Co byste měli zkontrolovat před jízdou na dovolenou? – 1. Díl
Vyrazit na dovolenou vlastním vozem je pro řadu lidí velmi komfortní představa dovolené. Zastávky a pauzy si určují podle vlastních potřeb, není problém se odchýlit od původně plánované cesty a někteří cestovatelé auto využívají i k přespání.
Jakkoli může taková varianta strávené dovolené být pohodlná, může se také rychle změnit v nepříjemný zážitek, když vám auto vypoví službu. To se může stát z celé řady důvodů, a proto se před cestou doporučuje auto pečlivě zkontrolovat. Přinášíme seznam toho, na co se zaměřit.
Servis nebo kontrola na vlastní pěst?
Nejprve je potřeba si položit otázku, jestli kontrolu auta svěříte odborníkům v servisu, nebo si na ni troufnete sami. Obě varianty mají řadu pro a proti.
V autorizovaném servisu váš vůz prohlédne profesionál a může odhalit to, čeho byste si laickým pohledem nemuseli všimnout. Zabere to ale nějaký čas, možná se budete dokonce muset objednat na nějaký termín. To může být problematické zejména v případě, kdy na dovolenou odjíždíte už za pár dní a nedaří se vám domluvit čas, kdy máte volno vy i servis. Takovou prohlídku je tedy potřeba plánovat s předstihem. Což se ale doporučuje obecně i v případě, že si prohlídku provedete sami, abyste na případnou opravu měli čas.
Při kontrole v servisu by vám měli zkontrolovat zejména tlumiče, sbíhavost kol, stav baterie a proces jejího dobíjení, kvalitu motorového oleje a její stav, stav brzdových destiček a plno dalších součástek, které si sami nezkontrolujete.
Oproti tomu prohlídku auta na vlastní pěst si můžete provést i doma v garáži, a to jen podle vašich časových možností. Bude to také levnější, jelikož v servisu byste za prohlédnutí auta museli zaplatit. Takto budete muset platit jen v případě, že najdete nějakou závadu a tu budete potřebovat před odjezdem vyřešit.
Ve článku se zaměříme na případ, kdy si prohlídku auta provedete sami.
Zkontrolujte tlak v pneumatikách
Tlak v kolech ovlivní jízdní vlastnosti auta, a tak jej před cestou zkontrolujte. Například podhuštěné pneumatiky mohou způsobit horší ovladatelnost vozu, vyšší spotřebu, rychlejší opotřebení a jejich přehřívání, v extrémním případě může způsobit i proražení. Podle statistik navíc ÚAMK jsou navíc podhuštěné pneumatiky příčinou každé druhé až třetí nehody při cestách Čechů do zahraničí.
Při kontrole a dohušťování pneumatik nezapomeňte totéž udělat i u rezervního kola.
Výrobce vždy na štítku uvádí, jaký tlak má v pneumatikách být, což vám poskytne návod, na jaký tlak je před cestou dohustit. Štítek najdete na sloupku dveří u řidiče nebo na víčku palivové nádrže. Pokud bude auto více naložené než obvykle, je potřeba pneumatiky dofouknout na vyšší tlak, než je obvyklé.
Kromě toho se zaměřte i na vizuální kontrolu pneumatik a hloubku dezénu. Každý stát Evropské unie má danou minimální hloubku, která většinou činí 1,6 mm. Pokud jí vaše pneumetiky nedosahují, bude bezpečnější je před cestou vyměnit.
Nezapomeňte na všechny kapaliny
Kontrolou by měly projít také provozní kapaliny, a to:
motorový olej,
chladící kapalina,
brzdová kapalina,
voda do ostřikovačů.
U všech třech zkontrolujte jejich hladinu a případně je doplňte podle potřeby. Vem te také v úvahu, že v odlišných klimatických podmínkách se může například brzdová kapalina odpařovat rychleji. Olej pak může ubývat rychleji, když je auto velmi zatížené. Vzít s sebou proto můžete i případnou náhradní náplň, aby vás rychlý úbytek vlivem teplot či zatížení nepřekvapil.
Pokud pojedete výrazně zatíženým autem, může být spotřeba auta výrazně vyšší, než na co jste zvyklí. V extrémním případě i přes 1 litr na 1000 km. Doporučuje se proto mít buď dostatečnou zásobu, nebo vědět, kde je možné olej po cestě dokoupit.
Nezaškodí, když si na cestu přibalíte i destilovanou vodu, kterou pak využijete pro ostřikovače a nebo do chladiče. Zejména v zemích, kde panuje vyšší teplota, než na jakou jste zvyklí u nás, se tyto kapaliny odpařují rychleji, než na co jsme zvyklí.