Vše, co potřebujete vědět o STK
Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.
Co je STK?
Mnoho řidičů za zkratkou STK hledá „státní technickou kontrolu“. Běžně se proto setkáváme s obraty jako „jízda bez STK“ nebo „ceny STK“. Oficiálně ale žádná státní technická kontrola neexistuje. STK je zkratka pro „stanici technické kontroly“ – místo, kde ke kontrole vozidla dochází. Některé obraty s STK jako „státní technickou kontrolou“ jsou ale natolik ustálené, že se jim v textu nebudeme vyhýbat ani my.
STK je tedy místo, kde vyškolení zaměstnanci provádí zákonem stanovenou kontrolu vašeho vozidla, jeho konstrukčních částí a systémů. Kromě technické kontroly vozidel na STK běžně probíhá také měření emisí či evidenční kontrola.
Věděli jste?
Na technickou kontrolu se můžete dostavit na jakoukoliv STK v České republice – k místu registrace vozidla se nijak nepřihlíží. Nejbližší STK si snadno dohledáte na webu Ministerstva dopravy.
Jak často musíte s vozidlem na STK?
U nových osobních automobilů musíte na STK poprvé po 4 letech. Další kontroly následují každé 2 roky. Pokud nevíte, kdy vám vyprší technická, stačí se podívat na zadní SPZ. Právě tam se lepí červená známka s vyznačeným koncem platnosti technické kontroly. Na vnějším číselném kruhu je označený měsíc, na vnitřním najdete rok.
Kontrola platnosti STK podle SPZ nestačí
Technická kontrola neplatí do konce měsíce vyznačeného na červené známce, ale do konkrétního dne, k němuž uběhne zákonem stanovená lhůta. Ten z „STK známky“ na SPZ bohužel nevyčtete. Přesný termín platnosti STK najdete online na Portálu dopravy, Portálu občana, webu dataovozidlech.cz nebo v aplikaci eTechničák. Poslední dvě možnosti vám poslouží i v případě, že nemáte elektronickou identitu.
Starosti s kontrolou termínu si ušetří majitelé vozidel vlastnící datovou schránku. Těm totiž přijde zpráva o končící platnosti technické prohlídky.
Interval pravidelné technické kontroly se liší podle typu vozidla. Například s motocyklem musíte na STK jen jednou za 4 roky, u nové motorky vás první kontrola čeká dokonce až po 6 letech.
Kategorie vozidla | Druh vozidla | Lhůta technické prohlídky od data první registrace vozidla | Lhůta pro následující technické prohlídky | Přibližná cena technické kontroly v roce 2024 |
---|---|---|---|---|
M1 | Osobní automobil | 4 roky | 2 roky | 1 100–1 400 Kč |
L | Motocykly, tříkolky, čtyřkolky | 6 let | 4 roky | 800–1 200 Kč |
M2, M3 | Autobusy | 1 rok | 1 rok | 2 000–2 500 Kč |
N1 | Nákladní automobily do 3,5 t | 4 roky | 2 roky | 1 100–1 400 Kč |
N2, N3 | Nákladní automobily nad 3,5 t | 1 rok | 1 rok | 2 000–2 500 Kč |
O1 | Přípojné vozidlo do 750 kg (nebrzděné) | 6 let | 4 roky | 700–900 Kč |
O1 | Přípojné vozidlo do 750 kg (brzděné) | 4 roky | 2 roky | 700–900 Kč |
O2 | Přípojné vozidlo od 750 kg do 3,5 t | 4 roky | 2 roky | 900–1 100 Kč |
T | Traktor s maximální rychlostí do 40 km/h | 4 roky | 4 roky | 1 200–1 600 Kč |
T | Traktor s maximální rychlostí nad 40 km/h | 4 roky | 2 roky | 1 200–1 600 Kč |
- | Vozidla autoškoly, autopůjčovny a taxislužby, vozidla s právem přednosti jízdy | 1 rok | 1 rok | v závislosti na typu vozidla |
STK Praha je dražší než STK Lhota
Ceny STK nejsou určené státem a každá stanice si je stanovuje podle sebe. Nejméně zaplatíte za technické kontroly na venkově a v menších městech, naopak nejdráž vychází STK Praha.
Jízda bez STK: Jaká je pokuta za propadlou technickou
Jak vysoká pokuta za propadlou technickou vám hrozí? Záleží, jak bude daný přestupek kvalifikován. Pokud vám pouze unikla zákonem stanovená lhůta, ale vaše vozidlo je jinak v pořádku, hrozí vám pokuta ve výši 1 500–2 500 Kč. Do bodového systému se tento přestupek nepromítne.
Jiná situace nastává, když je vozidlo zároveň technicky nezpůsobilé. Jedná se o závažnější přestupek, protože váš vůz může bezprostředně ohrožovat ostatní účastníky provozu. Pokuta je tím pádem vyšší – až 10 000 Kč. Navíc dostanete 6 trestných bodů.
Bez platné STK nesmíte na silnici vůbec vyjet. Správně byste tedy po uplynutí platnosti technické kontroly měli vozidlo na STK nechat odtáhnout. V praxi ale někteří řidiči v podobných situacích vyrazí i s hrozbou pokuty.
Na silnici nesmíte vyjet ani bez povinného ručení. Která pojišťovna vám auto pojistí nejlevněji? Odpověď se dozvíte v naší online kalkulačce.
Jízda bez STK vám může přidělat ještě další problémy. Pokud se stanete účastníkem dopravní nehody, může pojišťovna přistoupit ke krácení či odmítnutí pojistného plnění. Jednání s pojišťovnou vám opět výrazně zkomplikuje případná technická nezpůsobilost vozidla.
Co pracovníci STK kontrolují
Cílem kontroly na STK je prověřit celkový technický stav vozidla. Na co se technici primárně soustředí?
Identifikace vozu (registrační značka, VIN kód)
Stav tachometru
Brzdový systém (stejnosměrnost, účinnost, brzdové vedení)
Řízení (geometrie, vůle)
Výhled řidiče (stav skel a zrcátek, jejich homologace, odmlžování a odmrazování skel, stěrače atd.)
Světla (fungování světel, elektroinstalace)
Kola, pneumatiky a nápravy (celkový stav, zavěšení, odpružení, tlumiče apod.)
Karoserie a podvozek (ostré a nebezpečné hrany, koroze, vůle)
Motor (výkon, hlučnost, únik kapalin, výfukový a palivový systém)
Bezpečnostní pásy, airbagy
Další vybavení (zvukové a výstražné systémy, rychloměr apod.)
Případné závady na vozidle se rozdělují do tří skupin podle míry závažnosti. Typ závady značně ovlivňuje i vaše následující kroky.
Závady typu A: Lehké závady, které nemají vliv na provozuschopnost vozidla a platnost technické kontroly. Do budoucna ale mohou znamenat komplikace, proto je technici často využívají jako upozornění (počínající koroze, mírné mechanické poškození dílů apod.).
Závady typu B: Vážné závady, které zároveň nejsou přímou hrozbou pro provoz. Do této kategorie patří například nefunkčnost některého z brzdových světel či únik vybraných provozních kapalin. Po zjištění závady typu B je vozidlo technicky způsobilé jen na 30 dnů. Během této doby máte možnost problémy odstranit a poté se dostavit na opakovanou prohlídku, kde se již kontrolují pouze tyto závady. Za opakovanou prohlídku zaplatíte zhruba třetinu ceny klasické technické kontroly – většinou při návštěvě stejné STK. Opakované kontroly na základě rozhodnutí z jiné STK jsou často cenově znevýhodněné.
Závady typu C: Nebezpečné závady ohrožující bezpečnost provozu a jeho další účastníky. Může jít například o únik brzdové kapaliny nebo nedostatečný brzdný účinek. Se závadou typu C neodjedete ani z STK – vůz musíte nechat na vlastní náklady odtáhnout. Pokud se vám závady podaří v budoucnu odstranit, můžete vozidlo na STK opět přistavit (znovu pomocí odtahovky). Dokud nedojde k nové (a úspěšné) kontrole, nesmíte s vozidlem na silnici.
Na co si dát na STK pozor
Mezi nejčastější závady patří problémy s brzdovým systémem (nedostatečný brzdný účinek, nefungující brzdová světla, únik brzdové kapaliny), pneumatikami (opotřebení, nesprávný rozměr), osvětlením a únikem provozních či jiných kapalin. Dalším běžným důvodem pro neudělení technické je neschválená změna nebo úprava vozidla, která může souviset například s tuningem.
Příprava na STK
Pokud má vaše auto už něco za sebou a obáváte se, že byste na technické kontrole nemuseli projít, neváhejte se obrátit na odborníky. V mnoha autoservisech nabízí přípravu na STK jako samostatnou službu. Pracovníci servisu jistě budou vědět, na co se před kontrolou zaměřit. Vozidlo může na STK přistavit kdokoliv, nemusí to být nutně jeho majitel. Vybrané servisy vám tak kontrolu vyřídí kompletně i s návštěvou STK.
Jaké dokumenty potřebujete na STK s sebou?
Malý technický průkaz
Protokol o měření emisí (pokud už bylo provedené, ne starší než 30 dnů)
Doklady o homologaci doplňků instalovaných na/ve vozidle, pokud nejsou zapsané v technickém průkazu
Protokol o předchozí prohlídce v případě opakované technické kontroly
Emise: Cena návštěvy STK se zvýší
Měření emisí probíhá také na STK. Vozidla ho musí absolvovat každé dva roky, proto se standardně vykonává společně s technickou prohlídkou. Jedná se ale o dva samostatné úkony, které nemusí proběhnout najednou. Nicméně během technické kontroly předkládáte protokol o měření emisí, který nesmí být starší než 30 dnů.
Za měření emisí zaplatíte v závislosti na STK a typu motoru zhruba 1 000–1 500 Kč. Některé stanice nabízí technickou kontrolu a měření emisí ve zvýhodněném balíčku. U motocyklů se měření emisí od roku 2018 neprovádí. Na STK a emise si u osobního automobilu vyhraďte zhruba hodinu. Pokud riskujete návštěvu STK bez objednání, počítejte navíc s čekací dobou podle množství zákazníků.
STK: Změny 2024
Rok 2024 přinesl pro řidiče řadu novinek. Změny se nevyhnuly ani technickým prohlídkám. V minulosti jste s sebou na STK museli nosit velký technický průkaz. Do průkazu se zapisoval přesný datum platnosti kontroly. Stát však velké techničáky přestal od ledna 2024 vydávat a na STK je již předkládat nemusíte. Průkazy jsou postupně stahovány z oběhu – úředníci je odebírají při provádění změn v registru vozidel (například při přepisu auta na jiného vlastníka).
Pokud ale velký techničák stále máte, vezměte si ho raději na STK s sebou. Po technické kontrole vám zůstane, technici nejsou zodpovědní za jejich odebírání. Pracovníci STK na základě velkého technického průkazu prověří data v registru vozidel a případné neshody zapíšou do protokolu o technické prohlídce. Informace o neshodě dat bude tímto způsobem předána do registru, kde dojde k doplnění či úpravě dat. Záznam o provedené kontrole je nově evidovaný pouze online. Dohledáte ho na Portálu dopravy, Portálu občana, webu dataovozidlech.cz či v aplikaci eTechničák.
Pořídili jste si nový vůz a STK se vás zatím netýká? Nezapomeňte svého plechového miláčka chránit pomocí havarijního pojištění. U nového vozu si ho raději sjednejte i s pojištěním pořizovací ceny – GAP pojištěním. V případě totální škody nebo odcizení auta dostanete od pojišťovny částku v hodnotě pořizovací ceny vozidla, nikoliv (výrazně nižší) reálnou cenu v době pojistné události.