Češi využívají asistenční služby třikrát častěji při poruše než v případě nehody
Pojišťovny uvádí, že Češi se konečně naučili využívat asistenční služby. V roce 2018 asistenční služby zaznamenali roční nárůst 14 % oproti předešlému roku 2017. Mezi nejčastější zásahy patří porucha motoru, defekt pneumatiky a problémy se spojkou či převodovkou.
Asistenční služby potvrzují nárůst zásahů. „V posledních letech zaznamenáváme výrazný počet zásahů asistenčních společností u porouchaných či havarovaných vozidel. Pojišťovny začaly ve větší míře asistenční služby poskytovat k havarijnímu pojištění či povinnému ručení. Zároveň s příchodem Linky pomoci řidičům výrazně vzrostlo povědomí motoristů o této pomoci s nepojízdným autem,“ uvedl Petr Bold z České asociace asistenčních společností (ČAAS).
„V roce 2018 jsme jenom pro klienty České podnikatelské pojišťovny realizovali 31 933 zásahů, hlavně u pojištění vozidel. Důležitým ukazatelem kvality je u motoristické asistence například průměrná dojezdová vzdálenost odtahového speciálu. V našem případě tato vzdálenost činí 15,3 kilometrů k zásahu, což svědčí o široké síti zásahových vozidel a zároveň zkracuje čekací dobu klientů,“ potvrzuje Marek Jaroš, generální ředitel GLOBAL ASSISTANCE a. s, asistenční společnost pracující pro několik českých pojišťoven.
Výhodou asistenční služby bude také nově (nejspíše od 1. října 2019) za určitých podmínek nemuset vozit ani rezervu, ani lepící sadu - s runflatovými pneumatikami to samozřejmě šlo již dříve, nicméně třeba Barum Polaris 5 jako runflat neseženete. Nyní však změna vyhlášky o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (č. 341/2014 Sb.) toto nově upravuje tak, že vozit rezervní kolo nemusejí vozidla s zajištěnou asistenční službu, která zajišťuje výměnu nebo opravu poškozené pneumatiky nepřetržitě na celém území České republiky.
Nejčastěji asistence zasahuje u poruch motoru a defektu pneumatik
Pomoc asistenční nehody čeští motoristé využívají především v případě poruchy vozu, méně u nehod. K největším počtu zásahů dochází během letních prázdnin, následuje období zimních dovolených. Asistence je využívána i v zahraničí. K více než polovině všech zásahů v zahraničí provedených společností Global Assistance došlo na německých silnicích a dálnicích, protože se jedná o tranzitní zemi.
Mezi nejčastější problémy, se kterými si motoristé nedokáží poradit, patří porucha motoru, různé defekty pneumatiky a potíže se spojkou nebo převodovkou. V zimě hodně řidičů potrápí potíže se startování a vybitou baterií či karamboly na zledovatělých vozovkách. Zhruba 25 % potíží asistenční služby zvládnou vyřešit na místě, většina však skončí odtahem do profesionálního autoservisu.
„Vybitou autobaterii či píchlou pneumatiku většinou asistenční služba vyřeší na místě. Řidičům se ale nevyhýbají ani problémy s alternátorem, motorem, zamrzlým palivem nebo dopravní nehody, což už na místě vyřešit nelze,“ dodal Josef Šrut z Allianz pojišťovny.
Asistenční služby nejsou pouze u pojištění vozidel
O asistenčních službách se většinou hovoří v souvislosti s povinným ručením a havarijním pojištěním. Najdeme je však také u cestovního pojištění a pojištění domácnosti a nemovitostí. I zde se je Češi pomalu učí využívat. Tímto způsobem lze snadno spojit pojištění s praktickou a hlavně zaplacenou pomocí v oblasti elektrikářských, instalatérských, sklenářských, topenářských, zámečnických prací apod.
Stále oblíbenější je také IT konzultace. „Vloni jsme zaznamenali velký zájem klientů o IT asistenci, kde jsme nejčastěji řešili problémy s přihlášením do počítače, únik či ztrátu dat a zavirování počítače,“ zmínil Vladimír Fuchs ze společnosti Europ Assistance. Novinkou je možnost videochatu s lékařem v případě zdravotních potíží. Asistenční služby už dávno nejsou prázdným pojmem, ale užitečnou službou.