Budoucnost elektromobilů: Jaké jsou vize automobilek?
Do roku 2030 má po českých silnicích jezdit kolem půl milionu elektromobilů. Zájem o elektrické vozy postupně roste spolu s tím, jak se prodlužuje jejich dojezdová vzdálenost, zhušťuje se dobíjecí infrastruktura a klesá cena. Většina tradičních automobilek bere elektromobilitu vážně, jak ukazují jejich investice a plány do dalších let. Jaké konkrétní plány mají na svých stolech?
Podle statistik prodejů (ale třeba i statistik úvěrů na elektromobily, které poskytují české banky) mají lidé nyní největší zájem o elektromobily značky Tesla, Hyundai, Škoda nebo Suzuki. V hledáčku zájemců o ekologická auta se často objevují také hybridní vozy značky Toyota.
Nejprodávanějším elektromobilem se v roce 2020 podle serveru Elektrickevozy.cz v České republice stal model Škoda Citigo-e iV, kterého se prodalo celkem 943 kusů. Na druhém místě skončilo nové SUV Škoda Enyaq iV. Tento vůz si loni zaregistrovalo 741 majitelů. Na třetí příčce se umístily vozy značky Tesla. Prodeje jednotlivých modelů S, 3 a X nejsou známé, odborníci ale odhadují, že pravděpodobně nejvíce se prodalo vozu Tesla Model 3.
Do trhu s elektromobily zasáhla koronavirová krize podobně jako do prodejů klasických vozů, a tak registrace všech nových osobních aut v lednu 2021 meziročně poklesly o 23 procent. U elektromobilů byl propad ještě citelnější. Meziročně spadly prodeje aut na elektřinu o 40 procent. Zatímco v lednu 2020 se prodalo 384 elektromobilů, v lednu tohoto roku to bylo 231 elektrických vozů.
Delší dojezd a nižší cena elektrovozů
V desetiletém srovnání to však vůbec nejsou špatná čísla. „Pokud se podíváme na registrace vozidel z roku 2011, jednalo se o necelých 80 osobních elektromobilů. Jen za první měsíc letošního roku pak přibylo 231 vozidel na elektřinu. Na druhou stranu, z pohledu celého trhu se jedná o minoritní zastoupení 1,56 procenta. Vedle dojezdu je často jako negativum těchto vozidel zmiňována pořizovací cena. Ano, elektromobily jsou a nějakou dobu pravděpodobně ještě budou na pořízení nákladnější než jejich spalovací sourozenci, nicméně progres v této oblasti je nezpochybnitelný,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
Posun v ceně elektromobilů opět ukazuje desetileté srovnání. Například Citroën C-Zero, který vstoupil na český trh v dubnu 2011 a měl ve vínku 16kilowatthodinovou baterii, tehdy vyšel na 900 tisíc korun. Aktuálně tato značka nabízí nepoměrně větší vozidlo Ë-C4 s 50kilowatthodinovou baterií o téměř 100 tisíc korun levněji. „Co se dojezdu těchto vozidel týká, tak více než trojnásobná kapacita baterie dává tušit, že i ten je dnes již významně jinde než před deseti lety,“ dodává Lukáš Kadula.
Elektromobily místo tradičních aut
Rozhýbat trh s elektromobilitou a podpořit zájem běžných uživatelů o vozy s elektřinou se už několik let pokoušejí samotné automobilky, které do svého programu zahrnuly vývoj elektromobilů. Investují do nových modelů, zlepšují výkon baterií a prodlužují dojezdovou vzdálenost vozů. Jsou to právě nové technologie a inovace, které by mohly v následujících letech zpřístupnit vozy běžným uživatelům.
Automobilky investují do elektromobility hned z několika důvodů. Nejde jen o to, kdo se stane lídrem v tomto rostoucím segmentu, ale s tím, jak se zpřísňují normy, musejí výrobci krotit emise oxidu uhličitého nových vozů.
Dalším faktorem jsou trendy. Detroitský autosalon, který proběhl v roce 2019, ostatně toto směřování potvrdil. Jak informovala agentura Reuters, která automobilky oslovila, většina výrobců si myslí, že elektrické pohony mají budoucnost, a celkově by velcí hráči chtěli do elektromobility v následujících pěti letech investovat kolem 6,7 bilionu korun. „Pokud se automobilky chtějí udržet dvacet, třicet, čtyřicet, padesát let, jakkoli dlouho, budou potřebovat plán. A elektromobily jsou tím plánem,“ nechal se slyšet Brian Marango, šéf marketingu a prodejní strategie elektromobilů u Nissanu.
Škoda Auto sází na elektromobily
Velké plány na rozvoj elektromobility má i česká automobilka Škoda Auto. Nedávno to potvrdila mimo jiné tím, že se do jejího vedení po dvanácti letech vrátil coby šéf prodeje a marketingu Martin Jahn, který se chce zaměřit právě na rozvoj aut na elektřinu. Inovovaná strategie přichází v nejistém období kolísajících prodejů na celé řadě trhů, automobilky se musejí vypořádávat s výpadky dodávek nebo chybějících součástek. Právě elektromobilita by mohla Škodu touto náročnou dobou provést. „Na elektrovůz Enyaq už máme dvacet tisíc závazných objednávek. První část výroby je v podstatě vyprodaná. Letos máme jistotu, že prodáme vše, co vyrobíme,“ řekl Martin Jahn v rozhovoru pro idnes.cz.
Zájem o elektromobilitu dala Škoda Auto najevo i při představování svých hlavních plánů na rok 2021. „Na konci roku představíme novou verzi elektrického SUV Enyaq iV s karoserií ve stylu coupé. Naopak už se jen doprodávají poslední vyrobené vozy Citigo e iV. Klademe důraz nejen na nabídku nových elektrifikovaných modelů, ale také se angažujeme v budování jedné z největších nabíjecích stanicnejvětších nabíjecích stanic u nás. V současné době provozujeme 226 veřejných, respektive poloveřejných stanic. Naším cílem je rovněž vytváření energeticky soběstačných dealerství, jako je tomu třeba v Autodružstvu Podbabská v Praze,“ prozrazuje Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Auto.
S uvedením elektricky poháněného SUV Enyaq iV zavádí Škoda Auto i balíčky elektromobility zahrnující nabídku komplexních služeb ve třech úrovních. Konkrétně jde o kontrolu stávající sítě, instalaci wall boxu Škoda iV Charger a komplexní řešení orientované především na firemní zákazníky a státní správu.
Důležité je elektrovozidlo nejen vyrobit, ale také prodat. Proto se automobilka soustředí na specializovanou síť prodejců a servisů pro elektrifikované vozy. „V současné době už všichni obchodní partneři umějí přijímat a servisovat vozidla s plug-in hybridním nebo plně elektrickým pohonem. S tím souvisí i stoprocentní proškolení celé prodejní a servisní sítě partnerů Škoda Auto o předpisech týkajících se zacházení s elektrickými zařízeními,“ doplňuje Jiří Maláček.
Volkswagen investuje ve velkém
Velké plány na rozvoj elektromobility představil i celý koncern Volkswagen Group, do něhož česká Škoda Auto spadá. Připraveno na to má 73 miliard euro. „V koncernu Volkswagen jsme včas nastavili výhybky směrem k budoucnosti založené na elektromobilech napájených z akumulátorů a dnes jsme s našimi platformami pro elektrický pohon a našimi elektricky poháněnými modely globálním lídrem,“ uvádí Herbert Diess, předseda představenstva koncernu.
Volkswagen se jako první automobilový koncern na světě zavázal ke splnění cílů Pařížské dohody o ochraně klimatu a do roku 2050 chce dosáhnout klimatické neutrality projektem Way to Zero. Proto ve svém desetiletém plánu počítá s tím, že do roku 2030 uvede na trh zhruba 70 modelů s výhradně elektrickým pohonem. Dvacet z nich už se vyrábí, dalších padesát bude následovat. „Do roku 2030 chceme na trh uvést 26 milionů elektromobilů. Z toho 19 milionů vozů bude používat modulární platformu MEB, tedy Modularer E-Antriebsbaukasten, a velká část ze zbývajících sedmi milionů vozidel připadne na platformu PPE pro vysokovýkonné elektromobily,“ konstatuje Herbert Diess.
Ve svém závodě v Salzgitteru koncern investuje jednu miliardu euro do strategicky významné akumulátorové technologie. Se švédským partnerem Northvolt vybuduje ve společném podniku v tomto městě provoz pro výrobu akumulátorových článků. Jejich produkce by měla být spuštěna v roce 2024. V závodě v Hannoveru pak bude závod kromě elektromobilu ID.BUZZ vyrábět také tři elektrické modely SUV segmentu D pro ostatní koncernové značky. Hannoverský výrobní závod tím uspíší již zahájenou transformaci na elektromobilitu. „Kromě toho bude z našeho závodu Emden od roku 2023 vyjíždět čtyřdveřový elektromobil Volkswagen Aero, který v současné době existuje jen jako koncept,“ dodává Herbert Diess.
Tesla plánuje inovované baterie
Velkým snílkem v oblasti elektromobility a hybatelem v tomto segmentu je Tesla. Ti, kdo dlouhodobě sledují vývoj v elektromobilitě, vždy tají dech, s čím zase Elon Musk přijde. Automobilka je známá tím, že si do svých elektrovozidel sama vyrábí baterie. Jsou to přitom právě baterie, které jsou na celém autě nejdražší, a navíc rozhodují o délce dojezdu. Automobilka se tak nechala slyšet, že chce produkci navýšit natolik, aby dosáhla cenové parity s vozy se spalovacím motorem.
Tesla dokonce získává pro baterie své vlastní materiály a podle posledních zpráv Elon Musk naznačil, že by velké společnosti zabývající se těžbou niklu, který je pro baterie nezbytný, měly začít spolupracovat s výrobci elektromobilů. Automobilka se dlouhodobě snaží baterie svých vozů vylepšovat, což potvrdila loni v květnu, když podala patent na baterie, které budou bez vodivých prvků vyrobených z niklu, hliníku nebo mědi. Právě tato místa jsou totiž v bateriích nejkomplikovanější. Když se baterie nabíjí nebo vybíjí, vzniká ve vodivých prvcích velké množství tepla, což je pro lithiovou baterii problematické.
Automobilka loni představila i další dílčí úpravy výroby baterií, které mají produkci zjednodušit, zrychlit a zlevnit. Firma si dala mimo jiné za cíl vyrobit ročně baterie s celkovou kapacitou od 10 do 20 terawatthodin. Její celková roční výrobní kapacita je přitom o dva řády nižší. Tesla proto chystá další stavbu továren na baterie a věří také ve své inovace. Kontinuální výroba jednodušších baterií, které pojmou více energie, může podle automobilky zvýšit produkci z jedné linky zhruba sedminásobně.
Na veřejnost rovněž prosákly informace, že Tesla chce přinést elektromobil dostupný běžným uživatelům. Ten by se měl začít vyrábět v šanghajské továrně Gigafactory a stát by měl 25 tisíc dolarů, tedy něco přes 530 tisíc korun. Jak se bude vůz jmenovat nebo jak bude vypadat, však zatím automobilka nezveřejnila.
A další automobilky
Na elektromobilech pracují i další výrobci tradičních vozů. Například loni na podzim představila japonská automobilka Honda svůj nový a futuristicky vyhlížející e:concept, kolem něhož se na autosalonu v Pekingu strhl doslova poprask.
Do vývoje elektromobilů se pustila i společnost Hyundai, která letos v únoru představila CUV střední velikosti Ioniq 5 – jakéhosi křížence mezi hatchbackem a SUV. Ioniq 5 je prvním modelem nové značky elektromobilů Ioniq.
Elektromobily berou v potaz i výrobci luxusnějších vozů, jako je třeba Audi nebo Porsche. Právě letos, tři roky po premiéře studie elektrického kombi, Porsche představilo sériové provedení Taycan Cross Turismo, což je elektrický sedan se sportovní vizáží. A tak se zdá, že se na poli elektromobility je na co těšit.