Historie Škodovky: Jaké byly nejoblíbenější modely?
Kdo z nás alespoň jednou neřídil vůz značky Škoda auto? Pravděpodobně existuje jen málo řidičů, kteří na tuhle otázku odpoví negativně. Ačkoli v Česku můžete pořídit desítky různých modelů a značek automobilů, Škodovky se stále drží na pomyslné špici. Alespoň tedy co se oblíbenosti týče. Jaké modely téhle legendy patří mezi ty bezkonkurenčně nejoblíbenější? Dozvíte se na následujících řádcích.
Něco málo z historie
Největší výrobce automobilů v České republice má své sídlo v Mladé Boleslavi, kde se zároveň nachází i největší výrobní závod značky. Od roku 1991 je Škoda auto součástí německého koncernu Volkswagen Group.
Historie mladoboleslavské automobilky se začíná psát přesně 17. prosince 1895, kdy dva cyklisté – mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement založili malý podnik Laurin & Klement na výrobu jízdních kol.
Od roku 1899 začíná továrna Laurin & Klement vyrábět i motocykly Slavia. První automobil se objevil v roce 1905. Jde o model Voiturette A, který se okamžitě stává prodejním trhákem.
Po první světové válce se společnost nadále rozvíjí a kromě osobních vozidel vyrábí i vozidla nákladní a letecké motory. S cílem podporovat další výrobu začíná „Laurinka“ hledat silného partnera.
Toho najde ve strojírenském koncernu Škoda. Laurin & Klement tak postupně zaniká a u nově vyvíjených typů už přechází na jméno a znak Škoda. Společnost začíná představovat legendární modely, které si získaly srdce motoristů nejen v Česku, ale i ve světě. O jaké modely šlo?
Škoda 421
Vůbec prvním Rapidem z dílny Škoda, byl model 421, který se objevil na trhu v roce 1934. Pod kapotou skrýval řadový čtyřválec SV umístěný podélně za přední nápravou. Na délku měřil 3800 mm a vážil 850 kilogramů. Jeho maximálka byla 90 kilometrů v hodině a na sto kilometrů spotřeboval rovných osm litrů benzinu. Zajímavostí je, že karoserie vozu měla ještě dřevěnou kostru.
Škoda 640
„ŠestsetčtyřicítkaŠestsetčtyřicítka“ nebo taky první Superb představoval elegantní limuzínu s délkou 5,5 metru. Pochlubit se mohl šestiválcovým motorem s výkonem 55 koňských sil. Škoda 640 mohla jet až úctyhodných 110 kilometrů v hodině, čemuž ale odpovídala taky vysoká spotřeba. Ta činila 14 až 17 litrů na 100 km. Pořídit jste si ji mohli v klasické nebo cabrio verzi.
Škoda 420
Škoda 420, známější spíš jako Škoda Popular, se vyráběla v letech 1934 až 1938. Pořídit jste si ji mohli jako roadster nebo jako praktickou dodávku. Malá a elegantní, 3,77 metrů dlouhá Škodovka, se stala populární taky mezi známými osobnostmi První republiky. Celkem se jí prodalo 4 220 kusů! Vylepšená Škoda Popular ve verzi Monte Carlo, mohla uhánět až stodesítkou a spotřebovala 10 litrů benzínu na 100 kilometrů.
Škoda 1102
Škoda 1102 byla vlastně tak trochu upraveným Popularem, kterému nikdo neřekl jinak než Tudor. Koupit jste ho mohli jako kabriolet s pevnými bočnicemi a plátěnou stahovací střechou, což bylo typické především pro italská auta z 80. let.
Škoda Spartak
Modelem, který začal určovat nový směr Škodovky, se stala Škoda 440, známá spíše pod označením Spartak. První model opustil výrobní linky v roce 1955 a mohl se pochlubit motorem o objemu 1 089 ccm s výkonem 40 koňských sil. O popularitě tohoto modelu svědčí i počet prodaných vozů, který překonal číslo 75 000.
Škoda Octavia 1959
Řada z nás považuje „OktávkyOktávky“ za ty vůbec nejkrásnější auta Škodovky. A nejinak tomu bylo i v roce 1959, kdy se na trhu objevila vůbec první Škoda Octavia, která nabízela elegantní řešení masky i zádi, kulaté světlomety a robustní konstrukci.
Škoda Felicia 1957
Další elegantní kráska spatřila světlo světa v roce 1957. Čtyřmístný hardtop dokázal po silnicích svištět až 128 km/h a potřeboval k tomu 9 litrů na 100 km. Ačkoli se jí v Kvasinách tehdy vyrobilo jen necelých 30 tisíc kusů, dodnes patří mezi největší sběratelské raritky.
Škoda 1000 MB
Legendárního „embéčka“ se vyrobilo neuvěřitelných 500 000 kusů! Elegantní vůz s litrovým motorem a výkonem 42 HP dokázal jet až stodvacítkou a model, který se začal vyrábět od roku 1966 dokonce i 125 km/h.
Škoda 105
Legendární stopětka se objevila na našem trhu v polovině sedmdesátých let. I dnes patří tenhle model do „velké pětkyvelké pětky“ nejprodávanějších vozů automobilky v celé své historii. Společně s modely Škoda 125 a 130 se těchto Škodovek prodaly více než dva miliony. Poslední Škodovky s pohonem zadních kol byly vyráběny taky ve verzi Garde nebo Rapid.
Škoda Favorit
O vnější design dalšího populárního automobilu se postaralo italské studio Berone. Elegantní vzhled byl nicméně v rozporu s celkem zastaralou koncepcí modelu. I tak se ho společně s kombi Forman stihlo vyrobit přes milion kusů.
Škoda Felicia 1994
Další generace vozu Škoda Felicia vyjela z výrobní linky v roce 1994. Ve své podstatě šlo o modernizovanou verzi Škody Favorit, která dostala oblejší tvary a modernější vzhled. Čtvrtého nejprodávanějšího modelu se prodalo téměř 1,5 milionu kusů!
Škoda Octavia I
Škoda Octavia I vyjela z výrobní linky v roce 1996 a prakticky přes noc se stala absolutní hvězdou a legendou. Ani následující generace nezůstaly pozadu a dnes „Oktávky“ patří mezi nejprodávanější a nejoblíbenější modely automobilky Škoda.
Škoda Fabia
Koncernové auto a nástupce legendární Octavie je možné koupit ve verzi Praktik nebo Kombi. S délkou 3 960 mm je Fabia o něco menší než Felicia a dodnes patří k „držákůmdržákům“, na které mnozí řidiči nedají dopustit.
Škoda Superb
Škoda Superb opustila výrobní linku v roce 2001 a prakticky okamžitě byla zařazena do střední/vyšší třídy, která dokáže konkurovat i takovým legendám, jako je VW Passat. Model byl postaven na stejné podvozkové platformě B5 a pochlubit se mohl i jednou typicky českou vychytávkou – speciální přihrádkou na deštník v přední části dveří.