Elektronické dálniční známky: Kdy se jich dočkáme?
Zatímco v sousedních zemích Rakousku a Slovensku už si motoristé mohou online koupit elektronickou dálniční známku již pár let, v Česku jsou stále k dispozici pouze nalepovací papírové dálniční známky. Stejné to bude i letos. Elektronický systém má být totiž zaveden až od příštího roku.
V polovině uplynulého roku došlo ke schválení zavedení elektronických dálničních známek v České republice. To však neznamená, že již letos se obejdeme bez nalepovacích kartiček. Systém elektronických dálničních známek bude v Česku funkční až od ledna příštího roku, takže si ještě pár měsíců na jednodušší systém počkáme.
Za rok v lednu už nás tedy lepení dálničních známek na přední sklo nečeká. Novelu zákona o pozemních komunikacích schválil senát už první polovině srpna loňského roku 2019. „Činíme krok k digitalizaci, tudíž bude pouze elektronická dálniční známka a řidiči tak nebudou muset pokaždé na konci roku prostřednictvím žiletky odstraňovat staré kupony,” uvedl ministr dopravy Stanislav Kremlík (ANO).
Kolik bude stát elektronická dálniční známka v ČR?
Ceny elektronických dálničních známek měly být vyšší. Zdražena by měla být desetidenní a měsíční dálniční známka, cena celoroční známky by měla zůstat stejná. Zatím se však jedná pouze o návrhy maximální cenové hranice. Ceny elektronických dálničních známek v roce 2021 mohou být nižší nebo dokonce stejné jako dosud.
Desetidenní elektronická dálniční známka by tak mohla stát až 400 Kč (nyní 310 Kč), měsíční 600 Kč (nyní 440 Kč) a roční 1 500 Kč jako dosud. Vláda přitom původně navrhovala zdražení celoroční dálniční známky a to až na 2 000 Kč. Kontrolu platných dálničních známek budou provádět policejní hlídky a kamerový systém umístěný na dálnicích.
Pro porovnání rakouská elektronická dálniční známka stojí 9,2 EUR (232 Kč) na 10 dní, 26,8 EUR (673 Kč) na 2 měsíce a 89,2 EUR (2 241 Kč) na celý rok. Na Slovensku 10 dní vyjde na 10 EUR (251 Kč), měsíční na 14 EUR (351 Kč) a roční 50 EUR (1 256 Kč).
Dálniční známka pouze na 1 den - ano či ne?
Mezi návrhy se dokonce objevil i dálniční poplatek na jeden jediný den. „Pomohlo by to k vyššímu výběru poplatků. Když řidič potřebuje třeba jen na jednu hodinu jet po dálnici, musí si dnes kupovat desetidenní známku. Často buď ale riskuje jízdu bez zaplacení nebo úsek objíždí po vedlejší silnici a zatěžuje tak zbytečně komunikaci nižší třídy,“ odůvodnil návrh na zavedení jednodenního poplatku Jiří Čunek (KDU-ČSL). Nový elektronický systém dálničních známek by tento způsob po technologické stránce umožnil, návrh však ve finálním hlasování neprošel.
Jak fungují dálniční poplatky v Evropě
Koupi dálniční známky vyžaduje celkem 9 zemí - Česko, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Slovinsko, Moldavsko a Švýcarsko. Dalších 14 zemí včetně Německa, Finska a Ukrajiny jsou dálnice zdarma. Němci zpoplatnění dálnic řeší již několik let. Cca 7 evropských zemí rovněž vybírá poplatky z projetí vybraných mostů a tunelů.
Systém založený čistě na nalepovacích papírových dálničních známkách užíváme pouze my, Slovinsko a Švýcarsko. Na Slovensku (elektronická dálniční známka funguje od roku 2016), Maďarsku a Moldavsku funguje pouze elektronická dálniční známka, papírové byly úplně zrušeny. Rakušané, Bulhaři a Rumuni umožňují oba způsoby - nalepovací i elektronické dálniční známky.