Přístrojová deska v autě se svítícími kontrolkami

Co říká která kontrolka v autě? U oranžové zbystřete, u červené raději v jízdě nepokračujte

Pokud je s automobilem něco v nepořádku, potřebuje řidiče spolehlivým způsobem upozornit. A to prostřednictvím kontrolek. Co jednotlivé symboly v autě znamenají? Kdy můžete s opatrností pokračovat v jízdě a kdy je naopak lepší vozidlo hned zastavit a problém odstranit?

Různé barvy kontrolek napoví

Řidiči se mohou během jízdy setkat se třemi základními druhy barevných kontrolek. Obecně platí, že pokud se rozsvítí kontrolka zeleně nebo modře (případně bíle), můžeme pokračovat v jízdě, protože se nejedná o signál poruchy, nebo jiného problému. Tyto kontrolky řidiče pouze informují, že určitá funkce nebo systém byl aktivován a funguje správně.

U oranžově (případně žlutě) svítících kontrolek bychom už ale měli zpozornět. V tomto případě nás elektroničtí strážci bezpečnosti upozorňují na hrozící problém, který většinou naši jízdu ukončit nemusí. Bezprostředně po dojetí do cíle bychom jej ovšem měli odstranit, případně svěřit vůz do specializovaného autoservisu.

Problém nastává ve chvíli, kdy se některá z kontrolek na palubní desce rozsvítí červeně. V takovém případě je potřeba neprodleně vozidlo odstavit, vypnout motor a vzniklý problém, který může být kritický jak pro stav vozidla, tak i pro bezpečnost posádky, začít neprodleně řešit. I tady ovšem existuje pár výjimek. Červená kontrolka se totiž může rozsvítit i jako připomínka důležitých úkonů (např. nezapnutý pás, aktivace ruční brzdy).

Nejlepší nabídky autopojištění na jednom místě

Srovnáme vám nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Vámi vybrané pojištění vám naši specialisté pomůžou sjednat do několika minut.

Výčet nejběžnějších kontrolek

Na palubní desce se může rozblikat některá z desítek kontrolek. Řidiči se však běžně setkávají jen se zhruba dvacítkou těch nejčastějších. Co dělat, když se rozbliká některá z následujících kontrolek?

Kontrolka ABS: ABS je zkratkou anglického Anti-lock Brake System, což se dá volně přeložit jako anti-blokovací systém. Tento elektronický asistent zajišťuje maximální brzdný účinek, stabilizuje vozidlo, zabraňuje nechtěnému smyku a zlepšuje ovladatelnost na kluzkém povrchu nebo při nouzovém manévru. Jakmile otočíte klíčkem v zapalování, kontrolka se automaticky aktivuje. Při správném fungování za chvíli zhasne.

Svítí-li však dále, může poukazovat na zanesené nebo povolené čidlo na některém z kol. V takovém případě je potřeba být obezřetný při jízdě na sněhu, štěrku nebo při silném dešti a brždění. V ideálním případě zajeďte do automyčky a očistěte podvozek vozidla od sněhu nebo jiných nánosů nečistot. Pokud kontrolka stále svítí, s návštěvou autoservisu neotálejte.

Kontrolka brzdového obložení: Pokud se rozbliká tato kontrolka, vůz vás informuje o tom, že vaše brzdové destičky dosáhly minimální síly obložení a budou potřebovat vyměnit. Pro bezpečnost vozu i posádky návštěvu servisu dlouho neodkládejte.

Kontrolka airbagu: Tato kontrolka nejčastěji upozorňuje na přerušení obvodu. Na vině bývá poškození kabelů pod sedadly, a to hlavně v zimním období, kdy se v těchto místech hromadí vlhko. V první řadě můžete zkusit očistit kontakty speciálním sprejem. Pokud to nepomůže, opět zamiřte do servisu. Airbagy totiž nemusí správně fungovat.

Kontrolka filtru pevných částic: Touto kontrolkou se vůz hlásí o regeneraci, která měla proběhnout, ale kvůli nevhodným podmínkám se tak nestalo. Pokud se jinak vůz chová normálně, vyjeďte s ním za město a udržujte stálou rychlost na čtvrtý nebo pátý stupeň a k tomu točte otáčky nad 2,5 tisíce. Jakmile vůz signalizuje vyšší spotřebu, mělo by dojít k regeneraci a následnému zhasnutí kontrolky. Pokud se tak nestane, může být filtr zanesený a vyžaduje servisní zásah.

Kontrolka katalyzátoru/motoru: Této kontrolce je kvůli svému vzhledu lidově přezdíváno „pečené kuře” a po jejím rozsvícení zachvátí většinu řidičů panika. I tady je ale potřeba zachovat chladnou hlavu. Pokud se totiž kontrolka rozsvítí, příčinou může být natankování špatného paliva či jiná méně problematická závada. Jestliže ale začne kontrolka blikat, upozorňuje na vážnější poruchu. V takovém případě je nutné navštívit autoservis.

Kontrola stability vypnuta: Systém ESP, který pomáhá stabilizovat vozidlo při hrozbě smyku, si může řidič sám zapnout a vypnout. Pokud jste systém sami nevypnuli, může jít o poruchu čidla. V takovém případě je potřeba nechat auto diagnostikovat v servisu.

Kontrola stability: Pokud svítí tato kontrolka společně s kontrolkou ABS, může jít o vadný snímač nebo kroužek na ložisku. S návštěvou servisu opět neotálejte.

Kontrolka nízké hladiny oleje: Pokud se na palubní desce rozsvítí oranžová (nebo žlutá) kontrolka oleje, značí to nízkou hladinu oleje v motoru. Zastavte na nejbližší pumpě a olej doplňte.

Jestliže se kontrolka rozsvítí červeně, okamžitě zastavte! Kontrolka v tomto případě varuje před zadřeným motorem nebo nedostatečným mazáním, které může skončit nevratným poškozením. V takovém případě se vyplatí kontaktovat asistenční nebo odtahovou službu.

Kontrolka tlaku v pneumatikách: Výstražná kontrolka nízkého tlaku v pneumatikách se rozsvítí v případě výrazného poklesu tlaku v některé z pneumatik. Pokud kontrolka svítí, odpovídající pneumatiky je nutné nahustit na správný tlak. V případě, že kontrolka nezhasne ani po nahuštění, bude potřeba vyměnit celé kolo za rezervu.

Univerzální výstraha: Žlutý vykřičník v trojúhelníku může značit potíže s tlakem v pneumatikách, které mohou být zapříčiněny několika dalšími faktory. Pneumatiky překontrolujte (případně z pláště odstraňte cizí těleso nebo kolo rovnou vyměňte za rezervní) a nahustěte kompresorem. Kontrolka se může rozsvítit také v případě jízdy na kluzkém povrchu. Tady je na místě reset celého systému. Pokud kontrolka stále svítí, je lepší zavolat silniční asistenci, nebo kontaktovat servisního operátora.

Kontrolka EPC: Svítící kontrolka EPC může mít mnoho příčin. Nejčastěji značí poruchu brzdového spínače u pedálu. Výměna brzdového spínače, který se nachází za brzdovým pedálem, se dá s trochou zručnosti zvládnout i bez návštěvy servisu. Pokud kontrolka i nadále svítí, může jít o poruchu potenciometru plynového pedálu, poruchu nebo znečištění škrtící klapky motoru, závadu lambda sondy, poruchu snímače vody nebo elektroniky. Příčinu v tomto případě odhalí pouze návštěva autoservisu a diagnostika vozu.

Kontrolka žárovky: Pravděpodobně některá z žárovek praskla a je potřeba ji vyměnit.

Věděli jste?

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi průměrně ušetří 2 350 Kč za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy.

Kontrolka žhavení: Spirálkovitá kontrolka se může oranžově rozsvítit z mnoha různých příčin (např. závada na spínači brzdového pedálu, opotřebované žhavící svíčky, špatné čidlo teploty výfukových plynů, porucha snímače polohy regulačního šoupátka apod.). Ani v tomto případě se nevyhnete návštěvě servisu a diagnostice.

Kontrolka ostřikovačů: Tato kontrolka symbolizuje nízkou hladinu kapaliny do ostřikovačů. Problém vyřešíte dolitím vhodné kapaliny, kterou pořídíte na nejbližší benzince.

Kontrolka paliva: Laicky tzv. „hladové oko" se na přístrojové desce objeví vždy, když množství benzínu nebo nafty v nádrži klesne pod konkrétní mez. Ačkoliv by měl vůz dojet ještě několik (desítek) kilometrů, návštěvu čerpací stanice zbytečně neodkládejte.

Kontrolka posilovače řízení: Pokud se kontrolka rozsvítí oranžově, upozorňuje pouze na omezenou funkčnost posilovače řízení. Zasvítí-li červeně, je posilovač nefunkční, což ostatně poznáte při otáčením volantem. Závadu odstraní pouze v servise.

Kontrolka baterie/dobíjení: Blikající kontrolka dobíjení může signalizovat opotřebované nebo silně poškozené uhlíky alternátoru. Může jít také o zničené sběrné kroužky rotoru. V případě, že kontrolka svítí, může být poškozen stator alternátoru nebo může být opotřebovaný či zaolejovaný drážkový řemen. Jít může i o poruchu napínáku řemene, problém regulátoru napětí, či zkorodované svorky a kabely baterie. V tomto případě opět navštivte nejbližší servis.

Kontrolka ruční brzdy/nízká hladina brzdové kapaliny: Kontrolka může znamenat pouhé zatažení či nedostatečné uvolnění ruční brzdy. Pokud ovšem kontrolka bliká a ozve se trojí pípnutí, upozorňuje na nízkou hladinu brzdové kapaliny. Brzdovou kapalinu dolijte. Pokud kontrolka i nadále bliká, opatrně dojeďte do nejbližšího autoservisu.

Kontrolka chladicí kapaliny: Kontrolka upozorňuje na přehřátí motoru nebo nedostatek chladicí kapaliny. Vůz proto okamžitě zastavte, vypněte motor a po jeho vychladnutí zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny. Pokud je jí málo, doplňte ji obyčejnou vodou. Pak zamiřte do autoservisu, kde vám kapalinu doplní do správného poměru.

Nezapnuté pásy: Tato kontrolka se rozsvítí, pokud otočíte klíčkem v zapalování, nastartujete, obsadíte (zpravidla) přední sedadla a nezapnete si bezpečnostní pás. Jakmile rychlost vozidla překročí nízkou hodnotu, svítící kontrolku často doplní i zvuková signalizace. Připoutejte se!

Kontrolka tlaku oleje: Pokud se kontrolka rozsvítí žlutě, upozorňuje na nízký stav hladiny motorového oleje, který je potřeba doplnit. Olej seženete na většině čerpacích stanic. V případě, že se kontrolka rozsvítí červeně, značí nízký tlak motorového oleje, což je závažný problém a určitě byste neměli pokračovat v jízdě, ale zamířit do nejbližšího servisu.

Obrysová světla: Kontrolka je většinou zelená nebo modrá a její rozsvícení značí, že máte obrysová světla zapnutá.

Potkávací světla: Zelená nebo modrá kontrolka má opět pouze informativní charakter a řidiče informuje o tom, že má rozsvícená potkávací světla.

Dálková světla: Informativní kontrolka, která řidiče upozorňuje na to, že svítí dálkovými světly. Ta ovšem nemohou být použita, pokud je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo pokud by světly mohl být oslněn řidič protijedoucího vozidla nebo vozidla jedoucího před vámi, případně jiný účastník silničního provozu.

Mlhová světla: Kontrolka předních mlhových světlometů vypadá jako velké D, které má po levé straně přeškrtnuté tři horizontální čáry.

Kdo je připraven, není překvapen

Při rozsvícení kontrolky na palubní desce není potřeba panikařit. Naprostá většina situací má řešení, které zvládnete sami nebo ho necháte na zkušenějších odbornících v nejbližším autoservisu.

Vždy se ovšem vyplatí mít sjednané nejen kvalitní povinné ručení s dostatečnými limity pojistného plnění, ale také pojištění havarijní s rozšířenými asistenčními službami, které řidiče ušetří finančních nepříjemností.

Kdykoli vás proto na závady upozorní červená kontrolka, volejte asistenční služby a nechce si poradit.

Při výběru vhodného pojištění využijte naši praktickou kalkulačku, která vám usnadní orientaci v jednotlivých nabídkách pojišťoven a umožní online sjednání s celou řadou výhod!

Havarijní pojištění se vyplatí všem

I ti nejzdatnější řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Sjednejte si havarijní pojištění dříve, než bude pozdě. Naši specialisté vám pomohou s výběrem i sjednáním.

Autorka - Vendula Flassig Vrablová
Vendula Flassig VrablováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?