Dobíjení elektromobilu

Elektromobily Tesla: Jak na tom jsou v porovnání s jinými značkami?

22. 6. 2020
|
Délka čtení: 4 min.

Češi o elektromobily projevují zájem a svůj vůz jezdící na benzínový či naftový pohon by nejraději za elektrický pohon vyměnilo téměř 38 % z nich. Jediné, co jim v koupi elektromobilu brání je vysoká kupní cena, která začíná na nějakých 600 000 Kč. Mezi nejžádanější elektromobily stále patří Tesla.

Kdyby moderní a ekologické elektromobily stály totéž co automobily s tradičním pohonem, na českých silnicích už by jich jezdily stovky tisíc. Největší zájem přitom projevují muži starší 30 let s čistým příjmem nad 30 000 Kč měsíčně. Alespoň to tvrdí výsledky průzkumu, který si nechala zpracovat energetická společnost E.ON.

Nejznámějším výrobcem elektromobilů stále zůstává Tesla

Bohužel právě vysoká pořizovací cena nového elektromobilu brání v jejich masovém rozšíření nejen u nás, ale v celé EU. Velký zájem je například o známý model S od americké značky a nejstaršího výrobce elektromobilů Tesly, který zvládne ujet 400 km na pouhé jedno nabití. Tento model Tesly zná téměř třetina všech respondentů z výzkumu E.ON.

Na druhém místě se umístily modely Tesla X a BMW i3 a třetí příčku obsadily dva modely od německého koncernu Volkswagen e-up! a Volkswagen e-Golf. Pomyslnou bronzovou medaili získal elektromobil od v Česku hodně oblíbené jihokorejské automobilky Hyundai Ioniq. Mezi další žádané elektromobily patří Nissan Leaf, Kia Soul EV, Peugeot iOn či Mercedes Benz B ED.

Problém je, že ty nejlevnější elektromobily se pohybují okolo 600 000 Kč (Volkswagen e-Up! stojí 605 000 Kč). Lepší modely pak stojí zhruba 1 000 000 Kč a modely od Tesly pak začínají na 1 800 000 Kč. Vozidla za takové ceny si bohužel většina Čechů dovolit nemůže.

Porovnání elektromobilů dostupných na českém trhu:

ElektromobilCena / KčVýkon / kWBaterie / kWhHmotnost / tDélka x Šířka / m

Tesla Model S


1 800 000


310


70-90


2,1


5 × 2


BMW i3


1 014 000


125


18,8


1,2


4 × 1,8


Nissan Leaf


950 000


80


30


1,5


4,4 × 1,8


Kia Soul EV


850 000


81


27


1,6


4,4 ×1,8


Hyundai ioniq Electric


730 000


88


28


1,9


4,5 × 1,8


Renault Zoe


837 000


68

41

1,9


4,1 × 1,9


Volkswagen e-Golf


960 000


85


24

1,6


4,2 × 1,8


Volkswagen e-Up!


605 000


40


18,7


1,2

3,5 × 1,6


Mercedes-Benz B ED


1 020 000


132

28

1,8


4,3 × 1,8


Audi e-tron


2 140 000


265


95

2,6

4,9 ×1,9


Škoda Citigo iV


479 900


61

36,8

1,2

3,6 ×1,6


Hyundai Kona Electric


993 000


100

39,2


1,6

4,2 ×1,8


Nejdůležitější u elektromobilů je délka dojezdu na jedno nabití

První elektromobily byly schopné na jedno nabití ujet maximálně tak 150 kilometrů, ty dnešní už zvládnou téměř dvojnásobek 300 kilometrů. To neplatí pro Teslu, která už pět let vyrábí a prodává elektromobily s rekordním dojezdem více než 400 kilometrů. Důvodem je odlišná konstrukce akumulátorů (baterií).

Zatímco ostatní automobilky do elektromobilů používají prizmatické články ve tvaru kvádru, Tesla už od začátku sazí na články válcového tvaru připomínající klasické tužkové baterie. Tyto válcové články totiž nabízí vysokou hustotu energie na jednotku hmotnosti, lze je dobře zchladit a navíc jsou o dost levnější.

Koupi elektromobilu podporuje rozšiřující se nabíjecí síť

V současné době se v České republice nachází přibližně stovka nabíjecích stanice pro elektromobily a třicet z nich umožňuje rychlé nabíjení. Síť nabíjecích stanic se přitom neustále rozšiřuje a to zejména ve městech a v okolí hlavních silničních a dálničních tahů. Výstavbu dobíjecích stanic finančně podporují fondy Evropské unie.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.