konkrétní ceny za kilometr a délky projetého úseku. Liší se podle několika proměnných. Jiná cena tak platí jak pro autobusy, tak pro kamiony – u nich se navíc rozlišuje podle počtu náprav. Záleží také na emisní třídě, denní době, ve kterou po silnici pojedete, i typu silnice.
Mohlo by vás zajímat: V pátek od 15:00 do 20:00 jsou sazby pro nákladní vozidla vyšší než v jiné dny. U autobusů se sazby nemění.
Mýtné pak můžete zaplatit několika způsoby. Jedním z nich je předplacení, které lze provést na kterémkoli obchodním místě v hotovosti, platební kartou nebo tankovací kartou. Dalším pak úhrada v režimu následného placení, a to bankovním převodem nebo tankovací kartou. Úhradu lze provést také prostřednictvím zákaznické samoobsluhy.
Kolik se vybralo a jak probíhá kontrola?
V únoru 2020 projelo po zpoplatněných dálnicích a silnicích více než 254 000 nákladních vozidel. Na mýtném se vybralo 974 milionů korun, což je zhruba o 101 milionů více než v předchozím roce. Kontrolu výběru mýtného zabezpečuje provozovatel systému ve spolupráci s Celní správou. Pokud řidič mýto nezaplatí, bude mu uložena pokuta ve výši až 5 000 Kč. Ve správním řízení pak peněžitý trest může vzrůst až na 100 000 Kč.