Vyprošťování z auta

Havárie na českých silnicích stojí každoročně miliardy korun

11. 4. 2021
|
Délka čtení: 3 min.

V tuzemské dopravě sledujeme pozitivní, i negativní trendy. Stále výjimečnější jsou situace, kdy se vybourá opilý řidič. Klesají také každodenní ztráty na lidských životech. Silniční havárie jsou však paradoxně častější nežli dříve a rostou rovněž věcné škody.

Každá bouračka ohrožuje konkrétního člověka nebo lidi, kteří zrovna sedí v problémovém automobilu, jedou nebo jdou okolo. Všechny silniční havárie však musíme převést na anonymizovaná data, pokud chceme zjistit celkové trendy. Použijeme výstupy Českého statistického úřadu za roky 2010 až 2019. Všechna data zprůměrujeme a zároveň srovnáme dlouhodobé změny, tedy nejnovější a nejstarší údaje.

Ubývá hazardérů, kteří řídí (příliš) opilí

Na jeden průměrný rok připadá 4 698 silničních havárií, které byly zaviněny pod vlivem alkoholu. Hlavní podíl na této statistice mají řidiči motorových vozidel (3 807), následují cyklisté (702) a chodci (175). Těmto karambolům se naštěstí učíme vyhýbat.

Stále svědomitější jsou zejména chodci (silničních havárií, které ročně způsobí, ubylo o 26 %). Disciplinovanější nežli dříve jsou také řidiči motorových vozidel (- 14 %). Naopak výrazně stoupla pravděpodobnost, že silniční havárii způsobí opilý cyklista (+ 46 %).

Dneska pravděpodobně zemřou dva lidé

Otevřeme nejtragičtější kapitolu, kde sčítáme ztráty na lidských životech. Během průměrného kalendářního roku zemře při tuzemských silničních nehodách 686 lidí. Dneska, stejně jako zítra nebo pozítří tedy pravděpodobně zbytečně zahynou dvě osoby, které měly strašlivou smůlu nebo fatálně chybovaly. Většinou umírají do 24 hodin od nehody (617 lidí), málokdy později (do 30 dnů zemře dalších 69 lidí).

Mnohem početnější jsou jedinci, kteří sice nezemřeli, ale mají nějaké zdravotní následky. V běžném kalendářním roce registrujeme 2 648 těžce a 23 577 lehce zraněných osob. V dopravní špičce tedy každou hodinu několik lidí zažije bolestivý náraz. A denně zaznamenáme závažná zranění, která často zasluhují odškodnění od viníka silniční nehody.

Nicméně také zde nalezneme pozitivní trendy. Ve sledovaném období postupně klesaly každoroční ztráty na lidských životech (- 23 %) i počty těžkých úrazů (- 25 %). Přibývala však lehká zranění (+ 11 %).

Silniční havárie jsou stále častější a dražší

Vývoj doposud vypadal nadějně, ale přejděme k souhrnným oficiálním číslům. V typickém kalendářním roce na českých silnicích zaskřípe 91 041 nehod. Většinou nemusí přijet záchranka ani pohřební vůz, občas však dojde na horší scénáře. Zapsáno bývá 20 897 havárií, při kterých se někdo zraní nebo zemře. V takových případech nesou odpovědnost anebo spoluodpovědnost nejčastěji řidiči motorových vozidel (17 009), dále cyklisté (2 306) a zřídkakdy chodci (956) či někdo jiný (například ležící sebevrah).

Zde vycházejí trendy negativně. Srovnejme počty silničních nehod v prvním a posledním roce uvedeného intervalu, a vyjde nárůst o 42 %. Častější jsou také speciálně havárie, které zapříčiňují smrt nebo zranění (+ 6 %, za zhoršení mohou cyklisté a řidiči motorových vozidel, naproti tomu chodci jsou čím dál ohleduplnější).

Mezitím narůstají rovněž věcné škody, odhadnuté policisty na místech dopravních nehod. V dlouhodobém srovnání jde průměrně o 5,5 miliardy Kč/rok. Dříve museli viníci a oběti zaplatit, vymáhat nebo oželet 4,9 miliardy Kč/rok, ale celková suma postupně vystoupala až na 6,8 miliardy Kč/rok (+ 39 %).

Na jeden průměrný incident vycházejí věcné škody za 60 676 Kč, dalším smutným příběhem bývají zdravotní následky. Proto ostatně existuje povinné ručení a dobrovolné havarijní pojištění, které může stát 675 Kč/rok.

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.