Havárie na českých silnicích stojí každoročně miliardy korun
V tuzemské dopravě sledujeme pozitivní, i negativní trendy. Stále výjimečnější jsou situace, kdy se vybourá opilý řidič. Klesají také každodenní ztráty na lidských životech. Silniční havárie jsou však paradoxně častější nežli dříve a rostou rovněž věcné škody.
Každá bouračka ohrožuje konkrétního člověka nebo lidi, kteří zrovna sedí v problémovém automobilu, jedou nebo jdou okolo. Všechny silniční havárie však musíme převést na anonymizovaná data, pokud chceme zjistit celkové trendy. Použijeme výstupy Českého statistického úřadu za roky 2010 až 2019. Všechna data zprůměrujeme a zároveň srovnáme dlouhodobé změny, tedy nejnovější a nejstarší údaje.
Ubývá hazardérů, kteří řídí (příliš) opilí
Na jeden průměrný rok připadá 4 698 silničních havárií, které byly zaviněny pod vlivem alkoholu. Hlavní podíl na této statistice mají řidiči motorových vozidel (3 807), následují cyklisté (702) a chodci (175). Těmto karambolům se naštěstí učíme vyhýbat.
Stále svědomitější jsou zejména chodci (silničních havárií, které ročně způsobí, ubylo o 26 %). Disciplinovanější nežli dříve jsou také řidiči motorových vozidel (- 14 %). Naopak výrazně stoupla pravděpodobnost, že silniční havárii způsobí opilý cyklista (+ 46 %).
Dneska pravděpodobně zemřou dva lidé
Otevřeme nejtragičtější kapitolu, kde sčítáme ztráty na lidských životech. Během průměrného kalendářního roku zemře při tuzemských silničních nehodách 686 lidí. Dneska, stejně jako zítra nebo pozítří tedy pravděpodobně zbytečně zahynou dvě osoby, které měly strašlivou smůlu nebo fatálně chybovaly. Většinou umírají do 24 hodin od nehody (617 lidí), málokdy později (do 30 dnů zemře dalších 69 lidí).
Mnohem početnější jsou jedinci, kteří sice nezemřeli, ale mají nějaké zdravotní následky. V běžném kalendářním roce registrujeme 2 648 těžce a 23 577 lehce zraněných osob. V dopravní špičce tedy každou hodinu několik lidí zažije bolestivý náraz. A denně zaznamenáme závažná zranění, která často zasluhují odškodnění od viníka silniční nehody.
Nicméně také zde nalezneme pozitivní trendy. Ve sledovaném období postupně klesaly každoroční ztráty na lidských životech (- 23 %) i počty těžkých úrazů (- 25 %). Přibývala však lehká zranění (+ 11 %).
Silniční havárie jsou stále častější a dražší
Vývoj doposud vypadal nadějně, ale přejděme k souhrnným oficiálním číslům. V typickém kalendářním roce na českých silnicích zaskřípe 91 041 nehod. Většinou nemusí přijet záchranka ani pohřební vůz, občas však dojde na horší scénáře. Zapsáno bývá 20 897 havárií, při kterých se někdo zraní nebo zemře. V takových případech nesou odpovědnost anebo spoluodpovědnost nejčastěji řidiči motorových vozidel (17 009), dále cyklisté (2 306) a zřídkakdy chodci (956) či někdo jiný (například ležící sebevrah).
Zde vycházejí trendy negativně. Srovnejme počty silničních nehod v prvním a posledním roce uvedeného intervalu, a vyjde nárůst o 42 %. Častější jsou také speciálně havárie, které zapříčiňují smrt nebo zranění (+ 6 %, za zhoršení mohou cyklisté a řidiči motorových vozidel, naproti tomu chodci jsou čím dál ohleduplnější).
Mezitím narůstají rovněž věcné škody, odhadnuté policisty na místech dopravních nehod. V dlouhodobém srovnání jde průměrně o 5,5 miliardy Kč/rok. Dříve museli viníci a oběti zaplatit, vymáhat nebo oželet 4,9 miliardy Kč/rok, ale celková suma postupně vystoupala až na 6,8 miliardy Kč/rok (+ 39 %).
Na jeden průměrný incident vycházejí věcné škody za 60 676 Kč, dalším smutným příběhem bývají zdravotní následky. Proto ostatně existuje povinné ručení a dobrovolné havarijní pojištění, které může stát 675 Kč/rok.