Mechanik s pneumatikou

Celoroční pneumatiky: Komu se jejich pořízení vyplatí a jak se k nim staví jednotlivé pojišťovny?

23. 4. 2022
|
Délka čtení: 10 min.

Pořízení automobilu s sebou nese obrovskou dávku komfortu a svobody. Na druhou stranu jsou tyto výhody vykoupeny zodpovědností a řadou povinností, s nimiž souvisí spousta budoucích investic i starostí. Jednou z nich jsou i pneumatiky. Pokud se vám nechce investovat do letních a zimních gum, jsou jistou alternativou pneumatiky celoroční. Kdy má smysl je pořizovat a jak bude pojišťovna řešit případnou pojistnou událost?

Jak fungují celoroční pneumatiky?

Celoroční pneumatiky jsou vyrobeny z tvrdší směsi. Díky tomu jsou na cestě odolnější a méně náchylné k opotřebení. Tvrdá směs též snižuje hluk při odvalování, což přispívá k vyššímu komfortu celé posádky osobního automobilu. Díky těmto vlastnostem také lépe snáší chladnější podmínky.

Jelikož má ale každá mince dvě strany, musíme zmínit též jisté nedostatky, které se s celoročními gumami pojí. Mezi ty patří zejména skutečnost, kdy při nízkých teplotách jejich směs tvrdne rychleji než směs zimních pneumatik. Jízdní vlastnosti v zimních měsících tudíž mohou být zhoršené a řidiči by měli být obezřetnější.

Další nevýhodou je i finanční zátěž. Sice nemusíte pořizovat dvě sady (zimních a letních) pneumatik, ale musíte pravidelně kontrolovat jejich dezén. Pokud ho během léta sjezdíte pod 4 milimetry, pořízení zimních gum vás stejně nemine. A to i přesto, že byste mohli na celoročních pneumatikách v létě bez obav z postihu jezdit.

Náš tip:

Poslechněte si podcast o tom, jak připravit auto na zimu.

Pokrok nezastavíme

Od řidičů, ale i některých expertů můžeme často zaslechnout, že celoroční pneu nejsou dobré v zimě, ani v létě. Tohle tvrzení platilo možná pár (desítek) let dozadu. Technologický pokrok společně s kvalitnějšími a inovativními materiály udělal z celoročních pneumatik žádané zboží, s nímž se pojí řada dalších výhod:

  • Odpadá nutnost pravidelné návštěvy autoservisu a přezutí automobilu.

  • Vlastníkovi automobilu odpadají starosti s uskladněním nepoužívaných pneumatik (zimní nebo letní sada).

  • V případě nevyzpytatelného počasí (například sníh v dubnu), bude auto s celoročními pneumatikami na vozovce disponovat mnohem lepšími jízdními vlastnostmi než vůz na gumách letních

  • Celoroční obutí se zpravidla v teplejších měsících opotřebovává podstatně méně než pneumatiky zimní.

Kdo by měl o pořízení celoročních pneumatik uvažovat?

Celoroční pneumatiky nejčastěji pořizují motoristé s ročním nájezdem v řádech jednotek tisíců kilometrů. Přesně těm je totiž tento typ pneumatik primárně určen. Odborníci a dopravní experti tento typ gum doporučují zejména na městské popojíždění a pro řidiče, jenž za sněhu a námrazy vyráží na silnice jen sporadicky.

Pokud ale patříte mezi řidiče, kteří v zimě obrážejí tuzemské nebo zahraniční hory, celoroční pneumatiky nebudou ideální volbou. V takovém případě vám nezbyde nic jiného, než pořídit dvě sady gum a ty nechat průběžně měnit ve specializovaném autoservisu.


Pneumatika - jízda na sněhu

Jak celoroční pneu vybírat?

V první řadě se zaměřte na ověřené prodejce (kamenné prodejny i e-shopy), kteří prodávají pouze certifikované a u nás uznávané pneu. Tyto pneumatiky musí splňovat značení M+S nebo na nich musí být vyobrazený tzv. Alpský symbol tří vrcholů s vločkou.

Měli byste vědět: Pneumatiky označené M+S bez piktogramu se sněhovou vločkou a horami mohou pocházet například z importu z USA, kde mají celoroční pneumatiky jiné vlastnosti než ty evropské.

Dobré je také vyhledat si aktuální a nezávislé testy celoročních pneumatik, které najdete na řadě odborných portálů i v diskuzních vláknech. Pamatujte, že cena sice může být při výběru dobrým vodítkem, spoléhat ale pouze na ni se nemusí (zejména z dlouhodobého hlediska) vyplatit.

Pojistná událost a celoroční pneumatiky

Jistě vás napadlo, jak se na celoroční pneumatiky dívají pojišťovny v případě hodnocení a vypořádání pojistné události. Obecně lze říci, že celoroční pneumatiky nejsou problém, pokud splňují zákonné náležitosti (např. certifikace a hloubka dezénu). Pokud ale řidič způsobí nehodu v zimě a na cestě, kde jsou zimní gumy povinné, může pojišťovna zkoumat, jestli typ pneumatik hrál v případě nehody roli.

To potvrzují i slova zástupce pojišťovny Uniqa, který k problematice dodává: „Pokud klient bude mít auto takto obuté a bude mít nehodu v úseku, kde jsou povinné zimní pneumatikyzimní pneumatiky, budeme zjišťovat, jestli typ pneumatik hrál v případě nehody roli. Jestli k nehodě nedošlo například kvůli smyku na sněhu a podobně. Pokud ano, můžeme plnění odmítnout. Pokud ale obutí auta nehodu nijak negativně neovlivnilo, a bylo například sucho a 6 stupňů, škodu zaplatíme podle smlouvy."

Podobně na situaci nahlíží i v pojišťovně Pillow: „U nás je pravidlo jednoduché. Přistupujeme a bereme celoroční pneumatiky tak, jak je napsáno v zákoně. Čili celoroční pneu jsou schválené pro provoz a v případě, že mají českou homologaci a auto je obuto rozměrem, který je zapsán ve VTP, tak toto akceptujeme bez výjimek. U celoročních pneumatik nemáme žádné výjimky, zvýhodnění ani znevýhodnění."

Slavia pojišťovna je co se týče celoročních pneumatik take benevolentní: „Celoroční pneumatiky u nás nejsou v zimním období problém, pokud nesou označení M+S, nebo 3PMSF. Takto označené univerzální pneumatiky uznáváme i v zimním období."

Závěrečné resumé

Celoroční pneumatiky jsou jistě zajímavou alternativou pro řidiče, kteří vyrážejí na silnici v zimě jen sporadicky, jejich roční nájezd je minimální a věnují se zejména občasnému městskému popojíždění. V případě pojistné události, kterou způsobí na celoročních gumách, je ovšem u některých pojišťoven nutno počítat s rizikem krácení nebo odmítnutí pojistného plnění. Proto je potřeba při výběru vhodných pneumatik zvážit jejich přínosy a rizika, a tomu následně přizpůsobit samotný nákup.

Autorka - Vendula Flassig Vrablová
Vendula Flassig VrablováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?