Na konci února se na nejstarší a nejdelší české dálnici D1 opět objevily značky upozorňující řidiče na probíhající práce, opravy a omezení. Zimní přestávka skončila a byla zahájena údajně největší část modernizace D1 od roku 2013.
Práce na D1 byla zahájeny v sobotu 22. února 2020, kdy dělníci začali na vybraných úsecích rozmisťovat dopravní značení. Jako první přišel na řadu úsek u Benešova a dva nadjezdy u Humpolce. Hlavní práce na nejvytíženější české dálnici by měly začít v březnu. Celkem by mělo být letos zrekonstruováno 71 kilometrů dálnice.
Omezena bude doprava na sedmi úsecích
Plánováno je celkem sedm velkých omezení, což je nejvíce oprav v jednom roce od zahájení modernizace D1. Tradičně nejnáročnější budou měsíce duben až srpen, poté začnou být jednotlivá omezení postupně minimalizovaná či úplně odstraňována.
Sedm plánovaných omezení na D1 v roce 2020 (celkem 71 kilometrů):
Mirošovice - Hvězdonice (21. - 29. kilometr)
Soutice - Loket (56. - 66 kilometr)
Koberovice - Humpolec (81. - 90. kilometr)
Humpolec - Větrný Jeníkov (90. - 104. kilometr)
Velký Beranov - Měřín (119. - 134. kilometr)
Obchvat Velkého Meziříčí (141. - 146. kilometr)
Devět Křížů - Ostrovačice (168. - 178. kilometr)
Dosud bylo v rámci modernizace zahájené v roce 2013 opraveno 90 kilometrů, zbývá tedy 71 kilometrů. Modernizace D1 by měla být kompletně dokončena v roce 2021. Do konce letošního roku by mělo být otevřeno dalších 37 kilometrů dálnice, v příštím roce pak zbývajících 34 kilometrů.
Nejvíce oprav čeká dálnici na území Vysočiny
Největších problémů, které rozsáhlé a dlouhotrvající opravy mohou v dopravě na D1 způsobit, se Ředitelství silnic a dálnic obává na Vysočině, kde se bude modernizace probíhat na jednom velkém úseku dlouhém dokonce 25 kilometrů (Koberovice až Větrný Jeníkov).
„Na území Vysočiny bude prakticky souvisle 25 kilometrů v uzavírce. Samozřejmě je potřeba velká trpělivost řidičů, protože ty uzavírky sice jsou vedeny v profilu dva plus dva jízdní pruhy oběma směry, každopádně samozřejmě je to velká trpělivost řidičů tak, aby vydrželi jet tou osmdesátikilometrovou rychlostí,“ uvedl Radek Mátl, šéf Ředitelství silnic a dálnic.
Řidiče budou kontrolovat radary
Na pěti omezených a zúžených úsecích budou umístěny radary, které budou kontrolovat řidiče, jak dodržují maximální povolenou rychlost 80 km/h. Radek Mátl důrazně upozorňuje, že každý řidič, který tuto rychlost překročí, dostane odpovídající pokutu. Cílem není šikana, ale klidný provoz bez problémů.
Radar bude umístěn například na na úsecích Mirošovice - Hvězdonice, Soutice - Loket, Velký Baranov a Měřín a na obchvatu Velkého Meziříčí. „Cílem není nikoho šikanovat. Cílem je zklidnit provoz. I proto tam budou cedule, kde bude zvýrazněno to, že tam ten radar jest,“ vysvětluje ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). U komplikovanějších úseků by měly být rovněž posíleny policejní hlídky.
Ministerstvo dopravy radí řidičům, aby byli připraveni
Na D1 se mohou a pravděpodobně také budou v důsledku rozsáhlých omezení tvořit dlouhé kolony. Podle dopravních expertů může jít o minuty i hodiny. Vyšší bude i riziko dopravní nehody.
"Bude to nejhorší sezóna vůbec. Je to dáno tou délkou těch uzavírek. Nehody se odehrávají především před samotnými uzavírkami. To znamená dobržďujeme narychlo, některá auta se tam chtějí ještě zařadit narychlo z rychlého pruhu a tak dále," varuje Igor Sirota z ÚAMK.
Ministerstvo dopravy proto řidičům radí, aby byli připraveni na náročné situace, kdy na D1 neplánovaně stráví delší dobu. Myslet by měli zejména na dostatek pohonných hmot v nádrži, ale také na nápoje a jídlo, případně nezbytné léky, nabíječku na telefon, baterku a pro děti mít s sebou nejen hračky, ale také polštář a deku.