Co byste měli vědět, když budete po havárii používat náhradní vozidlo
Někdo vás naboural, vaše vozidlo se porouchalo nebo je z nějakého jiného důvodu nepojízdné? To ještě neznamená, že musíte chodit pěšky. Od pojišťovny totiž na potřebnou dobu můžete získat náhradní vozidlo. V jakých situacích na něj máte nárok a co byste měli vědět, než do zapůjčeného vozu poprvé usednete?
Kdo má nárok na náhradní vozidlo
Případný nárok na náhradní vozidlo se odvíjí nejen od podmínek konkrétního pojištění, ale také od samotné dopravní nehody. Záleží, jestli jste jejím viníkem, nebo poškozeným. Pokud bylo vaše vozidlo vyřazeno z provozu třetí osobou, máte podle občanského zákoníku právo na náhradní vozidlo, které je hrazeno z povinného ručení viníka.
Musíte být zároveň schopni doložit, že je vaše auto nepojízdné a nezbytně jej potřebujete – například k výkonu povolání či zajištění chodu domácnosti. Proto je v podobné situaci lepší, když se s danou pojišťovnou spojíte a ujistíte se o proplacení nákladů na náhradní vozidlo. Pojišťovny musí na svých webových stránkách uvádět pravidla, kterými se tento nárok řídí. Informace byste tedy měli získat tímto způsobem.
Nehodu jste způsobili vy sami nebo je viník neznámý? Došlo ke střetu se zvěří, poruše na vozidle, jeho odcizení či zásahu přírodních živlů? Pak se nárok na náhradní vozidlo odvíjí čistě od vašeho pojištění.
U některých pojišťoven je vám auto zapůjčeno již na základě povinného ručení, jinde si službu musíte připlatit – typicky k havarijnímu pojištění, v rámci asistenčních služeb nebo jiné formy připojištění. Ve všech případech ale počítejte s tím, že náhradní vozidlo se poskytuje ve stejné či nižší kategorii, než je poškozený vůz.
Náhradní vozidlo po dobu opravy? Ne vždy celé období
Pravidla pojišťoven jsou v otázce poskytnutí náhradního vozidla velmi různorodá. Proto si musíte pečlivě prostudovat podmínky daného produktu. Zapůjčení vozidla bývá limitováno časově (maximálním počtem dnů, kdy budete mít vůz k dispozici) a finančně (maximálními náklady spojenými s půjčovným, většinou v podobě denní sazby).
„Za maximální délku půjčovného se považuje obvyklá doba opravy vozidla dle příslušných časových norem výrobce a neobsahuje časové prodlevy související s kapacitou servisu provádějícího opravu vozidla, vč. kapacity jeho subdodavatelů. Do maximální délky vypůjčení se nezapočítávají časové prodlevy související s dodáním dílů potřebných k provedení opravy,“ upozorňuje Eva Svobodová, tisková mluvčí pojišťovny UNIQA.
Nejlépe uděláte, když se v dostupných servisech předem informujete o časových možnostech opravy. Rozdíl mezi plněním pojišťovny a cenou půjčovného už totiž případně musíte uhradit sami.
„Pojištění se vztahuje na proplacení nájmu náhradního vozidla bez jakýchkoliv jiných provozních nákladů jako jsou pohonné hmoty a jiné provozní kapaliny, čištění, mytí vozidla apod. Pojištění se rovněž nevztahuje na vratnou kauci, kterou bude muset klient při zapůjčení náhradního vozidla složit u pronajímatele,“ doplňuje výčet standardních podmínek Renata Čapková, tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny (ČPP).
Podmínky zapůjčení náhradního vozidla se značně liší
Velké rozdíly v podmínkách pojišťoven jsou patrné z následujícího srovnání. Nejlépe z něj vychází pojišťovna Direct, která svým klientům nabízí náhradní vozidlo zdarma – za předpokladu, že k opravě dochází v servisech Direct auto, tedy sesterské společnosti pojišťovny.
Pojišťovna | Náhradní vozidlo zdarma v rámci povinného ručení | Náhradní vozidlo nad rámec povinného ručení |
---|---|---|
Allianz | ANO: u balíčků PLUS, EXTRA a MAX, až 6 dní | ANO: Lze připojistit rozšíření asistence až na 20 dní s limity 1, 2 nebo 3 tisíce Kč/den |
ČPP | NE | ANO: Připojištění nákladů na nájem náhradního vozidla s limity od 3 do 15 tisíc Kč |
ČSOB | ANO: U nejvyšší varianty povinného ručení Premiant, limit 10 tisíc Kč | ANO: Doplňkové pojištění nákladů na půjčovné s limity 10, 20 a 30 tisíc Kč |
Direct | ANO: Zdarma při opravě v servisu Direct auto k jakémukoliv pojištění vozidla, majetku či odpovědnosti | ANO: Možné další připojištění půjčovného u náhradního vozidla (pro opravy v jiných servisech) |
Generali | NE | ANO: Připojištění půjčovného u náhradního vozidla v rámci havarijního pojištění s limity 10, 30 nebo 50 tisíc Kč |
HVP | NE | ANO: S rozšířenými asistenčními podmínkami až na 10 dní |
Kooperativa | NE | ANO: S asistenčním programem MAX (limit 5 dní) nebo MAX+ (limit 7 dní), dále možnost doplňkového pojištění nákladů na nájem náhradního vozidla s různými limity |
Pillow | NE | ANO: Jako součást asistenčních služeb, až 7 dní |
Slavia pojišťovna | ANO: U produktů Jistota (limit 2 dny) a Jubileum (limit 5 dní), od dubna 2023 až 9 dní s VIP asistencí | ANO: Od dubna 2023 možné připojištění náhradního vozidla na 3, 5 nebo 10 dní. Limity se sčítají s limity VIP asistence. |
UNIQA | NE | ANO: Součást připojištění doplňkových krytí na pojistnou částku od 5 do 50 tisíc Kč |
Zdroj: Webové stránky a pojistné podmínky pojišťoven, 9. 2. 2023.
Již takto obtížné srovnání komplikují ještě rizika, na která se jednotlivé produkty pojišťoven vztahují. Nárok na pojistné plnění může být spojen například jen s dopravní nehodou. Na jiná rizika (poškození, odcizení apod.) se produkt vztahovat nemusí nebo zde mohou být změněny limity.
„Je dobré se podívat, v jakých případech má klient na poskytnutí náhradního vozidla z asistencí nárok. Podmínky pojišťoven i asistenčních služeb jsou různé a někde může být splněním podmínky pouhá „nepojízdnost“ vozidla, jinde to může být umístění vozidla do servisu nebo provedený odtah apod.,“ vysvětluje Ladislav Bělina, ředitel úpisu autopojištění Slavia pojišťovny.
Dále je nutné zmínit, že produkt povinného ručení, jehož součástí je rovnou i nárok na náhradní vozidlo, nemusí vycházet levněji než samostatné povinné ručení v kombinaci s připojištěním. Jde spíše o rozdílné strategie pojišťoven – některé subjekty vytvoří balíčky s obvyklými službami, jiné pojišťovny volbu připojištění nechávají více na zákaznících.
Nejlepší nabídky autopojištění na jednom místě
Srovnáme vám nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Vámi vybrané pojištění vám naši specialisté pomůžou sjednat do několika minut.
Jak postupovat při dopravní nehodě s náhradním vozidlem
Když se během opravy vašeho auta stane ještě další dopravní nehoda s náhradním vozidlem, značí už to opravdu velkou smůlu. Ale bohužel i k takové situaci může dojít. Proto je dobré vědět, jak se zachovat. „Klient by měl být před zapůjčením náhradního vozidla pronajímatelem seznámen s konkrétním postupem při případné dopravní nehodě. Obecně nad rámec standardních kroků při dopravní nehodě platí, že je nutné vždy volat Policii ČR, neprodleně informovat o nehodě pronajímatele a postupovat podle jeho instrukcí,“ vysvětluje Renata Čapková z ČPP.
Policii přivolejte, ať už jste poškozený, nebo viník. Došlo ke škodě na majetku třetí osoby, takže se jedná o zákonnou povinnost. Protokol o nehodě podepisujte pouze tehdy, když s nim souhlasíte. Jestliže nesouhlasíte s jeho zněním, můžete napsat námitky do poznámky v protokolu. Veškeré kroky ale raději podnikejte již v součinnosti s majitelem vozidla.
Nezapomínejte na to, že i v případě náhradního auta poskytnutého autoservisem podepisujete smlouvu o výpůjčce. Stejně jako u vašeho auta kryje povinné ručení škody jen do výše limitů. Možná to bude pro někoho překvapení, ale škodu nad tento limit platí klient půjčovny. Proto si předem zkontrolujte výši limitů, obvykle nebývá přímo ve smlouvě o půjčení auta.
„Stejně tak doporučujeme se seznámit s podmínkami provozu náhradního vozidla, a to samozřejmě v momentě jeho převzetí. Zde jsou podmínky většinou upraveny společností, která náhradní vozidlo poskytuje (prodejce, servis, půjčovna apod.). Není rozhodně na škodu si vozidlo před převzetím řádně prohlédnout, případně nafotit a vracet jej ve stavu tak, jak půjčovna požaduje. Obvykle tedy čisté, nepoškozené, dotankované atd.,“ doplňuje tiskový mluvčí Generali Česká pojišťovna Jan Marek. Zkrátka nepodceňujte péči o náhradní vozidlo po dobu opravy toho svého. Ušetříte si tím zbytečné komplikace při předávání auta.