Řízení aquaplaning

Co je aquaplanning a jak se při něm zachovat?

21. 5. 2020
|
Délka čtení: 7 min.

Aquaplaning (chcete-li aquaplannig) je věcí nepříjemnou, ale řešitelnou. Za svůj život se s ním setká drtivá většina řidičů. Většina tuhle nepříjemnou situaci zvládne v klidu. Ti, kteří zazmatkují, jsou často však jen krůček od nebezpečné autonehody. Jak se mu vyvarovat, proč k němu dochází a co dělat, když se mu nedokážete vyhnout? Čtěte následující řádky a dozvíte se to!

Co si představit pod pojmem aquaplaning?

Při aquaplaningu se stává vozidlo téměř neovladatelné. Dochází k němu tehdy, pokud se na vozovce objeví větší množství vody. Samotný vznik aquaplaningu souvisí s nedostatečným odvodem vody pneumatikou a tím vytvořením tzv. vodního klínu před kolem, který se následně rozšíří i pod pneumatiku. Pneumatika tak ztrácí kontakt s vozovkou a vozidlo je proto jen velmi málo (anebo není dokonce vůbec) ovladatelné.

Co má na vznik aquaplaningu vliv?

  • Rychlost: Čím vyšší rychlost, tím menší čas mají pneumatiky k tomu, aby mohly vodu odvádět. Voda tak následně zvedne kola z povrchu vozovky.

  • Hmotnost vozidla: Lehčí automobily představují větší riziko pro vznik aquaplaningu.

  • Množství a hloubka vody na silnici: Čím je voda hlubší, tím těžší je pro pneumatiky zachovat přilnavost.

  • Složení vody: Aquaplaning ovlivňuje také hustota vody na povrchu vozovky, která může být pozměněna například vytékajícím olejem, solí nebo teplotou okolí.

  • Stav povrchu vozovky: K aquaplaningu spíše dojde na hladké vozovce než na zvrásněném povrchu.

  • Vzorek běhounu: Některé dezény běhounu odvádějí vodu účinněji než jiné.

  • Hloubka dezénu: Čím jsou pneumatiky opotřebenější, tím je k dispozici menší prostor pro odvod vody

  • Velikost pneumatik: Čím větší je povrch pneumatiky, tím je riziko vzniku aquaplaningu nižší.

  • Tlak v pneumatikách: Nedostatečné nahuštěné nebo přehuštěné pneumatiky mohou zvyšovat riziko aquaplaningu.

  • Hnací ústrojí vozidla: Za určitých podmínek jsou vozidla s pohonem 4 kol k aquaplaningu náchylnější než vozidla s pohonem 2 kol.

Kde k aquaplaningu často dochází a jak to poznat?

Riziko aquaplaningu je největší při průjezdu loužemi nebo stojící vodou. Řidič prakticky nemá možnost bezpečně odhadnout, jak hluboká louže bude, proto se při dešti a po něm vyplatí jezdit pomalu. Je také dobré vyvarovat se krajnicím, kde vznikají louže nejčastěji. Během deště nebo bezprostředně po něm se proto držte u středu vozovky nebo jízdního pruhu a jeďte ve stopách aut před vámi, která budou vodu rozrážet.

To, že k aquaplaningu došlo, poznáte podle toho, že poháněná kola ztratí trakci s vozovkou. Zároveň si můžete všimnout zvýšení otáček motoru a nepřesného údaje o rychlosti a protáčení kol. Jestliže právě projíždíte zatáčkou a ztratíte trakci na předních kolech, počítejte s tím, že vozidlo bude směřovat k vnější straně zatáčky. Pokud ztratíte trakci zadních pneumatik, dostanete smyk do strany. V případě, že trakci ztratí všechny čtyři pneumatiky najednou, vůz bude klouzat rovně. Jakmile kola automobilu opět získají trakci, může dojít k náhlému škubnutí ve směru dané pneumatiky.

Co dělat v případě aquaplaningu?

Pokud se aquaplaningu přece jen nevyhnete, je potřeba zachovat klid a chladnou hlavu. Začínající aquaplaning poznáme podle toho, že vám volant cukne v okamžiku vzniku vodního klínu nebo plaváním auta. Při aquaplaningu nikdy nebrzděte, nepřidávejte plyn a prudce nezatáčejte, mohli byste dostat smyk nebo dokonce hodiny. Raději držte volant rovně a pevně, uberte plyn a vyšlápněte spojku, aby se hnací kola uvolnila. Kola by se měla o vodu zpomalit a začít opět fungovat, protože se obnoví kontakt pneumatik s vozovkou. Pak následuje ono výše zmíněné škubnutí. Nelekněte se, auto se vám podařilo dostat opět pod kontrolu!

Autorka - Vendula Flassig Vrablová
Vendula Flassig VrablováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.