Elektromobily Tesla: Jak na tom jsou v porovnání s jinými značkami?
Češi o elektromobily projevují zájem a svůj vůz jezdící na benzínový či naftový pohon by nejraději za elektrický pohon vyměnilo téměř 38 % z nich. Jediné, co jim v koupi elektromobilu brání je vysoká kupní cena, která začíná na nějakých 600 000 Kč. Mezi nejžádanější elektromobily stále patří Tesla.
Kdyby moderní a ekologické elektromobily stály totéž co automobily s tradičním pohonem, na českých silnicích už by jich jezdily stovky tisíc. Největší zájem přitom projevují muži starší 30 let s čistým příjmem nad 30 000 Kč měsíčně. Alespoň to tvrdí výsledky průzkumu, který si nechala zpracovat energetická společnost E.ON.
Nejznámějším výrobcem elektromobilů stále zůstává Tesla
Bohužel právě vysoká pořizovací cena nového elektromobilu brání v jejich masovém rozšíření nejen u nás, ale v celé EU. Velký zájem je například o známý model S od americké značky a nejstaršího výrobce elektromobilů Tesly, který zvládne ujet 400 km na pouhé jedno nabití. Tento model Tesly zná téměř třetina všech respondentů z výzkumu E.ON.
Na druhém místě se umístily modely Tesla X a BMW i3 a třetí příčku obsadily dva modely od německého koncernu Volkswagen e-up! a Volkswagen e-Golf. Pomyslnou bronzovou medaili získal elektromobil od v Česku hodně oblíbené jihokorejské automobilky Hyundai Ioniq. Mezi další žádané elektromobily patří Nissan Leaf, Kia Soul EV, Peugeot iOn či Mercedes Benz B ED.
Problém je, že ty nejlevnější elektromobily se pohybují okolo 600 000 Kč (Volkswagen e-Up! stojí 605 000 Kč). Lepší modely pak stojí zhruba 1 000 000 Kč a modely od Tesly pak začínají na 1 800 000 Kč. Vozidla za takové ceny si bohužel většina Čechů dovolit nemůže.
Porovnání elektromobilů dostupných na českém trhu:
Elektromobil | Cena / Kč | Výkon / kW | Baterie / kWh | Hmotnost / t | Délka x Šířka / m |
---|---|---|---|---|---|
Tesla Model S | 1 800 000 | 310 | 70-90 | 2,1 | 5 × 2 |
BMW i3 | 1 014 000 | 125 | 18,8 | 1,2 | 4 × 1,8 |
Nissan Leaf | 950 000 | 80 | 30 | 1,5 | 4,4 × 1,8 |
Kia Soul EV | 850 000 | 81 | 27 | 1,6 | 4,4 ×1,8 |
Hyundai ioniq Electric | 730 000 | 88 | 28 | 1,9 | 4,5 × 1,8 |
Renault Zoe | 837 000 | 68 | 41 | 1,9 | 4,1 × 1,9 |
Volkswagen e-Golf | 960 000 | 85 | 24 | 1,6 | 4,2 × 1,8 |
Volkswagen e-Up! | 605 000 | 40 | 18,7 | 1,2 | 3,5 × 1,6 |
Mercedes-Benz B ED | 1 020 000 | 132 | 28 | 1,8 | 4,3 × 1,8 |
Audi e-tron | 2 140 000 | 265 | 95 | 2,6 | 4,9 ×1,9 |
Škoda Citigo iV | 479 900 | 61 | 36,8 | 1,2 | 3,6 ×1,6 |
Hyundai Kona Electric | 993 000 | 100 | 39,2 | 1,6 | 4,2 ×1,8 |
Nejdůležitější u elektromobilů je délka dojezdu na jedno nabití
První elektromobily byly schopné na jedno nabití ujet maximálně tak 150 kilometrů, ty dnešní už zvládnou téměř dvojnásobek 300 kilometrů. To neplatí pro Teslu, která už pět let vyrábí a prodává elektromobily s rekordním dojezdem více než 400 kilometrů. Důvodem je odlišná konstrukce akumulátorů (baterií).
Zatímco ostatní automobilky do elektromobilů používají prizmatické články ve tvaru kvádru, Tesla už od začátku sazí na články válcového tvaru připomínající klasické tužkové baterie. Tyto válcové články totiž nabízí vysokou hustotu energie na jednotku hmotnosti, lze je dobře zchladit a navíc jsou o dost levnější.
Koupi elektromobilu podporuje rozšiřující se nabíjecí síť
V současné době se v České republice nachází přibližně stovka nabíjecích stanice pro elektromobily a třicet z nich umožňuje rychlé nabíjení. Síť nabíjecích stanic se přitom neustále rozšiřuje a to zejména ve městech a v okolí hlavních silničních a dálničních tahů. Výstavbu dobíjecích stanic finančně podporují fondy Evropské unie.