Celoroční pneumatiky: Komu se jejich pořízení vyplatí a jak se k nim staví jednotlivé pojišťovny?
Pořízení automobilu s sebou nese obrovskou dávku komfortu a svobody. Na druhou stranu jsou tyto výhody vykoupeny zodpovědností a řadou povinností, s nimiž souvisí spousta budoucích investic i starostí. Jednou z nich jsou i pneumatiky. Pokud se vám nechce investovat do letních a zimních gum, jsou jistou alternativou pneumatiky celoroční. Kdy má smysl je pořizovat a jak bude pojišťovna řešit případnou pojistnou událost?
Jak fungují celoroční pneumatiky?
Celoroční pneumatiky jsou vyrobeny z tvrdší směsi. Díky tomu jsou na cestě odolnější a méně náchylné k opotřebení. Tvrdá směs též snižuje hluk při odvalování, což přispívá k vyššímu komfortu celé posádky osobního automobilu. Díky těmto vlastnostem také lépe snáší chladnější podmínky.
Jelikož má ale každá mince dvě strany, musíme zmínit též jisté nedostatky, které se s celoročními gumami pojí. Mezi ty patří zejména skutečnost, kdy při nízkých teplotách jejich směs tvrdne rychleji než směs zimních pneumatik. Jízdní vlastnosti v zimních měsících tudíž mohou být zhoršené a řidiči by měli být obezřetnější.
Další nevýhodou je i finanční zátěž. Sice nemusíte pořizovat dvě sady (zimních a letních) pneumatik, ale musíte pravidelně kontrolovat jejich dezén. Pokud ho během léta sjezdíte pod 4 milimetry, pořízení zimních gum vás stejně nemine. A to i přesto, že byste mohli na celoročních pneumatikách v létě bez obav z postihu jezdit.
Pokrok nezastavíme
Od řidičů, ale i některých expertů můžeme často zaslechnout, že celoroční pneu nejsou dobré v zimě, ani v létě. Tohle tvrzení platilo možná pár (desítek) let dozadu. Technologický pokrok společně s kvalitnějšími a inovativními materiály udělal z celoročních pneumatik žádané zboží, s nímž se pojí řada dalších výhod:
Odpadá nutnost pravidelné návštěvy autoservisu a přezutí automobilu.
Vlastníkovi automobilu odpadají starosti s uskladněním nepoužívaných pneumatik (zimní nebo letní sada).
V případě nevyzpytatelného počasí (například sníh v dubnu), bude auto s celoročními pneumatikami na vozovce disponovat mnohem lepšími jízdními vlastnostmi než vůz na gumách letních
Celoroční obutí se zpravidla v teplejších měsících opotřebovává podstatně méně než pneumatiky zimní.
Kdo by měl o pořízení celoročních pneumatik uvažovat?
Celoroční pneumatiky nejčastěji pořizují motoristé s ročním nájezdem v řádech jednotek tisíců kilometrů. Přesně těm je totiž tento typ pneumatik primárně určen. Odborníci a dopravní experti tento typ gum doporučují zejména na městské popojíždění a pro řidiče, jenž za sněhu a námrazy vyráží na silnice jen sporadicky.
Pokud ale patříte mezi řidiče, kteří v zimě obrážejí tuzemské nebo zahraniční hory, celoroční pneumatiky nebudou ideální volbou. V takovém případě vám nezbyde nic jiného, než pořídit dvě sady gum a ty nechat průběžně měnit ve specializovaném autoservisu.
Jak celoroční pneu vybírat?
V první řadě se zaměřte na ověřené prodejce (kamenné prodejny i e-shopy), kteří prodávají pouze certifikované a u nás uznávané pneu. Tyto pneumatiky musí splňovat značení M+S nebo na nich musí být vyobrazený tzv. Alpský symbol tří vrcholů s vločkou.
Měli byste vědět: Pneumatiky označené M+S bez piktogramu se sněhovou vločkou a horami mohou pocházet například z importu z USA, kde mají celoroční pneumatiky jiné vlastnosti než ty evropské.
Dobré je také vyhledat si aktuální a nezávislé testy celoročních pneumatik, které najdete na řadě odborných portálů i v diskuzních vláknech. Pamatujte, že cena sice může být při výběru dobrým vodítkem, spoléhat ale pouze na ni se nemusí (zejména z dlouhodobého hlediska) vyplatit.
Pojistná událost a celoroční pneumatiky
Jistě vás napadlo, jak se na celoroční pneumatiky dívají pojišťovny v případě hodnocení a vypořádání pojistné události. Obecně lze říci, že celoroční pneumatiky nejsou problém, pokud splňují zákonné náležitosti (např. certifikace a hloubka dezénu). Pokud ale řidič způsobí nehodu v zimě a na cestě, kde jsou zimní gumy povinné, může pojišťovna zkoumat, jestli typ pneumatik hrál v případě nehody roli.
To potvrzují i slova zástupce pojišťovny Uniqa, který k problematice dodává: „Pokud klient bude mít auto takto obuté a bude mít nehodu v úseku, kde jsou povinné zimní pneumatikyzimní pneumatiky, budeme zjišťovat, jestli typ pneumatik hrál v případě nehody roli. Jestli k nehodě nedošlo například kvůli smyku na sněhu a podobně. Pokud ano, můžeme plnění odmítnout. Pokud ale obutí auta nehodu nijak negativně neovlivnilo, a bylo například sucho a 6 stupňů, škodu zaplatíme podle smlouvy."
Podobně na situaci nahlíží i v pojišťovně Pillow: „U nás je pravidlo jednoduché. Přistupujeme a bereme celoroční pneumatiky tak, jak je napsáno v zákoně. Čili celoroční pneu jsou schválené pro provoz a v případě, že mají českou homologaci a auto je obuto rozměrem, který je zapsán ve VTP, tak toto akceptujeme bez výjimek. U celoročních pneumatik nemáme žádné výjimky, zvýhodnění ani znevýhodnění."
Slavia pojišťovna je co se týče celoročních pneumatik take benevolentní: „Celoroční pneumatiky u nás nejsou v zimním období problém, pokud nesou označení M+S, nebo 3PMSF. Takto označené univerzální pneumatiky uznáváme i v zimním období."
Závěrečné resumé
Celoroční pneumatiky jsou jistě zajímavou alternativou pro řidiče, kteří vyrážejí na silnici v zimě jen sporadicky, jejich roční nájezd je minimální a věnují se zejména občasnému městskému popojíždění. V případě pojistné události, kterou způsobí na celoročních gumách, je ovšem u některých pojišťoven nutno počítat s rizikem krácení nebo odmítnutí pojistného plnění. Proto je potřeba při výběru vhodných pneumatik zvážit jejich přínosy a rizika, a tomu následně přizpůsobit samotný nákup.